OK?

Mélyen lehangoló az Ars Technicában tegnap ismertetett kutatás, mely szerint sok netező még a teljesen egyértelműen rosszindulatú popupokra is rákattint. Vagy egyszerűen csak arrébb tolja a böngészőablak elől. 

Utána interjúztak is a tesztalanyokkal, és az derült ki, hogy nagyon sokan csak meg akarnak szabadulni a popuptól, mert az egyszerűen zavaró, kizökkentette őket a munkavégzésből. És jelentős részük számára az OK gombra kattintás éppen ennek a zavarnak a megszűnésével egyenlő. Még akkor is, ha a popupban külön felhívják a figyelmüket, hogy ezt ne tegyék.

Mondhatnánk azt is, hogy a netezők annyira utálják a popupot, hogy még arra is hajlandóak, hogy rákattintsanak, ha ezzel eltűnik a kis szörny a hasznos böngészőfelület elől.

A kutatás eredménye számomra azt mutatja, hogy a figyelmeztető szövegek elhelyezése önmagában nem elegendő védelem. Sokszor több lépcsőben, a felhasználótól több megerősítést kérve lehet csak azt elérni, hogy tényleg oda is figyeljen arra, hogy klikkelgetéseinek mi lesz az eredménye. 

És érdemes megfogadni Jakob Nielsen tanácsát is, mely szerint sokszor érdemesebb az OK szó használata helyett inkább konkrétan ráírni arra a gombra, hogy mi is fog történni, ha a felhasználó odakattint. 

Viszont fogalmam sincs, hogy ha az amerikai egyetemisták jelentős része nem tudja, hogy hogyan kell bezárni egy popupot, akkor vajon miként fognak a nagy tömegek megmenekülni a rengeteg malware programtól, spamtől, vírustól. 

Címkék: hirdetés usability
2008.09.24. 11:48. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na! Az Ars Technica-s cikkben szereplő malware-es kép illusztráció, alatta "Talán még ez sem segített volna" felirattal. A vizsgálatban sokkal elvontabb hibaüzenet szerepelt, mellesleg le is van írva, hogy milyen. És tényleg apró jelekből kellett volna rájönni, hogy gyanús az az ablak.
"the remaining three were had a number of warning signs that should tip off users to potential malware."
a kutatas lenyege, hogy meg azokban az esetekben, mikor a tesztalany szamara nyilvanvalo vagy legalabbis gyanus volt a popup, akkor sem zarta be az esetek nagy reszeben, hanem belekattintott az ok/terminate gombba.

@Ply az illusztracioval kapcsolatban igazad volt. jav.
Szerintem ez főleg azért van, mert sokan felnőtt fejjel tanulták meg a netet, és nem értik a jelzéseket.

A most felnövő generációt, amelyik már gyerekkorától a neten nyomul, nem lehet majd ilyen primitív eszközökkel átejteni, mert pontosan tudja majd, hogy mi micsoda.


Egy nem túl szorosan kapcsolódó kérdés: a blog.hu szuperfeed dobozában csak nekem nem mennek a feed-ek, vagy tényleg üres oldalt adnak vissza?
Én, amikor felbukkan egy popup, amelyik ügyesen kijátsza a böngésző védelmét, általában csípőből tüzelek: még mielőtt kapcsolódhatna a böngésző a szerverhez, az ablak már be is van zárva, mielőtt tudatosulna bennem, mi is történt. Reflex kérdése az egész :).
"az amerikai egyetemisták jelentős része nem tudja, hogy hogyan kell bezárni egy popupot"

Azért ne feledjük, hogy a magyar átlagszaki megeszi reggelire az amerikai átlagegyetemistát. Lehet persze, hogy nem sokáig. =)
(és huszonötöt húzzanak mindenkire, aki megadja az íméljéhez használt jeszavát a sok büdöstestiszabadfoglalkozású szósölszájton!!!)
"Egy nem túl szorosan kapcsolódó kérdés: a blog.hu szuperfeed dobozában csak nekem nem mennek a feed-ek, vagy tényleg üres oldalt adnak vissza? "

nekem sem jelenik meg semmi és még sok más embernek sem.


amúgy a bejegyzésre: nos szerintem ezen nem kell meglepődni :) az usákok soha nem voltak híresek az agyukról. amúgy meg még keyloggeres korszakomból egy jó példa: 10 címre küldött mailból 6-nál ráklikkeltek az "ingyenes sms küldési lehetőség" linkre és már üzemelt is :)
"a magyar átlagszaki megeszi reggelire az amerikai átlagegyetemistát" lol

Ja, a Google-t is magyar szakik alapították, én ismerem is Lajosbát, a kőművest, ott írta a kódot ácsceruzával, mondom, láttam az építkezésen. Ki is rúgták, mert ilyeneket motyogott magában, hogy
new Ajax.Updater( 'feedback_container', '/goldmine/commentform.php?

Komolyra fordítva, ez ugyanaz pepitában, mint amiről mindig szó van, az embereket túl sok információ éri, és ez ellen a szoftvernek kell(ene) tennie (már vagy két-három éve, amióta ez megvalósítható). Nekem pl. soha nem ugrik fel popup, akármi is legyen az (rendszerüzenet-javascriptből megnyitott úja ablak-stb), valahogy a szoftver ezeket kezeli, de úgy látszik, ez máshol (öt verzióval ezelőtti szoftverekkel még issue.)
[imi]: Kösz a blog.hu-s választ.

Nem válik nagy dicsőségükre, hogy az újonnan készült címlapon ilyen alapfunkciók nem mennek, pedig ez nem lenne valami nagy munka, ha a csatornák már úgyis működnek.
persze az OK-t az oprendszer adja, miután az ember nem vacakol egyéni felirat készítéséval, hanem beböki, hogy 'submit gomb', vagy confirm('Jöhet a vírus?'); aztán lesz, ami lesz. azt különösen bírom, amikor írja a szöveg, hogy kattintson az Igen vagy meg Mégsem gombra, a gombon megy jobb esetben Yes/Cancel, rosszabb esetben OK/Cancel felirat van, tekintve, hogy angol Windows.
és akkor gondolom a felhasználók ugyanekkora érdeklődéssel olvassák el azokat a hibaüzenetek, amiket egy honlap használata közben kapnak.. tehát felesleges hibaüzenetekkel bajlódni fejlesztéskor?
hát túlnyomó többségben vannak azok akik a 3-4 szavas mondatnál hosszabbat nem olvassák el.