Hol vannak az about-ok?

Amikor webes szolgáltatások felhasználóbarát voltáról beszélünk (usability), akkor rendszerint nem csak az olvashatóságot, a funkcionális dizájn fontosságát, a logikusan és egyszerűen felépülő struktúrát, a felhasználói aktivitás segítését kell hangsúlyozni, hanem azt is, hogy a felhasználónak gyorsan és egyszerűen tudjuk megüzenni, hogy miről is szól az adott webszájt/szolgáltatás.

Az angolszász webszájtokon igen elterjedt az about menüpont használata, mely induló szolgáltatásoknál kiemelt fontossággal bír, hiszen az éppen az oldalra tévedő netező ezt a menüpontot fogja keresni, s azt várja az alatta található szövegtől, hogy röviden, érthetően, lehetőleg egy-két mondatban informálja arról, hogy "miről is szól ez az oldal".

Az "about" menüpont használata tehát azért fontos, mert a netezőnek ad egyfajta biztonságérzetet: nem a flancos dizájnból, a szolgáltatás nevéből vagy tagline-jából kell kiderítenie, hogy miről is szól a szolgáltatás. Vagy ami még rosszabb: nem kell fölöslegesen beregisztrálnia ahhoz, hogy megtudja, hogyan is néz ki az adott termék belülről. Mi a lényege.

Mostanában egyre elterjedtebbek a flash- vagy videóbemutatók is, melyben a felhasználókat érthetően és gyorsan ismertetik meg a szolgáltatás alapfunkcióival, választ adva arra a nem mellékes kérdésre, hogy "miért is jó nekem, ha beregisztrálok ide?".

Ugyancsak a vadiúj szolgáltatással való barátkozást segíti az úgynevezett teszt account funkció. Egy próbafelületen nézhetjük meg, hogy milyen is lenne, ha valóban beregisztrálnánk az adott webes alkalmazásba.

Mindezt csak azért írom, mert a magyar webes szolgáltatások oldalain gyakran az "about" menüpont sem jelenik meg. Mi sem bizonyítja jobban ennek hiányát, hogy még mindig nincs egységes magyar fordítása ennek a frázisnak. Jobb híján "mi ez?"-nek szokták hívni, vagy egyszerűen "rólunk"-nak fordítják. Utóbbi nyilván téves és félrevezető fordítás.

Ma már mondhatjuk azt, hogy nem komoly az a webes szolgáltatás, mely nem áldoz elegendő figyelmet, nem közöl elegendő, gyorsan fogyasztható, alapvetően fontos információt a szájton először járó netezőkkel.
Címkék: usability
2007.06.21. 19:06. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

off:

a "magyar web" minden tekintetben sekélyes.

minimális az innováció, a másolatok másolatai születnek meg újra és újra. (mély tisztelet a néhány kivételnek!)

abban sem vagyok biztos, hogy az "átlag" magyar usernek találkoznia kellene az about-tal, vagy annak bármilyen magyar fordításával.

hála az internetnek, (ugye ez, itt, az?) minden lehetőség adott, hogy sikeres "szolgáltatásokat" produkáljunk, miért nem erről folyik a párbeszéd? :(

elnézést kérek a kitörésért, de ez már régóta kikívánkozott.. :)

on:
Valami nekem nem világos... A Windows környékén jelent meg az About, ami egy Windows (logós) programnál kötelezően szerepelt, és már akkor is ez volt a funkciója.

Tehát létezik magyar megfelelője, mivel a Windowst már elég régen lefordították számunkra. "Névjegy" néven fut a dolog...

És mivel ott elég jól működött a dolog (egy ideig) ezért valszeg innen az angol weblapos utánérzés...
mi a FIZETESEM.COM oldalon az "ÉRDEKLŐDÖM" gombot találtuk ki a szolgáltatás elmagyarázására és az eddigi tapasztalatunk alapján használják is a userek

három nagy gomb van: ÉRDEKLŐDÖM, REGISZTRÁLOK, BELÉPEK

ez úgy tűnik elég egyszerű így

fotofabrik: mi pl kitaláltunk valami újat a fent említett oldallal, ide is küldtünk már próba pass-t is, aztán mégse ír róla senki (pedig az egész interneten nincs még egy olyan oldal ami tudja azt, mint a miénk, ti. hogy valós grafikonokat készít, stb., 45 országból vannak már bent közel 10.000-en, mégse fontos senkinek - engem leszámítva)

de majd küldök egy sajtóanyagot ismét, hátha (: hamár about-unk is pont van ...
Ha tudnád, h még mennyi fontos és érdekes dologról nem írok... Például azért mert nincs elég időm, meg néha kedvem se.
Sziasztok. Talán témába vág. Találtam, egy Online zenelejátszót! Szerintem nagyon jó. Nézzétek meg: MusicBox.try.hu
fizetsem.com: csak kicsit vicces a site főoldala. Először jó lenne készíteni egy normális nyitólapot, mert így biztos nem is fognak írni róla.
Gyuszi Bacsinak:


1. csoppet visszatetszo, ha valaki magarol, ill. sajat muverol allitja, mily fasza is az;
2. egyebkent tenyleg erdekes, es fontos megnezni ki mennyit keres egy adott teruleten belul, esetleg mas szakmakban. Igen, tenyleg erdekes. Mar bocs, komolyra forditva, qrvara nem erdekel ki mennyit keres, semmi kozom hozza, es szanalmas ezzel foglalkozni. Tipikus magyar mentalitas.....dogoljon meg a szomszed tehene....en ahelyett, hogy idot pocsekolok mas zsebeben valo turkalasra, inkabb penzt keresek abban az idoben. En meg azt sem tudom, mennyi a kozvetlen munkatarsaim fizuja, es baromira nem is erdekel....
David: ha valaki ir rola, irhat negativ kritikat arrol, hogy mi van rosszul megoldva.
hulye pelda: engadget is irt multkor egy laptopba integralt mixerpultrol, kvazi virtualisan kirohogve azt. igy is lehet..

Cahal: azert valahol ertheto, hogy ha az alkoto elfogult a sajat muvevel kapcsolatban, nem? az oldal hasznossagat nem tudom ugyan felmerni, de tippelem nem "tipikusmagyar", ha ennyi nepnek megvan a sajat valtozata, mint ahogy az oldalon olvashato.

(nem, semmi kozom a fizetesem.com-hoz)
Dávid: egyrészt ha bemennél az oldalra, megértenéd a nyitólapot is szerintem, másrészt szándékosan olyan nyitólapot csináltunk amilyen senki másnak nincs.

Cahal: akkor ezek szerint mikor a VW kihozza az új Golfot, csupa rosszat kell írjanak róla a sajtóanyagokban, mert különben visszatetsző? szerintem ha tárgyilagosan megjegyzem, hogy az interneten lévő sok fizetés oldal közül egy sem tudja azt amit a miénk, az tök normális (persze csak ha igaz is).

Egyébként szerintem az a kérdés, hogy van-e erre szükség, az megválaszolódott azzal, hogy már 45 országból jöttek be közel 10.000-en az oldalra. Indiából, az USÁ-ból, Angliából, Romániából, több százan vannak már bent (persze angolul is meg németül is megy az oldal, nem a magyar címre jönnek), de Tanzániából, Indonéziából, Irakból és még sorolhatnám hány országból vannak már regisztráltak.

Neked most épp lehet hogy nincs szökséged rá, de ha kapsz egy állás ajánlatot egy másik iparágból, jó tudni hogy mekkora számot kell mondani az állásinterjún nem? Pl. ha rendszergazda vagy egy iskolában és kapsz egy ajánlatot egy banktól rendszergazda állásra, lehet hogy 5-ször annyit is röhögve kifizetnének, de te nem mersz háromszor többet kérni, mert félsz hogy elsokallsz. Ők meg jót röhögnek rajtad és féláron felvesznek.

Még csak annyit a dizájn-ról, hogy az izlésekről köztudomásúan nem lehet vitatkozni, de mondjuk én azért örülök hogy ilyen lett a kinézetünk inkább mint hogy olyan legyen mint a myvip vagy bármelyik másik úgynevezett sikeroldal. Vagy a két magyar twitter klón, amik közül az egyik már be is halt, egy az egyben lemásolták az eredetit. Három hónap alatt lett kétszáz felhasználójuk. Nekünk ezalatt 4000-en jöttek be. Akkor lehet hogy ez mégis érdekli az embereket, még lehet hogy jobban is mint a twitter-klón oldal. De ezt ha megállapítod, ez nem elfogultság, mert ezek tények, nem?
Egyébként hétfőn megy online egy következő változat, amiben már be tudod majd importálni az összes kontaktodat az Outlook-ból, Lotus-ból, Hotmail-ből, Yahoo-ból és mindenhonnan máshonnan is hogy könnyebb legyen meghívni az ismerősöket.

Meg az álláshirdetések terén is kitaláltunk valami nagyon újat, de azt még nem is árulom el előre (:
Az eredeti témára visszatérve: Pont itthon kéne hangsúlyos helyet nyújtani az ilyen magyarázó szövegeknek, hisz MO.-on még igen kevesen használják az új (web2-es) alkalmazásokat. Meg kell hagyni, hogy még egy igen jártas embert is könnyen zavarba lehet hozni egy "about" nélküli oldallal. Akkor most mi célt szolgál ez az oldal? - hangzik el a kérdés.