Drasztikus változások előtt a magyar online piac

Jó egy éve már egyszer pletykálták, hogy hamarosan elérhető lesz a YouTube magyar nyelvi verziója is. A frissítés végül mostanában történt meg. Újabban tehát magyarul is elérhető a magyarok egyik legkedveltebb webszájtja. Igaz, a nyitólapján még nem magyarok által nézett és feltöltött tartalmakat ajánlgat a YouTube (vagyis a teljes lokalizáció még nem történt meg), de a nyelvesítés már készen van.


Már magyarul is tud a YouTube

Hogy mennyire kedvelt a magyarok körében a YouTube? Pár hónapja írtam arról, hogy hamarosan beéri az iWiW-et. Az akkori legfrissebb (decemberi) statisztikák alapján már csak pár százalékpont volt a magyar közösségépítő szájt előnye az amerikai videómegosztó szájthoz képest. A most elérhető gemiusos adatok szerint azonban februárra megtörtént a helycsere: az elmúlt hónapokban már több magyar netezőt ért el a YouTube, mint az iWiW. (Frissebb adatokhoz sajnos én nem jutok hozzá...)

Az Index az év első felében folytatta gyengélkedését (a februári statisztika 10 százalék fölötti esést mutat a reachben), és - mint múltkor előrejeleztem - itt is bekövetkezett a helycsere: a Facebook nemhogy az Indexet, de az Origót is veri elérésben. És valószínűleg mostanra a Blog.hu-t is lenyomta, sőt, a Startlapot is megközelítette.

A magyarok nem tudtak újítani egy olyan szituációban, amikor csak előremenekülni szabadott volna. Egyszerűen kibekkelték azt az időszakot, amikor drasztikus változtatásokkal, erős fejlesztési tervekkel kellett volna ütemesen menetelni előre.

Ha ránézünk az ábrára, kiválóan látszik, hogy a Facebook mostanában dózerolja le a magyar piacot. Az egyetlen olyan szájt, mely futótűzként terjed a magyarok között, és hamarosan felér a top 3-ba.


És a magyarított Twitterre vajon fel van készülve a hazai piac? (Koncept kép via szilard)

Ha a tendenciákat vesszük figyelembe, nyárra már két amerikai szájt lesz a magyar piac ura: a Google (kereső + YouTube) és a Facebook. Várhatóan a YouTube népszerűsödését néhány százalékponttal az is dobni fogja, hogy immár magyar nyelven is elérhető a felhasználói felület. És ezzel párhuzamosan a magyar hirdetőknek is érdemesebb lesz a YouTube-on elkölteni pénzük egy részét.

Szintén érdekes fejlemény lehet, hogy a Facebook a magyar piacon a Live.com-ot és a Microsoft szájtját is beérte. Ha ide vesszük a friss hírt, miszerint az új Messengerben mélyen integrálva jelen lesz a Facebook és a YouTube is, azt hiszem világos, hogy hogyan rajzolódnak tovább ezek a grafikonok a következő fél évben.

Mindez persze nem csak presztízsverseny a magyar webszájtok számára, hanem súlyos pénzügyi kérdés is. Ha a reklámköltések elkezdenek nagy mértékben átvándorolni a Facebook és a Google felé, drasztikus változások következhetnek be a magyar online piacon.

A recesszió után tehát újabb válsággal kell szembenéznie a magyar webes szolgáltatások, ügynökségek tulajdonosainak.

Egy korszak véget ér. 2005-2010...

Címkék: microsoft google iwiw index stat hirdetés origo üzlet blog.hu magyar youtube live.com facebook lokalizáció startlap gemius
2010.04.29. 11:12. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nem tudok én sem ennek a tendenciának örülni. Ha már az adót nem ide fizetik be, legalább foglalkoztatnának annyi magyar állampolgárt, mint amennyit a hazai versenytársak. persze hülyék lennének.
Globalizáció van, jobban kellene versenyeznie a magyar megoldásoknak, úgy talán lenne (lett volna) esélyük.

Aki nem lép egyszerre...
Pontosan. Nehogy már a végén a júzerek hibája legyen, hogy nem elég patrióták.
G speciel eleg sok magyar allampolgart foglalkoztat - kulfoldon. A Zurich-i irodaban nem tudsz ugy eldobni egy kovet, hogy ne egy magyar mernokot talalj el.
bloghu-ról említhettél volna valamit. Én megdöbbentem, hogy népszerűbb mint az index...
@zéka: A milliónyi blogjával együtt miért ne?
"Ha ránézünk az ábrára, kiválóan látszik, hogy a Facebook mostanában dózerolja le a magyar piacot."

Lazán kapcsolódva a témához: érdekes, hogy az Indexet ez a dolog látszólag teljesen hidegen hagyja. Az Origón legalábbis minden cikknél van Share gomb különböző szolgáltatókkal, az Indexen meg nincs.

Miért nem tesznek ki legalább egy Facebook-os LikeIt button-t a cikkekbe és a blog.hu-s blogokba, amit csak meg kell nyomnia a usernek? Logikusnak tűnne meglovagolni a hullámot, és elég sokan nyomkodnák is valószínűleg.
@iii: mert ezek csak blogok, az index meg híroldal. Ez leeht a jövő, ha ez a tendencia így folytatódik, akkor igencsak meg fognak ritkulni a szerkesztőségek.
mi próbáltunk hirdetni facebook-on, semmi értelme, drága, sokan kattintanak, de semmi eredmény: max. statisztika tuningra volt jó. A google sem hozza már szinte vissza sem a ráköltött pénzt, de hosszú távon annak még mindig van értelme.
Én abszolút pozitív folyamatnak látom, hogy a magyar felhasználók is a jobbak felé fordulnak. Felhasználóként számomra pozitívum, hogy nem a Magyarországon világhírű szolgáltatások vannak csak, hanem globális verseny. És nem feltétlenül ezen a területen, de azért van pár magyar versenyző a web körül. Pár napja volt a Ustream interjú, de említésre méltó a Prezi ill. akár korábbról az IndexTools, stb.

Nyilván az ebben dolgozóknak ez szomorú, de hát a lócsiszárok jövője felett érzett aggódás miatt sem hagytunk fel az autózással. Majd találnak más munkát, vagy lastminit alapon belehúznak nagyon.

A magyar média állapota meg egyébként is egy külön tészta, függetlenül attól hogy webes vagy sem.
Szerintem a trend végre jó irányba tart. Az szinte 100 százalék, hogy a youtube most nagyon nagyot fog nőni. A facebook előretörését már multkor is láttuk, mostanra tényleg leelőzhette a bloghut. Iwiw minőségét mondanom se kell, az is megy a levesbe. Ja, és a nagy tiltakozóknak mondom, hogy a browser, amiről írnak se magyar termék.
Miért kéne magyarított Twitter? Ott a Yamm.hu!
Mire mutat majd a Google, ha nem lesz magyar tartalom, mert nem éri meg előállítani?
Az, hogy a facebook lenyomja a magyar netet, csak virtuális:)

Ugyanis az original kontent az indexnél, origónál stb van

Ha nincs mit lájkolni, nincs mit lájkoni
Hannibálnál a lényeg, grat!

Már egy éve mondtam ugyanezt, és csak az unikális tartalom maradhat meg. Ennyiből szerintem az Origo/Index + lokális tartalomgyártók maradhatnak a csúcson, ha jó túlélési stratégiát választanak

A Blog.hu igazi termékindikátora az Index jövőbeli létének, az más kérdés, hogy egyelőre üzletileg nem stimulálja

Az Origo esetében vélhetően lesznek ilyen motorok (gondolom), a Sanoma esetében pedig eleve az üzleti indikátorok futnak, ott nem látni veszélyt. Kérdés ebben a körben miként jelenik meg a Ringier, esetleg új befutóként? És persze még kik jelentkeznek a kiélezettebb versenyben?
@A Hannibal Lektűr-attitűd: Mindig van mit lájkolni. Ez a grafikon is mutatja, hogy a szerkesztett média örül ha stagnál, egyre erősödik a twittekben, postokban, social oldalakon áramló folyamatos információ folyam. Ott meg aztan pláne van mit lájkolni :)
még a tumbászon is (pedig az aztán web2 a négyzeten:) akad elég sok index/origó

ez valahol a sajtó/blog vita újrajátszása

és előbb-utóbb mindenki ráun az újabb vicceshülye faszbúkos csoportra, ájpedelő kiscicára, vicces kúrósképre stb

az információ áramlik
a (valódi) kontent meg...?
@prospero2: mondjuk a bloghú beindítása óta nem sokat lépett előre az index, az is tény...:)
@tomi888: Ennyi erővel minek magyarított youtube? Ott az indavideo.
A magyar oldalaknak ma már egyetlen területen van esélyük, ezek a hírportálok. Ugyanis a külföldi hírportálok nem fognak annyi magyar eseményről írni, mint a magyar hírportálok.
@John A. Dragon prof: Hát pont nem.
A Yamm.hu a Twitterre épül, az indavideonak semmi köze a YouTubehoz.
A juzereknek bizonyos dolgokat tudomásul kell venniük. Ha egy Penny áruház megnyitása feletti örömükben autóval bonyolítják a nagybevásárlást a környékbeli falvak juzerei, akkor a környékbeli 10 falucska kisboltja hipp-hopp megszűnik. És a juzer meglepődve tapasztalja, hogy egy pohár tejfölért is 30 km-t kell autóznia, és mindjárt baromi drága lesz a pohár tejföl. A lisztet meg lehet venni nagy tételben, de a tejfölt csak pár napra előre. És tejfölárusításból nem él meg a kisboltos, csak ha lisztet is tőle vesznek. Állástalan lett 10 db kisboltos és családja, szentségel 10 falucska, és utólag szidja a kisvárosi polgármestert, hogy kiadta a Pennynek az építési engedélyt... Ez megtörtént eset. Nyilván nem egy helyen történt ilyen, de én egy helyet jól ismerek. És nem lehet visszacsinálni. A néhány főt nyomorbéren foglalkoztató (5 eladó és 10 biztonsági őr arányban) Pennyn kivül lényegében mindenki rosszul járt. A Penny viszi ki a profitot külföldre persze...
Az analógia nem áll olyan messze az online tartalomelőállítástól, mint elsőre látszik. Ha a hirdetési pénzek elmennek a Googlenak, a Youtubenak, stb., és nem jut belőle elegendő a magyar nyelvű tartalom előállítójának, akkor nem lesz magyar nyelvű tartalom. Mint ahogy nincs kisbolt se a falucskákban.
Minden bizonnyal igen jól tájékozottak leszünk a jövőben a wallstreeti helyzetről, pláne ha bírjuk az angol nyelvet, és fogalmunk sem lesz, hogy milyen az élet Zalakuckurucon, ahol nincsen kisbolt, mert a juzerek elszaladtak az olcsóbb kisvárosi Pennybe lisztért.
@grgrgr: Az nem esett le, hogy hatalmas hülyeségeket beszélsz? A Zalanemtomhol lévő életről a magyar hírportálok sem írnak ember! A magyar hírportálok a FONTOS magyar híreket írják meg!
Mi ez a baromság, hogy nem lesz magyar nyelvű tartalom? :)

Amikor létrejött a rádiózás, akkor a könyveket és az újságokat temették. Amikor jött a tv, a rádiót temették. Aztán végül jött a net és épp most is ássák a tv sírját. Ehhez képest vannak könyvek, újságok, rádióadók és a tévézés sem látszik épp kimúlni.

Lokális tartalom mindig lesz, legfeljebb más formában.

Személy szerint az index típusú oldalaktól meg amúgy is borsódzik a hátam, ott a minőségnél már régen fontosabb a mennyiség.
@renz: Nem múlnak ki egyelőre, de azért én nem hiszem, hogy a könyvolvasás ne csökkent volna drasztikusan az utóbbi 10 évben. A rádió a tv-vel sok esetben nem helyettesíthető termék. pl rádiót a legtöbb ember a tanyán munka közben vagy kocsivezetés közben használ, mikor tévézni macerás finoman fogalmazva:) Régen este, szórakozásból is sokan rádióztak, ma már el nem tudom képzelni ezt nagy tömegben.
Szerintem egyáltalán nem hülyeség, amit grgrgr írt, ez lesz, nem tudjuk felvenni a versenyt egy multival, tőkében sehol nem vagyunk. Mikor lesz 1000+ alkalmazottja az iwiw-nek, hogy versenyre keljen a facebook-kal a szolgáltatás minőségét, funkciógazdagságát illetően?

Szerintem is csak a lokális tartalomnak van esélye, mert valóban, nincs az a cnn, bbc, amelyik a nyelvi korlátok miatt lenyomná a "helyi" tévéket. Ami nem lokalizált, mint pl. egy fotómegosztó, egy közösségi site, egy videómegosztó, stb. az rögtön nemzetközi versenytársakba ütközik, és ha azok még "magyarítják" is a user interfacet, még nehezebb lesz a dolguk.

És lássuk be, rengeteg ilyen webes szolgáltatás, vállalkozás van, amelyek embereket foglalkoztatnak, itt adóznak, stb. Meddig lenne vatera, ha lenne ebay.hu? A sor szabadon folytatható...
nade majd ha fizetős lesz a facsebúk :D :D