Farkasemberek és vámpírok az iWiW-en

Mivel több ügyfelünk is érdeklődött a jövő év első negyedévében induló iwiwes minialkalmazások iránt, elmentünk a mai előadásra meghallgatni a részleteket.

Aki ismeri a Facebookot, annak nem kell megmagyarázni, mi ez az egész. Aki nem, annak röviden a lényeg: Az iWiW felületén használhatunk majd rengeteg kis programot. Lesznek közte zene- és videómegosztók, játékok, emlékeztetők, naptárak. Felsorolni is nehéz lenne a lehetőségeket a hasznos programoktól a munkahelyi időelverésre alkalmas Farkasember vs. vámpír háborúig. Csak ki kell választanunk a minket érdeklő programokat, és már használhatjuk is őket, a legtöbb esetben pedig az adatlapunk megtekintői is látni fogják, miket használunk. Ilyen alkalmazást bárki fejleszthet szabadon.


A Facebookon a póker alkalmazással havi 6,5 millióan játszanak

Elsősorban az érdekelt, milyen feltételeket kínál majd az origo a fejlesztőknek. Meglepett, hogy az előadók rendkívül lelkesen, problémás ügyekre nyitottan mutatták be a lehetőségeket. Mintha nem is az a cég lenne, amely részvétlenül nézte évekig a felhasználók szenvedését az oldal lassúságával és bugjaival kapcsolatban.

Lényeg, hogy bármilyen alkalmazást fejleszthetünk, a fejlesztő lehet iWiW vagy origo versenytárs is. Az alkalmazások témájában annyi megkötés van, hogy az Apróhirdetés, Álláshirdetés, Aukció, Pénzügyi szolgáltatások és Utazás témakörökben direkt ajánlatokat tartalmazó alkalmazásokat nem lehet fejleszteni. Ezeket az origo magának és kiemelt partnereinek tartja fenn, de külön tárgyalás útján ezekre a területekre is be lehet kerülni. Tehát pl. a "Városok, amelyekben jártam" jellegű alkalmazás oké, de repülőjegy-rendelés már tilos.

A fejlesztésre háromféle motivációnk lehet (a hobbin kívül):

  1. Ha van pl. egy portálunk, és annak akarunk reklámot csapni, elkészíthetjük annak ingyenes, egyszerűsített verzióját az iWiW-re.
  2. Ha terméket vagy szolgáltatást pénzért árusítunk majd az alkalmazáson keresztül, erre is van lehetőség, de ebben az esetben fizetnünk kell az origónak, előreláthatólag fix havi díjat. Bevételmegosztásra egyelőre nincs lehetőség.
  3. Ha pedig reklámbevételt szeretnénk, akkor az alkalmazás felületén helyezzünk el reklámhelyeket. Ezeket a reklámfelületeket azonban csak az origo értékesítheti, és a bevételből nem túl baráti módon mi csak 30 százalékot kapunk, 70-et az origo tart meg. Sőt, az oldalon az alkalmazásunk körül is megjelenhetnek bannerek, azokból egyáltalán nem részesedünk.

Nyilván az alkalmazásoknak úgy van értelme, hogy ha már megadtam egy adatot az iWiW-en, amire a miniprogramnak szüksége van, ne kelljen újra megadnom. Sajnos a fejlesztők csak a nevet, a profil fotó kisméretű (thumbnail) verzióját, és a felhasználó kapcsolati hálóját kapják meg az iWiW-től. Így például egy beépülő horoszkóp alkalmazásnak újra be kell kérnie a születési adataimat, holott az iWiW-ben az már megvan.

A fejlesztés menete: A fejlesztői portálon el kell olvasni a dokumentációkat, elkezdeni a fejlesztést, a Homokozó nevű teszt környezetben tesztelni, majd ha kész, jóváhagyást kérni az origótól, amire a tervek szerint 4-20 nap alatt van esély. Az új funkció indítását az első negyedévben tervezik, de csak akkor, ha elegendő minialkalmazás gyűlik már össze.

Az előadáson többször elmondták, bármilyen kreatív megoldásra nyitottak, ha bármi olyan ötletünk van, amelynek alkalmasságában bizonytalanok vagyunk, vagy segítségre, tanácsra szorulunk, csak keressük őket.

Nyilván rengeteg hibázás, félrecsúszott kommunikáció fogja kísérni az indulást. Érzésem szerint egy csomó mindenbe nem gondoltak bele még az origónál, az előadás utáni kérdéseknél többször úgy tűnt, mintha a válaszokat ott találnák ki. De becsületükre szóljon, hogy lelkesek, és legalább ők tényleg valami jót akarnak létrehozni. Kicsit szkeptikus vagyok, hogy mi lesz, mikor a jóváhagyandó alkalmazásokat a kevésbé nyitott vezetők is meglátják.

Címkék: dev iwiw magyar api app
2008.12.12. 20:00. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iwiw-ből nem hinném hogy Facebook lenne ...

de egy kicsit használhatóbb lesz, szóval hajrá!
Ez a 30-70 elég húzós, nem? Bár nem ismerem a piacot. Ennyi a szokásos arány?
a 70-30 arány barátságtalannak tűnik, egészen addig, amíg meg nem tudjuk, hogy a blog.hu meg egy árva kanyit nem ad, az általa nálunk foglalt helyekből, és eladott reklámokból.
De ott fele időben a te reklámjaid jelennek meg, ami 50-50-t jelent, nem?
@is: ez csunya tevedes. A blog.hu nem bevetel- hanem feluletmegosztasos modellt hasznal, es a felulet 50%-a a tied.
Az egész felületet át kéne gondolni először, mert ha ezekere a többéves alapokra az eddigi szokásos utólagos rágányolás módszerével toldják rá az alkalmazásokat, végleg használhatatlan lesz az egész.

Nem tudom látogatnám-e még az oldalt ha nem lenne a grízmajmos iwiw tools.
Talán érdekesebb lesz kicsit az iwiw ezektől. Csak ne legyen lassulás miattuk
sztahanov: látom figyelsz. sajnos nem fog menni, bárhányszor is elnmondod, hogy azt az 50%-ot, mindenféle reklámszervezői támogatás nélkül a legkisebb mértékben is valósnak fogadja el bárki is.

figyelj, leírom: az iwiw modelljében a felület felére az origo szervez, és eltesz magának 100%-ot, a felület másik felére pedig AZ ORIGO SZERVEZ, ÉS 60%-ot AD NEKED! tessék, itt a felületmegosztásos modelled, többet már ne bosszants azzal a butasággal, hogy az valami érdemlegesen más lenne. hol van a blog.hu-n a másik felére reklámszervezői támogatás, és a 60% odaadása? sehol.

tudtad, hogy vezethetsz űrhajót? van egy űrhajóm, az idő felében én használom, a másik felében használhatod. persze személyzetet, benzint, irányítóközpontot nem adunk, de ha tudod, hogy kell egy űrhajót megtankolni, meg hozol saját személyzetet, meg elkezeled az irányítóközpontot, akkor te is vezethetsz! ugye milyen gáláns ajánlat?
@is: Nem 60%-ot ad az iwiw hanem 30-at.
Szerintem úgy értette, hogy a feléből ad 60-at, ami 30-ra jön ki.

Abban igazat adok neki, hogy ahova profi cég szervezi a reklámokat, akkor abból azért többet ki lehet hozni, mint ha kitesz az ember egy adsense-et.
igen, csak egy kicsit kell számolni: az egészre 30%, az a felére 60%. tudom, hogy mindenki tudja, legfeljebb nem figyelt.
@agyvihar: elsősorban nem is a profiság, hanem a méret a lényeg. a blog.hu, meg az origo úgy megy oda a hirdetőhöz, hogy havi ennyi meg annyi millió megjelenés, részben targetáltan. én, meg az appíró úgy megy oda, hogy néhány ezer megjelenés, nem targetálva. na mik az esélyek és a beszedhető pénz ugyanarra a felületre, főleg, miután a blog.hu már a felére eladta magát, és a hirdetőnek már így is jelenik meg raklámja nálam?
Tetszik-nem tetszik ez van. Erre egyszerű megoldás, hogy a bloggerunio mintájára csoportokba verődve kell értékesíteni a felületeket. Persze az elszámolással lenne némi gond :D
@is: attol, h te luzer vagy, egy csomo bloggernek meg remekul sikerul hirdetest szerveznie a sajat felere. Azt meg, hogy az origo _barmilyen_ appra fog hirdetest szervezni, es ebbol penzt ad neked, innen kirohogom. Ugyanis _nem lehet_ minden feluletet eladni, mert a hirdetok nem vesznek meg minden szart, meg ha ez nem is fer bele a pici agyadba.
Már a legutóbbi meetupon is elég lelkes volt az iwiwes srác. Meg is lepődtem rajta.

sztahanov: sajnos nem pici az agyam. sajnos luzer sem vagyok. mennyi az a csomó? hány kezem kell, hogy megszámoljam? hánynak van ebből nem az apuci/rokon/ismerős cégéből hirdetése? számokat mondj, azzal lehet valamit kezdeni.

azon röhögjél, hogy azt képzeled, hogy amikor az index odamegy a hirdetőhöz, hogy blog.hu (bár erősen gyanítom, hogy úgy megy oda, hogy index portálcsalád), akkor a hirdető egyesével végigolvasgatja a blog.hu-n lévő sok-sok blog sok-sok-sok posztját, hogy egyesével eldöntse, hogy melyikre mehet ki a hirdetése. csomagba mennek ezek, átalányáron, valamilyen targetálással. és ha ezt nem tudod, akkor ne írjál (mert már olyat is írtál máshol, hogy te nem is vagy felelős ezért a hirdetésért, nem is tudod, hogy megy, te csak a gépház vagy), ha meg tudod, akkor meg minek próbálod az ellenkezőjét állítani.

mondd, hogy ha neked blogonként kell állítgatnod, hogy melyikre melyik hirdető hirdetése megy ki, és Te ezt csinálod napi 24 órában, máris abbahagyom a röhögést.

mondd, hogy van legalább 5 olyan kétpúpú teve, amelyre nem raksz ki soha egyetlen hirdetést sem, és akkor elhiszem, hogy szelektálsz. nevezd meg az 5 blogot, mindegyiket letöltöm 5-ször valamikor az elkövetkező 90 napban, és nézem, hogy megjelenik-e rajta minden másodikra egy banner. konkrétan, név szerint, mi a baj vele. az valami. egyébként rizsa, púder, porhintés.
Tipikus beszari magyar control freak es raadasul lehuzos megoldas. Az ilyennel kb. csak bukni lehet. Eloszor is en olvastam a felteteleket, amiket el kell fogadni a fejlesztoknek, es abban nem szerepel a HH fele 'direkt ajánlatokat tartalmazó' kikotes. Szo szerint az van benne, hogy a fent felsorolt temak tiltottak. Pont.

Persze az is ott van, hogy lehet veluk egyezkedni, de ennek ellenere kesobb barmikor meggondolhatjak magukat es levehetik az alkalmazasodat. Ez is benne van, olvassatok el. En pl. itt irtam rola: blog.atleta.hu/2008-12-05-01:28-WIWAPI.html , de az eredeti is igen szorakoztato olvasmany. Mintha az atyauristen irta volna, szepen le vagyon irva, hogy barmikor kirakhatnak indoklas nelkul. Hat ez k...ra motivalo. Ha megunom az oroszrulettezest biztos erre valtok at.

Erre raadasul meg jon ez a beszari hozzaallas, hogy "Az új funkció indítását az első negyedévben tervezik, de csak akkor, ha elegendő minialkalmazás gyűlik már össze." Nekem nem teljesen tiszta, hogy ez mit jelent - ha nem gyulik ossze eleg, akkor nem az elso negyedevben indulnak, hanem kesobb, vagy esetleg hagyjak a francba az egeszet. Mindenesetre kulso fejlesztokent ez megint eleg eros elrettento tenyezo. Dolgozol vele, es nem csak azt kockaztatod, hogy sose kerul ki (vagy kesobb leveszik, mert csak), de esetleg el sem indul az egesz. De hat egyaltalan mennyire lehet kulsoskent bizni valamiben, amiben a sajat keszitoi nem biznak semennyire sem?

Normalisek ezt ugy csinaljak, hogy 1., a szinfalak mogott megkeresnek nehany fejlesztot betateszternek, es probaljak elerni, hogy valami bemutathatot hozzanak hossze, 2., legyartanak 10-15 appot maguk, hogy megse uresen induljon el, 3., kiirnak egy fejlesztoi versenyt.

Ez a 70-30 meg... az emeltdijas SMS lehuzast bearazo munkatarsak keszitettek biztosan. Eleve a 'bevetel megosztas' erthetetlen, hiszen az alkalmazas plusz forgalmat general, plusz latogatottsagot general, es nyilvan lesznek egyeb feluletek is az alkalmazast megjelenito oldalon.

Mar tenyleg kezdett ugy kinezni, hogy atvaltottak normalisba, de megsem. (Ma lattam pl. 1.5-2 evnyi fulragas utan sikerult megoldaniuk azt a csodat, hogy az osszes domainjuk redirectel az iwiw.hu-ra. Mondjuk az mar nem jott ossze, hogy a redirect utan az URL vege - a path - az eredeti maradjon. Csodacsapat.)
"Ha terméket vagy szolgáltatást pénzért árusítunk majd az alkalmazáson keresztül, erre is van lehetőség, de ebben az esetben fizetnünk kell az origónak, előreláthatólag fix havi díjat."

Hát én erre leszek kiváncsi. Vajon hogyan kalkulálják majd a havi díjat? Az eladásra szánt termékek árából, vagy az adott alkalmazást telepített felhasználók számából? Vagy mix? Nincs valakinek több infója erről?
@is: "(mert már olyat is írtál máshol, hogy te nem is vagy felelős ezért a hirdetésért, nem is tudod, hogy megy, te csak a gépház vagy)" - te vagy hazudsz, vagy hulye vagy, esetleg mindketto.
De minek allok le egy Reakcion hizott hivatasos trollal, nem tudom.
mindegy, nekunk kesz van az alkalmazasunk; igazabol leszarom a hirdetesi modellt, eleg nekunk a marketing ertek, amit a 1,5m potencialis userrel kapunk; ekkora bazist meg a blog.hu sem tud felmutatni...
Homokozó...csak én röhögök ezen?:D

Btw, a pornóiparban már egy éve 70-30, és ez ragad. Öt éve 50-50 volt...
Tulajdonképpen honnan vannak azok a számok, amikről itt a vita megy?

Mert én dev.iwiw.hu-n erre vonatkozó infót nem találtam, csak azt, hogy kizárólag az adnetwork.hu-n keresztül lehet hirdetést kirakni. Annak a weblapján meg az van, hogy 45%-ot vonnak le maguknak szervezői díjként.

Az meg hogy az ÁSZF olyan, hogy bárkivel bármikor ki lehessen szúrni, nem lep meg. Az ÁSZF-ek már csak ilyenek. Majd a gyakorlatban kiderül, hogy mennyire kooperatívak. Úgyis híre megy ha nagyon szívóznak és a kutya se fog fejleszteni nekik.
Hmmm... ez a menüpont szerintem még nem volt ott, amikor az első hírek után néztem. Mindenesetre így már tényleg pofátlanság, nem igazán látom alátámaszthatónak, hogy miért csak 30% jár az iwiw esetében, ha egyébként meg 55%.
@Gaeta Az feltűnt, hogy a site az övék és náluk vannak a userek, nem neked kell az egészet felépíteni?
Radixka, az nem lenne rossz, de amit te nézel, az az, hányan kerestek az iwiwre a guglival, nem pedig azt, hányan használják.
Amúgy amikor megjelent az indanet, én is abban reménykedtem, hogy meg vannak számlálva a napjai. :D
radixka: Basszus mit össze törtem a fejem, hogy mi lehet az az Alexához hasonló sitemeter cucc amin weblapokat lehet megnézni. Régebben láttam egy blogba, és nem ugrott be, hogy kinek a cucca. Hát persze, hogy a guglié mondaná HH. :) De azt hiszem van még egy ilyen jellegű oldal. De az már nem ugrik be, hogy melyik. Bocs, hogy nem tmához kapcsolodó voltam. :P
"Amúgy amikor megjelent az indanet, én is abban reménykedtem, hogy meg vannak számlálva a napjai. :D "

viccelsz? már a név maga egy rakat szánalom.
A bevételmegosztás mértéke szerintem is kritikus, növeli az atleta.hu által jól összefoglalt rizikófaktort. Mi van ha be se fogadják, mi van menet közben lekapcsolják, mi van ha nem engedik egy kifelé mutató (önreklám) link elhelyezését sem... és akkor még ez a reklámbevétel esélye is ugrott.

Szerény számításaim szerint ha 5%-kal nőnek az iwiw oldalletöltései, akkor 1 év alatt behozza a sajtótájékoztatón elhangzott 10 milliós fejlesztési költséget.
Ha lesznek jó appok, akkor az 5% sima ügy. Márpedig ha csak a Facebook appok adják a mintát + van bőven hazai programozó, akkor az appok száma és minősége meglesz. Illetve meglenne, ha nem érezné az ember minden mozdulatnál ezt a sz@rozást, aminek egy ékköve a reklámmegosztás. Most komolyan, pont az app felületén eladott reklámok összegének 20-30%-a hiányzik az iwiw boldogságához? És mi van. ha pont emiatt (ezek miatt) nem lesznek appok elegen, elég minőségben, és pont emiatt nem lesz meg az 5%?
Megmondom: a termékmenedzser ráfogja a szar appokra, meg a unalmas hazai fejlesztőkre, és csak az a baj, hogy a főnöke még el is fogja hinni neki, és boldogan élnek tovább.

(Bocs, ha hosszú voltam.)
> komolyan, pont az app felületén eladott
> reklámok összegének 20-30%-a hiányzik az
> iwiw boldogságához

Elneztel valamit, a 70%-a hianyzik az o boldogsagukhoz (a 70 az ovek, a 30 a fejlesztoe, es nem forditva).
És mi van akkor ha vki nem nézi, hogy most iwiw vagy nem iwiw, és csak vagy az önmaga vagy a közösség szórakoztatására készít minialkalmazást. Akkor ez az egész dolog érvényét veszti.

Amikor először olvastam a dologról, és megfordult a fejembe, hogy esetleg gyártok egy-kettőt ez a reklámozósdni fel sem merült bennem. Bár most, hogy van ez a lehetőség (mindennek örülni kell manapság) él vele az ember. Azért nem kis felhasználótábort ad cserébe az iwiw. Persze a fejlesztő meg a tudását, és oldalletöltést az iwiwnek. Olyan megoldás még nem született, meg nem is fog amire mindenki azt mondja, hogy ez rendben van. :)
atleta.hu : A 20-30%-ot arra értettem, hogy az adnetwork szokásos részesedésén felül még ennyit vesznek el.

tóbiás: Persze biztos lesznek fejlesztők így is elegen, de szerintem a lényeg az lenne, hogy még több (még jobb, még igényesebb) alkalmazás szülessen, hogy tuti meglegyen az 5% forgalomnövekedés. És én ezért beáldoznám azt a 20-30%-ot az alkalmazások oldalán, az alkalmazáson belül megjelenő reklámoknál. (Gondolom mindenki látja milyen apróságon pörgetem itt magamat.) Szóval én még ezer ilyen apróságot beáldoznék, csak az árnyéka is elkerüljön, hogy szarozok/trükközök/nem partnernek tekintem a fejlesztőket.
Továbbá a wiw nem csak ezen a 70%-on kaszál, hanem az alkalmazáson kívül, jobb oldalon megjelenő bazi nagy hirdetéssel, meg úgy általában az egész forgalomnövekedéssel. Tehát az hogy a "szokásos" adnetworkos kifizetés majdnem felét lenyelik, nekik arányaikban sokkal kisebb nyereség, mint amennyire megérzi azt a fejlesztő. És ez így már eléggé a szarrágás kategória, ami után elég rossz szájízzel ül neki fejleszteni az ember.
Kösz Gaeta, megnyugodtam, nem vagyok egyedül a véleményemmel.
poisonborznak tökéletesen igaza van. Így is alig működik a wiw és nagyon durva design és ergonómia problémái vannak, azt kéne helyre rakni, utána lehetne ugrálni.