Blogkereső-invázió

Úgy látszik, odaát is esik, néhány nap alatt három új blogkereső nőtt ki a föl alól, menjünk sorjában:

Az Ask.com-Bloglines páros blogkeresője már régóta érett, nemcsak azért, mert a Bloglines az egyik legsikeresebb online feedolvasó, hanem azért is, mert már tavaly nyáron bejelentették, hogy lesz. De csak most lett, viszont rögtön kettő is, mivel a két szolgáltatás filozófiája, célcsoportja meglehetősen eltér egymástól (a backend persze ugyanaz). A keresőnek van saját ExpertRank nevű revelancia (itt inkább népszerűség) meghatározó algoritmusa, ami az adott blogok többféle tulajdonságát veszi figyelembe.

A második friss pályázó, a Gnoos klasszikus startup, bár ausztrál, és ez a kereső nem is globális, csak a helyi blogokat indexeli, viszont nagyon webkettes, letisztult dizájn, beépített digg, taggelés, ha egyszer keresni akarok valamit egy ausztrál blogban, mindenképpen ezt választom.

A Rojo - szintén régebbi játékos az online feedolvasók mezőnyében - nem pont most, hanem pár hete jött ki a keresőjével, de ez nagyon csendes soft launch volt, így most került be a hírekbe. A Rojo is soktényezős relevancia-algoritmust használ, de persze teljesen mást, mint a többiek. Ez is taggelős, szavazós móka egyébként.

Na most tegyük fel magunknak a Kínos Kérdést: hány blogkeresőre van szüksége a világnak? Ha a normál keresőket nézzük, általában mindenki egyet használ a Google-Yahoo!-MSN triumvirátusból. Blogok között keresni persze kicsit nehezebb, nem is a formátum különbözősége illetve a szűrés (mi blog? mi nem blog?) problémái miatt, hanem azért, mert más a fontosság kritériuma, a Google PageRankje nem alkalmazható egy az egyben (pl. fontos a frissesség, illetve a tartalomelemek (posztok) között kell a kapcsolatokat feltérképezni, stb.). Még a Technorati az, ami a PageRankhez leginkább hasonlító - de persze durván leegyszerűsített - algoritmust használ, de nem is jó.

Végsősoron a világ akkor lenne jobb hely, ha nem kellene végigpróbálni mind a harminchat blogkeresőt ahhoz, hogy megtaláljuk az ideálisat. Ha lenne egy vagy két olyan relevancia-algoritmus, ami elég jó ahhoz, hogy horgonyt vessünk egy vagy két keresőnél. A baj az, hogy a sok friss ötlet, a rengeteg startup között ma sokkal szorosabb a verseny, nem fog rövid távon egy felülkerekedni (a Google PageRankje nagy ugrás volt az akkori keresőmotorokhoz képoest, ilyen most nincs). Nincs királyi út, na.

Címkék: blogok keresők blogkeresők rojo bloglines gnoos
2006.06.06. 01:28. írta: sztahanov

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.