Az amerikai Black Friday a legjobb nap arra, hogy a nagy webes szolgáltatók lemérjék, hol is tart az adott évben az online vásárlás. A Business Insider közöl is néhány érdekes statisztikát az IBM éves felmérése kapcsán:
A mobil és táblagépes vásárlás még mindig a béka segge alatt van. (Az online vásárlások 16%-a). Bár novemberben minden második vásárló azt nyilatkozta, hogy mobil eszközén is fog vásárolni idén.
Ugyanakkor sokkal jobb konverziós rátával működnek. (A forgalom 24 százaléka, a vásárlások 16 százaléka jön mobilról.)
A mobileszközök közül egyértelműen a nagykijelzősök erősítik a vásárlási hajlandóságot. (A.k.a. iPad)
A Facebook és a Twitter gyakorlatilag 0 konverziós együtthatóval rendelkezik. Ehhez képest érdekes, hogy egy másik felmérésből az derül ki, hogy az e-commerce cégek döntő többsége idén a Facebookon és a Twitteren keresztül szeretett volna több terméket értékesíteni.
Szerintem a fentiekből az is következik, hogy
Jelenleg kevesen optimalizálják weboldalaikat mobilra (a fizetési folyamatot is ideszámítva). Nincs igazi mobilélmény a mobilon.
Termékekkel kapcsolatos információkeresésre nyilván jobb a mobil. Az olyan komoly dolgokat, mint a pénzköltés, pedig jobb laptopról végezni. Megfontoltság mindenkelőtt!
A Facebook és a Twitter jelenlegi formájában képtelen vásárlásra ösztönözni. Ébresztő, médiacégek!
A fenti adatok persze a fejlett amerikai piacra vonatkoznak. Idehaza valszeg ennél is siralmasabb a helyzet.
Ti hányszor vásároltatok eddig mobilon és mit? És hányszor vásároltatok neten úgy, hogy egy facebookos vagy twitteres hirdetésről, közvetlen ajánlatról jutottatok el a termék oldalára? Na ugye.
Ok, de akkor mi lehet a jó stratégia most?
Én a következőket csinálnám. Mindenekelőtt a komplett szájtunkat - beleértve a teljes vásárlási folyamatot - optimalizáljuk mobilra. Nem csak iPhone-ra, hanem a GA adatainkban látható fontosabb mobileszközök mindegyikére. Ne felejtsük el a sitemapünkbe belepakolni a mobilt.
Ésszel, megfontoltan, de használjuk a jQuery Mobile-t. (Példa.)
Adjunk mobilon egérutat a felhasználónak. A terméklista és vásárlás felületeken emailben is tudjon emlékeztetők kérni adott termékekről. Engedjük meg, hogy laptopon tudja befejezni a vásárlást. Ráadásul ha paraméterezett url-eket adunk az emlékeztetőben, Analyticsben azt is látni fogjuk, hogy a mobilon megkezdett és laptopon folytatott vásárlások hány százaléka sikeres.
Vásároljunk olyan mobilra optimalizált médiaszájtokon pr-cikkeket, ahol egyrészt lehetséges, hogy a pr-cikk hosszú távon (akár örökre) elérhető legyen a site-on, másrészt az adott mobil médiaszájt rendelkezik legalább 20-30 ezres heti eléréssel. Plusz sok AdWords.
Miért fontos ez? Mert a vásárlók egyre nagyobb hányada keres infót boltokban nézelődve, vagy amikor éppen eszébe jut. Azaz: mobilról. Ha vásárolni nem is biztos, hogy mobilon fognak, de legalább az esélyét adjuk már meg.
Ja, mobilalkalmazást nem kell készíteni. Pénzkidobás.
A Vaterának van jó mobilfelülete. Viszont egy Bookline hogyan engedheti meg magának, hogy nincs mobilverziója? A Vaterát kövessük!
Dave_bloghu 2012.11.26. 15:22:22
Érdemeben szerintem a szolgáltatók, éttermek, művészek, kocsmák, galériák, utazásszervezők tudják használni a fb-ot, mint marketingeszközt. A klasszikus kereskedőknek szinte semmit sem ér.
szekerkaa · https://twitter.com/szekerka 2012.11.26. 15:44:41
Aztán amikor addig fajulok, hogy bekommentelek valami SMO expert ügynökség megosztott bullshitjére, hogy szép-szép, csak pénz nincs belőle, akkor mindig az a válasz, amit alig várok:
- Valamit rosszul csinálsz.
Ekkor vérszemet kapok, és megkérdezem, mikor nézte át a target groupjaimat, a kreatívot majd a konverziós adataimat, hogy ezt mondja.
Ja igen, mert úgy a FB page, úgy a FB ppc-je hitvány megtérülésű egyelőre - más megoldásokhoz mérten. És amíg lehet választani, tegyük meg - jó volna nem átkúrni a kkv-kat, kedves SMO expertek.
Dave_bloghu 2012.11.26. 15:51:59
Alwares 2012.11.26. 17:07:19
2012.11.26. 17:41:39
tudatos vásárlonak érzem magam, napokat képes vagyok egy tartós termék vásárlása előtt böngészni, tájékozodni.
arra már rájöttem, hogy pl az ágyba fekve ha eszembe jut valami, akkor nem kezdem el a mobilon turkálni, mert kevés az esély arra, hogy azon gyorsan és kellő minőségben szerezzek be bármilyen infót. hiába érek rá, nem átlátható, lassabb, mint a pc.
boltban meg nemjellemző az infó keresés, mert szinte lehetetlen a sok élősködő (ilyen árösszehasonlito oldalak, amik hanyagul tájékoztatnak, sokszor félreinformálnak) miatt érdemi infot találni a termékről. tehát ez nálam kilőve.
vaterával jártam egyszer ugy, hogy gépen licitáltam valamire, és vártam. majd épp az adott helyen jártam, ahol átvehető volt a termék, mobilon beléptem, és leütöttem, mert megérte ugy.
mobilos vásárlás jelenleg nehézkes lehet szerintem, lassu gépelés, vágolap hiánya(oké van, de fájdlamasan lassu a géphez képest), stb.
szerintem.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.11.26. 22:36:48
Emmet Ray 2012.11.27. 11:43:08
Zoarden 2012.11.28. 12:53:40
Jeff Vader 2012.11.29. 09:57:54
Hm, nem tudom mire gondolsz, de Google keresésre (gépelés), majd a találatok tallózására a mobil szerintem szenvedés. Lassú, a kis képernyőn áttekinthetetlen a hasonló termékek óriási választéka, lassú, lassú és lassú az egész folyamat.
Én sokat használom a mobilom főleg megszokott blogok, hírek olvasására (általában gReaderből kiindulva), de amikor ki kell lépnem a nagy internetre keresgélni, akkor egy rossz élménnyé válik az egész. Nekem felső kategóriás Androidos készülékem van, a páromnak pedig iPhone és azt vettem észre, hogy ha valami neki kell az internetről, inkább felhív engem, hogy PC/laptop előtt vagyok-e és velem keresteti meg. Ez gond.
Jelenleg szerintem messze vagyunk attól, hogy a mobil internetes "szörfölésre" élmény legyen. Élmény a már megszokott appokat használni, élmény a már bejáratott hírforrásokat csekkolni, de kimenni vele a nagy széles internetre: borzalom. Márpedig a vásárlást megelőző információkeresés épp azzal jár.