Közösségi portálok fejlődési lehetőségei (RTW #5)

Ezekben a napokban az olvasók írják a postokat a Webisztánra. Ha ti is szeretnétek írni,
küldjétek a postokat. Íme a Reader Takeover Week ötödik írása...
Szerző: Longhand
Blog: SEO blog
Ha eseményhez kellene társítanom a magyar weben a - sokféleképpen értelmezett - web2-es korszak kezdetét, én az iWiW 2006-os váratlan sikertörténetét nevezném meg. 2005 végén - 2006 elején az addig éveken át párezer felhasználóval elvegetáló iWiW néhány hónap alatt többszázezres felhasználói táborra tett szert.

A változásnak semmi komolyabb előzménye nem volt fejlesztések tekintetében, az iWiW kb. ugyanazt a szolgáltatást kínálta előtte három éven éven keresztül a felhasználóinak, mint a rázúduló többszázezres tömegnek, a befutása után. Aztán megérkeztek hamar a konkurensek is. Tanulhattak volna az iWiW hibáiból, de biztosra mentek, csináltak egy hasonlót amivel lehet egy szeletet hasítani a piacból még gyorsan.

Volt egy korszak ami befújta a népet a közösségi portálokra mint a szél. Lesz-e korszak ami hasonló tempóban hozza majd el a könnyű sikertörténetek végét? Eljön-e majd az a lélektani pillanat amikor a felhasználók tömegesen hátat fordítanak, nem kívánják többé ismerősként visszaigazolni sem a barátnőjük húgának a kutyáját, sem a karrierjét építő ismeretlen hitelügyintéző lányt és még kevésbé a juhászpusztai Piroska presszót: vesszen a közösség, nem akarok többé debreceni diák lenni, visszamegyek MSN-re Erzsikéhez és Sanyihoz akikel személyesebb kapcsolatot ápoltam mindig.

Közösségi portálaink elvannak jól - egyelőre -, köszönik szépen a népszerűséget és nem látszik túl nagy törekvés a fejlesztőik részéről az újításra. Véleményem szerint a szerencsés átmeneti népszerűség kihasználásán túl rengeteg lehetőség rejlene még közösségi portálokban amivel garantált létjogosultságot nyernének.

Nézzünk körül a világban, milyen jellegű webes irányzatok kapnak egyre nagyobb teret. Perszonalizálás, dinamikusan szerkeszthető oldalak (startlapok, Netvibes, iGoogle), két nagyon kiemelt szempont. Van egy harmadik dolog is, a lokalizálás, amit a Google és versenytársai próbálnak a számukra elérhető minden eszközzel kiszolgálni, releváns információk szolgáltatása regionálisan. (eszközök terén említhető Google Maps -> Street view ..., kereső algoritmus terén pedig folyamatosan fejlesztenek ebbe az irányba).

Ez a harmadik dolog amiben egy jól elkészített közösségi portál verhetetlen lenne magyarországi szinten. Minden ember személyes környezetében megtalálhatóak ugyanazok a könnyen csoportosítható elemek,kedvenc helyek (tér, utca, üzlet, szórakozóhely), ismerős arcok, iskola, munkahely. Képzelj el egy olyan felületet ahol a felhasználó a személyes profilja mellett szabadon építhetne komponensekből egy tartalmat a környezetéről is, azt a saját szemszögéből bemutatva.

Mindenféle jellegű tartalomhoz könnyen testreszabható komponenseket kapna a megjelenítésre. A felhasználó gombnyomásra adhatna hozzá komponenseket, jól navigált a tartalombevitellel és a komponens jellegére szabott kérdésekkel. Lehetőséget kapnának felhasználók a barátaik, ismerőseik bemutatására is = hogyan lát a környezete valakit. A komponensek a felhasználói profil (nem, életkor, lakhely, tesztkérdések esetleg) alapján dinamikusan változhatnának.

A közösségi portál végül egy tartalomgazdag kereshető adatbázissá válna, olyan regionális információkkal amit a helyi lakosok szállítanának a kereső számára. Ha az ember például egy a ismeretlen helység jazz kocsmája felől érdeklődne, eszébe nem jutna más helyen keresni, hiszen itt találná a számára leghitelesebbnek tűnő és legtöbb információt a helyről a helyi lakosok bemutatásában. (egyúttal az új struktúra megoldaná a személy <-> egyéb entitások különválasztását is) Az ötlet továbbgondolható sokféle irányba, esetleg minden helység rendelkezhetne egy saját oldallal ami a felhasználók tartalmai alapján dinamikusan változna.

Az adott helységhez tartozó felhasználók egymást kontrollálhatnák szavazati jogokkal a fals információk kiszűrésére, lényegi információk kiemelésére. Ennyi az elképzelés röviden, biztos sokféle újragondolása lehet még a közösségi oldalak szerepének, de jó lenne még idejében kezdeni valamit az összegyűlt marha nagy tömeggel mielőtt szétszéled.

A RTW korábbi írásai:
Címkék: social network kommuniti reader takeower week
2007.08.17. 08:55. írta: vendégblogger

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Na most meg a skype mellett a twitter is halott...ki érti ezt...
tartalmas írás. gratuláció.
Elton John elkezdte megszüntetni az Internetet, csak lassan megy ;-)
Például: iWIW + Geospace.hu összegyúrva?

Apropó iWIW, illetve még a WIW.
Azért -ha jól emlékszem- akkor volt egy meghatározó új fícsör, mégpedig az, hogy emilben küldtek értesítést, ha valaki levelet küldött vagy bejelölt ismerősnek.

Emlékszem, baromi unalmas volt addig bejelentkezni a wiw-re csak azért, hogy megnézzem, bejelölt-e valaki ismerősnek, vagy érkezett-e új levelem.
Aztán ezen változtattak, ami szvsz. nagyban növelte a wiw használhatóságát, és nem véletlen az egybeesése a felhasználók számának növekedésével.
"Képzelj el egy olyan felületet ahol a felhasználó a személyes profilja mellett szabadon építhetne"
itt bukott el. a magyar felhasználó nem szeret építeni, csak fogyasztani (tömegekről beszélünk). ha elétolod azt a szép nagy adatbázist amiről írtál, akkor esetleg használja, de arra alapozni, hogy ő fogja felépíteni, az itt még kevés.
"itt bukott el. a magyar felhasználó nem szeret építeni"

Szeret, ha érez hozzá elég motivációt.
És az emberek legalább annyira szeretik megmutatni a saját környezetüket a világnak mint saját magukat.
(Egyébként nem kéne elé tolni semmiféle nagy adatbázist)
Várjátok meg a Geospace v2-t, hamarosan kint lesz, az pont ilyesmi! spacepunk összegyúrási ötlete is lehetne a kiindulás, de nálunk inkább a felhasználók természetes igénye miatt kerül bele iwiw-szerű, plusz még egy halom érdekes közösségi funkció. Amúgy a tapasztalat hogy a felhasználók szeretnek épiteni (leaglábbis egy bizonyos százalékuk) amennyiben az épités szórakoztató, vagy vmi módon hasznos számukra..
Várjátok meg a Geospace v2-t, hamarosan kint lesz, az pont ilyesmi! spacepunk összegyúrási ötlete is lehetne a kiindulás, de nálunk inkább a felhasználók természetes igénye miatt kerül bele iwiw-szerű, plusz még egy halom érdekes közösségi funkció. Amúgy tapasztalat hogy a felhasználók szeretnek épiteni (leaglábbis egy bizonyos százalékuk) amennyiben az épités szórakoztató, vagy vmi módon hasznos számukra..
Kedves Geospace.hu!

Megértem, hogy csináltok egy dolgot annak a hírét szeretnétek minél jobban terjeszteni a világban, de kezd elegem a "hangerőből" amin játsza a szalagot a magnótok :)
Más téma a Geospace meg más jellegű az én ötletem ezt már a blogomon is leírtam egyszer Neked/Nektek.
Amúgy nem baj, ha fejlesztitek és egyre sokrétűbb felhasználásra ad lehetőséget, mert jövő héttől már mezei user is Google Maps-elhet, kódolás nélkül ez kicsit dobni fogja a jelen Google Maps-et használó oldalak értékét.
Elkészíti a térképet és beszúrja a kódot a weboldalába, hasonlóan mint mondjuk egy YouTube videoét.
Kérlek csak akkor írjatok, ha aközösségi portál ötletével kapcsolatban van valami gondolat amit megosztanátok.
Szerintem is jo otlet. En meg arra gondoltam, hogy lehetne benne egy ilyen esemenyek resz is, ahol fogja 1 user, kivalasztja, hogy ekkor meg ekkor itt lesz, megnezheti kik lesznek meg akkor ott az ismerosei kozul...stb. Foleg meg ha egy nyilt API is lenne hozza, a lehetosegek szama oriasi lenne.
Igen zso, ez is teljesen jó ötlet, valaki felvetette már itt korábban egy másik threadben (lehet hogy Te) amikor beszéltünk róla.
Ez az ötlet valóban ott halt meg, hogy a "a felhasználó a személyes profilja mellett szabadon építhetne".

Egy szűk rétegen kívül magyar felhasználó ilyet nem csinál. Közép és általános iskolások építenek, többiek nem nagyon.

Az összes magyar kezdeményezés ott hal meg, hogy a felhasználóra épít.

Mi kérem fogyasztók vagyunk, nem előállítók.

Itthon egy szolgáltatás sikerének kulcsát ebben a mondatban kell keresni:

"...az iWiW 2006-os váratlan sikertörténetét nevezném meg. 2005 végén - 2006 elején az addig éveken át párezer felhasználóval elvegetáló iWiW néhány hónap alatt többszázezres felhasználói táborra tett szert."

Ha az iwiw egy valóban nagyszerű szolgáltatás volna (lett volna), akkor nem vegetál évekig. De vegetált, senkit nem érdekelt. Mígnem egy nagyszerű médiahypot nem kapott, aminek hátterében egy multi állt. Így lett siker.
És el is érkeztünk a lényeghez. Ha az új szolgáltatásodat médiahype övezi, akkor sikeres lesz. Ha nem, akkor mindegy, hogy mit hoztál létre.
joskafiser: Igen, én is arra utalok a cikk elején, hogy a 'webkettes' jelenség hozta a sikert és az iWiW szerencsésen készen volt előre, ráéreztek a készítők minek lehet jövője és megcsinálták jó időben.
A cikkem arról szól hogyan maradhatna majd fenn a divathullám elmúlta után is, úgy hogy még külön értelmet is nyerne egy ilyen portál.
(eredetileg új portál ötleteként merült fel bennem, de tagadhatatlan, hogy sikeresebb lehetne az alkalmazása kész - már meglévő - közösségi portálokon)

Teljesen bizonyos vagyok benne, hogy cáfolna minden szkeptikus hozzáállást egy jó kivitelezés esetén.
Nagyon fontos, hogy a lokális/regionális jellege miatt, nemcsak online hatások inspirálnák azt a csekély munkát a közösség tagjai részéről amit igényelne, hanem a személyes környezet is.
Ha azt látja a felhasználó, hogy a közvetlen környezete megjelenik a neten és ő is hozzáadhatja a véleményét és saját tartalmát, akkor meg fogja tenni.
Egymást inspirálnák a tartalom szerkesztésében a közvetlen környezetben élő ismerősök.
(Nem igényel egyébként sokkal több munkát mint létrehozni néhány fotóval a saját személyes profilt..., ezt pár százezren már megtették idáig)

A felületet fontos nagyon jól eltalálni hozzá az biztos, de nem egy kivitelezhetetlen feladat, a bevitel legyen egyszerű, a megjelenítéssel már lehet szabadon variálni, ez már nem a felhasználó dolga.
Bocs, ha promónak tűnt volna, de csupán azért említettem a fent nevezett oldalt, hogy konkrétan tudjam feltenni a kérdést.
Amúgy azt az oldalt ma ismertem meg, utána olvastam a cikked -hát rögtön ez ugrott be.

Amúgy szerintem is jó az az irány, amiről a cikk szól, beleértve az utolsó hozzászólásod is. Hajráf!
Semmi gond spacepunk és kösz a biztatást.
Ennek a postnak az URL-jeben direkt nem szerepel az ekezettelenitett, szokoz helyett replaceelt titleja? Azaz az olvashato cime (gyk: kozossegi_portalok_fejlodesi_lehetosegei_RTW _5) ?
longhandcoder: valoban, akkor nem tudom hogyan pottyantam a webisztan.blog.hu/2007/08/17/p136903 cimre...
Két egyszerűsítést, bővítést tartok fontosnak megjegyezni a cikkel kapcsolatban;

1. A WiW hirtelen robbanása pofonegyszerű okokra vezethető vissza: Fotók. Ahogy lehetőség nyilt fotókat feltölteni, szűk, főképpen geekorientált techhálóból hirtelen iszonyatos lebujjá hígult. Az értéknövekedése is megkérdőjelezhető egy idő után, a jelenlegi működési mechanizmusát tekintve, a pro-kontra arány igen ingatag;

2. Amiről beszélsz, a modulos királyság már létezik; próbáltad már a FaceBook-ot?

3. Ha jól tudom, a Google valamiféle metasocial-networkon dolgozik, amivel az összes hálózatunkat ügyesen összekapcsolhatjuk majd. Hajrá-hajrá. Konvertáljuk nyitott térré a walled gardeneket.
Én úgytudom, hogy nem az összes hálózatunkat kapcsolhatjuk össze, hanem beköthetjük a blogunkat, Flickr-es képeinket... stb. és egy helyről kezelhetjük az egészet. Na meg szép rendezett formában megtekinthetjük másokét.
Egyébként egyetemisták fejlesztik, a Google csak szponzorálja őket. A projekt weboldala itt van: www.hcii.cs.cmu.edu/M-HCI/2006/SocialstreamProject/index.php
dH2K:
Ismerem a Facebookot.
Más történet..
Jó, hogy lehet rá fejleszteni könnyen, de itt másról van szó.
A Facebook a sokféle felhasználhatóság miatt jó, az én elgondolásom meg egy olyan portálé ami kicsit kézen fogva vezeti a felhasználót egy információgazdag portál felépítésére ami utána könnyen áttekinthető és kereshető. És világszinten nem nagyon működne, ilyen kisebb országok szintjén meg nagyon működőképes lehetne
mint a miénk.

(elolvasom a socialstream projektről az infokat, nem ismertem idáig, köszi zso)
"1. A WiW hirtelen robbanása pofonegyszerű okokra vezethető vissza: Fotók."

Hát nem. A wiw hirtelen robbanása arra vezethető vissza, hogy 2005 karácsonyától 2006 márciusáig "véletlenül" majd mindennap megjelent róla egy hír a médiában. Aztán megvette a Tcom. Ilyen egyszerű a történet.
Nem tudom, szerintem ez eléggé összeesküvés -elmélet gyanús. Ha végig a T-com volt a háttérben, akkor nem lett volna nekik olcsóbb rögtön megvenni az oldalt amíg nem volt sokszázezer felhasználójuk?
a t-com-nak biztos olcsóbb lett volna. csak nem abban gondolkodj, h t-com, hanem h jóska, pista, laci, hans és sanyi vannak, akkor már gondolom érthető. persze ez is egy összeesküvés elmélet a javából.
Sok mindenre alkalmas a média (pl. a nép elbutítására, politikai választások befolyásolására tökéletesen), arra, hogy egy közösségi webportálnak ilyen szintű népszerűséget hozzon direkt módon mint ami az iWiW-el történt szerintem nem.
Thoer: még ha végig a T-com állt is a háttérben, ésszerű döntés volt, hogy nem az elején veszik meg. Gondolj csak bele, csinálnak neki egy nagy reklámot, de még meg kell várni az emberek reakcióját, mert ha mégsem lesz annyira felkapott akkor párezer felhasználóval a T-nek semmit sem ér.
Azt hiszem kicsit félreérthető voltam. Nem közvetlenül állt a Tcom a hype mögött, hanem emberek széles ismeretségi kapcsolatok révén.

Longhandcoder: de pontosan erre alkalmas.
Ha MINDEN nap majdnem MINDEN hírforrás egy dologról szól, akkor az lesz a nyerő.

Egyébként írásaidból úgy olvasom ki, hogy igazi piaci versenyhelyzetben még nem nagyon méretted meg magad. Úgy látom még dúl benned az a fajta optimizmus, hogy jót csinálok, jó lesz, szeretni fogják. Hát ez sajnos nem így van. Ha van médiaszeled, barátaid vagy pénzed, hogy legyenek barátaid és médiaszeled, akkor sikeres lesz.
Persze adjunk pár % esélyt arra is , hogy vmi magától lesz ismert és nagyszerű. Mondjuk kb. 5-t. Az iwiw pl nem ebbe az 5%ba esik.

Szerintem ez nem teljesen így van. Nem feltétlenül kell a médiának mögéd állni ahhoz, hogy az emberek tömegével elkezdjék használni a szolgáltatásaidat, sok más tényező is közrejátszik ebben a dologban. Vegyük példának a MyVip-t: az Iwiw gyengélkedett, ugyanakkor megvolt az igény a szolgáltatásra, így a helyzetet kihasználva pont jó időben indultak. Most pedig közel ugyanannyi felhasználója van mint az Iwiw-nek.
nem akarok én ezen különösebben vitatkozni. de ha a felvásárlás mögött valóban a t-com igazgatótanácsának stratégiai döntése állt volna, és nem jóska, pista, laci, hans és sanyi racionális választása, akkor a t-com már régen betolta volna a kellő mennyiségű vasat a rendszerbe a stratégiai jószágba.

ettől még lehet igaz h a felvásárlást jóska, pista, laci, hans és sanyi gondosan előkészítették, és pontosan ráéreztek, h a dolog működni fog. érdemes volt konspirálni. az vesse rájuk az első követ, aki nem tett már hasonlót.

senkit nem ért sem erkölcsi, sem anyagi kár, mert az anyavállalat valami olyat kapott, ami középtávon behozza az árát, bár az is valószínű, h hosszú távon a dolog nem hoz neki hasznot.

hiszen a t-com statégái távközlési hálózatokban gondolkodnak és nem ismertségen alapuló social networkökben, egyáltalán nem akarják ezt fejleszteni, ez jóska, pista, laci, hans és sanyi businesse és nem a t-comé.
Ezzel csak egyvalaki jár rosszul: a felhasználó. A T megvette az Iwiw-et, néha azért fejlesztget valamit, hogy ne tűnjön úgy mintha semmit nem csinálnának, behozza az árát meg még valamennyi nyereséget, aztán vége. Gondolom erre akartál kilyukadni.
ez az iwiw szerintem egy olyan sztori, ahol senki sem járt rosszul. és ilyen értelemben még üdítő színfolt a sok lenyúlós történet között.

a felhasználó sem. megtalálhatta a rég nem látott ismerőseit, esetleg váltott velük pár szót. jó dolog ez. szerintem jó dolog.

engem csak az zavar h megy a parasztvakítás. persze lehet h csak én nem tudok nagyságrendileg megbecsülni vmit, és akkor én kérek elnézést.

itt van például azon állítás h az iwiw rövid távon behozta az árát, és most már csak hasznot termel.

belépve az iwiwre engem arra biztatnak, h vegyem meg pirx kapitány kalandjait dvd-n, tanuljak műkörömépítést, kilépéskor meg azt mondják h vegyek tekercselt tapétát. mert az milyen jó.

lehet h tévedek ez első blikkre inkább százmilliós üzlet mint milliárdos függetlenül attól h az oldalnak hány látogatója van. ugyanis nincsenek sokan, akik a prix kalandjait dvd-n akarnák megvenni és ők nagyjából tudják h megjelent ez videon.

ha úgy lenne, ahogyan azt mondják, h az iwiw rövid távon behozta az árát, és utána már csak nyereséget termel, akkor ott ácsingóznának körülette a kockázati tőkések, a szakmai befektetők mindenféle vételi ajánlatokkal, a t-com meg valószínűleg eladná az árut, mert nem social networkben utaznak. nekik nem az a bolt csináljanak egy még jobb új üzenőfalat, hanem az, h sms-eket küldözgessünk egymásnak. és lehetőség szerint ne használjuk üzenőfalat. és persze h hívjuk fel az ismerőst telefonon, vagy videotelefonon. meg persze h mms-eket küldözgessünk egymásnak a nyaralásról, meg a családi eseményekről és ne egy ne egy online fotó megosztó szolgáltatást használjunk, ahol már dolgoznak azon, h a nagy képek is megjelenjenek.

szerintem az iwiw a t-com kezében hülyeség. éppen olyan hülyeség mint egy videogizmo az upc kezében. de lehet h én nem értek valamit. nekem ez olyan mint amikor a fagylaltos elkezd jégkrémet árulni. nem fog bukni a bolton, ha el tudja adni a fagylaltot, akkor eladja a jégkrémet is, de nyerni sem fog vele. szerintem pont így van a t-com az iwiw-vel.
joskafiser: rendelkezek már annyi élettapasztalattal, hogy az általad érzékeltnél realistább módon érzékeljek jelenségeket.

Longhand, akkor ok. Nem akartalak megbántani, csak egy ilyen érzés volt a hurráoptimizmus miatt. Bocs mégegyszer, ha belegázoltam volna.

>> ahol már dolgoznak azon, h a nagy képek is megjelenjenek

:-DD
Azt nem tudom, hogy hogy az írásom melyik szegletéből hallottál hurráoptimizmust, de sebaj ;)
Kicsit csendes ma a webisztán, így gondoltam kobaljov alapján én is felhívom a figyelmet a blogomon a cikkem témájának saját blogon megírt változatára is:
optimalizalas.info/webdev/kozossegi-portal-terv.php