Miért raknak olcsó, kínai kvarcjátékokat a luxusautókba?

Geoff Teehan twittelte a következő képet azzal a kísérőszöveggel, hogy "ezzel a UI-jal érkezik egy vadiúj, 200 ezer dolláros Ferrari".

ferrariUX.png

Aztán belejött a témába, és elkezdte posztolgatni a mindenféle autók kijelzőit. A mindenki által ismert iszonyatos user interface-eket. Itt egy hasonló árkategóriájú McLaren, egy 450 ezer dolláros Rolls-Royce Phantom, ez meg egy egymillió dolláros Pagani Huayra. Aztán beposztolja a saját kocsijának a kijelzőjét is. És megállapítja a tényt: tök mindegy, hogy mennyibe kerül egy autó, UI szempontból mind fos. Sőt: FOS. 

Tökéletesen érthetetlen, hogy az autógyártó cégek hogyan voltak képes megmaradni ezeknél a tamagochi játékoknál felfedezhető interfészeknél. Elbonyolított menüstruktúrák, napi használat során érdektelen adatok és információk tömkelege, botrányos vizuális kultúra, haszontalan fizikai gombok közé nyomorgatott, rossz szögbe beragasztott kijelzők. HIDE LIST! SCAN! A jobb hátsó ajtó ablakemelő motorjának finomhangolását lehetővé tevő 1 négyzetmiliméteres vörös gomb! Tizedfokonként állítható légkondicionálás, lehetőség szerint ventilátort ÉS fűtőtestet ábrázoló ikonokkal körbepakolva! Megnyomhatatlan vékony gombok, a vezetőüléstől legtávolabbi ponton, olyan funkcióra, mint a telefonkihangosítás. És persze az értelmezhetetlen és felismerhetetlen ikonok egymás mellett, lehetőleg mindegyik villogjon vagy pirosan világítson, hogy rémületbe kergesse az autóvezetőt, és eszébe se jusson hozzáérni a gombokhoz, nehogy még nagyobb bajt csináljon.

Egytől egyik csodálatos találmányok.

Ezeken a felületeken lehet a legjobban lemérni, hogy mennyit is fejlődött az interfésztervezés az elmúlt tíz évben. És ha azt gondoljuk, hogy majd az olyan ifjú titánok, mint amilyen a Tesla, majd forradalmat hoznak ezen a területen, hát ne legyünk nagyon bizakodóak. Bár egy Ferrarihoz vagy Rolls-Royce-hoz képest valóban van valamennyi előrelépés. Nagy méretű kijelző, picit értelmesebb színkezelés, picit kevésbé sűrű térhasználat. De az ezermilliárd metaforikus ábra és szükségtelen adathalmaz azért itt is uralkodik:

teslaUI.png

Próbálok én is keresni pozitív példákat. Ha találtok, ne felejtsétek el bekommentezni.

+1 A Jalopnik cikke arról, hogy sztenderdizálni kéne az autóinterfészeket...

Címkék: UX autó ui autó műszerfal autó kijelző
2013.12.07. 19:09. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Javasolt témák:
- miért nem tudok eligazodni a drága mosógépemen
- a music centerem összes funkciójának eléréséhez mind a frontpanelt, mind a távirányítót használnom kell
- botrányos a tévém menüje
- a smart tv browsere egy kalap szar (ilyenem nincs szerencsáre)
Évek óta nem találok normális autórádiót az autómba. Egérmozi, fake 3d hatású spektrum analizátor az van benne, siralmasan béna menüvel, bugok tömkelegével. Tervbe van véve, hogy csinálok egyet, csak nincs szabad idő.
Az utolsó jól kezelhető mp3 lejátszó a klasszikus dension dmp3 volt.

Az összes ismerőst folyamatosan beszélem le arról hogy media player izét vegyen otthonra.
Inkább csinálok nekik egy Raspberry PI-t RaspBMC-vel. Annak legalább van szoftvertámogatása. Picit lehetne combosabb alatta a vas, de ár/érték arányban messze a legjobb...
HH egyszerű a válasz: mert leszarom, ha egy jó verdában vagyok. Senkit nem érdekel a digit interface. Tudod mi érdekel: a hang! az erő! és nem az online...
Abszolút egyetértek a cikkel. Autógyárak jó reggelt!
Ki csinálná meg?
A gmailben új változásként _több_ kattintás kell a szokásos funkciók eléréséhez, a G+-ban azt hiszik, hogy a köröknek forgolódós design kell, attól lesz könnyen kezelhető. Ez a világ egyik legtöbb felhaszálós rendszere, hatalmas fejlesztő csapattal. Itt tartunk.
Az autók majd később jönnek. Türelem...
Most mit vártok?
Amíg az autógyártók 1X cent spórolás fejében a 32 bites memóriát 16 bitesre cseréli, addig a gyári infotainment rendszert a seggébe fogja dugni az összes használható okostelefon.
A sztenderdizálás teljesen reménytelen, az autógyárak különbözni akarnak..
Érdekes lehet ezeket a képeket az adott autó hagyományos műszerfalával együtt nézni, mert ott is terjed a (teljes) digitális kijelző, meg a testre szabhatóság..
@Kill Ákos: azért amikor menetközben nekiáll hat dolog villogni, illetve egy hirtelen halkításhoz vagy bármilyen sürgős beállításhoz hatvankét menün kell átmenned illetve negyedszer sem találod el a bökéssel az érintőpanel megfelelő részét _forgalomban, menet közben_, az azért felesleges frusztrációt és dühöt szül a figyelemelterelésen túl, ezekre meg nincs túl sok szükség a közutakon...
Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Volvo. Minden szempontbol jobbak mint amikrol Geoff beszelt de amirol nem beszel azaz, hogy miert ilyen szarok. Vezetes kozben vezetni kell.

Minel szinesebb szagosabb es nagyobb kijelzoket raksz a kocsiba annal jobban vonod el a figyelmet a vezetesrol amirol amugy is elterelodik a figyelmed; mert van valaki a kocsiban, telefonalsz (remelhetoleg kihangositoval... (bar azzal sem lenne szabad!!!)), nezelodsz, navigalsz, agyalsz valamin stb.. Persze ezek mellett tok jo lenne ha szep UI-t es megjobb UX-et kapnal de az megint figyelmet von el. A kis gombok halal idegesitoek, de taktilis megoldasok. Ranezes nelkul is tudod, hogy megnyomtad e vagy nem. Nemi vezetes utan pedig barmelyik kocsiban megtalalod a gombokat ranezes nelkul ami megintcsak azt jelenti, hogy az uton tartod a szemed.

HUD talan majd megoldast jelent amikor majd elerheto lesz mindenki szamara. Ahogyan a digitalis muszerek is megoldas lehet amit az elejen emlitett autogyartok mindenki csinal mar.

Ja es persze ki ne hagyjuk a profit maximalizalast es hogy ezzel a tempoval minden evben ellehet sutni valamit ami miatt jobb az uj.
@eszespeter:
"Minel szinesebb szagosabb es nagyobb kijelzoket raksz a kocsiba annal jobban vonod el a figyelmet a vezetesrol amirol amugy is elterelodik a figyelmed"
Itt elsősorban nem színes szagos ui-ról van szó, hanem HASZNÁLHATÓ ui-ról.

Ehelyett a sok milliós autókban olyan förmedvényeket lehet megtalálni, amit a vurstlis céllövöldében a kétpálcás kvarcjátékok képviselnek.

"HUD talan majd megoldast jelent amikor majd elerheto lesz mindenki szamara."
A HUD-nál aztán mondjuk kevés figyelem elterelőbb dolgot tudnánk találni egy autóba. :)
a priusban is benne van a vezető számára teljesen érdektelen ábra, hogy a kerekek, a generátor, a motor és az akkumulátorok éppen milyen viszonyban vannak egymással és merre áramlik az energia. hát ki a frászt érdekel?

motor megy vagy az EV? visszatölt vagy sem? ennyi. a rádiónál meg a klímánál és a fogyasztást jelző képernyőknél viszont kellemesen puritán grafikonokat és táblázatokat ábrázol, az rendben van.

vettünk nemrég egy pioneer rádiót (egy másik autóba) amiben végre nincsen cd, viszont az a lézerháború ami azon a kurva alfanumerikus kijelzőn zajlik, kiborító.

egyszer véletlenül bekapcsolódott valahogy (lőjetek le, akkor se tudom hogyan) a demo menü, az az igazi bazári villogás, azt hittem diznilendben vagyunk, hónapok kellettek mire valahogy kikapcsoltuk, pörgött forgott, lőtt, cserébe nem látszott a rádió se, meg a csatlakoztatott lejátszó számai se, csak ha megnyomtál egy gombot. (jó ez az én faszságom, hogy ennyi ideig vártam a manual letöltésével)

de még békeidőben így is körbemegy valami fos a kis kijelzőn, nem lehet lelőni.

gmail: engem főleg a preview idegesít, az egyszerű képmegjelenítésnél, ahol a böngészőre bízták a képek méretezését, most a preview kezeli, egy állóképet lehetetlen értelmes méretben megnézni, nincs 100%...

pl a bmw-kben is olyan a rádióállomások listája, hogy gömbölyödik, ovális a sarka, gradiens van benne. pedig az autókba szép minimalista, kontrasztos (vakbarát?) felületeket kéne gyártani szerintem.
én a képekről csak azt nem értem, hogy 16 literes fogyasztással akkor neki most valójában egy traktorja van, vagy mi a jófene?
Hogy miért fos a UI egy autóban: hát azért, mert az esetek 90%-ban valójában nem volna szükség a kijelzőre sem, amit azért pakol bele a gyártó a típusba, hogy trendinek látszódjék, és ha kifizeti a drága vevő, akkor legyen rajta egy navi is - ami alapból az iGo-n szocializálódott UX-al rendelkezik.

A fentebb említett példák közül a Nissan-os remek - hisz ott, hozzáadott értéknek tekinthető a temérdek infó, ami megjeleníthető vezetés közben.

Ugyanakkor nem csoda, hogy csak mostanában kezd el ezzel foglalkozni az autógyártók többsége, hiszen így a XXI.sz.-ra éppenhogy eljutottunk valamiféle jobbára standard buszrendszerig még bírja is rendesen a megpróbáltatásokat.
Én megvizsgálnám ezt a másik oldalról is.
Valóban, az gáz, hogy a menük nem intuitívak, nekem kb. a régi Nokiák jutnak eszembe, ahol semmiféle logikát nem találtam abban, hogy mi melyik menüben van. Ez a része tényleg gáz.

De az autókat nem 1-2 évre tervezik, mint a mostanában menő felületeket. Egy autót nem szerencsés lecserélni azért, mert két év múlva már gagyi a dizájn és nincs rá frissítés. Ilyen szempontból sokkal inkább logikus tamagocsi-dizájnt tenni bele, mint parallax szkrollozást.
Egy divattól mentes, funkcionális dizájn sokkal időtállóbb, mint egy olyan, ami most éppen menőnek tűnik. A tamagocsis ugyanúgy fog kinézni az autó 15 éves korában is, a mostani szemnek szép meg valószínűleg egy vicc lenne már öt év múlva is.
@nyuszy: Szerintem is hasonló lehet az indok, bár nem teljesen azonos: azt az autó, amit most megveszünk a szalonban kb. 5-6 éve kezdték el fejleszteni. Na akkor még nem számított gagyinak ez az interfész... Kb. ugyanez a helyzet, mint amikor 2007-ben még kazettás magnó volt az alap "music center" a fordokban...
@blackshíp: ez igaz.
Volt pl egy szépreményű cég Miskolc környékén, ahol még akkor is kazettás autómagnók belsőit építették össze, amikor már a CD is kezdett elavulttá válni.

Egyébként ez a lassúság nem akkora baj egyébként, miután ugye ma pont az a fő probléma, hogy kiforratlan technológiákkal árasztják el a piacot, ez egy cseppet veszélyes lenne az autóiparban (bár már egyértelműen kezdd ott is látszani, lásd még downsizing).
@Nándi

"a priusban is benne van a vezető számára teljesen érdektelen ábra, [..] vannak egymással és merre áramlik az energia. hát ki a frászt érdekel?"

1) A Prius vásárló pontosan azért vett hybridet mert ez a technológia érdekli (mert zöld, mert kevesebb benzint akar elégetni stb) ezért igényli a visszajelzést, hogy a kocsi tényleg csinálja is azt amit mondtak róla.

2) Viselkedés alakítása. Ha minden pillanatban visszajelzést kap a sofőr arról, hogy éppen mennyi az autó fogyasztása, féket, motorféket hogyan használja. Vagy pl más típusokban jelzi mikor kéne felváltania, akkor nagyon gyorsan finomabb pedál kezelésre válthat.