Ügyeskedés a webes mérőszámokkal, 123. rész

Nagyszerű eszközöket adnak a különféle közösségi szájtok a marketingeseknek arra, hogy minél kreatívabban tudják pimpelni az adatokat. Vegyünk egy egyszerű példát. A cikk leadje azt állítja, hogy "Az idén első alkalommal élőben közvetített a YouTube a Szigetről, a neten több mint négymillióan néztek bele a fesztivál koncertjeibe." Wow, négymillió embert vonzottak a szigetes videók? 

A cikktörzsben már azt olvashatjuk, hogy "Koncertjei az élő közvetítésnek köszönhetően idén 5 nap alatt több mint 4 millió megtekintést értek el világszerte a YouTube-on". Aha. Szóval végül csak kiderül, hogy nem 4 millió emberről, hanem 4 millió megtekintésről ("view"-ról ) van szó, ami - figyelembe véve, hogy zenei videókról beszélünk - simán összejöhetett ennél jóval kevesebb látogatószámmal is. 

Amúgy a cikk úgy folytatódik, hogy "most köszönthették a Sziget történetének 6 milliomodik helyszíni látogatóját is". Ami kicsit ugyanaz a ferdítés, hiszen valószínűleg a költő itt arra gondolt, hogy hatmilliószor váltottak eddig jegyet a fesztiválra. Van olyan ember, aki az elmúlt húsz évben közel százszor. Akkor ő nyilván száz látogatót képvisel ebben az egyenletben.

A YouTube mérőszámai kapcsán persze még akkor sem vagyunk elég pontosak, ha azt állítjuk, hogy négymilliószor nézték meg a netezők az idei szigetes videókat, hiszen a kattintgatások hevében el-elinduló player nem igazán tekinthető "koncertnézésnek". 

Számomra az is kérdéses, hogy az élő közvetítések közötti váltogatásokat a YouTube vajon külön-külön nézésekként regisztrálja-e. Mert ha igen, akkor én magam valószínűleg százas nagyságrendet képviselek abban a bizonyos "4 millió látogató"-ban. Amúgy a YouTube a "view" mellett "unique viewers" merőszámmal is rendelkezik. De nyilván ezt a sajtóközlemény írója is pontosan tudja.

A web azért nagyon jó, mert egy csomó mindent meg tudunk mérni, mondjuk a tévéhez vagy print lapokhoz képest. Viszont - mint a fenti példa is mutatja - a web arra is nagyon jó, hogy mindenki saját definíciói alapján közöljön mindenféle számokat. 

Címkék: marketing online marketing analitika sziget 2012 youtube nézés youtube views youtube statisztika
2012.08.15. 13:12. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ja, abból meg meglehetősen kevés van, akinek ez fel is tűnik. mondjuk elég sok a csúsztatás a legtöbb ilyen szám kommunikációban, ami abból ered, hogy csak bizonyos adatok vannak kiemelve (mások meg mélyen elhallgatva) vagy szándékosan úgy van a körítés megfogalmazva, hogy az avatatlan olvasó félreértheti/félreértse.
Kerestem én is - mert hasonlóképp érdekelt volna; de amikor az élő adás ment, semmi statisztika nem volt elérhető a video alatt a szokott helyen. Honnan vannak ezek az értesülések?
Linkeket akarok látni hivatalos YT statisztikai adatokhoz.
A hiba ott is keresendo, hogy akiknek mondjak ezeket az adatokat, azoknak a 90%-anak lovese sincs az egeszrol.

Szigetlatogatok szamara pedig uj meroszam van: "stage view"

Bocs :)
nem vagyok alkalmas pr-osnak. elinteztem volna annyival, h:

"a youtube-on baromi sok embert el lehet erni, baromi sokszor. hirdess rajta kedves kkv / tokegazdag ceg." esetleg melle raktam volna egy google (yt) adwords qr kupont. legalabbis mintha ez lenne az uzenet.

mindentol fuggetlenul szerintem a piacra inkabb pozitiv hatassal vannak az ilyen "hudenagyszamok! borzongjon meg!" jellegu kozlemenyek. ezt foleg azert merem leirni, mert az ugyfeleim nagyresze mar atpartolt a google adwordsre.

(a youtube stream zsenialis volt. technikailag is es youtube marketingileg is).

!nyomokban szarkazmust tartalmaz!