Kikre kell figyelni idén?

A CNN Business 2.0 rovata nagy barátja a toplistáknak. Legutóbb összeszedtek 25 olyan startupot, melyekre szerintük figyelni kell ebben az évben, mert például hirtelen ölükbe csöppenhet a youtube-i szerencse és dollármilliárdosok lesznek, a fél nettársadalom pedig meg fog őrülni a szolgáltatásaikért. Nem tudni, hogy így lesz-e valamelyikükkel, mindenesetre kiemeltük azokat a szolgáltatásokat, melyeket mi is figyelünk egy ideje, mert érdekesek és mert látunk bennük valamit, amiből nagy siker is lehetne. Na szóval:
StumbleUpon - Slide - Bebo - Meebo - Wikia - Joost - dabble - Metacafe - revision3 - blip.tv - Fon - loopt - getmobio - tinypictures - soonr - Turn - adify - admob - spotrunner - vitrue - successfactors - janrain - logoworks - reardencommerce - SimulScribe
Címkék: toplista startup
2007.03.12. 20:05. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jo-hely.hu lemaradt:)

Egyebkent van meg par cucc, ami erdekes lehet, de ezek egyenlore technologiai jelleguek, ha konzumer-redi lesz, majd akkor, de akkor aztan nagyokat szolhatnak.
A Scrybe kétszeresen is lemaradt :))

(oké, ez volt az utolsó beszólás :)
meg a twitter. (a scrybe jön holnap.)
Meg az aktuális kedvencem, a Ning...
Azóta a cikk óta a 2.0-ás verzió is kijött belőle... egyszerre social network, youtube, és flickr. :)
hmmm, a rendszer most megette a hozzászólásom, vagy csak moderációs sorba került?
Hm, ahogy én nézem ezek közül csak kevés számíthat olyan átütő sikerre, mint pl. a youtube, a flickr, a del.icio.us, iwiw stb. Ennek oka egyszerű: a legtöbb jelenlegi startup titpikus másodhullámos trendkövető, eredeti ötlet helyett a meglévőekből mashupolgatnak össze kis különbséget felmuttó n+1-ket. Persze így is lehet eredményt elérni, a nagy siker lényege azonban sokkal inkább egy még megfelelően ki nem elégített, esetleg nem is tudatosított szükséglet felismerése és kiszolgálása.

Ilyen volt a közösségi hype felfedezése az iwiw-vonalon, a személyes tartalommenedzsment a blogoknál, a tesreszabható felület és házhoz jövő rss-tartalom a startpage-eknél, a megosztás, online elérhetőség és folksonomy felfuttatása a del.icio.us és flickr esetében, mindezeket megfejelve a mozgókép igényre adott választ a youtube-nál, a real-time kommunikáció a skype esetében, az audioterítésben a podcast, vagy a szabadon feldolgozható adatkörnyezettel a Gmaps.

Lehet persze ezeket az elemeket tovább permutálni, de a kis újdonságérték és a későn jöttek hátránya miatt ezek már jóval kisebb karriert futnak be. A startupolás most megint kezd kicsit a 2000 körüli online marketing szerencsejátékra hajazni: hátha pont az enyém jön be alapon. Pedig most sem igazán szerencséről van szó, sokkal inkább arról, hogy valaki megérzi-e az éppen formálódó igényhullámot, illetve igényt tud-e támasztani egy új típusú szolgáltatással.

Én azt gondolom bőven van még ilyen tartalékban, sőt, éppen az elmúlt 2-3 év fejlesztései alapoztak meg egy csomó új igényt, de az új csillagokat nem egy telítődő piac hasonszőrű cuccokkal való tovább telítésében kell keresni.

Hogy mit lehetne tenni, arra nekem is van pár tippem, de sajnos tény, hogy itthon nagyon nehéz felfuttatni az ötleteket, egyrészről mivel nincs igazán felkészült fejlesztői kapacitás, másrészről a befektetői oldal fantáziátlan biztonsági játékot játszik, nem beszélve az intézményi monolitokról.
Sajnos ez a kis helyek hátránya, sokszorosan nehezített pályán kell eredményt felmutatni a jobb, támogatóbb környezetben működő konkurenciával szemben.
De azért szerintem lesznek még itthon meglepetések :))
vangso: Meglepetések? Itthon normális felhasználótábor sincs, amit nem lehet egyik napról a másikra pótolni. Pedig e nélkül nincs sikeres alkalmazás, legfeljebb ha külföldieknek szánod (akkor meg már nem magyar, legfeljebb magyar fejlesztés).
Pairg: igen, ebben van igazság, van itthon egy vékony geek réteg, ami úgyis mindent kipróbál egyszer, de a széles többség legtöbbször már a startpage-eket sem érti, sőt a befeketetők sem (elég megnézni a hazai startpage-klónok gyenge színvonalát).
Ilyen felállásnál persze még nagyobb a kihívás, hogy egyszerű, könnyen használhható megoldással álljon elő valaki.
Az iwiw a wikipediához, a flickrhez vagy a youtube-hoz hasonlóan ilyen volt, gyorsan leesett az embereknek a tantusz, egyszerű volt kezelni. Mostani kedvencem, a Pickle pl. már kicsit bonyolultabb :)

A másik ígéretes irány egyes szakmai közegekbe bevinni a web2-es szemléletet (én pl. éppen ezen dolgozom), nagyobb a motivációs ráta, cserébe a kiépült keretek miatt az ellenállás és idegenkedés is. A sikeres újítások azonban várhatóan átáztatják ezt a talajt is :)

A lényeg itt is, mint a szoftverfejlesztésben, hogy legyen egy fantáziaébresztő, ütős, működő demód, vagy kezdeményed, ami többet mond ezer szónál, és jó közönségtesztnek, legfeljebb kiírod rá, hogy Béta, mint mindenki (és ami már tulajdonképpen elég ciki is).
Ha tényleg jó az ötlet, a többi marketing, és akkor ugrik meg igazán, ha átütöd a hagyományos média felszínét (addig marad a geekek játéka). Az egyszerű és sajtót kapott jó fejlesztés innen kezdve már öngerjesztő.

Az egyik gond egyébként az lehet, hogy nagyon sokan gyúrnak a "majd jól eladom" szellemében, visoznt ebből ritkán jön ki nagy ötlet, egy-egy terület valódi mániákusai inkább jutnak eredményre, a Google srácok sem "jól eladták" a cuccukat, inkább csináltak belőle egy király stuffot :)
lol, a dabble.com "sokaig nezte" biztos a cakephp.org -ot
Egy hete használom a Stumble Upon-t és teljesen addiktív. Ráadásul nagyon jó. Beállítgattam a témáimat és néha még blogtémát sem kell keresnem, mert 10 perc alatt találok 3-4 napra valót...

Sőt, elég jelentős olvasószámot is kapok tőlük.
sőt megjelent a video változata is: video.stumbleupon.com