Exkluzív: bemutatjuk a YouTube magyar felhasználótáborát

A Szonda Ipsos és a Gemius közös netfelmérésének számomra legmeglepőbb adata (és amiről eddig nulla információm volt), az a YouTube magyarországi felhasználóbázisa.

Az a tény, hogy egy hónapban másfélmilló (!) magyarországi látogatója van az amerikai videómegosztó szájtnak, egyben azt is jelenti, hogy a magyar netezők sokkal hamarabb kezdték el megszeretni az online videómegosztókat, minthogy a magyar piac lépett volna.

Ma már a magyar netezők majdnem annyi időt töltenek a YouTube oldalain, mint amennyit a Freemailben. Szinte hihetetlen.

Top 50 weboldal, Magyarországon (2008. január)
Helyezés Webhely Látogatók (valós felhasználók) Idő [óra] Látogatószám változása decemberhez képest (december=100%)
5. youtube.com 1,550,561 2,703,787
117%  
20. indavideo.hu 841,692 331,931
114%  
41. videa.hu 550,153 497,365
93%  
Szonda Ipsos - Gemius Hungary: gemius/Ipsos Audience 2008. január (15+ belföldi adatok)

Szóval kiderült valami olyan adat, ami után hiába is kutakodnánk a Webauditban, vagy a magyar szolgáltatókat szondázó felmérésekben. Mondom, igazi meglepetés. Nyilván hirdetői szempontból sem mellékes, hogy a magyar netezők egy hónapban - ezek szerint - 2,7 millió órát töltenek el YouTube-videók nézegetésével.

Ennél azért többet szerettem volna megtudni a magyarországi YouTube-felhasználókról. Sikerült is beszerezni pár olyan adatot, melyet korábban még nem olvashattatok máshol...

Keresztlátogatottság. A 2008 januári adatok szerint a magyar YouTube-felhasználók legnagyobb arányban az Indavideót használják a magyar szolgáltatók közül. A youtuberek 42 százaléka nézi az Indavideót, 25 százalékuk a Videát, 19 százalékuk a Videoplayer.hu-t, és 10 százalékuk a Metacafét.

Az Indavideó látogatóinak 78 százaléka néz youtube-os videókat is. A Vidoplayer.hu össz látogatóinak 76 százaléka, míg a Videa felhasználótáborának 71 százaléka fogyaszt YouTube-tartalmakat.

A magas keresztlátogatottsági adatok szerintem abból jönnek, hogy a netezők nagyrésze nem tudatosan lép fel a YouTube-ra, hogy videókat nézegessen, hanem egyszerűen azért találja meg a videószájtot, mert ott van a tartalom. A sikeres videómegosztó tehát onnan ismerszik meg, hogy gazdag a tartalomkínálata. És ebben természetesen a YouTube a legerősebb, így valamennyire érthető is, hogy az ötödik leglátogatottabb szájt a magyar netezők körében.

A YouTube és más szolgáltatók keresztolvasottsága (havi)
  A szájt látogatóinak hány %-a látogatta a YouTube-ot
A YouTube látogatóinak hány százaléka látogatta a szájtot
IndaVideo 78 42
Dailymotion
78 2
Metacafe 81 10
Videa 71 25
Videoplayer 76 19
WindowsMedia 84 7
Szonda Ipsos - Gemius Hungary: gemius/Ipsos Audience 2008. január (15+ belföldi adatok)

Demográfia. Milyen az átlag magyar YouTube-felhasználó? 18-29 éves, férfi, érettségizett, Esomar C kategóriájú, aktív. Szintén fontos adat, hogy a magyar YouTube felhasználók 56 százaléka minden nap néz tévét.

A kutatás affinitás-indexéből az is kiderül, hogy milyen magyar célcsoportokat könnyebb elérni a YouTube-on, mint a magyar weben általában. Azoknak a hirdetőknek érdemes a YouTube-ban gondolkodnia, akik a 15-29 éves, megyeszékhelyen vagy községben élő, nagyon intenzíven netező diákokat szeretnék elérni. Ők ugyanis nagyobb valószínűséggel fordulnak elő a YouTube oldalain, mint a többi célcsoport.

A YouTube magyar felhasználóinak demográfiai összetétele
Célcsoport Közönség összetétel (%) Affinitás Index (%)
Férfi 56 108
44 92
[15-17] 12 126
[18-29] 48 127
[30-39] 18 93
[40-49] 10 58
[50-59] 9 68
[60-99] 3 95
max 8 ált. 27 126
szmk. 17 116
érettségi 38 93
diploma 19 78
Esomar AB 27 96
Esomar C 34 102
Esomar DE 30 91
Budapest 23 100
intenzív internetező (21+ nap/hó - mért adat) 33 166
tanuló, diák 41 143
TV-nézés gyakorisága (minden nap) 56 89
Szonda Ipsos - Gemius Hungary: gemius/Ipsos Audience 2008. január (15+ belföldi adatok)

Érdekesség  még, hogy a YouTube magyar felhasználóinak 12 százaléka 50 év feletti.

Bár a hirdetők egyelőre csak az AdWordsszel tudják elérni a YouTube felületein a magyar netezőket, - ha minden igaz, és a Google hamar berántja a DoubleClicket is a videómegosztó oldalra - talán sokkal több lehetőségük lesz elérni a vágyott magyar célcsoportokat.

Az is bizakodásra adhat okot, hogy a tavaly beindult lokalizációs hullám már a lengyeleket is elérte. Úgyhogy nyilván nem kell sokat várni a magyar nyelvű YouTube-interfészre sem. Akkor majd kiderül, hogy korlát volt-e egyáltalán a magyar netezők számára, hogy eddig jobbára az angol szavakkal kellett bíbelődniük a felületen. Avagy: le tudja-e nyomni a YouTube a Freemailt?

(A Szonda-Gemius kutatás során a mérőkóddal/cookie-val nem mért oldalak látogatottságát egy több mint 3000 felhasználóból álló szoftverpanelből nyerték. A tagokat, akik vállalják, hogy számítógépükre egy mérőszoftvert telepítenek a Gemius online, a Szonda Ipsos pedig offline módszerekkel toborozza, így lehetséges olyan oldalakról is képet kapni, ahova mérőkód egyhamar nem fog kikerülni.)

Holnap újabb exkluzív adatokat ismertetünk...
Címkék: stat magyar youtube videómegosztók
2008.03.18. 16:47. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azt meg tudja valaki magyarázni, miért ennyivel kisebb az indavideón töltött idő, mint a jóval kevésbé látogatott videánál?
Ez az igazi meglepetés mindazoknak nyilvánvaló volt nagyon rég, akik böngészik az Alexat ;-)
Pontosabban a sorrend és a nagyságrend. S nem is 3000 emberből mért adat...
biztos a pornó miatt

amúgy talán egy hete láttam a youtube-n rendes magyar reklámot. (gif vagy flash lehetett, csak feltűnt a magyar szöveg)
@joskafiser ne hülyéskedjünk már.

a magyar tv-k nézettségét 800 emberből álló mintán mérik (6-8 millióan tévéznek itthon), ehhez képest a 3000+ ponton mért 2.5-3 millió netező adatai sokkal pontosabbak.

az alexa adatai nem reprezentatívak, a szonda-gemius párosé viszont igen.
bocs, tévedtem.

"1999. tavaszától már 840 háztartás adatait dolgozzuk fel naponta." (www.agb.hu)
aki eloszor talal pornovideot a youtube-on, annak fizetek egy sort.
a pornó a videa-indavideo -hoz kapcsolódna.
"sokkal hamarabb kezdték el megszeretni az online videómegosztókat, minthogy a magyar piac lépett volna." Azé ez nem teljesen lehet igaz. Nagyobb, emiatt látogatták. Annyi angol meg már szorult a mai fiatalokba, hogy eligazodjanak az oldalon. Az alap téma a magyar videomegosztóknál is megvan, és megvolt. Történetesen, hogy felmegyek, regelek, megosztok, nézek. Egysuerűen nálunk még mindig jobban szeretnek kukkolni a felhasználók, mintsem kialakuljon az a fajta kultúra amivel a hazai oldalakat megtömhetnék anyaggal a hazai felhasználók. A jutubon pedig megvolt régebben is az a mennyiségű (sokszor minőségi) video ami miatt ott keresgélt inkább az ember. manapság a hazai júzernek is automatikus, hogyha meg akarom osztani a videómat akkor jutub. Ez így is marad sztem. Meg persze ne feletkezzünk meg a töménytelen mennyiségű zenéről ami a jutubon fennt van, és ezen a különböző download oldalak, és ff-be építhető letöltő vezérlők csak lendítettek. Már akkor látogattam a jutubot amikor még a főoldalon kiemelt videók kattintása 2-3 nap alatt 1500 volt. Okosan építették, a felhasználói igényeket szem előtt tartva. Azt meg soha nem fogadtam el, hogy ők találták fel az online videomegosztást mint pár helyen olvastam. Voltak vele párhuzamosan ilyen kezdeményezések. maximum jókor voltak jó helyen. A gugli felvásárlásról nem is beszélve. Ügyes gárda csinálta a jutubot okosan. Meg persze a szerencse...
off: kikívánkozik: örülök, hogy HH visszatértél, van jó olvasni valóm magyarul is a web2es témákról (persze lehet, hogy van más oldal is, csak én nem találom, de infot köszönöm, ha valaki küld :)

on: én mondjuk tök véletlenül szoktam csak magyar videómegosztókat nézni, és meg is lepődök néha, hogy "ja, ez a Videa". Fogalmam sincs sokszor róla, hogy mit nézek, direkt csak a youtube-ra megyek fel, de oda rendszeresen. Pl.: amerikai football videókat, magyar zenéket, trailereket keresek. JA meg póker videókat :D
Anyós-após vidéken lakik kis falu, internetről csak lila gőz. Pár hete internet bevezetve, hogy nagynéha ha hazamegyünk, legyen. Múltkor megyek, mit látok: após YouTube-n sorra nézi-hallgatja fiatalkora slágereit. (PC-t eddig nem használt, betanítani kellett: bekapcs.gomb->Firefox róka->címsor:youtube.com->keresősorba belép egérrel->gépel.) Állítólag kéthete nem alszik, csak korlátozottan.
Én a YouTubera éppen csak 12 videót raktam fel, azt is csak azért, mert unatkoztam. :D

Ellenben a magyar videómegesztók kozul mindegyik megemlítettek használom, és aktív felhasználó is vagyok mindegyiken...

Bár, legaktívabb a videoplayer.hu -n vagyok, utánna jon az indavideo majd a videa.

Bár, az indavideót annyiból nemszeretem, hogy általában mindíg valami "kellemes" megjegyzést kapok olyanoktól, akik nem mozdulnak ki a házukból és városon laknak, és nem tudják mi van a faluban, de okoskodnak...

Mindegy, én amúgy is úgy vangyok vele (ez most totál egoistán fog hangzani [bár az is vagyok...] de) én úgy vagyok vele, hogy a videóimat csakis a saját szórakoztatásomra hozom létre, és méltónak tartom azon megosztó felhasználóit a megtekintésére, ahova felteszem.

Bár a tapasztalataimból arrakovetkztettek hogy 1-rol simán lehagyok...
Elég gáz, hogy ilyen (nagy %ban) felesleges baromságra megy el a szerverek, routerek és egyebek által felhasznált energia és sávszélesség jó része :(((((((((((
Na és vajon ki a legnézettebb magyar a Youtube-on, aki feltöltött videókat és összességében az ő videóit nézték meg legtöbbször (magyar feltöltők között)?
"az alexa adatai nem reprezentatívak, a szonda-gemius párosé viszont igen." Ez a hét vicce. Egyik sem reprezentatív.
Hányan látogatják a youtube-t, összesen?
Én mondjuk egy 60 milliós számot ismerek (2008.február). Tekintve, hogy ebben az amerikai látogatók is benne vannak(általában 2/3-os szokott ez lenni), "kicsit" eltúlzott ez a 1,5 milliós magyar vendégsereg.
Kérdésre a válasz: Le.
Lehetséges riposzt: "De legalább a miénk."
Amit én erről gondolok: "A tiétek."
Darthwalk. Igen, ez a szégyen. A minták, a mintavétel és az arra épülő izlésformáló biznisz. Meg az is, h 3000 embernek jobban hiszel mint 300.000nek pl. Nade, izlések és pofonok (meg munkakörök). Mint mondtam, a fenti adatokat nagyságrendileg bárki megtudhatta v. megtudhatja. Józan ész kell hozzá semmi több.

ui: Kibújik a szög a zsákból azon ritka alkalmakkor (aka: közvéleménykutatók és statisztikuok leírják magukat nullára) mikoris a mintvételen alapuló eredményeket össze lehet hasonlítani a konkrét adatokkal. Lásd: választások. Sorra beégnek, de durván. Na ennyit ér a mintavétel...
YouTube-ra esküszöm. Nagy, mindig elérhető és nem kell a konvertálással szenvedni.
Van már magyar gooogle iroda, de csak értékesítenek, nem nagyon pogromoznak
Az a módszertan egyébként nem sokat ér, amely nem közvetlen felhasználói interakció alapján mér (ráadásul az is csak olyan kérdés-sorozattal, amely kizárja a bot általi kitöltést). Ezért lehet könnyen csalni pl. a webauditon is.
Az egyetlen hatásos mérési módszer amely automatizálható, az nagyjából a google-analytics, de ahhoz is nagyon pontos geotargeting-adatok kellenek...
Dekoninckx, sokkal nagyobb bajnak tartom, mikor több megás leveleket küldözgetnek forwardolva emberek, PPS-ek, meg mindenféle baromi nagy fotókat, tök feleslegesen(ráadásul mikor megkérdeztem, miért ÍGY, a válasz: "dehát mindenki így csinálja"). EZ nagyobb baj.

Nem sok, de nem is kevés:
www.youtube.com/profile_play_list?user=Musaic
sg: szerintem ha figyelembe vesszük, hogy az egész index-birodalom szisztematikusan az indavideo-ra hivatkozik, már meg is van, hogy miért tölt kevesebb időt több látogató rajta, mint a videán.
"Hányan látogatják a youtube-t, összesen?
Én mondjuk egy 60 milliós számot ismerek (2008.február). Tekintve, hogy ebben az amerikai látogatók is benne vannak(általában 2/3-os szokott ez lenni), "kicsit" eltúlzott ez a 1,5 milliós magyar vendégsereg."

Naponta tobb mint 100 millioan latogatjak a youtube-ot, 2006. juniusaban pedig 2,5 milliard latogato volt. A 60 milliot honnan szedted???
Hát ez valóban meglepő szám, és kiváncsian várom, hogy számít e bármit is az, hogyha magyar lesz a felülete a YouTube-nak. Szerintem az önmagában semmit sem számít, de ki tudja.

Minimál off: amúgy nemrégiben találtam rá a Google-ben egy hazai site-ra, a www.videosmart.hu-ra. Ott legalább tényleg csak jó videók vannak, csak magyar nyelven, amiből legalább tanulhatok is valamit. A koleszban legalábbis egy-két ötlet már jól jött innen :) Valszeg sosem lesz olyan nagy, mint az Indavidea, vagy a többiek, de ettől még nekem bejövős.
seslixer - megnézted a vezetéstechnika videóit is? A halálos hatoson jót nevettem.
na, én vagyok a magyar youtube-ozó
a netező ismerőseimet két csoportra tudom osztani:
van egy vékony réteg, akik beszélnek/értenek angolul és használnak mindent, válogatás nélkül.
meg van az összes többi, akik többnyire értenek/beszélnek angolul, (10-ből kb. 8-an), akiknek megáll az élet a határon (iwiw, freemail, satöbbi).
és ez szomorú.
joskafiser:
Azért a dúrva beégésről csak annyit hogy egy 1000 fős reprezentatív mintából hibahatáron belül megjósolják a pártok támogatottságát.

Azt nem mondom hogy egy 3000-es minta 3x olyan megbízható mint egy 1000 fős, de ha jó volt a mintavétel, akkor nagyságrendileg jók az eredmények.
Mint napi Youtube felhasznalo, csak annyit tudok tenni, hogy elmondom felhasznaloi szokasaimat.

Kb. 1 eve kattantam ra a Youtubera, amikor rajottem, hogy olyan regi videoklipeket is megtalalok, amiket mar reg elsirattam.

Elekzdtem kulonbozo playlisteket osszeallitani maganak, es a hangulatomhoz illo zeneket hallgatom, kvazi remote mp3 lejatszokent Youtubeon keresztul.

Mindezt munkaidoben, hiszen itt eleg a savszel es hatterzenenk tok jo.

Jatszom a WoW-al, a klanom alatal keszitett videokat altalaban en toltom fel a Youtubera, az accom alatt 5 wow specifikus video talalhato osszes eddig talan 4000 view-val.

Mivel a fozes a hobbim gyakran nezem kulfoldi sztarszakacsok receptjeit a Youtubeon, Gordon Ramsey, Jamei Oliver, stb, eleg sok talalhato, altalaban jo minosegu, tv musorkbol felvett videok vannak fent.

Neha ha kellene egy ket idezet egy filmbol akkro rakeresek a film cimre:)

A kategorias, 30 eves budapesti lakos.:) Ferfi.
a probléma ott van, h az átlag magyar az hivatalban, iskolában, és munkahelyen internetezik. gondolom ezeken a helyeken nincs felszerelve semmiféle panel.

így nagy biztonsággal aligha lehet megmondani, h hányan látogatnak egy oldalt, hanem inkább csak azt lehet megmondani, h otthoni látogatottsága mekkora, mert ott vannak felszerelve a panelek.

gondolom az otthoni értékeket felszorozzák valahogy. vélhetően ez okozza a youtube felülreprezentáltságát. többen nézik otthonról, mint hivatalból, iskolából, munkahelyről. persze nem ismerjük a pontos módszertant.
két dolog tart vissza a videa-tól:
nincs fullscreen (!!!), és bélyegméretű a videó. gratulálok

egy dolog tart vissza az indavideótól:
nincs fullscreen (!!!). de kisebbre vehetem a képet. hurrá.

egy dolog vonz a youtube-ban:
felhasználóbarát és sok tartalom. (na jó, ez 2 dolog)
Azért említsük meg az NRC és a TNS közös VMR kutatását is, amely 2001 óta szállít adatokat az egyes honlapok látogatóiról. A VMR2007-ben már jónéhány külföldi szájt is szerepelt, többek között a YouTube is, tehát lassan egy éve erről az oldalról is rendelkezésre állnak megbízható (10 ezer fős, reperezentatív adatbázison alapuló) adatok. A VMR2007 második féléves adtai szerint a legalább hetente netező 14-69 évesek 52 százaléka, tehát közel 1,4 millió fő látogatja havonta a YouTube-ot, ami ugye meglehetősen hasonló adat a posztban idézetthez.
A VMR-ből emellett megtudhatjuk azt is, hogy 460 ezer netező töltött már fel valamilyen videót az internetre, közülük 300 ezren éppen a YouTube-ra.
Ha valakit mélyebb - vagy másjellegű netes - adatok is érdekelnek, akkor javaslom neki a www.nrc.hu oldal felkeresését.
alkopop
"Naponta tobb mint 100 millioan latogatjak a youtube-ot, 2006. juniusaban pedig 2,5 milliard latogato volt. A 60 milliot honnan szedted???"

siteanalytics.compete.com/youtube.com/?metric=uv#
02/2008, people ("The number of people visiting a site"):59,241,290
És te honnan szedted a számaidat?
----------------------------
A felmérés (Szona/Gemius) szerint egy hónap alatt 1,550,561 magyar felhasználó 2,703,787 órát töltött el a youtube-n. Vagyis egy felhasználó 30 nap alatt 1,74 órát. Ami 1 napra számítva max. 4 perc.
ide kívánkozik, hogy (megérzésem szerint) az indavideo látogatottság-nővelése jelentős részben annak tudható be, hogy az index és index-közeli blogok (szintén főoldalasak, ugye) látogatóit "hozzák be" oda. gondolom cégpolicy lehet, vagy valami (és egyébként miért ne, ha már van), de feltűnő, hogy régen cikkekbe YouTube videó is be volt ágyazva, míg ma a focivideók is indavideoról jönnek, persze teljesen egyértelmű, hogy az indavideóra meg a Youtuberól, innen-onnan lelopott anyagot töltötték fel (maguk a cikkírók?)
szóval: van olyan adat, hogy mennyi az index fősodorból indavideózók aránya és mennyi a simán odakattintóké?