Kis magyar online piaci feszkó

Volt tegnap ez a Web 2.0 Symposium nevű rendezvény. Az egyik kerekasztal-beszélgetésben a három nagyon online médiaszereplő (Index, Origo, Sanoma) és a - nagy online hirdetőnek számító - Porsche Hungária képviselője beszélgetett arról, hogy milyen hatása van a gazdasági válságnak a magyar internetpiacra. A beszélgetés kicsengése az volt, hogy a válságot a nagyok túl fogják élni nagyobb megrázkódtatások nélkül. Szájtokat, szolgáltatásokat nem zárnak be, max "kisebb fícsöröket". A kicsit viszont komoly bajban lehetnek, hiszen a válság hullámai könnyedén felboríthatja csónakjaikat. A nagy óceánjárók viszont stabilak maradnak.

A kerekasztal-beszélgetésről a Kreatív Online írt cikket. A Blogter Kft. vezetője, Miskolczy Csaba pedig ma reggel "A mamutok kihalnak ugye? Avagy az internetes középmezőny megerősödése" címmel közölt egy meglehetősen terjengős nyílt levelet, melyben többek között az áll, hogy "megdöbbentő az ilyen strucc-politika nyíltszíni hangoztatása, pláne egy olyan friss médiaszektorban, amely számára a dinamizmus, progresszivitás lételem."

Miskolczy szerint "az alternatív médiatermékek, példuál Google bevételekből élő közepes site-ok erősödése a nézőközönség szórását, és a nézők elvonását jelenti más formátumok felé. Ezt a folyamatot erősíti a nemzetközi nagyportálok (pl. Youtube, Facebook) elszívó ereje is. Ez mind a triumvirátus [értsd: Index, Origo, Sanoma] hatókörében álló médiatermékektől történő olvasóelvonást eredményezheti. Utóbbi következménye pedig a korábbi években a zömében a triumvirátushoz befolyó hirdetési pénzek komoly újraelosztását fogja jelenteni." A Blogter vezetője tehát egy erősödő piaci középmezőnyt vizionál. A nagyok viszont éppen ellenkezőleg.

A helyzet nyilván nem fekete vagy fehér. A válság, főként a világválság pont olyan, mint az időjárás. Nehéz megjósolni, főként középtávon, hogy hogyan alakul, kire milyen hatással lesz. Egy biztos: az időjósok többsége borult időre számít. Már csak azt lenne jó tudni, hogy csupán szeles-esős lesz egy darabig, vagy esetleg nagyobb viharok is kialakulhatnak egyes tájegységek felett.

Amúgy a kerekasztal-beszélgetés számomra az derült ki, hogy az olyan nagy online hirdetők, mint amilyen a Porsche Hungária, arra számítanak, hogy a magyar online piac a közeljövőben valódi tömegmédiummá válik. Az azonban látható, hogy a válság okozta hullámveréseket nem mindenki éli meg ugyanúgy. Persze egy válságnak csak relatív nyertesei lehetnek. Ugyanakkor a relatív előny nagyon jól jöhet egy válság utáni új világban.

Kérdés, kik lesznek ezek a relatív nyertesek.

Címkék: üzlet magyar konferenciák válság
2009.03.04. 12:13. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Egyetértek ezzel: Google bevételekből élő közepes site-ok erősödése a nézőközönség szórását, és a nézők elvonását hozza majd a jövő, de nagyok is relatív nyertesen fognak kijönni a válságból!

Az online média torta most még gyorsan növekszik! Most még mindenki a kicsik, a közepesek és a nagyok is könnyedén növekedhetnek.

Pár év múlva (ki tudja mikor), amikor már szinte csak egymástól vonnak majd el látogatót a site-ok, gyengülni fognak nagyok, és erősödni a közepesek, a kicsi meg kihalnak.
Ez az online média piac evolúciós útja, szerintem.
Sajnos a vezetők a fejlesztéseket, új szolgáltatásokat kidobott pénznek nézik. Előbb akarnak hirdetéseket, majd az abból befolyó pénzből fejlesztést, de sajnos ez -szerintem- fordítva működhet csak.
@Több marad ...:
"Pár év múlva (ki tudja mikor), amikor már szinte csak egymástól vonnak majd el látogatót a site-ok, gyengülni fognak nagyok, és erősödni a közepesek, a kicsi meg kihalnak.
Ez az online média piac evolúciós útja, szerintem."

Nem pár év múlva, hanem 1-2 éven belül, és szerintem erősödni fognak a nagyok (meert komplexebb szolgáltatást tudnak nyújtani, és képesek fejleszteni, fejlődni), a közepesek egy része erősödik, a többi leszakad, és eltűnik.
És hol tekinthető meg Csaba teljes levele?
mindenki saját szempontjából optimista. ha sokat mondja magának, akkor el is hiszi, sőt, ha sokat mondja másoknak is, akkor idővel mások is elhiszik, ez pedig már piacformáló eszköz lehet.
Én arra fogadok, hogy a hírdetés alapú bevételek mellett egyre többet fognak fizetős szolgáltatásokban gondolkodni és ez egy kicsit majd átrendezi a piacot.

Vonatkozó érdekesség:
www.techcrunch.com/2009/03/02/zuora-brings-subscription-billing-to-facebook-apps/

@◄ViZion: a nagyobb online média cégek több erőforrással rendelkeznek ez az előnyük. A közepesek (napi 10e-50e egyedi látogató) pedig rugalmasabbak, gyorsabban változtatnak, fejlesztenek. Ezzel el tudnak foglalni egy-egy piaci rést, egy-egy témát, hasonlóan ahhoz ahogy egy népszerű blog "piacvezetővé", központi oldallá válik egy szegmensben. Például... Most (még) egy ilyen sem jut eszembe. :D
@tsabeeka: Nagyon igazad van, ezért is mondogatom, hogy nem csak a jelenlegi piacvezetők nyerhetnek! :-)
A valsagban egyertelmuen jobb helyzetben vannak a nagyobb cegek, akar az interneten probalnak megelni, akar nem. A nagyobb cegnek mindig nagyobb a mozgastere, tobb labon all, stabilabb, stb. Pl. egy nagyobb ugyfel kiesese siman tonkretehet egy kisebb ceget, egy nagyobb hirdeto visszalepese egy kisebb webes szolgaltatast. Nagy cegnel, nagy szolgaltatasnal ez kevesbe valoszinu, mivel relativ - az eladasakhoz kepest - kissebbnek szamitanak az egyes ugyfeleik. A nagyobb cegnek jo esellyel a tartalekai is nagyobbak, a megtakaritasoknal is nagyobb a mozgastere.

De hat ebben semmi ujdonsag nincs, valsag nelkul is tudtuk, hogy a tuti nyugdijas allas az valami jo nagy multi megfeleloen kis cubicle-jehez kotodik inkabb, mint a kisebb agilis cegekhez :). A valsag jol meg fogja szorni a kis es kozepes cegeket a weben is. A kis cegek versenyelonye, vagyis hogy rugalmasabban alkalmazkodnak az uj igenyekhez, az ilyen szituban valoszinuleg kevesbe jatszik, hiszen pont a kereslet tunik el.

1. Szerintem a (monopol) Google hirdetéseiből megélni az kb. olyan, mint tíz évvel ezelőtt azt várni, hogy a (szintén monopol) Fatáv majd elhozza a tömeges és olcsó szélessávot kis hazánkba: naivitás.

2. Engem a szimpóziumon meglepett az a teljes konzervnativitás és naivitás, amit ott tapasztaltam. A zoom.hu-s előadáson arról beszéltek, hogy érdemes nagy hírgyűjtő szájtokat csinálni, mert nem kell pénzt költeni az újságíróra, de elfelejtették mondani, hogy a tartalom jó mixelése, osztályozása ugyanolyan, ha nem összetettebb munka, mint az újságírás. Tennivaló van ott is, csak ezt még nem ismerték fel. (Arról most nem is beszélünk, hogy ennek a témának a nagy talánya az, hogy két, ugyanarról szóló cikkből hogyan tud valaki vagy valami egy olyan összefoglalót csinálni, hogy abban az az info is megjelenjen, ami az egyikből kimaradt, de a másikban megvan. Hogy a teljes tudáshoz ne kelljen öt, kb. ugyanolyan cikket ötször elolvasni, csak egyet.)
Tipikus: volt egy előadás, asszem Show me Your money címen, ahol az volt a fő érv, hogy a netet A kategóriás városiak fogyasztják, és nem a TV-be kell a zsét pumpálni, hanem a netbe. Azt elfelejtették megemlíteni, hogy pont Magyarországon van egy olyan gerontokrata elit, az 50-60 évesek, akik tele vannak zsével, de gépet még messziről sem láttak, és attól félek, nem is fognak. Baj az is, hogy ez van, de az is, hogy ezzel valaki, szakmabeli, ne legyen tisztában.
Nem tudtam eldönteni, hogy ez egy felvett kényszeroptimista attitűd, vagy valaki tényleg elhiszi, hogy ez az ország nem különbözik érdemben pl. Svédországtól, és mindent át lehet egy az egyben venni onnan.
@KGyST:
"az 50-60 évesek, akik tele vannak zsével, de gépet még messziről sem láttak, és attól félek, nem is fognak."

annyit tennék hozzá, hogy -relative- népszerű újságnál csodálkoznak a mérsékelt (ok, inkább minimális) online forgalmon... Nem hiszik el, h a 35-40+ korosztály másként néz a netre, és akkor sem ül gép elé, ha a cikk ott fejeződik be.
A cikkek nagyrésze főleg a 35+ korosztálynak szól, de sajnos ők adják a netezők kissebb %-át...
lesz beszámoló a Web2.0 szimpóziumról? vagy csak nem láttam?
ez a nagy-kicsi ellentét pedig úgy szól, hogy a nagy cég képes evolúciósan jól fejlődni, mert van zsé, de lomha, meg nem innovatív (az eddig befektetéseket védjük, és a cash-flora figyelünk); a kis cég meg revolúciós és diszruptív oldalon jó. a Google 10 éve kicsiként megcsinálta a maga revolúcióját, azóta a betonszarkofágot építi köré, már keményen lanyhul. ugyanez a Microsoft 10 évvel korábban. itt az ideje a következő kis, mozgékony, revolúciós cégnek.
az adblock fogja atrendezni a piacot
a hirdetes alapu mukodes napjai meg vannak szamlalva