Hatalmas háború indult meg az év elején két rivális amerikai webes szolgáltatás között. Mindkettő nagyjából ugyanazt tudja. A vérre menő versengést pedig a Twitter mindent vivő közösségi platformmá erősödése, és az okostelefonok terjedése, az Android platform és az iPhone előretörése hozta el.
Merthogy a Foursquare és a Gowalla is pont ugyanarra épít: a lokációalapú mobil közösségi információmegosztásra. És ez az egész laptopokkal még nem nagyon működött jól a 2000-es évek második felében. Kellett a sikerhez a fent már említett két mobilplatform térnyerése. Hogy az emberek zsebében legyen a számítógép.
A Yelp volt/van a lokációalapú helyértékelés úttörője az amerikai piacon. Csakhogy a Yelp kizárólag az amerikai felhasználókra fókuszál, úgyhogy idehaza nem is terjedhetett el. Mint ahogy kis hatása volt az olyan magyar kezdeményeknek is, mint a sok éve indult Jó-hely vagy a Kocsmakereső. Mindkét szolgáltatás túl korán érkezett, és kizárólag a webre koncentrált, a mobilra (pontosabban: a platformfüggetlenségre) nem. Sőt, volt nekünk egy Bluespotunk is, ami már a mobillal akart valamit kezdeni, csakhogy a bluetooth kapcsolatban látták a megoldást. A világ meg közben másmerre fejlődött.
A Foursquare és a Gowalla tavaly év végén robbant be a közösségi web piacára. A Foursquare valamivel előbb, és ők egyből az iPhone mellett androidos és blackberrys verzióval is jelentkeztek. Bár a hátrányát mostanra ledolgozta a Gowalla is. Sőt, mindkét szolgáltatás elérhető bármilyen típusú, Opera Mini-képes készülékről: m.foursquare.com, m.gowalla.com.
Mindkét szolgáltatás jól mixeli a meglévő és sikeres cuccokat: a Twitteren és Facebookon felépülő közösségi hálóra, valamint a mobil geolokációs képességére és az emberek azon vágyára épít, hogy szeretik megosztani ha valahol a városban történik velük valami érdemleges.
Idehaza, amennyire látom, mindkét szolgáltatást elkezdték próbálgatni a geekek. Az iphone-osok természetesen megosztottabbak, hiszen ők a Gowallát is tudják használni a kezdetektől. Ugyanakkor az is világos, hogy két ugyanolyan szolgáltatás nem lehet sikeres a piacon. Még a magyar geekek körében sem. Mégpedig azért, mert a kapcsolati hálónak egyben kell tudnia maradnia. Előbb-utóbb tehát az egyik szolgáltatásból meg fog indulni az átvándorlás a másikba.
Ahogy ez történt 3 éve a Jaiku vs Twitter vs Plurk háromszögben is. Ugyanakkor jelenleg a Foursquare és a Gowalla is viszonylag kevés magyar felhasználóval rendelkezik. Úgyhogy még nyitott a verseny. Még akkor is, ha pillanatnyilag a Foursquare van előnyben.
Azoknak, akik még hezitálnak, íme egy (nem túl friss) összehasonlítás a két szolgáltatásról. Bár én amondó vagyok, hogy a közösségi szolgáltatások esetében inkább dönt az ember aszerint, hogy melyikben van fent több ismerőse, mint aszerint, hogy mi a technikai és funkcionális összevetés eredménye.
Én jelenleg a Foursquare-t próbálgatom. Ugyanakkor a Gowalla gui-ja és dizájnja sokkal meggyőzőbbnek tűnik. Még nem döntöttem véglegesen. Egyelőre kivárás (plusz telefonvárás) van, és figyelem, hogy hol bukkannak fel döntő számban az ismerőseim. A tömegvonzás dönt. Mint minden közösségi szolgáltatásnál...
(Még valami. Mindkét szolgáltatás használatakor nagyon fontos hangsúly van a privacy-n. Tényleg csak ismerőseimmel szeretném megosztani, hogy éppen hol vagyok, hol voltam az imént a városban. Még akkor is, ha néha érdemesnek tartom ezt az infót arra, hogy Twitteren vagy Facebookon is megosszam... De ez így is van jól. A Foursquare/Gowalla az igazi baráti, ismerősi viszonyokra helyezi a nagyobb hangsúlyt.)
Ti melyiket használjátok? Miért? Miért nem? Kell-e nekünk ebből a témából egy saját, magyar szolgáltatás?
kukac7 2010.03.28. 15:21:08
en azt hasznalnam.
ebertek 2010.03.28. 15:23:43
zoltanhosszu · http://www.zoltanhosszu.com/ 2010.03.28. 15:30:02
T0m 2010.03.28. 15:49:54
Plusz Gowallában sokkal több típus közül lehet választani, amikor létrehozunk egy spotot.
Én már Foursquare-t nem is használok igazán. Gowalla a nyerő! :)
gowalla.com/users/roncsak
LacKac · http://lackac.hu 2010.03.28. 15:58:32
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.03.28. 16:03:27
Szórakoztató lesz ezt visszaolvasni két év múlva, akár beválik, akár nem.
ryo 2010.03.28. 16:16:45
Asszem 2010.03.28. 16:48:41
Asszem 2010.03.28. 16:58:58
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2010.03.28. 17:01:05
Asszem 2010.03.28. 17:13:04
Asszem 2010.03.28. 17:14:39
persze ez is csak egy jó érv az androidos tella mellett (esetleg samsung galaxy s...)
Asszem 2010.03.28. 17:43:55
Bár a szociális funkciójának a sikere asszem még váratni fog magára (az én IRL környezetemben legalábbis biztosan), de az, hogy helyszínekhez to-do listát lehet kötni, már csak GTD szempontból is figyelemreméltó, úgyhogy most fogom és szépen beállítom Foursquare-en a legfontosabb boltokat, ahol mindig elfelejtem, hogy mit is akartam venni.
moyirto 2010.03.28. 19:16:17
E50-en.
Köszi
wyctim · http://www.wyctim.com/ 2010.03.28. 19:35:20
ebertek 2010.03.28. 19:40:25
lvnte (törölt) · http://lvnte.blogspot.com 2010.03.28. 19:43:39
A foursquarenek viszont jobban tetszik a kezelőfelülete szifonon, és gyorsabb is.
Gowalla-t fogom elkezdeni használni
moyirto 2010.03.28. 19:47:59
CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2010.03.28. 22:25:26
Azt mondjuk nem értem, miért kell kizárólag magyar szolgáltatás...A Prezi is megmutatta, hogy lehet ennél szélesebb kört is figyelembe venni úgy, hogy a magyarokat kiemelten kezeli.
forgacsmariann · http://www.marketingmorzsak.com/ 2010.03.29. 09:09:09
Remélem hamar el tudom végre dönteni, hogy melyiket érdemes választani.
A poszt után több ismerősöm is megjelent foursquare-n, de a gowallan meg mindig több helyszín van. Hmmmm nagy dilemma...
zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.29. 10:26:44
gyermekeim a szépség belülről fakad:D
Hogy ON témára tereljem a szót, mind a kettő fasza, az egyiknek ki kéne jönni valami olyasmi újítással, ami vonzza a gyíkokat...most így hétfőn viszont egy sem jut eszembe, hogy mi lehetne az :D
ZZZZZ 2010.03.29. 10:57:53
Greg-0 2010.03.29. 13:46:46
Egyértelműen azt tenne jót nekik ilyen szempontból, ha az történne velük mint a twitterrel: a kelebek is elkezdik használni. Mert a twittert eleinte a geekeken kívül senki nem használta, aztán jött estonkucser, puffpapa stb, és elkezdtek ott szivárogtatni. Ezek a szivárogtatások aztán úgy jelentek meg a hírekben, hogy "Xy a twitteren..." A többit el tudod képzelni sztem.
A "gyíkokat" így lehetbe behozni a rendszerbe. Zimányi Linda megossza foursquareen vagy gowallan, hogy bizonyos kozmetikai szalonban van, és itt ilyen meg olyan a kiszolgálás. Ezt aztán lehozza a Velvet, a Blikk meg az összes bulvárlap, másnap garantáltan beregisztrálnának pár ezren valamelyikre.
Asszem 2010.03.29. 14:25:23
Nem celebek kellenek, hanem értelmes felhasználók, akik értelmesen el tudják mondani nem geek ismerőseiknek, hogy mire jó ez az egész, utána a többi már megy magától.
[Princess] 2010.03.29. 18:17:12
moyirto 2010.03.29. 20:52:47
gitáros 2010.03.30. 00:57:26
Az érvek között nem szerepelt a felhasználóbarátság. A dizájn kurvára nem egyenlő azzal. Magyarul, a többség a parasztvakításra (na, jó: a funkcionalitáshoz képest mégiscsak másodlagos esztétikai értékekre) bukik...
grofakos · http://www.zoldhetfo.com/blog/online_vasarlas_elonyei 2010.03.30. 10:45:12
bate · http://bateman.hu 2010.04.03. 19:56:14
Én eddig a foursquare-t hazsnáltam, nekem eddig még sosem fagyott be, habár ez könnyen lehet csak mák, ma viszont a gowalla is felkerült a szifonra. Az dönt, hogy hol alakul ki nagyobb felhasználóréteg. Nálam egyelőre a foursquare vezet...
jorgecosta 2010.04.10. 10:56:46
ez ilyen rekurzió. de az első barát mi alapján dönt? pont arról van szó, hogy az elején ezen felül is el kell tudni dönteni, úgy érzem.