Esettanulmány: egy képzeletbeli Netpincér 2.0

Számos egyszerűbb megoldással segíthetünk online szolgáltatásunk népszerűsítésében. Sokszor a kínálkozó lehetőségek pofonegyszerűek, kézenfekvők, valahogy mégsem sikerül megugrani őket.

Vegyünk egy példát. A Netpincér.hu az egyik legsikeresebb online szolgáltatás Magyarországon. Mégis, jópár kézenfekvő megoldást ezidáig nem implementáltak, pedig maga a tartalom, ami létrejön a szolgáltatásban ezeregy lehetőséget kínálna.

Mit rendeltél most?

A Netpincéren a rendelés folyamatának utolsó lépcsőjeként megoszthatnák a felhasználók rendelésük összegzését Twitteren vagy Facebookon. A Twitter vagy a Facebook Connect kiválóan alkalmas lenne arra, hogy egyetlen kattintással kipostolhassák a felhasználók, hogy például: 

"ezt rendeltem most: BlaBla Pizzeria, Magyaros pizza 32cm, 1490 HUF"

Sőt, a rendelést követő második órában automatikusan értesíthetné a felhasználót a Netpincér, hogy oké, akkor most értékeld a kiszállítást meg a kaját. És ezek az értékelések megincsak kimehetnének a közösségi kommunikációs csatornákon.

A Twitter vagy a Facebook, esetleg az iWiW API nagyszerű lehetőségeket kínálna ahhoz, hogy a kajarendelés közösségi élménnyé alakuljon a magyar weben. Gondoljuk csak meg, hogy milyen klassz lenne egy olyan napi toplista, mely megmutatná, hogy a környékünkön mostanában ki mit rendel, vagy honnan szoktak rendelni általában ismerőseink, és melyik az a kaja, ami mostanában ízlik nekik.

A kisalkalmazások, a Friend Connect vagy a Twitter ma már olyan virulens csatornákat jelentenek az amúgy jól működő online szolgáltatások számára, melyek segítségével gyerekjáték megugrani ezeket a kis, ám nagy sikerekkel kecsegtető szinteket.

Címkék: iwiw magyar api filozomatika facebook startup twitter netpincér esettanulmány facebook connect
2009.05.27. 16:10. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ahhoz, hogy én mikor mit rendelek, senkinek semmi köze!

Nem szeretném, ha valaki listát írna arról, hogy mikor, mit, mennyiért rendelek, hány órakor, stb.

Nem tartozik senkire.

Az értékelés már most is működik, amúgy.
Amit most feltaláltál, az a komoly negatív visszhangok örvényében elhúnyt tiszavirág életű facebook beacon szolgáltatás volt.
@dH2K: amiről annyit, hogy tökéletesen működik kicsit más formában a mai napig (rákérdez, hogy kiteheti-e a facebookra...). Inkább amiatt nem terjedt el, mert nem volt nyílt, nem tudott minden oldal csak úgy csatlakozni.

Ami van viszont helyette azok a specifikus appok. A meetup.comon pl. ha jelentkezel egy eseményre, be tudod ikszelni, hogy tedd ki a Facebook profilomra, ha ezt teszed, még egyszer rákérdez és feltelepíti a nevedben az appját, ami aztán közzéteszi az infót. Másodszorra csak be kell beikszelted, hogy "tedd ki a profilomra is"... gyakorlatilag ugyanaz a hatás, más technika.
Bit Rot: ha nem engedelyezed sot alapban nincs is ilyen, de ha akarod tudhatna, lasd lenne ra igeny!
ne keverjuk a beacont es a connectet.
nem tlaltam fel semmit. meglevo lehetosegekrol beszeltem:
developers.facebook.com/connect.php
Szerintem ez elmegy nagyon geek irányba. A nagy twitterverseny (gratulálok a győzelemhez) óta szerintem kicsit túlgondolod ezt a közösségi irányt.

Helyesebben túl nagy tábort képzelsz mögé. Bazi fejlesztés meg minden, de szárnyalni ezeket ritkán látja az ember.
ja igen, es senki nem mondta h kotelezove kene tenni a rendelesek megosztasat. ez csupan egy lehetoseg lenne. akar anonim, akar nevvel megosztani a rendeleseket.

@Addsa: facebookon van 200 ezer magyar. iwiwen napi 1,5 millio aktiv. asszem ez nem olyan geek dolog. mint ahogy az ebedeles sem az.
azaz spamet mindenkinek social módra?
Köszönjük az öteleteket. Mindig szívesen fogadjuk őket. Azért megejtenénk pár megjegyzést.
A vélemény és rendelésinfo megosztás évek óta működik nálunk csak éppen szűk körben. Azaz egyetértünk azzal, hogy az étkezési szokásaink nem tartoznak a nagyközönségre.
A közös étkezés élményét szintén régóta támogatjuk a csoportos rendelés fukcióval.
A saját Twitteres tapasztalat pedig hogy ey nem Amerika, így mi is egyenlőre a hazai termésű iwiwre koncentrálunk.
Röviden: viva közösségi dolgok, de csak mértékkel.
Az volna jó, ha mondjuk megjött a rendelés, kapnánk egy twittet. Elkészült a pizza még egy (esetleg fényképpel). Elindult a futár, dugóba került (újabb fénykép). Meg ilyesmik. Ehhez képest most ott tartunk, hogy a múltkor rendeltem egy cégtől, de nem sikerült átvezetnem az új címemet, aztán még le is csesztek, hogy miért nem írom a megjegyzésbe. Plussz volt egy olyan kaja is az étlapon, amit már nem csinálnak. Mindig kullogunk a fejlett Nyugat után.
Azé' mán' tényleg függőnek kell lenni, ha már a kajarendelésemet is a Twiterren akarom megosztani.

Sok embernek sok köze - és "mégtöbb" érdeklődése - van hozzá.

Twitteren ígyis behalok a sok bot által írt üzitől - bár nem olvasom sokat -, de azok aztán tényleg jók, mikor ilyeneket írnak az emberek: "megyek WC-re", majd "megjöttem WC-ről". Jó, hogy már nem csinál élő közvetítés onnan bentről is.

Ajaj... Lehet csak én vagyok így vele, de nekem nem tud bejönni ez a sok maszlag...
Énnekem semmi bajom nem lenne, ha kikerülne valahova a kajálási szokásaim, nyilván csak úgy, hogy ha akarom, letilthassam. Elfogadom, hogy vannak, aki számára ez elfogathatatlan, de vagyunk egy páran, akiket nem zavarna egy ilyen dolog, sőt :)
@NetPincér: viszont benne van abban is, hogy ami bejött, azt megoszthassuk az ismerőseinkkel és ajánlhassuk nekik gyorsan :)
Én nagyon örülnék, ha azzal lenne tele a facebook kezdőoldalam, hogy ki mit evett aznap...
Inkább ellenszenvet váltana ki bennem.
Én annak örülnék, ha a telefonos, szakács és a kifutófiú is azza foglalkozna, hogy minél hamarabb elkészüljön és megérkezzen a cucc, és nem azzal, hogy közben megírják nekem életük történetét.
és a következő közösségivé emelhető szolgáltatás is már megvan: a netWC! érdekes/izgalmas üzenetek:

- "tárgyaláson ülök, pedig nagyon kell..."
- "három napig szorulásom volt, de ma akkorát szartam, hogy úgy kellett lemászni róla"
- "sose legyen hasmenésetek tökfőzeléket követően, nem egy jó látvány"
- "a családom szerint az egész lakásban érezni a büdöset, amikor szarok"

közérthető tartalom! minden embert foglalkoztató téma! garantált olvasótábor! milliós twitterkövető-szám!

( :-) )
Erdekesnek (es kovetendonek) tartom h letezik olyan ember is a neten, aki meg meri osztani a nem sajat "gyermekevel" kapcsolatos epito-jellegu otleteit publikusan. Mostmar csak azt nem tudom h miert is volt ez most jo neked. Vagyis nektek, ize, sose vagom, mostmar megkerdezem: miert hasznalsz tobbesszamot mikor a webisztanrol beszelsz? Tudtommal egyedul dolgozol ezen az oldalon. Te+webisztan=Ti?
@is: Pont ez járt a fejemben :D
Hát, ahogy nézem, meg ahogy tapasztalom a közösségi dolgokat, én inkább web1,5 vagyok. Max 1,7. Néha fogyasztok csak, és még ritkábban kreálok. A twittelést is meg fogom unni.

A fórum nekem tisztára elég. Mondjuk nagyrészt időhiány miatt lehet.
Máskor ne írj ilyen cikkeket. Egész éjjel iwiw alkalmazást fejlesztettem.
@e-lias: Ezzel csak oda akartam kidurranni, hogy nekem ez már sok. Lassan tényleg átmegy az egész egy reality sóba. fb+twitter+usteam, Kész is.
tulzottak a varakozasok szerintem, a net sokkal lassabban lesz resze az eletunknek, mint azt altalaban kommunikaljak
ezek a webkettes dolgok is csak apro szigetek, a tobbseguk 1-2 napig jopofa aztan le se szarja senki
Én simán egy I am feeling lucky gombot tennék ki :) Aztán majd hozzák :)

(igen ez vicc volt)
az a része az elképzelésnek valóban hasznos is lehetne, hogy néha jó lenne tudni, hogy a környéken az ismerősök közül ki honnan szokott rendelni, és mennyire van megelégedve az adott hellyel, de hogy mindezt fészbúkon vagy twitteren agyonspamelve a falat tegye... na az nem jó ötlet :)
az, hogy mi lehet érdekes a megosztásra, igen kérdőjeles. Tele van teljesen érdektelen dolgokkal a net, amire mégis milliók kíváncsiak. Szerintem szoros lesz a verseny a "Mit ettem ma?" és a "Mi lenne a hawaii-i nevem?" című alkalmazások között. :) Én azt mondom, ha könnyen megvalósítható, akkor ki kell próbálni aztán meglátjuk...
a környékbeli rendelések és az azzal elégedettség szerintem sem rossz, bár azt abból, hogy mindenki betwitteli, hogy mit rendelt honnan, nem fogod tudni leszűrni, tehát a twitter kevésbé alkalmas rá. (nem tudom mennyire emlékszel-figyelted, néhány hete egész heves vita alakult ki arról csiripen, hogy mennyire jó, vagy hasznos, hogy egy étterem becsiripeli a napi menüt)
viszont alkalmazásként már lehet értelme, ha segít összegyűjteni a barátaim rendelését/értékelését egy emészthető és követhető formátumba
@NetPincér: > egyenlőre a hazai termésű iwiwre koncentrálunk.

Kar, hogy csak az ertelmetlen jopofasagokat vetted eszre (vagy arra reagaltal). A semmibe sem kerulo e-mail emlekezteto az ertekelesre tenyleg hasznos lenne. Nektek is, nekunk is. Most az van, hogy megjon a kaja, megesszuk, aztan kuzdunk az ebrenmaradassal :). Az utolso ami az ember eszebe jut az, hogy visszamenjen ertekelni, ha csak nem volt nagyon szar az etel vagy nagyon lassu a futar. Ez igy viszont elegge torzitja az ertekeleseket, meg a felhasznalonak sem jo, ha nem ertekel. En pl. sosem tudom, hogy honnan jo rendelni, mert elfelejtek osztalyozni, igy nem tudom, hogy a legutobbi alkalommal jo volt-e az a hely, amit valasztottam. Tudom, rendeljek gyakrabban ;).

A Sajt altal irt folyamat kovetes is hasznos lenne (twittertol tok fuggetlenul) bar erre nyilvan nehez ravenni a partnereket.
@atleta.hu: lehet hogy a véletlen műve, de az értékelésre emlékeztető levelet éppen a napokban vezettük/vezetjük be.
@hírbehozó: mennyire működnek ezeken a felületeken a user aktivitását igénylő szolgáltatások?

Eléggé magamból indulok ki amikor ilyesmire gondolok, de ha belevágnék pl. twitterezésbe, nem tudom meddig tartana. Mert minek? Hány felé, hány témáról kellene küldenem valamit? Akkor már inkább fejemre egy kamerát, aztán hadd szóljon.

Az egész abba az irányba megy, hogy dokumentáljuk az életünket, döntéseinket. Értem én, hogy aztán majd amikor elegendő forrás lesz, tök szépen kijönnek trendek, meg minden. Ez minden informatikus álma. Csak szerencsétlen usert ez enyhén leherheli.

Másrészt milyen minőségű adatok ezek amik ilyen forrásból kijönnek? Ki foglalkozik azzal, hogy cizellálja a gondolatait. Beüti aztán kész.

Lehet, hogy már kicsit disztópikus, de a jövő mindennapjai tényleg az ilyen jellegű csiripalapú lesz? Nem mondom, hogy magvas gondolatokat kellene mindenkinek kinyomnia magából folyton, de a fejlődés durva iránya azért nem baj, ha minőségalapú és elsősorban azt támogatja.

Ez most azért túl lett írva egy kicsit ahhoz képest, hogy a Mákos pittyputtyról írt bármilyen twitt mennyire taszít minkett a romlásba :), de úgy általában azért tartom.
mi a manó? nem tetszik a hozzászólás akkor töröljük? átmegyünk cenzúrásdiba?