Miért forradalmi, hogy a Facebook felvásárolja a FriendFeedet?

Hétfőn terjedt el a hír a weben, hogy a Facebook felvásárolja a FriendFeedet. Aki esetleg nem ismerné: a FriendFeed egy feedaggregáló szájt, mely kvázi valós időben gyűjti össze és mutatja meg az adott netező közösségi szájtokbeli aktivitásait.

Aki bekötötte a feedjeit FriendFeedbe, arról a többiek láthatják, hogy mikor írt postot, mikor írt hozzászólást, mikor töltött fel képet vagy videót a közösségi szájtokra.

Beigazolódni látszik tehát, amit korábban a 2009-es webes trendekről írtunk. Sőt, az is, amit néhány nappal ezelőtt vizionáltunk

Ha már egyszer az a sok tízmillió netező úgyis a Facebookon lóg éjjel-nappal, lazán rá lehetne szoktatni őket, hogy a webes információszerzésre is a FacebookBing integrált keresőt használják.

A mostani FriendFeed-felvásárlás ehhez az egészhez úgy kapcsolódik, hogy a FriendFeed ugye valós időben képes mutatni felhasználói online közösségi aktivitásait. És ha a Facebook integrálja a FriendFeedet a keresőjébe, akkor egy sok szempontból (közösségi, valós idejű) érdekesebb keresőt hozhat tető alá, mint amilyen mondjuk a Google keresője.

És ha még a Binggel is összeállnak, akkor tényleg új korszak következhet a webes keresők világában. Gondoljunk csak bele: a Facebook új keresője kereshetővé tenné ismerőseink kvázi valós idejű facebookos és más közösségi szájtokon (blogok, Flickr, YouTube, stb..) létrejött aktivitásait, plusz egyéb ("idegen") webes találatokat passzintana mellé a Bing segítségével.

A FriendFeed alapítója egyébként az a Paul Buchheit, aki korábban a Google-nál vezető fejlesztője volt a Gmailnek. Ő írta néhány hónapja a blogján, hogy:

A lot of people focused on how annoying Facebook applications are (true), how search results limited to your friends would be useless (also true), or other things completely unrelated to my point. (...) Will Facebook ever do anything useful with the human link data? I have no idea, and it's not particularly important to me. However, I'm confident that SOMEONE will begin mining this data, and that it could ultimately be more valuable than the link data from the web.

Nos, úgy tűnik, hogy a FriendFeed lesz az, ami részt vehet a Facebook közösségi linkjeinek kiértékelésében és kereshetővé tételében. Érdekes hónapok következnek. Főleg, hogy a Google sem ül a babérjain: gyorsabb, relevánsabb, frissebb keresőverzióval kísérleteznek...

Címkék: google keresők üzlet social network facebook web 3.0 friendfeed
2009.08.11. 08:39. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annyira de annyira kiraly lenne egy facebook+bing egyesitett gyalogsagi hadosztaly a google gepesitett "felderito" osztagjai ellen....
Na, most már legalább eljutottam odáig, hogy kipróbáljam. Eddig csak olvastam a friendfeed-ről
Csak én érzem úgy, hogy a közösségi szájtok törekvései egyértelműen affelé tendendálódnak, hogy a magánszférát nullára redukálják?
Rövidebben: minden velem kapcsolatos dologról tudni akarnak? Mert az ismerőseim 90%-át biztosan nem érdekli, hogy melyik blogra írtam épp kommentet (akármilyen geekes frankó dolog ez).
Én úgy látom, hogy ezek a folyamatok (social network + mindenféle egyéb, netes aktivitás összekapcsolása) a hálózati lét egyik legalapvetőbb áldását/átkát szorítják ki: az anonimitást.
@Kamela: a maganszferadat max te magad tudod nullara redukalni. egy szoftver/szolgaltatas csak vegrehajtja, amit megmondanak neki. ha soknak erzed, egyszeruen nem regisztralsz/nem hasznalod.
a szabadideje felett mindenki maga rendelkezik. kar elettelen szoftvereket hibaztatni.
@hírbehozó: a probléma csak az, hogy sok ember, aki felrakja ilyen helyekre az adatait, azt sem tudja, hogy azok alapból többnyire publikusak.

Vagyis nem arról van szó, hogy mindenki önként megadja magáról nyilvánosan ezeket az adatokat, hanem hogy az átlagember nem ért hozzá, ezért akaratlanul szolgáltat ki magáról információkat.
@agyvihar: istenem, de mennyire unalmas mar ez a polemia. hany eve megy a ragodas ezen? aki feltoltni az internetre a cuccait, az szamoljon azzal, hogy masokis meg tudjak nezni, be lehet indexalni.
nagyon unalmas mar ez a "vedjuk meg az emberektol az internetet" dolog. feltoltod, megosztod, publikalod, ERGO kint van a weben.
rejtegetni akarod? tartsd offline, vagy tanuld meg hasznalni a privacy beallitasokat. ennyi.
@hírbehozó: igazad van, én fogalmaztam rosszul. Azt szerettem volna mondani, hogy az új generációnak ez teljesen természetes dolog, nem is tudja, SŐT nincs rá lehetősége, hogy ezeket a dolgokat elrejtse. A társadalmi nyomás (iskola) elvárja, hogy ő is ott legyen. Ez ugyanaz, mint amikor 15 évvel ezelőtt azt cikizték aki nem látta az esti filmet.
Ezt a problémát feszegeti a tegnapi féltékenykedős postod is. Nem a szoftver/szolgáltatás hibája: OK. De nagy változások kezdete (ha már meg nem történt).
@hírbehozó: a rágódás addig fog menni ezen, amíg él az a generáció, akinek ez nem természetes


Az egész igazán abból a szempontból érdekes, hogy ha mindenki tisztában lenne azzal, hogyan lehet priváttá tenni a dolgokat, akkor hányan hagynák az anyagaikat publikusan. Ugyanis az általad felvázolt közösségi kereső víziója (ami tényleg érdekes lehet) ezen múlik, hogy az emberek többsége publikusan hagyja a cuccait.

Lehet, hogy mire kifejlesztenek egy ilyen használható keresőt, addigra a népek rájönnek, hogy nem igazán jó az, ha mindent kitesznek a netre, és az egész azon fog megdögleni, hogy nem lesz input.

De igazából az a valószínűbb, hogy az emberek többsége soha nem fogja megtanulni normálisan a privacy kezelését, úgyhogy azért érdemes lesz ilyen keresőket fejlesztgetni.
@agyvihar: ugy latom, te el sem tudod kepzelni h az emberek szandekosan, direkt, akarattal osztanak meg tartalmakat a weben. pedig...
(nem hinnem, hogy van olyan facebookos ismerosom, aki ne lenne tisztaban azzal, hogy feltoltott kepeit lathatja midnen ismerose, vagy akar az osszes facebook juzer. ha van ilyen ismerosom, most jelentkezzen, es nyilvanosan korberohogom.)
"Privacy and intimacy as we know it
Will be a memory"
@hírbehozó: épp te írtál arról nemrég, hogy az ismerőseid ismerőseinek (köztük megannyi celeb) viszont látod a dolgait, pedig talán nem is érdekelnek.
Mellesleg nem az a kérdés, hogy a tájékozott kisebbség hogyan használja a cuccot, hanem az, hogy a kevésbé tájékozott tömeg (vagyis akikből tulképp él egy szolgáltatás) szokásai milyenné teszik a "világunkat".
Tehát mondhatod, hogy jaj, b+, állítsa be, nem állítja be. Mert azt se látja, hogy ezt lehet (ez akár a FB hibája is talán).
Szerintem tehát infóáramoltatással, felvilágosítással sokra megyünk, gőgös értetlenkedéssel ("a user a hülye, a szoftver csak cifra szolga") nem.
Hagyjuk már a Bing-et a francba.

Csak azért, mert új nevet kapott a Microsoft Live Search, attól még egy rakás sz*r.
@infogéza:
MÉn mg nempróbáltam. Számolj be!
Az egy dolog, hogy a google kicsit felturbózza a keresőjét, én az igazi ellencsapást a wave-ben látom.

Eddig a real-time, human-link kereső igazából a twitter volt, most elég erősen beszállt a facebook is a versenybe.

Érdekes (forradalmi?) félévnek nézünk elébe.
@hírbehozó: a Blindsearch-rol csak annyit, h rakerestem a "webisztan"-ra, gondoltam a webisztan.blog.hu-t dobja ki elso talalatkent (nem a twitter acc, nem a facebook...), egyetlen versenyzo ment at a gyorsteszten, klikk, es hoppa, Google. De alairom h KESOBB lehet vmi a Bingbol. Bing+Yahoo osszesen 59%, mig Google 41% wow...