Tabocalypse: a használhatatlan, ezerfülű böngésző

Gondolom nem csak nekem szokott így kinézni a böngészőm: 

chromemenu2.png

A tabok halmozása persze egyáltalán nem meglepő dolog. A jelenlegi böngészők felhasználói felületei nem úgy vannak kitalálva, hogy azokon tömegesen tudjuk kezelni a weboldalakat. Persze lehet bookmarkolgatni, meg Read It Later-t, Pocketet használni.

De valójában azt várjuk el, hogy ezt a problémát maguk a böngészők UI szinten oldják meg. A fenti állapottal nem csak az a baj, hogy lehetetlenné válik a tabok közötti gyors navigálás, hanem az is, hogy már favicon szinten sem látjuk, hogy melyik fül alatt mi is lehet. 

A tabocalypse egyik alesete, amikor az újrainduló böngésző valamelyik tabján egyszercsak elindul egy videó, és nem találjuk, hogy melyik lehet az.  Ha minden igaz, a Chrome ezt a problémát hamarosan megoldja.

Persze ez a megoldás (a favicon felvillantása) sem jó arra, hogy abban az állapotban, amikor már a faviconok sem látszódnak a tabokon, megtaláljuk a kívánt tartalmakat. 

Hogyan oldanánk meg ezt a problémát? Én abba az irányba indulnék, hogy különféle logikák szerint automatikusan kellene tudni csoportosítani a tabokat. A régóta meg nem nyitott tabok lehetnének egyazon fül alatt (altabokon?). Vagy az azonos domain, azonos kategóriába tett oldalak tabjai legyenek egy übertab alatt. 

Lehet, hogy ez sem jó megoldás, de az biztos, hogy a tabocalypse-nak mennie kell.

Címkék: tabocalpyse tabkezelés google chrome tab
2013.02.28. 14:44. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a screenshot elég beteg, ha csak módom van (teszek róla), eszerint korrigálok: www.productiveflourishing.com/use-the-two-tab-rule-to-stay-focused/
Firefox a megoldás, több éve tökéletesen kezeli. Talán a 16-osban jött be az az új opció ami megjeleníti de nem tölti be a tabokat a böngésző indítása után amíg nem kattintasz rá. Ha pedig szélesvásznú a monitor akkor rádobsz egy Tree Style Tab addont és kánaán.

A Chrom még a több soros tab kezelést sem tudja. A bétából pedig kiírtották a sidebar tab kezelést különféle hibákra hivatkozva, azóta se tették vissza.
Ha jól emlékszem Firefoxban voltak/vannak csoportosításos próbálkozások, nekem sosem jött be, szerintem 'túl sok' és felesleges munka. Nem fogok nekiállni csoportosítgatni a tabjaimat amiket vagy bezárok 5 másodperc után vagy nem, de semmiképp sem fogom megtartani őket (akkor bookmark).

Mondjuk az automatikus csoportba rendezés az más téma.

Nézd meg Chrome for iPadet, ott szerintem egész jól meg van oldva a probléma. Valami hasonló úton indulnék el desktop Chromeon is csak swipe helyett mondjuk tabok sávja felé hoverolt egérrel scrollozni.
Lehet jó funkció lenne, ha a képernyő bal vagy jobb oldalára lehetne dokkolni a tabokat. Esetleg maradnának így, ahogy vannak, de ha már túl sok jelent meg, akkor egyszerűen két sorba rendezni őket

A nagy testvér tuti kísérletezett már ezekkel a megoldásokkal. Lehet valamelyik beta buildben benne is lesz
egyszerű:

1 tab minimum szélesség x pixel
Ha a browser fejléce / nyitott tab száma < x, akkor az épp aktív + - ahány kifér látszik a többi meg a fejléc szélén lévő "további tabok"-ra kattintva jön elő, mondjuk valami lebegő menüből.
Sokat segítene, ha a tabokat össze lehetne csoportosítani, mint az Operában. Ha kigyűjtöttem magamnak pl. 5-6 CSS-tippekkel foglalkozó weboldalt, azokat összegruppolom és csak egy fülnyi helyet foglalnak. Akkor már csak a júzer errort kellene kiküszöbölni, hogy ne gruppoljon össze 20-30 youtube oldalt :D
Firefox alatt régebben pl. a Bar Tab add-on, most meg már beépített funkció segíti, hogy csak az épp szükséges tabok töltődjenek be.

A sok tabra nálam a többsoros megjelenítés a megoldás (pl. Tab Mix Plus-szal), általában 40 körüli tabom van, mindegyik fix (pixelben megadott) szélességű, így 2-4 sorba szépen elférnek, és mindegyik olvasható. Mivel az ablak keretét el lehet tüntetni, ezért nem sokat foglalnak el a felső részből így sem.
Legszélső fül kijelölve, ctrl+shift lenyomva, bal katt egy középen lévő fülre, majd kihúzod külön ablakba. Nem megoldás, de gyorsabban tudsz válogatni.
Nekem téma szerint vannak nyitva különböző ablakok, 4-10 tabbal, pl. fejlesztéshez használt, "elfekfő cikkek", szósöl, dokumentációk, stb.

Tényleg zavaró amúgy, mert valószínüleg az átlagusernél ez nem fordul elő.

Első ötletem az lenne, hogy egy billentyű shortcutra beúszik egy panel, autocomplete-al szűkítem a listát és enterre odaugrik.
Szerintem a tabokat el is lehetne (kellene) felejteni. Egy ablak = egy weboldal. Minden más mehet az előzményekből, mint ahogy az Android alkalmazásokkal van. És ha szerencsénk van, akkor még cache-ből/memóriából jön az oldal, ha nincs, akkor újratölti.
Chrome alatt a Great Suspender képes inaktívvá tenni a régen használt tabokat, így azok legalább a memóriát nem terhelik:
chrome.google.com/webstore/detail/the-great-suspender/klbibkeccnjlkjkiokjodocebajanakg
Nekem is az autocomplete-es tab keresés ugrott be omniboxból. Plusz a leggyakrabban használtakat alapból előre rendezné.

Vagy nem fent lennének a tabok, hanem oldalt, bár az 1028-as kijelzőkön megölné az élményt.
Operát próbálgasd szerintem. Játszogatni a beállításokkal. Csak hogy lásd, a chrome-ból milyen ötleteket hagytak ki. Ablak- és fülkezelés mindig fejlett volt.

Én sokáig nem is használtam fülsávot, a jobbgomb+görgő váltás kevés fül esetén a legkényelmesebb.
- Ilyen, mint a posztban említett screenshot nálam is előfordul... :) De továbbmegyek, engem nem csak a faviconok hiánya zavar, bár az már egy jó támpont, hanem a title hiánya is. Az ugye - elvileg - valamit el kell áruljon az oldal tartalmáról, és mondjuk ha egy dokumentáció több különböző oldalát kirakom fülekre - ez nálam gyakori use case - akkor egyforma ikonokat látok, de nem tudom, hogy melyik fülön mi van...
- A minden fül külön ablak megoldás nem jó, az internet explorer azt csinálja, és sok nyitott fül esetén ha a taskbaron az ikonja fölé viszed az egeret, akkor borzasztóan zavaró a sok-sok felbukkanó kicsi ablak.
- A manuális csoportosítás legnagyobb rákfenéje szerintem a felhasználótól elvárt idő ráfordítás és gondolkodás. Senki nem azért nyitogat meg új tabokat, hogy utána gondolkozzon, hogy ezt milyen csoportba tudná betenni, és hogy utána ott "ráncigálja."
- Szerintem az automata csoportosítás a járható út, egy minimális felhasználói interakcióval: A füleket history szerint fába rendezni, vagyis, hogy honnan jutottunk el az adott fülig, illetve mivel sokszor adott témában keresünk dolgokat, a téma elemzése is segít. Az adott témán belül pedig elég egyetlen lapot láthatóan nyitva tartani, a többit a faviconnál jobban is össze lehetne csukni.
Az egyszerűbb váltás miatt lehetne tabokat pin-elni, akkor azok nyitva maradnának a title-lel együtt.
////[ ] group title \\/[ ] pin title \\\\/[ ]\\
Ctrl + Tab esetén a "nyitott" tabok között váltogatna a böngésző, de egy másik kombbinációval, vagy valamelyik zárt tabra kattintással kibontaná az egész csoportot.

Valami ilyesmit képzelnék el...
uramatyám, létezik még, aki mozillát használ? :D

egyébként én is így vagyok vele, mint valaki fentebb, 5-6 fülnél több egyszerre nincs megnyitva, mert ha csoportosítva lenne, ha nem, úgysem látnám át, és ennyit nem is olvasok egyszerre. amikor valami sulis cuccon dolgozom, van egy külön ablak, amiben az ilyen vonatkozású honlapok nyílnak, egy másik pedig a megszokott hírportáloknak és readernek. ami meg később aktuális, arra ott a poplist.

(ui.: gondolom, még nem végleges, de tetszetős az új design.)
shift + left click, ctrl g. (mint illuban a groupolás :)) popup - group name, enter - default (első oldal címe). vagy lenyíló, vagy még egy tab sor, de inkább lenyíló, hogy több helye legyen a tartalomnak.

bár most megnéztem a shiftleftclick tényleg kijelöl egyszerre több tabot és azokat lehet külön ablakba húznitennivinni, a ctrl g meg egyből ugrál a következő keresett szövegre. királyság :) azért beáldoznám őket a groupokért...
Nekem ilyenkor le szokott fagyni az egész gép. Ezután ujraindítom, és tiszta lappal indítok.
hú, én ezt sosem értettem.
Nekem nem szokott 10-12 tabnál több nyitva lenni, azok is csak addig ameddig befejezem az adott taskot, amihez nyitottam ennyit, általában dokumentációk vannak benne.
Ha meg kell valami, megnyitni a leveleim, a readerem, vagy a tumblr-t, akkor mindig nyitok rá egy új böngészőt, amit, ha befejeztem a benne levő dolgot, akkor bezárok.
Általában az a szabály, hogy egy böngészőben csak összetartozó tabok vannak nyitva. Külön ablakban szól a zene, külön ablak van a szociális életem, és külön ablakban dolgozok.
Bele is őrülnék, ha nem így lenne. :)
Én sem teljesen értem ezt a fajta böngészőhasználatot, de nem te vagy az egyetlen, akinél látom.
Engem egyszerűen elkezd zavarni amikor túl kevés kezd el látszódni a tabból, és vagy becsukom a feleslegeseket. Persze az alap így is 6-7 tab, de ez két monitorra két ablakban oszlik el. Minden egyéb megnyitás csak addig marad úgy, amíg használom.
Ha nem tudom elolvasni, megy kindlere a cikk.

Van amikor külön ablakot nyitok és ott kerülnek megnyitásra a tabok (pl weboldal vizsgálatánál mikor több oldaltípust és forrását nyitom meg egyszerre, vagy pl valaminek a keresésekor amikor megnyitom az első X érdekes találatot és utána nézem át őket).

Nem hiszek az autogroupolásban, mert bármilyen elven teszi is, biztosan lesz olyan user, akinek az nem felel meg...

szerintem a munkamódszert kell tudni úgy alakítani, hogy ilyen ne vagy korlátozottan forduljon elő, hogy 40+ tab van nyitva, ennyi észben sem tartható, hogy mi is van ott, komolyan, aki ilyeneket csinál, egyszer kattintgassa már végig és tegye fel a kérdést:
Szükségem van erre a tabra az aktuális munkamenetemhez?

Ha az a válasz, hogy nem, tessék bezárni, ha félünk, hogy ne mtaláljuk utána meg, elbookmarkolni, vagy egyéb módon "elmenteni".

Szerintem ennyi :)
ha rendesen groupolunk, akkor egy idő után a groupolt tabokat tartalmaz ablakok lesznek sokan, de állok elébe.

én szoktam indáról képeket válogatni, van, hogy 30-40 - régebben a masszívabb válogatásokhoz, 100+ tabot is meg kellett nyitni, az már elég halál volt.

a legtöbb user nem ilyen, hanem közös forrásból nyitogat meg linkeket, eszerint kellene csoportosítania a böngészőnek, a szétágazások figyelembevételével - ahogy mások is írták előttem - kiválóan lehetne ezt menedzselni.

én a kiemelt esetekhez használom a "Bundle tabs" addont, ami listát gyárt és be is csukja a már összegroupolt oldalakat, hogy később elő tudjam őket hívni, pl vásárlás előtti keresgélésnél tök jól használható.

már csak az ezt megelőző lépést kellene megtenni.
Mi a baj a Firefox default(?) megoldásával? Van minimális tabszélesség, ha több már nem fér ki, akkor egérgörgővel lehet oldalra scrollozni a tabsor felett. (A jobb Logitech egerek szabadon "futó" görgője nagy segítség.)

Tabok az ablakok között drag'n'droppal pakolhatók - nekem ez elég csoportosítási lehetőség. Ezt is ritkán használom, egyszerűbb eleve a megfelelő ablakban megnyitni az oda tartozó fület.

Ha nagyon nem találnék valamit, akkor segít a Tabhunter.

1000+ tabbal is dolgoztam már párszor. Megnéztem, most épp 170 van megnyitva és egyáltalán tűnik áttekinthetetlennek.
Firefox default megoldása majdnem tökéletes; faviconizeTab kiterjesztéssel még jobb.
Több ablak sem kell, azt is megoldja egy egész kellemesen használható felületen. Nálam nem csak read-it-later, de könyvjelzőzés helyett is gyakran a fül nyitvahagyása a megoldás.
Csoportokba rendezes nelkul en perpillanat nem tudok meglenni. Egyszerre minimum 100-150 tab van mindig megnyitva nalam (fokuszalas ide, vagy oda, egyes feladatokat csak igy tudok hatekonyan megoldani), azokat nem lehet rendezni maskent.
Maga a tab management szerintem nem hatekony automatizalva. Egy adott domainen belul lehet hogy az egyik oldal az egyik csoporthoz kell, egy masik masikhoz (remek pelda erre a stackoverflow). A kulonbozo csak keresovel, meg thumbnail-el operalo kiegeszitok sosem jottek be, a cimre sosem emlekszem pontosan, a kis kepek meg magaban a megkeresesben nem segitettek, maximum rendezesnel latom ertelmet, bar ott is minimalis.
Most a Firefox Panoramajat preferalom, annal jobbat nehezen tudok elkepzelni. Egyedul a csoportok szinkronizacioja hianyzik nekem.
A firefox tud kezelni lapcsoportokat, nekem az bevált. Van külön lapcsoport az egyes céges dolgoknak, illetve sima „olvasgatós” is. Amikor átváltok egy lapcsoportra, akkor csak annak a tartalmát látom. Ez azért is jó, mert munka közben látszódnak a privát lapok.
A lapcsoportok ikonját a jobb felső sarokban keressétek a füleknél, vagy Ctrl+Shift+E
Sajnos már nem tudom szerkeszteni, szóval: „Ez azért is jó, mert munka közben _nem_ látszódnak a privát lapok.”