Hol közvetítsünk: Indavideó vagy Ustream?

Az utóbbi hónapokban többször livestreameltünk különféle eseményeket. Április elején, a prezi.com-os élő közvetítés után kaptam egy hosszú, lamentálós levelet Bazsó "Karotta" Gábortól, aki az Index videós tartalmainak főnöke. Azt kérdezte, hogy miért a Ustreamet használjuk az Indavideó hasonló szolgáltatása helyett.

A kérdés jogos, hiszen az "Indavideó Élő" valójában egy licencelt Ustream, annyi különbséggel, hogy magyar szervereken üzemel. Vagyis elvileg gyorsabb, mint az anyaalkalmazás. Csakhogy.

Az első hátránya az Indavideónak, hogy nincs cset kötve a streamelésekhez. Ez pedig nem csak arra lenne jó, hogy a nézők tudnának kommunikálni egymással, hanem arra is, hogy azonnali feedbacket kapjanak a műsor készítői arról, hogy például van-e hang, mit közvetítsenek, merre menjenek, stb.

A második hátrány a Ustreammel szemben, hogy minimális fícsörszettel rendelkezik. Nem lehet kiajánlani egy gombnyomással a streamet Twitterre, Facebookra. Nem lehet finomhangolni az adást. Pontosabban nem olyan jól, mint a Ustreamen. Nem lehet feliratot tenni a felvételre, nem lehet automatikusan feedbe fűzni a felvételeket. Csatornák közt válogatni.

Ezek tehát az alapvető problémáim. Az iphone-os Ustream-app hiányáról most nem is emlékeznék meg nagyon részletesen.

Tök jó dolog az Indavideó livestream funkciója azoknak, akik tényleg a jobb fps-es felvételt szeretnék. Igaz, 3G-s tesztjeim során az is kiderült, hogy nem feltétlenül gyorsabb a magyar szerverre küldött stream, mint a ustreames (ami ugye megkerüli a fél világot).

Azoknak nem tudnám jó szívvel ajánlani az Indavideó élő közvetítés-funkcióját, akik közösséget szeretnének építeni közvetítéseik köré. Akik közvetítéses videoblogot szeretnének működtetni. És azoknak sem ajánlom, akik szeretik finomhangolni felvételeiket, és nem elégednek meg egy "kapod, ami van" szolgáltatással.

Ezzel együtt (vagy ennek ellenére) remélem, hogy az Indavideó olyan irányba fejlődik, ami támogatja az azonnali és jól kicsatornázható élő közvetítéseket. A jelszó a platformköziség, a gyors közvetíthetőség, a közösségi szájtokkal való kapcsolódás, és a személyre szabhatóság.

És még valami: ha lehet, inkább nem szeretném vállalhatatlan tartalmú online videók közelében tudni saját felvételeimet. Keep it clean.

Címkék: stream inda indavideó ustream
2009.04.21. 18:40. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

" ha lehet, inkább nem szeretném vállalhatatlan tartalmú online videók közelében tudni saját felvételeimet. "

Ahogy látom, még a Playboy TV is az Indavideóval közvetít. :D
Halló, köszönjük az észrevételeket. Természetesen reszeljük még a szolgáltatást, ahogy az egy tesztüzemnél illendő.

A featúrák szegénysége részben tudatos: az Indavideó felhasználótáborában jelenleg nem a net-savvy nördök vannak többségben, így a kifejezett cél az volt, hogy a lehető legkönnyebben, leggyorsabban, legkevesebb kontrollal, checkbox-szal, rádiógombbal és legördülőmenüvel lehessen eljutni addig az élményig, hogy az ember kibeszélhet a dobozból.

Való igaz, hogy a mélyen netbe ágyazott felhasználók így elesnek bizonyos kusztomizálási finomságoktól, de kevés a magyar netezők (pontosabban a magyar megosztók felhasználói közt) az olyan, akit egy kiterjedt preferences-panellel igazán fel lehet izgatni.

A chat integrálása helyett az ajaxos kommentelést választottuk, kevesebb vele a baj, és arra pont jó, hogy diskurzus keletkezhessen a videó alatt, illetve visszabeszélhessen rajta keresztül a néző, anélkül, hogy megakadna az adás. Az pedig indás extra, hogy magából az élő playerből tudsz szintén élő válaszvideót indítani, így adott esetben egy komplett párbeszédet - aka videókonferenciát - (két egyszerre futó ablakkal) is kirakhatsz a blogodra, minimális nyűggel.

Az integrációs megoldásokon eldolgozgatunk még majd egy sort, de remélem, hogy jelenleg is adhat annyi többletet egy felhasználónak az, hogy mondjuk tisztességgel megfuttatjuk a címlapon és egyes aloldalakon a jó tartalmú közvetítését (ahogy azt tettük volna például a tiétekkel is), mint amennyit egy közvetlen Facebook vagy Twitter gomb jelentene.

Szóval igykeszünk. És azon is igyekszünk majd, hogy a tartalmi környezet is méltó lehessen a ti tartalmaitokhoz. Ebben persze nagy segítséget jelentene, ha nem tartanátok a tartalmat távol a méltatlan környezet miatt, mert így sajnos kellemetlen méltatlansági hurok keletkezik.

És végül, a full disclosure jegyében, idemásolom a hivatkozott levelemet, amelyre válaszul ez a poszt keletkezett:

From: Bazsó Gábor 
Date: April 9, 2009 11:22:17 PM GMT+02:00
To: webisztan
Subject: elo a webisztanon

Sziasztok,
látom, hogy volt élő közvetítésetek, és azt is, hogy ustreames megoldást használtatok.
Annak idején meg is írtátok, hogy az indavideón át is elérhető a szolgáltatás, és talán azt is tudjátok, hogy míg a ustreames broadcast kétszer átmegy a világon, az indavideo by ustream magyar szerverfürtről üzemel, ezért gyorsabb és terhelhetőbb.

A kérdésem tulajdonképpen csak annyi, hogy, azért nem minket használtok, mert:
- rondának/rossznak találtátok
- megbízhatatlannak találtátok
- tulajdonképpen elfogadhatónak találtátok, csak szívesebben használtok ustreamet, mert ott érzitek magatokat otthon
- jónak találjátok, csak nem akarjátok használni, lásd fent
- egyéb

Ne értsetek félre, nem az a lényeg, hogy álljatok ránk át, hanem az, hogy megtudjam, hogy van-e a megoldásunkkal konkrét baj, amit esetleg érdemes lenne orvosolni, ha már egyszer tesztüzemben futunk. Fontos volna a véleményetek.

Kösz,
Bazsó Gábor
mindenképpen ustream.
jómagam kerülöm az inda dolgokat ahol csak lehet. alapból nem klikkelek indás videóra és fotóalbumokra.
iszonyúan fogja a gépet az indavideo, akadozik és ez nem egyedi problémám. ezt az egész indázást egy erőltetett dolognak tartom (kezdve a névválasztással) de ezt már sok helyen kitárgyaltuk.
úgy vettem észre idegenkednek tőle elegen és ustream licensz ide vagy oda, már a kirakott inda logó miatt elkerülik.
nem vagyok én ellensége ennek az egész dolognak és szívesen használnám az ilyen magyar dolgokat de a fentiek miatt nem.
tehát ustream a nyerő.
@[imi]: a szolgáltatás minősége miatt nem szereted az Indát általában, vagy mert Inda, és csakazértsem használod, mert rossz korábbi emlékek/élmények fűződnek hozzá?
@Konrad: eleinte a szolgáltatás minősége miatt kerültem. ez főleg abban merült ki mint írtam, hogy fogta a gépet, akadt minden videó stb. (indexvideók dettó)
tapasztaltam, hogy ilyesmik nem csak nálam fordultak elő.
aztán persze láttam az erőlködést (pl. youtube videók átpakolása indára és aztán úgy közzététel stb.) és így az egészet kerültem ahol csak tudtam. pl ha látok egy cikkben indát akkor inkább rákeresek a youtube-on és ott nézem meg. ha ott nincs akkor nem nézem meg.
mondhatni annyira unszimpatikussá vált a dolog, hogy nem vagyok hajlandó használni az indafotót sem. függetlenül attól, hogy esetleg sokkal többet kapok ott mint más képmegosztón. (pedig tudom, hogy nem rossz, ez tény, olvasok róla eleget)
szóval a lényeg, hogy a rossz felhasználói élmények mély nyomot hagynak.

így vagyok sokmindennel: pl nekem egyszer volt csak sonyericsson telefonom. annyira sok gond volt vele, hogy a mai napig abszolút nem klikkelek rá a szolgáltató weboldalán az SE ajánlatokra pedig elfogyasztottam pár készüléket. emellett nem érdekel, hogy másnak sosem volt gondja egy termékkel és az sem, hogy azóta sokkal jobb lett, az velük történt, ez pedig velem.
szerintem ezzel sokan így vannak.

visszatérve az alapkérdés egyik részére: nem azért kerülöm mert Inda, és "csakazértsem", hanem rossz volt, megutáltam és nem kell belőle soha többé.

remélem kibogozható a válaszból valami értelmes is :)
egyébként meg boldog névnapot a Konrádoknak :)
@[imi]: Köszönöm!

Igen, egy fontos dolgot megválaszoltál, köszönöm!
@[imi]: igen, ez a "lenyúlósátpakolás" nekem is feltűnt, és szerintem is véresen ciki.
én úgy láttam, a videómegosztó úgy működik jól ha:
1, hot stuff: friss cuccok vannak rajta, ott lehet először megtalálni (aztán persze a youtube-on biztosan..). szóval hogy aktuális, pörög.
2, outfit: az indavideo kinézete nagyon hervatag. lehangoló és savanyú. amikor megjelent a cetebe kapszula a timeline-on, hát az... jó ötlet volt a médiástól/kreatívtól, de az lejátszónak jót nem tett. oké, első fecske, ő kapta az első golyót.
3, feeling: az indavideónak nincs arculata, nincs közössége. mintha olyan lenne az egész, hogy "na legyen már, mert lennie kell". Az átpakolt videóktól meg aztán végképp ilyen érzése van az embernek.. Mondjuk liveleak-nél érzek ilyesmit.
4, something diferent: valamiben más mint a többi, mint pl a vimeo. én speciel meg nem tudom érteni miért szeretik a népek azt, de a legtöbb ilyen homemade artisztikus (..) videót oda pakolják mostanában.
a streamelést még csak fejben pedzegetem.

szóval az indavideo nem az a kirobbanó márkaenergia, inkább csak amolyan kötelező gyakorlat, mintha nem lenne konkrét célja, vagy indoka a létezésre.
oké, a kommentelőkről nem ti tehettek :)

remélem építő jellegű voltam.
@Nínó Karotta:
featúrák, net-savvy nördök, checkbox-szal, kusztomizálási, kiterjedt preferences-panellel, az élő playerből, a full disclosure jegyében, a ustreames broadcast
én is sajnálom naon, h videobombból anno indavideo lett... (én magam is nagyon elcsesztem, h hittem az indexes főnököknek) Magát a nevet is eltüntették az okosok, ha most beütöd, h videobomb, akkor egy nagy semmit találsz. Kevesebb nézettséggel, mint amivel átadtuk. Hát ennyit ér egy közösségi cucc. Bekerül az indába, osztán annyi... szomorú. De persze használni mindent lehet, ami consumer, naná
no offense Csaba, de itt már leírtam, nem ismétlem twitter.com/longhand/status/1579175333
Long, kösz ez jól esett... Igazi haveri beszólás... Én csak a saját tapasztalataimmal szerettem volna segiteni, de látom közösségileg ez nem releváns. Mea culpa.
@prospero: nem, dehogy segiteni, te csak fikazni szeretted volna egyet az indat, megvolt, pipa, mehetsz tovabb.
hahó hh, bambuser.com-ot próbáltad már?
prospero:
nem beszólás, észrevétel. Drukkolunk a Blogternek mint kis vállalkozásnak, hogy minél több hazai és nemzetközi sikere legyen.

A másik részét illetően, Karottanak lehet nem sértődős hangulatú levelet kéne írnia, hanem ösztönzőt és nagyobb lenne a siker.

(utólag átolvasva, inkább hibakereső mail volt, nemszóltam)
Még nem volt szerencsém itt elcsípni egy élő közvetítést sem Ustreamről. Indásat meg még nem láttam itt tehát alapom nincs az összehasonlításra. Így nekem tök mindegy. :D Ustreamnek több az előnye, dehát azt arra találták ki az Inda meg csak fícsörként csinálta. A helyükben én sem babrálnám addig amíg a tömegek nem cuppannak rá. Arra meg pár vállalkozó kedvű gíken kívül egyenlőre nem nagy esély van. :)
featúrák? kusztomizálás? :)

ustream.
@[imi]: azt ugye tudod, hogy a blogod is inda asset? :)
@sztahanov: tévedés Blumi! nem fikázni szerettem volna az Indát: mert a kiindulással és az alapötlettel semmi bajom. A fejlesztőkkel sem, akik mögötte vannak!

De azzal vazzeg, hogy magát a "videobomb.hu" nevet sem tudod elérni, azzal felszámnoltak vmit, ami közösségi. Ami hülyeség, mert rengeteg régi user ezt az url-t használta, ez még stat-ot is hozott nekik. Ez vazzeg nem fikázás, csak annak a szomorú tapasztalata, h nem klappol vmi a szellemiségben...

Persze megértem, ha véded a sajátportádat, ez abszolút respect! Nekem pedig simán meg lehet az a véleményem, h nem okés az ottani közösségi szellem. És ez nem "pipálás" kérdése... csak ennyi.
no tévedtem, már elérhető a régi url... (amúgy sokáig nem volt az, a régi userek szóltak) bocs, hülye vagyok. De a többi mondandóm él.
@Nínó Karotta: szerintem nem sikerult jol megerteni h egy ilyen cucc hogyan mukodik jol. ha sokat livestreamel az ember, pontosan erzi h az ismerosok, erdeklodok elerese sokkal fontosabb, mint az index cimlapi megjelenes. en koszonom szepen nem kerek huszezer anyazos "ezmiafasz" nezot, aki a cimlaprol teved be. akkor mar inkabb azt a par szaz embert, akiket tenyleg erdekel. oket viszont szeretnem elerni.
nagyon nagy hianynak erzem h az indavideon a livestreamek csak ugy esnek bele a semmibe. a nagy kozos gyujtooldalra.
szoval szerintem a brandeles nagyon hianyzik. lasd: www.ustream.tv/channel/plastik-media-live

masreszt meg a ficsorok, amiket leirtam, egyaltalan nem geek kivanalmak. hanem teljesen szimpla, fasza dolgok.
"2, outfit: az indavideo kinézete nagyon hervatag. lehangoló és savanyú. amikor megjelent a cetebe kapszula a timeline-on, hát az..."

Pontosan!
Az a Cetebe-s szar annyira undorítóan nézett ki. Ok, hogy van az a pénz, amiért bárkiből lesz kkrva, de azért álljunk már meg valahol!
@lipilee: hidd el, hogy elég rossz is volt nézni, ahogy épül befelé a dolog :)
váltani viszont nem szándékozom, nekem a blog.hu nagyon megfelel.
@hírbehozó: ez a hozzászólás nagyon tetszett, kétszer olvastam el komolyan mondom.
Ya, az indavideot en kerulom ahol tudom. Rossz omen, ha csak oda fer fel egy tartalom. Meg rosszabb, ha eredeti forrasmegjeloles nelkul kerul oda egy masik megosztorol.
Amikor erdekelne a tartalom, a szolgaltatas(?) is szornyen lassu es hasznalhatatlan, pedig mas video szolgaltatasok minosegevel nincs panasz.
Se otthonrol se a cegtol.

Lassan mar az index, azaz inda mailrol is leszokom miatta, pedig talan meg kepmegosztast is hasznalnam, csak nincs idom, hogy ennyire agyonbonyolitva fogyasszak. Illetve ha egy ismert felulet kelloen elszurt/ nem minosegi akkor a tobbitol mar az elveszi a kedvem.
Szerintem is a személyre szbhatóság lenne a lényeg. Zenekarommal most költöztünk blog.hu -ra (zavarock.blog.hu) és az egészet megpróbáltuk úgy megcsinálni hogy képek indafotón, vannak kint, videók indavideón stb. Sokkal jobban nézne ki a dolog ha indafotó is személyre szabható lenne, vagy indavidós chanelt lehetne jobban kialakítgatni.
Live streamre visszatérve egyszer megpróbáltunk egy koncertet élőbe adni, és a blogra beágyazni se sikerült, pedig mint mondtam blog.hus. És télleg kaka a kinézet...
Akkor most mindenféle vállalati és technikai rizsa nélkül csak annyit, hogy mi is egy szebb, korszerűbb, jobban használható, gyorsabb és a kísérő indás szolgáltatásokkal sokkal jobban integrált Indavideót szeretnénk látni a jelenlegi helyén.
Ezen dolgozunk idebent, és ennek a jelei bukkannak fel apránként a felületen is. Nem kapitális nagy megújhodásra készülünk, hanem téglánként, kiköltözés nélkül próbáljuk átépíteni a házat a fejünk felett.
Remélem, hogy klassz lesz, és lesz még addigra internet, mire elkészülünk vele.
+1 ustream...

az indarol...
valamikor anno reges-regeen regisztraltam meg az inda cuccosokra, de a magas hasznalhatatlansagi mutato miatt inkabb hagytam a fenebe, de amiota a freestart elemeit szepen lassan az inda uzemelteti, ismet kapcsolatba kerultem veluk.... erdekes modon a indaval ezalatt a rovid ido alatt tobb gondom volt, mint a freestartal inditasa ota...
lehet, hogy ez az oka annak is, hogy en is azon videozo netezok taborat gyarapitom, akik mellozik az indavideo-s cuccokat...
Lehet, hogy már valakinek nem is fontos, de az indavideo _magyar_ nyelvű felületen gyűjtené össze a zömmel _magyar_ nyelvű live műsorokat.
Szintén kerülöm az indát. Respect a srácoknak, szerintem fontos, hogy van, fontos, hogy magyar, fontos, hogy fejlődik.
Kicsit wiw vs facebook dolog. Ha valamit úgy akarok megcsinálni, hogy jó legyen, facebookra megyek. Ha sok, nem túl techfan embert akarok elérni, wiwre.
Más műsorszámban versenyeznek, nem igazán összehasonlítható. Egy 10M ember által beszélt nyelven nem lehet ugyanazt a témát lerakni az asztalra, amit viszont leraknak, az baromi fontos azoknak, akik mást nem használnának...