Neonomád menni 3G

Zerking és HH is eljutott élete azon pontjára, amikor úgy érezték, hogy 3G-vel kell megtoldaniuk eddig wifihez kötött neonomád életüket. Mindketten leírták tapasztalataikat egy-egy postban. Azonban nem beszélték meg, hogy mit fognak írni. Csak a téma volt adott. És a post élesítésének időpontja. Ma 14 órakor élesítették postjaikat. Alant HH postja, míg ezen a linken Zerking írása olvasható a 3G-ről.

Mint gyakorló Fon-felhasználó és kávéházi wifiző, megtanultam már, hogy élet csak a hotspotok hatótávolságán belül van. A hotspot olyan, mint egy virtuális póráz. Az információhoz való hozzáférés csak a hotspot territóriumán belül lehetséges. Ergo mindig ernyő alatt kell lenni, ahol van wifi, tehát: van élet is.

A wifipóráz akkor kezdett el szorítani, amikor nekiálltunk rendszeresebben lifestreamelni. Egyszerűen a komfortérzetemtől fosztott meg az a tény, hogy egy sor (amúgy magát wifiképesként hirdető) helyen nagyon rossz minőségű a kapcsolat, vagy egyszerűen nincs is net. 

Gödör, 100 méterre a routertől: jelerősség harmatgyenge, szakad, recseg-ropog. Másnap: jó, de néha akkor is szakad. És áramforrás se nem van. Kálvin téri CCC, ami elvileg a neonomádok mekkája: megveszem az ezer forintos kávét, meg a sajttortát, kapom hozzá a kulcsot, ballagunk föl a dohányzó helyre.

Kényelmes kanapék, felteszem a lábam, netbook elő, sajttorta kézben, kulcsot gépelem: semmi. Leballagok a pulthoz. "Ja, Vista az nem jáccik" - kapom az egykedvű választ a személyzettől. A peckes habsapkában olvadó kávémmal szemez a netmentes netbook. Idesejövöktöbbet.

Neonomádnak lenni annyit tesz, mint ismerni a tényleg jó wifikapcsolattal rendelkező helyeket. Ott van például a Szóda, ahol nem csak cigizni lehet, de a torrentfreakek is elkerülik a helyet. Úgyhogy általában van stabil sávszél, igazi szódás fröccs és szuper sajtos-sonkás croissant. De nem lehet mindig a Szódában lógni. Van, amikor ki kell menni az offline légtérbe, és akkor csaka mobil gprs-e marad az egyetlen kapcsolat a virtuális szférával.

Szóval egyrészt van ez a "itt sincs wifi bassz" gyakori életérzés. És ehhez jött még hozzá egy magánéleti adottság, amit részletesen most nem ismertetnék, elég csak annyi, hogy netmentes környezetben nehéz élni, még ha napi pár óráról is van szó.

Ezek voltak az előzmények, aztán Zerkinggel egy Gödörbéli wifis szerencsétlenkedés során arra jutottunk, hogy nincs más választás, be kell újítani egy 3G csomagot. 

Munkából jövet beugrottam a Mamutba. Második emelet, magentás sarok, kész tervvel érkeztem: "3G csomagot szeretnék, havi 3 giga forgalom. Tetszik tudni, a kedvezményes, és igen, netezni szeretnék, és igen, van személyi igazolványom, meg tudok aláírni (digitálisan nem-e lehet?)"

Edina ügyintézőt nem lehet meglepni. Tudta, miről beszélek, és elő is vette a formanyomtatványokat. Papíroztunk, majd felhívta a figyelmemet, hogy ha egy dekával fölé megyek a 3 gigának, az 10E plusz pénzembe fog kerülni. Megértettem, bár jól tudom, hogy a Web'n'Walk szoftvernek nincs olyan funkciója, ami 2,99 giga adatforgalomnál lecsapna a netről. De nem baj, majd figyelek. Gondolom én. Mi az nekem. Csak összeadni kell tudni, meg a naptárat ismerni.

A fekete leves a két éves hűségnyilatkozat. Ami ugye überfájdalmas elkötelezettség. Viszont itt van a rövid távú előny: fél évig szinte ingyen használok havi 3 giga mobilnetet. És utána is minimális a költség. Persze ha benne maradok a havi limitben. A csomagból csak fölfelé lehet lépni. Visszafelé nem. Na, hát ilyen gondolatokkal búcsúztam el Edina ügyintézőtől, a Mamuttól, és pattantam bicajra, hogy kipróbáljam, milyen a hotspotoktól távol netezni.

Az első és legjobb élményem a reggelekhez kötődik. Ülők a városmajori fogaskerekű-végállomáson. Várom, hogy jöjjön a húszperces etapokban közlekedő járat. Egyik kezemben műanyag poharas kávé, másik kezemmel a Windet böködöm. Nézegetem a leveleimet, belelapozok pár idióta blogpostba, kihangosítom a Skype-ot, mert épp keres valaki, valami reggel 9-kor épp fontos, nagyon fontos ügyben.

Aztán fel a fogasra. Bringásokkal dumálok, nézegetik az olasz bringavázat, én meg hüledezek a downhilles kerekeken, lengéscsillapítókon, stucnikon. Megbeszéljük az életérzést, hogy milyen a hegytetőről 60-nal száguldani lefelé a mélybe. És, hogy mobilnettel majd jól livestreameljük egyszer. Ők erdőben, én az úton. Közben ott a 3G, keresünk pár jó útvonalat Google Maps-en, keresgélünk a bicajszervizek honlapjain. Neonomád idill.

A mobilinternet: szabadság, amihez nagyon könnyű hozzászokni. Még akkor is, ha az ember zsebében ott bújuk egy 3G iPhone, azért az érzés, hogy bármikor, bárhonnan, szinte bármit... Szóval ez így teljesen rendben van.

Ja, igen. Miért pont a T-t választottuk? Az ok egyszerű: lefedettség. Hiába van mobil szélessáv az ember zsebében, ha az folyton fallbackkel gprs-re. 

Azt éppen nem lehet mondani, hogy early adopterek vagyunk. De így, 2009 tavaszára, odaérve a mobilnethez, azt kell, hogy mondjam, még az sem zavar nagyon, hogy az agyamtól 1 méterre száguldozik 7 megabit adat másodpercenként.

A 3G megszabadítja a neonomádot a virtuális póráztól. És ez a legfontosabb.

(Note: a post nem T-Mobile reklám. Nem kaptunk tőlük semmit. Nem is kértünk. Egyszerűen azért választottuk ezt a csomagot, mert nekünk ez tűnt a legjobbnak. És amúgy is herótunk van a márkanevek kisípolásától. Nevetséges álszentség.)

Címkék: 3g neonomád mobilnet
2009.04.17. 14:00. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ahol nincs 3G, ott szorongok, pedig zajfonon használom, nem netbookon.

Csak azt sajnálom hogy a telefon részt nem lehet "disabled"-re tenni, hogy (kicsivel) löbb töltés maradjon netre. :)))
Végül elégnek bizonyul egy hónapra a 3 giga vagy még nem használod annyi ideje?

Lustává tesz a 3G? Rögtön azt használod, "mert van", vagy előtte megnézed, hogy van-e nyitott wifi?
Nekem több mint egy éve 5gigás T stickem van, otthon és útközben ezt használom (reggel a dugóban már pörög a Reader). Lehet elég lett volna a 3 giga is, bár én nem nomádkodom és nem is töltögetek. Azt javaslom figyeld az sms központot, mert oda küldik az infot, ha elfogy a limit, mert utána horror áron fogsz szörfölni!
@sz_: mindig megnezem h van-e wifi. valamint adblocker mindig be van kapcsolva. es a videokat is ketszer meggondolom. meg barmi letoltest. ebbe a csomagba ugye napi 100 mega fer bele. azt kell tartani. mondjuk ustreamelni azert fogunk vele :)
szerintem tudjuk tartani. ha nem, akkor valtok 5g-s csomagra.
Én nemrég egy autós töltőt szereztem be (igaz, más jellegű kényszerűségből) a notebookomhoz. Egy 3G-vel összekötve bárhonnan tudnék a jövőben netezni. Az lenne a finomság. Pláne, ha a roaming árak megfizethetőek lennének - persze kell nekem több országban nomádkodni.
Egy darabig volt otthoni netnek mobilnetem. Vagyis Youtuboltam, diszkréten töltöttem is, de csak a legfontosabbakat, és az 5 gigába belefértem.

Amúgy amíg nincs nagy mozgásigényed, elég a Voda is :P
@xsolutions: De sajnos a roaming árak még leginkább megfizethetetlenek. Legalább is én ezt a következtetést vontam le, amikor megkaptam a tavaly augusztusi mobilszámlámat. Pedig kb. csak emailek meg hírek voltak.
HH, az én web'n'walk szoftverem folyamatosan jelzi napi, havi, és éves szinten a forgalmat. Számolgatni sem kell, neked nem ilyet adtak?
Elkezdtem irogatni a helyeket, ahol dolgozom. Sajna a szélessáv modem miatt nem vagyok túl wifi-érzékeny, de próbálok arra is figyelni.
Ha van tippetek, mit érdemes kipróbálni, szívesen veszem levélben, kommentben egyaránt.
Hehe, nincs link. Hátha bele tudom rakni a címsorba...

kiulos.blog.hu/
@BF79: mikor vásároltad a modemet? Az enyém elvileg novemberi és az max annyit ír ki, hogy milyen hálozaton és milyen jelerősséggel vagyok rajta. Pedig tényleg nem ártana valami visszajelzés a forgalomról. Bár elvileg küldenek sms-t , hogyha a kvóta felét túlléptem.
nekem voda van, 5/10 giga limites
az 5 giga nekem soha nem volt meg eleg egy honapra, mindig belecsusztam a korlatosba
de egyebkent jo, es fel evig 3000ft brutto havonta, utana 6000 (1 ev huseg)
300-500k kozott van a speed lefele, ping nappal 300+ ejszaka viszont meg csézni is lehet vele, 100 korul van :)
lefedettseg eleg jo, eddig meg nem talalkoztam olyan hellyel ahol nem volt 3G

de biztos jobb a t-mobil amit ti valasztottatok, csak nemtom miben :)
nekem az 5g-s magentakártya nem volt elég, pedig csak a p910esem és néha a thinkpadom gyötörte.

valószínű az volt a gond, hogy egy-két stream is becsúszott imittamott, meg hát az uploadból is akadt bőven, ami egy pokol 3g-n

tmobile a legjobb.. vodasokat csak panaszkodni hallom, pannonosokrol nem is beszelve

wifi szempontból én az irodaházak pihenőit preferálom.. torrentmentes, senki nem zaklat, és csinos titkárnőcskék mászkálnak egész nap.

otthoni szélessáv hiánycikk, mivel állandóan utazom, így marad a public, meg a T-Nagytestvér
nekem multimédia 10000 csomag vodafone, nokia 5800-val. jól elvaygok vele és amúyg kerestetem vele inkább előbb a wifit mert amerre járok, ahol vagyok, mindig talál 6-8at is.
Egyébként nem zavaró, hogy ezek után bárhol lehet dolgozni? Legalább annyira hátrányos is, mint amennyire előnyös.
failbackkel? magyarul már nem is tudsz?
Az tényleg botrány, hogy a CCC nem képes megoldani a vistás használatot...
Nekem nincsenek túl jó élményeim. Először is nem szóltak a t pontban, hogy az aranykártyám mellé kétszer akkora csomagot kaphatnék ugyanannyiért. A barátnőm világosított fel erről és el is intézte, hogy olyanom legyen. (Persze ki is röhögtek, hogy milyen lúzer az, aki a t pontba megy, ahol némi bónuszért átb...k az ügyfelet.) Azóta pedig iszonyat sokat szívok vele, különösen ha anyuékhoz viszem ki (Szigethalom), ahol rendszeresen leszakad a netről és már a hajam tépem időnként. Ettől függetlenül sok szempontból hasznos, hogy van, csakhát a kábeleshez képest a rendelkezésre állása egy nagy nulla.
Valami mobilos tetheringen nem gondolkodtal? (Van valakinek ezzel kapcsolatban tapasztalata?)
Voda 3G, lefedettség tökéletes (mindig elmondom: olyan helyen neteztem vele (igaz, csak GPRS-en), ahol Pannonnal telefonálni se tudtam: lipilee.hu/2007/10/15/vodafone-3g-alsonemedi-ok/), még egy fokkal kewlabb lenne, ha benne lenne a gépben és nem kéne egy usb eszközt csatlakoztatni mindig. Persze ez már csak faszverés, nem technikai kritika.
Nálunk (Pákozd legszéle, már az erdőben) van T-s meg Pannonos mobilnet is, Pannon stabilan hozza a 3 megát, míg a T-Mobile 30kb/s-nél gyorsabb még nem nagyon volt. De mondom, ez csak nálunk.
Vodás feltöltőkártyás mobilnettel futkozok. Nincs hűségnyilatkozat, nincs túllépés. Life's happy.
Vista, mert megérdemled.
van valami jo hely ahol megy a wifi rendesen?
Sziasztok, arra van ötletetek, mit érdemes csinálni, ha néha külföldön is kéne használni? Most gondolkodom az előfizetés megkötésén, de tartok a szolgáltatóhoz kötött eszköztől, mert hátha külföldön meg vennék egy feltöltős kártyát. Adnak esetleg valahol független 3G modemet?
Ez a buntetosdi nevetseges. Ha atnyomnak magasabb csomagba, azt megertem. Ha elkezdenek x Ft/MB-ot szamolni meg azt is. De buntetes? Ennyire jol megy nekik?

A pannonnal 4 rugo/5G de asszem az is 2 ev huseg, ami a jelenlegi fejlodesi tempo mellett nagy valoszinuseggel nem eri meg.

A torrentezoket meg nyugodtan bekorlatozhatnak a nyilvanos WiFi AP-okon. Persze nem buntibol, csak epp alacsonyabb kiszolgalasi osztalyba kell rakni a nagy letolteseket (QoS). Ez mindenkinek jo, meg annak is, aki torrentezik, mert kozben azert tud normalis sebesseggel webezni. Bar gondolom ez egyelore a ki nem szarja le kategoria :).
láttam hh hogy neked is forgalommérős wnw szoftvered van.

tök jó hogy mutatja a pillanatnyi letöltést/feltöltést, de egyébként egy kalap szar.

egyrészt nem naptárazható (szemben a DU meterrel), kurvára irreális sebességeket mutat és az adatforgalmi mérése sem megbízható sztem.

sajna a DU meter is hajlamos volt már vista alatt is szamárságokat mutatni, 20-30%-al nagyobb sebességet - úgyhogy én személy szerint keresem még a jó megoldást.
@negyvenkettod: vegyél egy független modemet (vagy egy hsdpa képes pda-t) pártízezer forintért, aztán annyi sim-et (előre v utólag fizetőset tetszés szerint), ahány országban használni fogod.
Nem lesz ennél olcsóbb megoldás még egy ideig...