Meddig lesz még mobilszámunk?

A negyedik generációs mobilkommunikáció (LTE) lehetővé teszi az összes hívás Internet-alapú továbbítását, ami így adatforgalmi költségként jelentkezhet az előfizető telefonszámláján, és mint ilyen, jóval kevesebbe kerül.

- írja egy iparági véleményt ismertetve a Terminál.

Mindeközben Nikhyl Singhal, a SayNow (hangalapú mobilalkalmazásokra szakosodott startup) társalapítója írt egy vendégpostot a TechCrunchra, melyben arról értekezik, hogy nem biztos, hogy a mobiltelefonszámok olyan nagyon sokáig velünk lesznek.

Szerinte több szempontból is elmaradott dolog a telefonszám használata. Egyrészt nincs nagy kontrollunk felette. Nem tudjuk meghatározni, hogy ki és mikor hívhat fel minket.

Másrészről egyetlen készülékhez (a telefonunkhoz) van kötve a telefonszámunk, ami a mai világban már meglehetősen korlátolt megoldásnak számít. Az emailcímhez vagy bármilyen egyéb online azonosításhoz képest...

Szóval egy sor olyan limitációja van a telefonszámnak, amit a mai kommuniációs közegben már nagyon elavultnak hat.

Ezen a problémán amúgy az androidos telefonok, köztük a HTC példányok úgy próbálnak segíteni, hogy ismerőseinket a Facebook és a Google kontaktlistája alapján próbálja meg azonosítani, és hozzájuk passzintani - mellesleg - egy mobilszámot is. És emailcímet. És IM kontaktot. És Skype azonosítót...

És bár lehet egy sor dolog miatt nem szeretni a Facebookot, de azért újabban mégiscsak onnan tudjuk meg azt is, ha egy ismerősünk hívószáma megváltozott. Hol vannak már azok az idők, mikor ilyen információkat kör-sms-ekben írtunk meg. Eleve a "kör-sms" ma már kőkorszaki fogalomnak hat. (Sőt, lassan már a köremail is.)

Ha ide vesszük még a Google eheti bejelentését, miszerint immát a Gmailből is kezdeményezhetünk hívásokat mobilra, jól érezhetően egy olyan jövő felé tartunk, melyben a mobilinternet-hálózaton keresztül történik majd a kommunikáció legnagyobb része, s a kommunikációnak csak egy (de nem elkülönülő) része lesz a hangalapú kommunikáció. Vagyis a telefonálás.

Már ma is sok cégnél alapvető kommunikációs eszköz a Skype. Sok cégnek egyáltalán nincs, vagy csak nagyon korlátozott számban vezetékes telefonja. A munkatársak egyre többet kommunikálnak online. Akár szóban, akár írásban.

Androidos és iphone-os ismerőseimmel már nem sms-eket küldözgetünk egymásnak, hanem csetelünk. Bárhol, bármikor. Miért várnánk sms-ekre, ha egyszer az instant üzenetküldés a mobilhálózaton keresztül sokkal jobban működik?

Miért ne használnánk a Skype-ot munkaidőben, ha egyszer kényelmesebb, olcsóbb, és hatékonyabb is (könnyedén tudunk hangalapú csetelésből szövegalapú csetelésre váltani és vissza.)

A "call me"-ből lassan végleg "contact me" lesz. Nem az utolérés módja, csatornája, hanem annak sikeressége a lényeg.

A sejtés tehát az, hogy - bár ma még nem tudjuk, hogy pontosan hogyan és milyen etapokban, de - bizonyosan alapvető változásokon fog átmenni a kommunikáció a következő egy évtizedben. Az internet döntő csapást mér a telefonos hálózatokra...

És ez a változás nem csak a mi mindennapi életünkre lesz nagy hatással, hanem a mobilszolgáltató cégek üzleti helyzetét is alapvetően átalakíthatja.

Címkék: mobil voip üzlet filozomatika
2010.08.29. 13:06. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Másrészről egyetlen készülékhez (a telefonunkhoz) van kötve a telefonszámunk, helyesen nem ez lenne?

Másrészről egyetlen sim kártyához van kötve a telefonszámunk,

meg valaki felvilágosithatna, aki ebben dolgozik, ma hány hívás van ami NEM INTERNET alapon megy? a mobil net pl a hivás elöl veszi el a helyet, tehát ugyanazon az uton megy mint a hivás, tehát a hivás is netalapu kéne legyen... hogy te mit látsz, egy dolog. szerintem.valami ebben jártas ember kéne, aki megmondja
"Androidos és iphone-os ismerőseimmel már nem sms-eket küldözgetünk egymásnak, hanem csetelünk."

tudtommal symbianos és blackberrys ismerősökkel is lehet csetelni, sőt msn pl. van az összes javás telóra is
a lenyeg a profit maximalizalasa. mar reg adatforgalom alapu vagy meginkabb korlatlan havi dijas elofizetes kellene legyen barmely telohoz max nem akkora savszellel, mint a vezetekes... egy jobb vilagban : )
ezt valójában konvergenciának hívják, és vagy 10 éve ismert dolog, hogy a telekommunikáció, az internet, és a média egy business lesz, hiszen mindegyik valamilyen információt továbbít zsinóron vagy vezeték nélkül. én legalábbis már 2002 körül résztvettem egy ilyen stratégiai projektben a MATÁVnál.

a másik viszont, hogy se az e-mailed, se a facbookod, semmid nem köt személyesen magadhoz, kivéve a mobilszámod (95%-ban). ha megvan egy e-mail címem, 'sosem' deríted ki, hogy én ki vagyok, ha nem akarom, vagy nem vagyok olyan buta, hogy direkt összekössem magammal (pl. a facebookon). ha tudod a mobilszámom, pikk-pakk megtudhatod, hogy én ki vagyok. és pl. a micropaymentre be is jelentkeztek a mobilszolgáltatók, és a bankok be is vannak szarva, és a PayPal se tud mit csinálni, ha én a mobilomról, a mobilszámlám terhére fogok fizetni.
[...] ami így adatforgalmi költségként jelentkezhet az előfizető telefonszámláján, és mint ilyen, jóval kevesebbe kerül.

Kicsit olyan ez, mint amikor kitaláltak, hogy olcsó fűtőolajjal is megy a dízelmotor: először korlátozták majd megszüntették és maradt a gázolaj, ami k...a drága lett. :)
"Ezen a problémán amúgy az androidos telefonok, köztük a HTC példányok úgy próbálnak segíteni, hogy ismerőseinket a Facebook és a Google kontaktlistája alapján próbálja meg azonosítani"

Ezt az Iphone Facebook API-ja is tudja.
@is: ha tíz éve azt mondod, hogy a telefonszámok el fognak tűnni, szerintem a legtöbben megmosolyogtak volna, sőt még ma is sokan válaszolnák azt, hogy nem valószínű, hogy 5-10 éven belül ez megtörténik. Kíváncsi vagyok, hogy a matávos stratégiai projekt eredménye, amin résztvettél, miben nyilvánul meg ma? Én valahogy nem látom, hogy a t-mobile nagyon élen járna bármilyen innováció terén.

A facebookod nem köt személyesen magadhoz? Ezt tényleg hogy érted? Ott van az összes ismerősöd, megadhatod a telefonszámod (a ténylegesen működhetőt), szóval ha van valami, ami abszolút azonosíthatóvá tesz, az a facebook accountod...
"Miért ne használnánk a Skype-ot munkaidőben, ha egyszer kényelmesebb, olcsóbb, és hatékonyabb is"

hát nem tudom...munkaidőben,főleg ha sürgős is a dolog, akkor én még most is a mobil elérhetőségben bíznék.
@cadmagician: "Jártas ember" vagyok.
A hang már régóta digitálisan halad az állomások között, de ez még nem igazán VoIP, nem azoknak a szabványoknak felel meg, amiken a VoIP-szoftverek és az IP-telefonok kommunikálnak egymással (SIP). Az adat azért a hang elől foglalja a helyet, mert ugyanabban a közegben haladnak (rádió) és véges számú frekvenciasáv van.

A telekommunikáció hosszútávú célkitűzései között van az, hogy a telefonszám ne készüléket / előfizetést, hanem embert azonosítson. Tehát ha felhívnak, akkor csörög a gépeden, a mobilodon és a vezetékes telefonodon (beállításoktól függően) és arról veszed fel, amelyikről akarod. A Google Voice már ezt csinálja (csak sajnos itt még nem érhető el), ez lenne a célja a szolgáltatóknak is. Egy idő után bekövetkezik. Ha pedig már eljön, akkor tulajdonképp tökmindegy, hogy számmal, vagy loginnévvel azonosítjuk az illetőt.
A SIP egy jelzés protokoll, pusztán a kapcsolat kiépülését vezérli. Akár teljesen más útvonalon is haladhatnak a SIP üzenetek, mint a kapcsolat során kiépülő adatforgalom. (Ez a mai mobilhálózatokban is így van, noha ott természetesen nem SIP a jelzés prtokol.) Hogy ezután milyen módon kommunikál egymással a két (vagy több) fél, az a SIP-től teljesen független. Többnyire UDP fölött valami RTP kapcsolat. A használt kodeke(ke)t és sávszélességet az SDP protokoll segítségével lehet meghatározni/leegyeztetni, amit a SIP üzenetek body részében lehet küldözgetni. :)

Hogy mi lesz a jövő? A szolgáltatók az IMS (en.wikipedia.org/wiki/IP_Multimedia_Subsystem) felé kacsingatnak. (Bár meglehetősen lomhán, emiatt kicsit szkeptikus vagyok, de ez nem az én problémám.) A jelzés protokoll itt már a SIP lesz, persze kiegészítve mindenféle csudaszép RFC-vel. Az IMS alapú hálózatokban egy IMS userhez akárhágy publikus cím (SIP, telszám) tartozhat, ezeket tetszőlegesen variálhatod, állítgathatod a különböző hálózati szolgáltatások között. (forking, barring, diversion, stb.) Akár a szolgáltató erre a célra kialakított weblapján, akár a készülékről. Mivel elég komplex rendszerről van szó, a QoS biztosítva lesz, tehát nem kell aggódni az IP megbizhatatlansága miatt. :) Persze mindez pénzbe fog kerülni, de ha ügyesen csinálják a szolgáltatók - és muszáj lesz ügyesen csinálniuk, ha nem akarják lehúzni a rolót - akkor akár lehet is ebből valami. Főleg ha az LTE, LTE Advanced hozzáférési hálózatokkal kombinálni fogják.
Én ennek a posztnak egy teljesen más oldalát látom.

A webkettő intellektuális értelemben kiürült, nagy ötletek évek óta nincsenek (kb a Twitterrel volt vége), persze megy a pörgés, a spanyolviaszt minden héten kitalálják.

Hh egy szűkülő, de ezt egyre vadabb víziókkal kompenzáló szubkultúrában találta magát, ennek híreit továbbítja. A telefonszám megszűnése is ide tartozik. Van egy szűk geek társaság, aki ezt még igényli, de a többséget az ebszolút nem izgatja, és a nagy forgalmat sajna a többség generálja.

Összefoglalva: telefonszám tíz éve is volt, tíz év múlva is lesz, annál messzebbre én sem mernék jósolni.

Majd, ha paradigmaváltás lesz.
@Asszem:
És mi a garancia, hogy a FB-account mögött tényleg te vagy? Mert egy telefonszám egyelőre valóban létező személyhez köthető.