Az autóipar lehet az Apple következő kiszemeltje

Kelt kért meg néhány nappal ezelőtt, hogy nyilatkozzak az Origónak az Apple mostani helyzetéről. Az alapállításaimat továbbra is tartom: 1. Az Apple akkor szerepel jól, ha ő diktálja az ütemet, lehetőleg olyan piacokon (zenelejátszók, telefonok, tabletek, online film-, zene- és szoftverértékesítés), ahol hosszabb ideje tetszhalott mindenki. 2. A "retinaalatti" iPad Mini-nek - miként az iPodoknak - olyan vásárlói csoportokat kellett volna megszólítania, akik valamilyen okból kifolyólag nem vettek eddig iPadet. Elsősorban azért, mert nekik nem volt fontos a retinaság, annál inkább szeretnének olcsóbb eszközöket vásárolni. 3. Eljött az idő az Apple számára, hogy újabb iparágakat keressen magának a hódításra. 

Utóbbira én az autóipart és a white goods, vagyis a háztartási gépek piacát hoztam fel példának. Utóbbira jó példa a  Samsung egyik törekvése, vagy épp az Apple által is promotált Nest. Előbbie igazán jó példát még nem tudunk mondani. Eddig az Apple mindössze annyit próbálkozott az autóiparral, hogy némelyik járgányba belerimánkodtak egy-egy iPod/iPhone dokkolót.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy ebben a témában az Apple sokat tudna és fog is lépni. Talán ennek egyik előszele, hogy Eddy Cue, az Apple webes szoftverekért és szolgáltatásokért felelős alelnöke nemrégiben csatlakozott a Ferrari igazgatótanácsához. És valószínűleg nem csak azért, mert néhány éve már ő is Ferrari-tulajdonos.

Az egyik első jele annak, hogy az Apple újra megpróbálja betenni a lábát az autópiacra, a nyári WWDC-n bemutatott Siri Eyes Free iOS-funkció. Nem is az az érdekes, hogy néhány autóban hamarosan lehet majd hangvezérelten navigálni az iPhone segítségével, hanem, hogy az Apple a WWDC-n partnerként emlegette a BMW-t, a GM-et, a Mercedes-Benzt, a Land Rovert, a Jaguart, az Audit, a Toyotát, a Chryslert és a Hondát. (És véletlenül sem a Suzukit, a Citroent vagy a KIA-t.)

Nyilvánvalóan butaság lenne azt gondolni, hogy a Siri hangvezérlés miatt ül össze legfelsőbb szinten egy BMW és egy Apple tárgyalni. Ha már ott voltak, tuti másról is esett szó. Mondjuk 2013 stratégiai céljairól...

ipadminicar.jpg

Visszatérve azonban a jelenhez: az iPad Mini fiaskót Dave Winer írja le a legjobban

I believe it's not only not a winner, but it signals a new Apple that's no longer beyond compare, no longer insisting on delighting its users to the point of orgasm. This Apple is content to be a competitor. Not my idea of what Apple is, and definitely not Steve's.

Úgyhogy jöhet az az autóipar... És nem csak iPhone és iPad Mini dokkolóval. Hanem valami ennél forradalmibbal és meghatározóbbal. Ami miatt máshogy fogunk gondolni az autókra, mint előtte.

Amíg nem késő...

Címkék: apple ipad mini apple autó apple car apple ipad mini
2012.11.11. 17:47. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legfeljebb elektronikai beszállító lehetne az meg nem az Apple szakterülete, ők komplett termékeket akarnak eladni.

Egy Apple TV/házi szórakoztató center sokkal valószínübb....
Most akkor végül is azt tartod autópiaci belépőnek, hogy ipad minit raknak be, vagy többre kell gondolni? Nem igazán derült ki..
@Cervisia: szerintem ennel sokkal tobbre kell gondolni. az apple eddig azzal az igennyel lepett fel az uj piacokon, hogy alapvetoen megreformalja azt. az autoipar eseteben is erre kellene h torekedjenek. es az autoiparnak is jol jonne egy kis frissules agyban.
@hírbehozó: Ezzel komoly gondot okoznának maguknak, főleg elnézve a lehetséges partnerek számát. Amíg A
az Apple a gdp 1%-át adja (nem pontos, emlékezetből írom), addig számíthat egyfajta politikai (bírói?) védelemre. Onnantól, hogy beszállnak az autópiacra, már nem új piacot teremtenek, hanem egy meglévő szereplőit veszélyeztetik. Márpedig az elnökválasztást a Midwest döntötte el, amely nagyrészt az auto bailout miatt a demokratákra szavazott. Szóval bizonyos körökben nem néznék jó szemmel, ha annak az eredményeit veszélyeztetnék egy BMW-vel, Ferrarival karöltve. Ehhez hozzávehetjük az erős amerikai protekcionista fogyasztói szokásokat.
Az autóipar már csak azért is lehetséges célpont, mert a Google automata tesztautója már rég az utakon fut.
Az Apple feltalálja a lekerekített sarkú autó design 5 kerékkel és szabadalmaztatja.
@online távmunkás: Á, rájöttem. Apple mappel navigált autó. Valahova elvisz, de meglepetés :)
és akkor egyedi kialakítású töltőnyílása lenne az Apple autóknak? :D
Az Audikban már pár éve van Google Earth alapú navigáció, a Fiat konszern meg a MS irányába köteleződött el.
Az autóipari fejlesztések tempóját tudva ki van csukva, hogy öt éven belül bármilyen közös termék piacra kerülhessen. Plusz az autóiparban az olyan elvek, s fejlesztési módszerek ami a mobiltelefonok területén is zajlik nem elfogadható, már kisebb konszernek is nagyon erős minőségi követelményekkel állnak elő amit meg kell ugrani minimum másfél évvel a gyártás kezdete előtt.

Szóval a 2013 stratégiai céljait azt olyan 2007 környékén kell keresgélni, mint lefektetési időpontot, plusz nem szabad elfelejteni, hogy az autóipari elektronikai fejlesztések területe minden, csak nem tetszhalott. Már van minden, hangvezérlés is pár éve, szóval itt sem tudna a cég diktálni. Maximum követni.
Siri + Apple térkép a BMW-ben :D

bizonyára csak erre van szükségük... garantált high-tech :) még esetleg gsm-antennát is tervezhetnének nekik, abban szintén nagymenők :)
@Cervisia:
Szerintem @hirbehozó nem egy klasszikus piaci belépésre céloz, amly meglévő piacokat érint. Eddig sem ez volt a jellemző az Apple-re. Én sokkal inkább a zeneipar iTunes szerű megreformálásához hasonlatos autópiaci belépésre számítok. Akár a meglévő komponensek friss szemmel történő újszerű összeillesztéséből új termék és új piac létrehozásával.
Én már nagyon régen várok egy olyan eszközre, ami valami olyasmi, mint a mostani kisebb tabletek, de integrálva az autó rendszerébe. Benn, a műszerfalban egy dokkoló, amikor csatlakoztatva van, akkor egy komplett multimédiás központ, navigáció, esetleg további funkciókkal, mint diagnosztika, vagy statisztikák stb, kivéve meg egy teljes értékű tablet, amin az autó adatai archiválva is ott vannak (megtett út, fogyasztás stb).

Mondjuk ez a koncepció rögtön agyon is vágná a csillióért vagy annyiért sem cserélhető, típus specifikus autós fejegységeket (nézzük csak meg, hány olyan 5 évesnél nem idősebb autó van, amiben még nincs CD, vagy ha van, nem tud MP3-at, de usb vagy sd kártya a fasorban sincs!)

Lehet, hogy errefelé indulnak? Mondjuk szívesebben látnám android alapokon, de valszeg a prémium autógyártók egy másik prémium gyártóval szövetkeznek.
Steve Jobs már életében többször kikelt magából, "hogy ez szar, nem autó! Mint közismert az ilyen kirohanásokat általában az követte, hogy készítettek valami egészen új dolgot.
Lehet, hogy már elkezdtek tervezni valamit.
A telefon sem volt épp a profiljukban és mégis. A tv projekt a szolgáltatók ellenállása miatt áll, de semmi akadálya, hogy jöjjön az iCar:)
Formatervezés, szolgáltatások területén nyújthat újat az Apple ezen a területen.
Igaz, a térkép alapján szarul lehetne címet megtalálni :)
Mondjuk a Samsungot felhozni példának talán nem volt a legbölcsebb, hiszen a világ második legnagyobb hajógyártója forgalom alapján, de gyárt haditechnikai eszközöket, vegyszereket és ott van természetesen a white goods piacon is, ahogy még ezer más területen is. Diverzitást tekintve tehát a Samsung előrébb van portfólióban - más kérdés, hogy egy új piaci szereplő bármelyik említett szegmensben mit tudna nyújtani, mert abból csak a fogyasztók, azaz mi profitálnánk. Bárhova is lépjen be az Apple (és más persze), az csak jó lenne nekünk.
Elképzelem, milyen lenne az Apple által gyártott kocsi: csakis az Apple által gyártott benzinnel működik, javíttatni, de még mosatni is csak Apple márkaszervizben lehet, és csak az Apple által épített utakon lehet vele menni, mert csak így biztosítható a teljes Apple életérzés.
Az autóiparban már évek óta mocorog néhány szereplő (pl. az NNG, hogy hazai példát hozzak), aki már bizonyítottan:
- tud rendes navigációt csinálni,
- tud stabil programot csinálni nem saját hardverre is,
- tudja a szoftverét a felhasználói igények szerint teljes mértékben átszabni.
Ezek pótlására kevésnek tűnik egy csillogó Apple logó.
Az egész cég arra épített sok éve, hogy kitalál és egészen jól megvalósít egy igényt, ha valamire nagyon panaszkodnak a felhasználók, akkor 1-2 év alatt beépíti a rendszerbe. Ahol irányíthatók a felhasználók, ott láthatóan működik a modell. De nagy kérdés, hogy egy VW vagy Toyota szeretne-e egyenfelületet, vagy inkább olyannal működik együtt, aki az ő specifikációja alapján dolgozik. Szerintem nem.
@online távmunkás: reméljük az iCar 1.0 kiforrottabb lesz mint az iMaps.
azt azért nem eszik olyan forrón. Az apple termékek jó minőségűek, ez kétségtelen, de az Apple mindig komplett készülékben (HW+SW), saját név alatt megjelenve gondolkozik. Ezért nem adták el az iOS-t másnak, ezért lett a világ tele IBM-kompatibilis (mert onnét indult!) windows-PC-kkel, és nem Mac-kel.

Az autóiparban csak SW jöhetne, illetve SW/HW ami minden egyébhez illeszkedik, nem interferál, működik minusz hatvantól + 100 fokig, stb. Egy autóipari megfelelőségű fejegység más világ, mint egy tablet, vagy mobiltelefon... Még akkor is, ha az a világ legügyesebb tabletje vagy telefonja amúgy.
Én meg már azt hittem, hogy komplett autógyárat fog venni az Apple, és kihozza az iCar-t, aztán erre nem is...
pedig, most aztán tudna venni autógyárat olcsón is...
Aztán a második gondolatom meg az volt, amikor megláttam az iPAD mini-s képet, hogy:
1., Mi van akkor, ha az autós nem iPAD mini-t akar a kocsiba, hanem normál iPAD-ot?
2., Az autóknál jelenleg a termékciklus jóval hosszabb, mint az iPAD-ok esetén. Ráadásul, ebből a szempontból azért pl. az autóipari fejlesztési ciklus is sokkal hosszabb, mint az iXXX cuccoknál, szóval, nem értem, hogy gondolják?
@Ranx: ok, hogy működik, de ez messze van az általam felvetett integráltságtól, a multimédia oldalról nem is beszélve, komplett kihangosító, zene lejátszó (internet)rádió megoldás az, amit én képzelek. Kicsit olyan lehetne, mint a levehető előlapos rádiók: bepattintod, működik, kiveszed, ott marad a helye, csak itt a kivett eszközt önállóan is tudod használni.
Nyilván nem egyszerű ezt fejleszteni, mind HW mind SW oldalon meg kell oldani a csatlakozásokat, protokollokat, de én szeretném hinni, hogy ez lehet egy lehetséges út.
@Ranx: Egész más dolog valamit kiolvasni, mint a komplett rendszert szabályozni. Pláne egy kivehető valamivel.

@KayaIbrahim: hát, ha most elkezdenek autót gyártani, fejleszteni, abba szerintem bele fognak bukni, pláne a jelenlegi minőségellenőrzési metódusukkal. Itt súlyos bukták vannak presztízsben, anyagiakban, ha elrendelnek egy kötelező visszahívást a hatóságok. Csak egy rosszul megválasztott kapcsolóba való vezeték eurómilliókban mérhető károkat okoz.
Komplett iautó vonalban gondolkodva a vevők egy érdekes igényével is szembesülne a cég- bizony csak a legolcsóbb, legkisebb presztízsű termékekre jellemző a gyártó által fixen összedrótozott felszereltség, kinézet. Ahol az alma játszana, ott elvárt a konfigurálhatóság igen széles skálán.
Autóipar+Apple?
Én nem tartom olyan lehetetlennek a dolgot és az autóipar bizonyos részénél még jól is jöhetne az Apple brand az árazás magyarázatára. Konkrétan az elektromos autók világára gondolok, hiszen, így alma logóval sokkal jobban eladható lenne egy tisztán villanymotor által meghajtott masina.
Nem lepődnék meg pl, ha az amerikai Tesla Motors mögött pont az Apple állna, hiszen egy olyan cégről beszélünk ami a maga területén forradalmi dolgokat visz végre, hiszen teljesen villany meghajtasu járműveket gyárt és igazából senki se tudja, hogy honnan van pénze. Pont mostanában akarnak kijönni a hétköznapi ember számára alkalmas modellel, remek alkalom lenne, hogy egy itunesszal és imapsszel integrált fedélzeti számítógéppel felvértezett autó legyen belőle. A középkonzol ezeken a modelleken úgyis csak egy nagy érinőkijelző, szóval a terep adott.