A Turntable.fm, a fizetős zeneletöltés és az európai warezkultúra

A New York Times tegnapi cikkében mutatja be a Turntable.fm nevű új zenei közösségi szájtot, melynek lényege, hogy a felhasználók egymás dj-szettjeit hallgathatják, és eközben saját playlistjeiket állítják össze. Amiket pedig megint mások hallgatnak. És így tovább.

Those who have watched Turntable.fm over the last few weeks say that for now, the service is enjoying something of a golden moment, akin to the early days of LimeWire and Napster before copyright lawyers cracked down. Already there are certain aspects of the service that seem likely to raise hackles among music executives.

A Turntable.fm ereje abban van, hogy az egész szolgáltatást játékosították (gamification), vagyis avatarok járnak virtuális dj-fellépésekre, és így az egész zenehallgatás és zeneszavazgatás, playlistkészítés eggyel izgalmasabb, mint például a Last.fm esetében: 

Ráadásul legális. Ezen a ponton írnám is, hogy menjen mindenki, és próbálja ki, mert tényleg klassz mulatság a Turntable.fm virtuális világában zenéket felfedezni. Csakhogy a szolgáltató nemrégiben korlátozta a hozzáférést, úgyhogy újabban csak amerikai IP-címmel lehet becsatlakozni a legújabb közösségi őrületbe.

Minderről eszembe jutott a nemrégiben a Kreatívon megjelent publicisztika. Horváth Szabolcs, a régi formájában megszűnő Songo.hu-t temeti, s ezzel együtt a magyar online fizetős zenekultúrát is: 

A megszűnés különösen fájó a hazai jogvédő szervezeteknek és zenei tartalomtulajdonosoknak, hiszen a bevezetni tervezett „kalóztörvény” egyik kiindulópontja az volt, hogy létezik olyan legális forrás, ahonnan a zenei tartalmak jelentős része beszerezhető. A most kialakult helyzet viszont komoly munícióval szolgál azoknak, akik az illegális letöltést azzal védik, hogy legális módon nincs lehetőség zenei tartalmak beszerzésére.

(Amúgy ír nagy butaságokat is, például az iTunes profitabilitásáról, de most nem ez itt a lényeg.) A lényeg, hogy újabban idehaza akkor sem tudunk legálisan hozzájutni a weben kedvenc zenéinkhez, ha minden követ megmozgatunk. Az iTunes zeneáruházból ugye normál magyar accounttal nem tudunk zenét vásárolni. Bár van nagyszerű hekkelés erre is, mellyel az amerikai gazdaságba tolhatjuk a pénzünket, giftcardok formájában, jelenleg úgy fest a helyzet, hogy magyar ember Magyarországról ki van zárva az online zenekultúrából. A Last.fm-ért fizethet, valamint a YouTube-on még hallgathat egy-két zenei videóklipet. De a Pandora, a Spotify, vagy az iTunes zenebolt, és a Turntable.fm is el van előle zárva.

Hosszú évek jogi csűrés-csavarásának és makacs, konok önfejű kiadói magatartásának köszönhetően eljutottunk oda, hogy Kelet-Európában mindenkinek a tilosban kell járnia, aki online szeretne hozzáférni kedvenc zenéihez, ne adj isten, birtokolni is akarja azokat iPodján, okostelefonján, laptopján...

A legutóbbi zenei próbálkozások, így például a DragOnTape vagy a MixGar is a szürke zónában járnak. Csak idő kérdése, hogy mikor hívja föl őket Jeszenszky Zsolt, és kéri a Mahasz matrica felragasztását minden kódsorra.

Közben szépen-lassan felnőtt egy generáció, melynek éppen olyan idegen a CD, mint nekünk volt az orsós magnó vagy a gramofon. Mind mp3-lejátszókon hallgatnak zenéket. Unokaöcsik, nagybátyók warezolják nekik a legújabb tuti zenéket. Esetleg ők maguk találnak rá az ingyenzenés webszájtokra.

Felnőtt pár generáció, mely előbb tanul meg warezolni, torrentezni, proxizni, vpn-ezni, mint online vásárolni!

Csak gratulálni tudunk ehhez az illetékeseknek.

Címkék: itunes zene zeneipar last.fm turntable.fm fizetős zene
2011.07.12. 10:42. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mi nem járunk tilosban, az adathordozók árában megfizetjük a jogdíjat.
Én nem érzem magam kizárva az online zenekultúrából. Ott a Soulseek, a torrent... benne vagyok a fősodorban. :)
Pontosan, a hordozó árában van a jogi tisztaság.

Az miért van, hogy a Last.fm nem engedi lejátszani tavaly óta playlist-eket? Tiszta gát.
Gondoltam teszek most egy kisérletet, összehasonlítom a lehetőségeimet, ha zenéhez akarok jutni.

Mostanában, és épp most is, sokat hallgatom a groovshark jazz rádióját, gondoltam, megszerzem azt a számot amit épp hallok: Charlie Parker - Out of nowhere.

A linkelt cikkben esik szó a dalok.hu-ról, szóval felgaloppoztam és rákerestem. Sajnos nincs, de van egy ilyen: Schiefel/Daerr/Lukács/Szandai - Out of Nowhere

Gondoltam jó lesz ez is, az ára 124 HUF. Oké, kosárba, fizetek. Kellemes meglepetésként ért, hogy lehet regisztráció nélkül is vásárolni, kártyával, Abaqooson kerszetül és sms-ben. Kártyaadatokat ha nem muszáj nem adok, paypalom van nem ababigyó, szóval maradt az sms. Megadtam az emilemet, egy legördülő menüből kiválasztottam, hogy 70es vagyok (!), majd klikk, hogy fizetek.

"Tájékoztatunk, hogy a 1373884929 számú tranzakciód sajnos sikertelen volt, mobilvásárlási egyenlegedet ezért nem terheltük meg."

Na, mondom mifene, pár perc szörfözés az oldalon, hogy mi lehet a baj: csak telenor és tmobil.

Megpróbáltam, nem sikerült, tiszta lelkiismerettel elkirándultam egy torrentoldalra, keresés, válogatás, majd 4 perc és 11 másodperc alatt birtokosa lettem a The Essence Of Charlie Parker című albumnak.

Hát, kb ezért nem megy az online zenevásárlás kishazánkban.
Sziasztok, a Mixgar nevében írok: mivel mi nemzetközi zenei szolgáltatást indítottunk, ezért a szürke zónát nem engedhetjük meg magunknak. A szerzői jogokat globálisan képviselő ARTISJUS-szal már megállapodtunk, a kiadói és előadói jogokat kb. 30 országban kezelő MAHASZ/ EJI párossal pedig nagyon közel vagyunk a megállapodáshoz. Tehát a közeli jövőben mi _teljesen legális módon_ fogunk zenét szolgáltatni hazai és nemzektözi piacon is. Bővebb infó a blogunkban: digitalnatives.blog.hu/2011/07/12/mixgar_vs_jogdijak
@gphilip: for Windows and Mac. Hát kösz de kösz nem. Linux FTW.
Egy valami mellett online zene tekintetében mindenki elmegy, az pedig a SoundCloud. Hihetetlen mennyiségű zene van fent globálisan elérhetően és jogtisztán. A dolog nagyszerűsége, hogy az előadók és a kiadók maguk töltik fel és osztják meg a zenéiket. A megoszott tartalmak ráadásul többnyire friss, kiadatlan zenék, tehát a régi disztribúciós modellt is megváltoztatja.
Ezek miatt a "magyar ember Magyarországról ki van zárva az online zenekultúrából" szerintem nem teljesen megalapozott, csak egy kis paradigma váltás kell hozzá, mert pl. nincs fent teljes U2 vagy Prodigy diszkográfia, de aki szeret új zenéket felfedezni és a saját stílusodban zenét hallgatni nagyon egyszerű.
"Felnőtt pár generáció, mely előbb tanul meg warezolni, torrentezni, proxizni, vpn-ezni, mint online vásárolni!"

Ez már nagyon régóta így van. Én a 90-es években voltam tizenéves, amikor még sehol nem volt a net, mégis ugyanúgy nulla darab legális adathordozót vettem, mint ma... Akkor kazettákat másoltunk, ma MP3-at, 10 év múlva meg valószínűleg valami holografikus, gondolatátvitellel működő hanghordozót fogunk, akkor is, ha a világ összes torrentoldalát bezárják.

Egyedül a minőségben van különbség: a 90-es években új zenék megismerésére egyedül a rádió volt alkalmas, ami már akkor sem játszott színvonalasabb zenét, mint ma. Azon zenekarokat, amelyek koncertjeire szívesen eljárok, szinte mind a netről ismerem. És eljárok koncertre, havonta 1-2 általában megvan, ebben a nyári fesztiválszezonban akár havi 5-6 is lehet ez a szám, és nem sajnálom a pénzt arra, hogy élőben halljam a kedvenceimet (ha nincs torrent, valószínűleg nem megyek el a Voltra húszezerért, mert azt se tudnám, kik játszanak ott)
@gma: megy wine alatt, most próbáltam ki.
A korábbi generációk (kései 20-asoktól kezdve szerintem mindenki élt olyan korszakban) meg azt szokták meg, hogy teljesen legális a zenék és VHS-filmek másolása (be volt építve a kazetták árába), szoftverekre meg törvény se volt (nem csak a fejlesztőt is támogató beszerezhetőség volt problémás).

Így meglehetősen vesztes pozícióból indult anno az egész ország, sőt régió átnevelése a bilincses megfélemlítéssel, razziákkal, kalózlemezek dózerolásával, Vágási Feri Windows reklámjával, gyári DVD filmek előtti 10 perces tortúrákkal (mediageci.blog.hu/2007/03/12/ha_egyszer_a_becsuletes_dvd_vasarlok_ber állás nélkül maradt művészekről szóló statisztikákkal történő bűntudat-keltéssel és a többivel.

Az idősebb generációk, ha követték is a törvényi változásokat, valószínűleg ma sem tartják erkölcsileg elítélendőnek az úgynevezett kalózkodást, nem ebben nőttünk fel.
Felhívnám a figyelmet az ősszel induló globális zenei portálunkra, ahol szintén a SoundCloudhoz hasonlóan a szerzők töltik fel zenéjüket, ezért legálisan lehet majd hazánkban is zenét hallgatni (és még rengeteg más egyebet csinálni)
"...magyar ember Magyarországról ki van zárva az online zenekultúrából" A www.korlatlanzene.hu 2008 óta megy.