Az Angry Birds sikersztori

Hét évvel ezelőtt három finn egyetemista részt vett egy, a Nokia által szervezett mobiljáték-fejlesztő versenyen. Az első valósidejű multiplayer mobiljáték koncepciójával nyertek is. Majd a játékot eladták a ma Digital Chocolate néven ismert játékfejlesztő cégnek. 

A srácok fejlesztőcéget alapítottak (ezt ismerjük ma Rovio néven), okos felvásárlásokkal, piaci lépésekkel, és persze nem utolsó sorban, jó minőségű fejlesztésekkel az elmúlt évekre komoly mobiljáték-fejlesztő céggé váltak. 

Mígnem elérkezünk 2009-hez. A fejlesztők - a következő játékprojektre készülve - egy sor grafikai konceptet nézegettek, mikor egy elsőre értelmetlennek látszó dizájnterven akadt meg a szemük. A grafika néhány láb nélküli, szemöldökráncoló madarat ábrázolt. A fejlesztők egyszerűen beleszerette a madarakba, és elkezdtek játszani velük, próbálgatni, hogy hogyan tudnának a karakterek életre kelni - mondjuk egy mobiljátékban...

A megoldást a 20. század egyik legkedveltebb gyerekjátéka, a csúzli (finnül: ritsa) adta. Az ötletelést projektterv, a projekttervet pedig üzleti döntés követte. Az iPhone-ra megálmodott játék fejlesztésének induló költsége körülbelül 100 ezer euró volt. Ennek elsősorban az az oka, hogy a Rovio kifejezetten az érintőképernyős smartphone-környezetre szerette volna megálmodni a madaras játékot. A fejlesztés elég gyors ütemben zajlott. 2009 december 10-én meg is jelenet az App Store-ban az Angry Birds első, ingyenesen tölthető verziója.

A karácsonyi időszakban lassan kezdett növekedni az Angry Birds népszerűsége. Elsőként februárban lett top alkalmazás a brit iPhone-felhasználók körében, majd az angolszász piacon tovaterjedve tavaszra már az amerikai iphone-osokat is sikerült elcsábítania az appnak.

A játék első, ingyenes verzióját 11 millióan töltötték le iPhone-jukra. A fizetős verzió pedig mostanáig több, mint 7 millió letöltést produkált. Az Android platformra ismétcsak ingyenes verzióval lépett be az Angry Birds, és a megjelenés első 24 órájában 1 millióan töltötték le ezt a verziót. Az ingyenes app meghálálta magát ezen a platformon is: másfél hónap alatt érte el a játék a 7 millió letöltést az Android Marketben. 

Ami még számomra a igényesség és végiggondoltság fokmérője: tisztában vannak az Android platform szegmentáltságával, és az androidos fejlesztést ennek értelmében két részre is bontják. Az 1.6-os Androiddal, gyengébb hardverrel üzemelő telefonokra eltérő verziót készítenek, mint az androidos csúcskészülékekre. 

Az összes mobilplatformot együttvéve, egyes becslések szerint immár 36 millió letöltéssel büszkélkedhet az Angry Birds. 

A fejlesztők szerint a játék sikerét több dolog adta össze: az egyik a már említett érintőképernyős világra való fókuszlás. Vagyis hogy kifejezetten az iPhone képességeit tartották szem előtt a fejlesztéskor. A másik fontos tényező, hogy olyan játékot szerettek volna fejleszteni, mely minden korosztály számára élvezhető, játszható. A harmadik pedig maguk a karakterek. A Rovio rendeget munkaórát és pénzt áldozott arra, hogy a szereplők karaktere, illetve maga a sztori kidolgozott, érhető és szórakoztató legyen. 


Mikael Hed (CEO) és Peter Vesterbacka (marketing) csúzliznak a plüss madárral. (forrás: GigaOM)

A fejlesztésen túl a marketingre is odafigyel a Rovio. Saját elmondásuk szerint nagyon fontosnak tartják, hogy minden egyes emailre és twitre válaszoljanak. Odafigyelnek az Angry Birds körül kialakult közösségre. Vagyis nem csak a játékfejlesztést próbálják magas színvonalon tartani, hanem a közösségi marketinget is. Hagyományos hirdetési megoldásokra egyáltalán nem költöttek. A Rovio marketingjéért felelős (a névjegykártyáján a titulisa nemes egyszerűséggel: Mighty Eagle) Peter Vesterbacka szerint a mobilalkalmazások nem is tudnak terjedni a hagyományos marketingeszközökkel. Kellett egy jó és szerethető játék, és az odafigyelés a közösségi médiára. Tartós sikert csak így lehet elérni. Organikus növekedéssel.

A Rovio tehát a minőségi játékfejlesztésben legalább annyira hisz, mint a minőségi marketingben. Nem véletlen, hogy az Angry Birds immár nem csak mobiljátékként értékes. 

Épp a felhasználók nyomására jöttek ki nemrégiben az angry birds-ös plüssállatokkal. Itt is ügyeltek arra, hogy ne pusztán egy ezeregyedik játékfiguráról legyen szó. A madarak csúszliként is működnek (mint a fenti képsorozaton látható), úgyhogy a való életben is lehet velük játszani. Valamint a játékból ismert hangot is adnak ki magukból, mikor becsapódnak. Vagyis a játékélményt a merchandisingban is fontosnak tartják. 

Halloweenra megérkezett pár extra, szezonális pálya a mobil appba. És ha minden igaz, hamarosan megérkezik a karácsonyi kiadás is, melyről már terjengenek screenshotok a weben. Íme: 

 

Az Angry Birds sikersztorijának fontos mérföldköve, hogy a Rovio nemrégiben megállapodott arról, hogy animációs film készülhessen a madarakból. Bár egyelőre túl sok részletet nem tudunk a megállapodásról, annyi bizonyos, hogy egy jól elkészített, sikerre vitt hollywoodi animációs film nagyságrendekkel többet hozhat a konyhára, mint egy mobiljáték. 

Ehhez jön még hozzá, hogy az Angry Birds belép a játékkonzol piacra is. Folynak a Wii, PS3 és Xbox 360 platformokon a fejlesztések. Sőt, hamarosan meghódítják a Facebookot is egy kifejezetten a közösségépítő szájtra áttervezett Angry Birds-szel. 

Ja, igen. December 11-én lesz az első Angry Birds Day. A budapesti flashmob a Nyugati téren lesz. Aki jön, RSVP-zzen.

Persze, ha marketingszempontból nézzük a dolgot, ezek a történések egymást erősítik. A Rovio egyetlen év alatt nagyon okos fejlesztési tervvel, befektetéssel és marketinggel megcsinálta az amerikai álmot. 

Amerikai? Mint említettem, a Rovio finn cég, finn alapítókkal és alkalmazottakkal. Amikor a Szilícium-völgyet istenítjük, ne feledjük ezt az ízig-vérig európai sikersztorit sem. Persze ehhez kellett az is, hogy a Nokia Finnországban a nemzeti tudat részévé váljon, és a finn emberek identitásuk részének tartsák a technológiát, az innovációt és persze a mobilplatformot. 

Finnország és a Nokia megteremtette tehát a feltételeit annak, hogy amerikai álmok váljanak valóra náluk is. Ott, helyben. Önerőből. Saját gyarapodásukra és büszkeségükre.

Címkék: dev marketing mobil finnország iphone smartphone android animációs film játékfejlesztés rovio merchandising angry birds játékkonzolok
2010.11.28. 14:48. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

"Az iPhone-ra megálmodott játék fejlesztésének induló költsége körülbelül 100 ezer euró volt."

Ezen megakadt a szemem. Ez úgy 28 millió forint.. Mi a fene került ennyibe a fejlesztésen?
Naigen...már csak a Nokiának kéne magára találnia, hogy el ne tűnjön a süllyesztőben :)
A tökéletes példa arra hogy nem feltétlenül fontos egy új ötlet, jó körítéssel marketinggel egy régi ismert játékmenet is újra sikerre vihető.
olyan szinten odafigyelnek a közösségre, hogy a kissé túlzóan, feledés homályába merülő, maemora készült angry birds, maemo.orgos fórumába postolgatnak még mindig a fejlesztők...
Érdekelne egy cikk arról, hogy hogyan működik az efajta mobilos játékok marketingje.
Egyszeruen nem tudom megerteni a jatek sikeresseget. volt ehhez hasonlo mar korabban flashre, varas temaval szoval az otlet nem uj. A jatekmenet kifejezettten unalmas, ha meg nem siketul akkor frusztrlo.
"Ja, igen. December 11-én lesz az első Angry Birds Day. A budapesti flashmob a Nyugati téren lesz. Aki jön, RSVP-zzen."

es mi lesz ezen a flashmobon?:)
Legelösször nem Nokia N900-ra jött ki? Bár lehet én tudom rosszul.
@Álmos: A tetemes része valószínűleg munkabér.