Neonomád, revisited

 Az Index is kipróbálta, milyen a neonomád életforma. Alapvetően nekik is pozitívak a tapasztalataik. Mint hosszútávfutó neonomád azt tudom mondani, problémáim is nagyjából azonosak a szerzőével. 

Elsősorban a lemerülő aksi szokott akut (sic!) nehézséget okozni. Kell egyfajta rutin ahhoz, hogy az ember gyorsan meg tudja győzni a hely személyzetét, hogy neki most rögtön konnektorra van szüksége. És hogy ez olyan alapszükséglet, mint mondjuk nekünk, embereknek a vízivás. Anélkül nincs élet. Áram nélkül meg nincs munka, GDP, gazdasági fellendülés, felvilágosult polgári öntudat. 

A netkapcsolathoz még annyi kiegészítést, hogy Fon-accounttal és némi wardrivinggal (warbikinggal) általában orvosolható, ha nincs a közelben wifiképes kávézó, múzeum, kert, park. (A 3G meg nem mindig jó megoldás.)

Ugyancsak közös probléma, hogy az ember elveszít egy fontos fogalmat az életéből: a "munkaidő végé"-t. Úgyhogy tényleg könnyen csúszhatunk az éjszakába, laptoppal az ölünkben. (Külön postot érdemelne a szalonspicces emberekkel teli füstös kocsmákból, kávézókból való neonomádkodás. Csak gyakorlott neonomádoknak ajánlott.) 

A neonomádkodásban a legjobb, hogy az ember hangulatának megfelelő ad hoc munkahelyet is választhat. Szép időben jobb neonomádkodni, mint rossz időben. Néha a legelképesztőbb helyeken is van netkapcsolat és áramforrás. Érdemes merésznek lenni.

A járulékos költségeket is illik tudni szinten tartani. Jut eszembe, az külön gyakorlás, már-már művészet, hogy hány kávét és mikor szabad rendelni egy egész napos barangolás során. A vicces szituációk között leginkább a headset nélkül skype-olást említeném. Hasonló reakciókat szokott kiváltani, mint az írógépes neonomádkodás.

Azt mondhatjuk, hogy neonomád nem lesz mindenkiből. Nem csak a munkakör határolja be, hogy végezhetjük-e így napi feladatainkat, hanem a lelkületünk is. Ugyanakkor, akinek passzol ez az életforma, az rendszerint sokkal nagyobb hatékonysággal dolgozik. Ők azok, akiket a normál irodai körülmények egyszerűen frusztrálnak, nehezítik még a rutinszerű munkák elvégzését is. Ebből már sejthető, hogy a zen-buddhizmus és a neonomád életforma között legalább hajszálnyi kapcsolatnak azért lennie kell. Sammâ jîvam.

Címkék: neonomád
2008.09.04. 11:28. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Néha a legelképesztőbb helyeken is van netkapcsolat és áramforrás. "

Például?
például egy építkezés mellett, néha még hosszabbítót is tudsz lejmolni, ha jó fejek.
hírbehozó: Szerintem fontos -vagy engem legalábbis nagyon érdekelne- a családi státuszotok, akik ezt a neonomádkodást kipróbáltátok.

Nekem tuti az lenne, hogy "figyelj ha már úgyis a városban járkálsz ugorj már el ide meg oda". "De ne gyere későn haza!" "Leugrom hozzád dumcsizni. Mit szólsz?" Így meg hamar eltelik a nap epszilon mennyiségű melóval.
ez a fajta kávéházi életmód egyáltalán nem új, hanem megújított. ok. rendben. értem, hogy mitől neo. de mitől nomád.

teljesen jó dolog nyitott környezetben dolgozni, a belvárosban mászkálni, sokkal jobb is, mint a zárt irodában ülni, de ez egyáltalán nem hasonlítanak a nomád pásztorok életmódjára. ők ugyanis kint aludtak az állatokkal. ettől voltak nomádok. szerintem.

ezt a kifejezést idehaza találta ki a bölcsészkar, vagy tükörfordítás, vagy mi?
Where neo-nomads' ideas percolate
New 'bedouins' transform a laptop, cell phone and coffeehouse into their office
www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2007/03/11/BEDOUINS.TMP
aha. de ennek az életformának inkább az polgárosodáshoz, meg az urbanizációhoz van köze, városi életmód, semmi esetre sem vidéki, és igazából a lényeg itt nem a vándorlás, hanem az, hogy a zárt iroda, helyett nyitottabb terekre járjunk dolgozni.

persze minden csoport úgy nevezi magát ahogyan akarja. 25 éve mi ufó örs voltunk. aztán amikor le kellett írni, hogy miért választottuk ezt a nevet, és ez az örsvezető feladata volt, nem lehetett azt mondani: "csak". és ezért inkább kolumbusz kristóf örs lettünk. így le lehett írni, hogy felfedezte amerikát. és hogy ez milyen jó.

szóval nem értem ezt a neonomád dolgot. de ma már lehet azt mondani: "csak".
erdekes, ez a megnevezes nalam is mindig heveny undorrohamot valt ki, es oszinten megvallom nem tudom miert, semmi igazan rossz nincs benne. remelem nem a zsigerbolfikazo osztonok dolgoznak.

vicces egyebkent, hogy pont a neonomad.hu fulladt be, amikor szerintem ez az egyik, kozossegevel leginkabb azonosulo kozossegi oldalotlet.

nektek nem faj neha a kezetek a sok laptopgepelestol? egy idoben en is sokat gepeltem laptopon, de az RSI nem trefa, igy kodolashoz nincs mas megoldas, mint desktop.
Mivel én sokat dolgozom Photoshoppal, szeretnék inkább neo-caveman lenni...
Semmire sem vágyom jobban, mint egy hűvös, félhomályos barlang (borospince...) kellemes mikroklímájában elszakadni a világtól...
...persze áram, térerő és net legyen :)

Én nem tudnék dolgozni ha egerésznek körülöttem (asztal meglökés, suhancok, etc.) respect annak aki tud így termelni.
Gaius Baltar: áhhh, itt a lényeg, leírtad: "nektek nem faj neha a kezetek a sok laptopgepelestol?"

ezzel mizu? én utálom a minigombos vackokat, és a tapipadot is... ok, öreg vok... és nekem kell a 2 monitor, meg a teljes billentyűzet, és a lézeres rágcsáló...
sz_ 2008.09.04. 11:59:40
"Néha a legelképesztőbb helyeken is van netkapcsolat és áramforrás. "

Például?

Például Apáty szikla :D Nekem ez volt a legelképesztőbb eddig. Persze áramforrás csak az akksi volt.

maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=ap%C3%A1thy+szikla&sll=47.522356,18.99076&sspn=0.007158,0.014141&ie=UTF8&cd=1&ll=47.540035,18.990726&spn=0.028623,0.056562&t=h&z=14&iwloc=A
Sziasztok.
Én is NeoNomád akarok lenni :)
Készítettem egy kis logót.
Legyen mindenki NeoNomád! :)
arykomate.blogspot.com/2008/09/neonomd.html
aki megteheti h ne irodában, hanem kávézóban dolgozzon, az miért nem otthonról dolgozik? van áram, netkapcsolat, kaja, zuhany. Az indexes cikk szerint a szerző EGÉSZ NAP a gép előtt dolgozik, és nem két tárgyalásra rohanás között ugrik be egy órára ebédelni, kávézni és webkettülni. Szóval?
tippeljek? a neonomád "életformát" az alulfizetett fontoskodó multinál dolgozó (hosszú angol nevű munkakör) kis suttyók találták ki, akik szerint trendi a fizetés felét kávéra elbaszni, meg minden nap valami húgy kaját enni egy önkiszolgálóban. Meg showoffolni a "fehér macbook"-al, mert az számit. Ugyan már.
[kutacs]:
Ez szvsz onnan "nomád", hogy a high-tech miliőben a nagyvárost szívesen azonosítják a "dzsungellel" és hasonló, bonyolult természeti környezettel, ahol sok erőforrás van, de ezekért biza meg kell küzdeni.

Érdekes a Fon felvetése, ezek szerint hh úgy gondolja, hogy már állunk annyira jól Fonerákkal, hogy ez használható, vagy csak fent vannak az ismert helyei a térképen, és állandóan oda jár? (Budapest egyébként jól el van látva Fonerákkal) Én anno Párizsban basztam rá a Fon+wardrivinggal, mert a jelzett spotot nem találtam, a nyitottnak látszó routerek meg nem mentek egyszerűen.

A huwicót ismerjük?

www.huwico.hu/
[kutacs]:
És persze, aki ezért megküzd, az "harcos" (vö wardriving, bár az máshonnan jön), meg nomád.
az otthon egy ingerszegény környezet, a kávéház meg ingergazdag. ezért. ezért van a cégeknél kávéfőző, mikrosütő, teakonyha, titkárnő. hogy keltse ezt az illuziót.

amúgy már a múlt század végén forszíroztam ezt. csak nem tudtam, hogy neonomád beduin vagyok, meg zen buddhista szerzetes. de nincs ezen különösebb csodálkozni való. a lakberendezésre ma azt mondják: feng shui.

csak akkor még drága volt a laptop. viszont a népek net kapcsolat nélkül tudtak programozni, ha gondjuk volt, akkor megnézték a manuált. ma meg ugye a google a help desk. a google nélkül a bölcsészek sem írnak szöveget.

és ez az egész neonomád sztori huszonvalahányadik olvastában azt is érdemes megjegyezni, hogy ez a hierarchiából való kiszakadás, a hálózatos működés egyik megnyilvánulása. és ettől mi egy poszt indusztriális társadalom leszünk, vagy micsoda.
KGyST,
ezt a dzsungel dolgot sose értettem. a beduin sivatagban él. de mindegy, ezen ne vesszünk össze.

én mondjuk civileknek hívnám akik így írnak újságot, így programoznak, így tárgyalnak. de manapság szinte mindent elnevezünk másvalahogy.
tudtam, hogy egyszer még lesz egy épkézláb kifejezés a "titkárnő a fülembe vinnyog éspersze valaki mindig bejön az irodába keresni valakit aki éppen biztosan nincs ott ezért engem meg addig basz felfele az ideg mígnem ki nem vonulok a szabad levegőre billentyűzetet kalapálni" típusú cselekvéseimre.
A nomád és a Beduin szavaknak azt a jelentését kell elővenni, hogy "vándorló". Magyarul a jómunkásember nincs helyhez kötve, hanem mindig ott dolgozik, ahol éppen kedve szottyan. A netkávézók jó csomópontok, de lehet a téren, a múzeum-lépcsőjén, akárhol, ahol a nomád számára megfelelőek a körülmények. És persze nyilván, habitus kérdése, ki hol szeret dolgozni. Én pl szeretem, ha van egy kis nyüzsi mellettem, de csak olyan zsongás, alaphang. Van, akinek a meditatív csend az inspiráló- nem vagyunk egyformák.
"Van, akinek a meditatív csend az inspiráló- nem vagyunk egyformák."
ehhez a tökéletes mondathoz egy dolgot tennék hozzá:
vannak munkák, amikhez nélkülözhetetlen a meditatív csend...
meg vagyok győzve. a neonomád jó szó.
"Néha a legelképesztőbb helyeken is van netkapcsolat és áramforrás."
Hortobágy - Pusztai Állatpark.
/bár az asszony furán nézett rám, amikor a puszta közepén a kilátó tetején megnéztem a mailjeimet, és a friss híreket az indexen.../
Na a jarulekos koltsegek szintentartasarol meselhetnel tobbet :). Bar ahogy terjed (ha terjed) ez a kavehazi eletmod, akar ki is talalhatnanak valami a vendeglato helyek erre, hogy ne kelljen hulyen ereznie magat senkinek. Mondjuk fizetnel az ott toltott ido utan, ha nem fogyasztasz X Ft/o mennyiseget. Es akkor nem kell asvanyvizeket venni azert, hogy ne erezd magad kellemetlenul.

kutacs: A neonomad elnevezes tenyleg eleg hajpos, de hat mit varhatsz a webketto koraban :). En a nev hallatan egybol arra asszocialtam, hogy az ember a honaala csapja a laptopot, es elutazik valami tavoli, kellemes es persze lehetoleg olcsobb videkre (Del-Amerika, DK-Azsia, stb.) es onnan dolgozik haza. Abban van nemi nomadsag, foleg, ha tenyleg egy hatizsakkal vagsz neki. :)

De attol eltekintve, hogy a nev hajpolos, a dolog eleg jol hangzik, es mindenkepp konnyebb megvalositani, mint a Thai tengerpartrol dolgozast (bar en arrol meg nem tettem le ;) )
azert vegyuk eszre, hogy ez az ilyen hudemeno-geek-bzulasnal perpillanat nem tobb. ugyanis kavehazban tobb orat nem lehet dolgozni. egyket apro dolgot le lehet zavarni, de a munkahoz figyelem kell. az meg ott nincs.
Engem itthon is zavarnak a zajok, meg az emberek, mi a f/sznak mennék máshová idegbajoskodni. Büdösbe, zajba, pénzért nem csinálni semmit. Mert nekem ne mondja az a neonomád, hogy húdemilyet dolgozik! Hacsak nem költő, vagy a Tisztiorvosiaknál alkalmazzák.
És igen, kell a desktop, 2 monitor, 2 telehajigált íróasztal, és az, hogy lefekszem félórára, ha úgy akarom.
joskafiser: Hát, akkor én valamit nagyon elrontottam, mikor 4-5-6 órákat dolgoztam (programozás) kávéházban, rendszeresen, és még élveztem is. Elmondod, mit rontottam el?
"...és az, hogy lefekszem félórára, ha úgy akarom"
...amit egy irodában bármikor meg lehet tenni.
Szakyster, nyilvánvalóan te vagy a hibaszázalék.
joskafiser: azért kiváncsi lennék a stastisztikádra, meg az adatgyüjtési módszeredre
Szakyster: tok egyszeru, tenni kell egy kijelentest, es aki nem ert egyet (ill. ellenpeldat hoz), az a kivetel, ami erositi a szabalyt. Jobb esetben hibaszazalek.

joskafiser: a csend igeny abszolut emberfugo. En ismerek olyat, akinek tok mindegy, hogy milyen zajok vannak a hatterben, ha odafigyel valamire, akkor megy neki. Ez eleg elonyos kepesseg, nekem sajnos nincs :), de par ev kubikolas (cubicle melo) utan azert kicsit eros kijelentesnek tunik, hogy az irodaban olyan marha jol lehetne dolgozni. Annal ha csak ugy folyamatosan beszelgetnek melletted azert van egy rosszabb: ha olyanrol beszelgetnek, ami erdekel is. Ez pl. nalunk eleg gyakran megesett a kollegakkal. (Na jo, az is baromi zavaro, ha valaki nagyon hangosan nagyon hulye, es ez barhol elofordulhat, jo esetben az irodaban a legkevesbe :) )

Nem mindegy tehat, hogy minek az alternativaja a kiucsorges, es igy az sem, hogy mennyi idot szansz ra. Egy klasz irodabol is jo lehet kimenni hetente nehany orara. Ha otthon dolgozol, es nincs meg irodad, vagy nem tul optimalisak a feltetelek akkor meg nehez vitatni az elonyeit. Ha csak nem tartozol a meresi hibaba... ;)))
"Szakyster 2008.09.07. 08:34:54
"...és az, hogy lefekszem félórára, ha úgy akarom"
...amit egy irodában bármikor meg lehet tenni. "

Ez minden irodában így megy, ez nyílvánvaló, ezt mindenki tudja.

Ennyivel is jobb egy iroda, mint egy kávéház!
van olyan _része_ a melómnak, ami simán végezhető kávézóból email-ezés, szervezés, kapcsolattartás, stb. van ami nehezebben, pl. Photoshopolás vagy szerkesztés.

kávé rulez.