Az új Facebook a marketingnek is új lehetőségeket tartogathat

A Facebook újításait taglaló múltkori postomat úgy zártam, hogy sejthetően a Facebook hamarosan előáll új, mélyen targetáló hirdetési rendszerével. Az eMarketer készített egy rövid interjút Mike Murphyvel, a Facebook sales-ért felelős alelnökével. Ebből kiderül, hogy a Facebook nem fog szórakozni, a lehető legtöbbet fogják kihozni az (Open Graph) API-n keresztül nyújtott szolgáltatásaiból, megoldásaiból.

A hirdetők egyszerű, bármilyen szájtba implementálható, személyre szabott, közösségi értékelésen alapuló hirdetési megoldásokkal operálhatnak majd.

Murphy kiemeli a "like" funkció disztributálhatóságát. Példának hozza fel, hogy a Coca-Cola a jövőben megteheti, hogy nem csak a Facebookon, hanem tetszőleges landing page-ein, szájtjain, blogjain is buzdíthatja híveit, hogy nyilvánítsák ki tetszésüket a branddel, vagy a cég adott termékeivel kapcsolatban. A lájkolás ösztönzésével a Coca-Cola könnyebben érheti el, hogy a kapcsolati hálókat bejáró terméke, üzenete nagy számú pozitív visszacsatolást eredményezzen.

A másik jó példa, hogy a hirdető immár nem csak demográfiai csoportokra targetálhatja hirdetését, de például - a Pandora esetében - akár azt is megteheti, hogy kizárólag egy adott előadó, zenekar, film, stb iránt érdeklődő demográfiai csoportnak jelenítse meg saját hirdetését.

Hát igen. A felhasználók preferenciáin alapuló hirdetéstargetálás olyan újszerű lehetőséget fog teremteni a hirdetőknek, ami egyszersmind költséghatékony elérést is biztosít számukra. Ezen felül a hirdetők és ügynökségeik egyre egyszerűbben és egyre szofisztikáltabban vírusmarketingelhetnek a Facebookon, illetve a Facebook autentikációs rendszerét implementáló szájtokon, landing page-eken, blogokon keresztül.

Mit fognak mindebből érezni a felhasználók? Annyit mindenképpen, hogy egyre több olyan hirdetéssel fognak találkozni, mely aktuális vagy hosszútávú ízlésüknek, preferenciáiknak, váráslási és fogyasztási szokásaiknak megfelel.

Ezek tehát a rendszerben rejlő, már most is érzékelhető lehetőségek. Néhány hónap múlva kiderül, hogy valóban akkora lesz-e a lángja, mint a most eregetett füstoszlopok.

Címkék: marketing hirdetés üzlet social network facebook like
2010.04.23. 17:32. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

immár? a kedvencekre targetálás már rég elérhető. vagy rosszul értem?
A rendszer valódi egyébként abban rejlik, hogy a hirdetések találati aránya alapján látens, nem csak hogy a hirdetők, de a tagok által sem ismert, új fogyasztói csoportok definiáltatók. Pl. ha egy adott zenekart kedvelő ÉS adott helyen élő fogyasztóknál a kattintási arány magasabb, akkor ennek egyrészt megnézhető az oka, másrészt ez a hirdetések megjelenítését terelgetheti (pl. az adott zenekarhoz hasonló zenét hallgató adott helyen lakók, vagy a Last.fm-en a zenéhez közel lévő célszemélyek.)

Ennél egy fokkal érdekesebbek azok a látens csoportok, amelyekről a saját tagjaik sem tudnak, mert nem definiálják magukat e csoport tagjainak, mondjuk, a kék szín kedvelői, érdekes, hogy ezek a csoportok felderíthetőek a Facebookkal (nem, ehhez túl kell lépni a fb beszűkült módszerén).
@KGyST: jo peldak. Az vilagos h az osszetett (ismeretseg, preferencial, lokacio adaiainak mixei) jobb hatekonysagot eredmenyezhetnek. Majd ha a foursquare, lastfm, amazon is bekapcsolodik, akkor lesz ez az egesz igazan izgalmas.
@hírbehozó:
Pont az a baj, hogy _minden_, egyébként kinyerhető RSS-sel rendelkező adatforrás sosem fog csatlakozni (sőt, a long tailba tartozó aprókról tudni sem fognak), és a Facebook a tömegmédiát (pár, nagy adatforrás által nyújtott targetálást) fogja újratermelni egy újabb szinten ("bring that mass media to the next level").

Mert itt jönne a következő paradigmaváltás, amit ők már nem tudnak megugrani, mert őket haladja meg.
Egyre nő a Like hatalma. Lassan aktuális lenne egy elemzés a Dislike hiányáról is.
@SzonjaO: Már van is legalább két bőségesen lájkolt oldala a dislike gombnak. =)
azért vannak fehér foltok a felhasználók preferenciáiban
sőt, az egész egy nagy fehér folt, benn pár pici preferenciával... rohadtsokmindent nem tudunk a felhasználóról, aki olyat akar eladni amit nem tudunk az nézhet
Csak mellékesen: az RSS magyarul hozza "7 embernek tetszik"
az oldal pedig: 7 people like this

7 komment == 7 lájk
Pont abban van a like gomb hatalma ami le van írva. Mondjuk naponta 200-an olvasnak általánosan, ebből 30 kattolj a like gombra...azoknak automatikusan megjelenik az üzenőfalán, hogy likeolták...
Mondjuk legyen egy embernek átlag 200 ismerőse...30*200=6000...ez ám a látogatottságnövelés:D (Ha kattintanak is, eről még nemtudok nyilatkozni, mert még nem kattolt senki:D Ennyire utálják az olvasóim a FB-t?:D)

@hírbehozó: a tagzárás előtti méretnél a height-hez írj be 25px-et, akkor nem hagy utána ekkor helyet.
Like button csúnya spam lesz hamarosan. Remek lesz majd hide -olni...