A működőképes startupok jellemzői

Az amerikai Sequoia Capital kockázatitőke-befektető cég összeállított egy listát arról, milyen alapelveknek kell megfelelniük azoknak a startupoknak, amelyek hosszabb távon prosperálásra, és nem utolsó sorban tőkeinjekcióra számíthatnak. Egészében ez a lista közhelyesnek tűnik, a tökéletes startupot írja le. Nem tudom elképzelni, hogy van cég, amely minden pontnak megfelel. Persze ők is írják, hogy inkább azt mutatják be, hogy ha nem ezen elvek mentén dolgozol, akkor nincs esélyed hosszútávon.
 
Íme a jellemzők:


Én a netes cégek oldaláról néztem a listát és előre jelzem, a fordítással néhol nehézségeim voltak.
 
Letisztult célok
Legyél képes összefoglalni a termékedet, szolgáltatásodat akár egy névjegykártya hátoldalára. Értsd: olyan röviden, hogy ráférjen.
Ez tiszta sor. Az egyértelmű üzleti céloknál jobban meghatározható a fókusz. Azonban ez túl általános pont. A megboldogult DataNet Passage internet áruház is le tudta volna írni egy névjegykártya hátára: "Célunk a kereskedők összefogása, és a vásárlóknak teljesen új vásárlási élmény nyújtása egy 3 dimenziós internetes áruházban." Aztán mégis halott ötlet volt.
 
Nagyméretű piac
A piacod olyan legyen, amely gyors növekedés, vagy változás előtt áll.
Ez nekem inkább olyan szabálynak tűnik, mint a tőzsdén a vegyél olcsón és adj el drágán, azaz csak utólag derül ki, melyik cég tett a nyertes lóra. Vajon volt-e sejtelme a YouTube alapítóinak arról, hogy az online videónézés változás előtt áll? Szerintem aligha. Rengetegen próbálkoznak újdonságokkal, de megmondani, melyik piac áll változás előtt, szerintem szinte lehetetlen.
 
Tehetős ügyfelek
Olyan ügyfeleket célozz meg, akik gyorsan reagálnak (meggyőzhetők), és hajlandóak extra kiadásra ha egyedi ajánlatot kapnak. Azaz legyen pénzük, és fizetési hajlandóságuk.
Na ja, mindenki ilyen ügyfeleket szeretne megcélozni. De vajon ilyen a Google, a YouTube, vagy a Facebook ügyfélköre?
 
Fókusz
Az ügyfelek csak egy egyszerű, de rendkívüli értékkel rendelkező terméket vesznek meg (ezt lehet hogy félreértettem)
 
Fájdalomcsillapító
Vegyél egy olyan igényt, amire égető szüksége van az ügyfeleidnek, és kínálj nekik impozáns megoldást.
Ez valóban jó tanács, de valamit hozzá kell tenni szerintem: Figyelj arra, hogy a megoldásodat vajon az ügyfeleid is impozánsnak tartják-e! Szerintem sok cég úszik el azon, hogy hibásan értelmezik a piacuk igényeit, vagy az arra adandó választ.
 
Gondolkodj másként
Folyamatosan kérdőjelezd meg a megszokott gondolkodásmódot. Állj elő teljesen új megoldásokkal.
Ez is igaz, de azért én árnyalnám. Nem kell mindenben újítani, ötvözni kell az új látásmódot a megszokott formákkal, módszerekkel. Ha túlzottan újszerű vagy, akkor lehet, hogy a végén meg nem értett zseniként bánkódsz majd egy fröccs fölött valamelyik kocsmában.
 
Team DNS
Egy startup cég DNS-e az első 90 napban kialakul. Minden csapattag a saját területén (kell hogy?) a legprofibb (legyen?).
Ez a valóságban nem így működik. A legtöbb startup nem a legmegfelelőbb embereket választja az indulásnál, hanem a legkönnyebben / legolcsóbban hozzáférhetőeket. Így volt ez a Microsoft, az Apple, de az újabbak esetében is. A zeneipar fiú- és lánycsapatainál lehet hogy működik a legjobb emberek összeválogatása, de itt szerintem nem.
 
Gyorsaság
A lopás (gondolom ötletekre vonatkozóan) és a gyorsaság segít a nagy cégek kiütésében.
Ha ez így önmagában igaz lenne, az szép világ volna. Sajnos a nagy cégek óriási előnye hogy sok pénzük van reklámra, így alkalmasint a gyengébb szolgáltatásukat is sokkal több embernek tudják eladni mint te a szuper szolgáltatásodat reklámkeret nélkül.
 
Takarékosság
Csak a legfontosabb dolgokra összpontosíts, és maximalizáld a nyereségességet.
Azon túl, hogy ez olyan nesze semmi szabály, mégis nagyon sok igazság van benne. A legtöbb startup rengeteg időt tölt felesleges, kevéssé használt, vagy nem-előre-vivő fícsörök kifejlesztésére. Mivel ez általában amiatt van, hogy nem ismerik teljesen a célközönségüket, nem tudom, hogy ez elkerülhető-e.
 
Inferno (csak halványan sejtem, hogy itt milyen értelemben szerepel ez a szó)
Kevés pénzzel kezdd, ez lehetővé teszi a fegyelmet és (a lényegre való) fókuszálást.
Azt hiszem ezt a szabályt minden startup csak üdvözölni tudja.
 
Kérlek nézzétek el az esetleges fordítási hibákat. Mi a véleményetek magáról a listáról?

(forrás: TechCrunch)

Címkék: techcrunch startup
2008.03.25. 08:45. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

az eredeti lenyege volt a tomorseg, a magyarazataid kicsit zavaroak:)
Stealth==lopakodas

ez nem az, ahogy egy cegnek mukodnie kell, ez az, hogy egy frissen indulo ceg mivel/hogyan tud betorni a piacra. ha egy ceg mar mukodik 1-2 eve, akkor mar nem ez az optimalis.
es ez Mo ugyfelekre nem vonatkozik. 1milliard$-os piac, ami gyorsan valtozik olyan Mo-n nincs is.

szerintem a szavakat nem szotari ertelemben hasznalja, hanem egy 'mintat" probal felrajzolni
szabadforditasban en is megprobalkozom a ferditessel:
Letisztulsag
kepes kell legyen 2 perc alatt osszefoglalni a ceg "ertelmet"
Letezo piac
olyan nagy (1milliard$) piacot celozz meg, ami vagy valtozik, vagy gyorsan novekszik.
Elenk ugyfelek
olyan ugyfeleket keress, akiknek ujdonsagra van szukseguk
Fokusz
az ugyfelek ismeretlentol csak egyetlen nem tul nagy problemajuk megoldasat hajlandok megvenni
Eros fajdalom csillapitas
valaszt ezt az egy dolgot az egeto problemak kozul, es orvendezted meg oket gyors/sikeres megoldassal
Gondolkozz ujszeruen
lepj ki a szokasos gondolkodasi "sikbol". jarj tul a konkurencia eszen. keress szokatlan megoldasokat
Ceg alapok
az elso 90 napban minden lenyeges dolog kialakul. az elerheto legjobb/legokosabb/legmereszebb emberekkel kezdj.
Furgeseg
a lopakodas, es a sebesseg szokott segiteni a nagy cegek ellen
Egyszeruseg
csak arra kolts ami igazan szukseges. tarsd szamon melyik termek mennyire nyereseges
Eros pista
Keves penzzel kezdj. es segit, hogy a lenyegre koncentralj.

:)
ezek nem AZ ideális startup jellemzői, ezek annak a startupnak a jellemzői, amibe egy VC szívesen befektet.
és ha az ő szempontjait nézzük, akkor teljesen reális a lista, hisz hiába kockázati a tőke, a pénzét azért szeretné viszontlátni. ezért van benne a nagy piac, a gyors növekedés, gondolom.

és, sajnos, néhol tényleg félreértetted ;-)
Anr, köszi, nem mondom hogy tökéletes az angolom. :)