Nem nézheti senki hülyének az internetadó ellen tüntetőket

Nagyon fontos volt kétszer is az utcára vonulni, és ezzel visszakozásra készteti a kormányt. Úgy látszik azonban, hogy kizárólag az utcai demonstrációk jelentenek ellensúlyt az eszement kormányzati intézkedésekkel szemben. Ezért nagyon fontos tovább harcolni az internetadó ellen. Semmilyen formában nem szabad, hogy belopja magát a politika, sem az internetszolgáltatás árképzésébe, sem pedig az internet ellenőrzésébe. 

Úgyhogy ma délután 6-kor találkozunk a szokott helyen a József nádor téren, hogy világos legyen: sem bujtatottan, sem körmönfontan, sem "nemzeti konzultációt" színlelve, sem átnevezve, sehogy sem lesz ebben az országban internetadó, amíg mi itt élünk. 

A mindenkori kormány feladata az internethozzáférés könnyítése, a digitális kultúra mélyítése, a digitális szakadékok felszámolása és az internetes vállalkozások segítése. És nem pedig a netsemlegesség felrúgása, az információszabadság korlátozása, cinikus 700 forintokkal történő megregulázása, a piaci folyamatok torzítása. 

Hallasd a hangot! Ha százszor, akkor százszor.

nemleszinternetado.png

Címkék: nem lesz internetadó
2014.10.31. 14:39. írta: hírbehozó

Harcolj az internetadó ellen!

2008 áprilisában a szocialista kormányzás idején már megírtam, hogy mit gondolok az internetadóról, a netsemlegességet felszámolni akaró politikai próbálkozásokról. Akkoriban a Fidesz is sokat tett azért, hogy a tervezet végül a fiókban maradjon.

Tegnap kénytelen voltam a Cinkre is megírni ugyanezt. Az IVSZ közben okosan összefoglalta a témát.

Mindenkit csak arra tudok buzdítani, hogy álljon ki a netsemlegesség mellett, minden lehetséges fórumon tiltakozzon az ellen, hogy forgalomarányos adót vezessenek be az internetre, így téve különbséget információelérés és információelérés között a neten.

Illetve támogasson minden kezdeményezést, mely az internethozzáférés könnyítését segíti elő, és arra törekszik, hogy a neten minden információ egyenlő eséllyel legyen elérhető. Nem forintocskákon kell vitatkozni. Ez elvi kérdés.

A tiltakozókhoz itt és itt lehet csatlakozni.

Címkék: netsemlegesség internetadó internetadó 2015 internetadó 2008
2014.10.22. 10:53. írta: hírbehozó

Slow UX: adaptív felhasználói élmény és TheGrid.io

A Slow Movement-ről, vagyhát a Lassú dizájnról már korábban is írtam ezen a blogon. Most egy friss megoldás kapcsán térnék vissza a téma egyik aspektusára: az időben változó, fejlődő, adaptív felhasználói élményre.

Artem Kyslicyn posztolta Githubra egyik friss projektjét, mely nagyszerű példája ennek az adaptív szemléletnek. Ő progressive reduction-nek, vagyhát fokozatos csökkentésnek hívja azt a módszert, hogy a felhasználónak aszerint mutatunk más és más állapotokat, hogy mennyi időt töltött már a weboldalunkon, alkalmazásunkban. 

progressivereduction.png

Élethosszig tartó onboarding

A módszertan felvet egy másik problémakört is a számomra, amit szerintem érdemes lesz a jövőben megvizsgálni. Nem csak ikon és felirat, hanem layout szinten is változhat egy szolgáltatás az idő előrehaladtával. 

Gondoljunk bele abba, hogy van egy webes szolgáltatásunk, amit rendszeresen átalakítunk, optimalizálunk, jobbítunk, funkciókat teszünk be, veszünk el. Tehát van egy organikus fejlődése a terméknek. Ugyanakkor ezt az organikus fejlődést csak azok a felhasználóink élik végig velünk, akik a kezdetektől rendszeresen használják is ezt a szolgáltatást. 

Mi lenne akkor, ha az onboarding egy hosszútávú, fontos mérföldkövekből felépített folyamat lenne a felhasználó számára. Így aki évekkel később regisztrál a rendszerünkbe, az is átélheti a fokozatos építkezést, ahogyan funkcióiban is változik az élmény, ahogy minél többször és többet használja a szolgáltatást. Nem arra gondolok, hogy időben elcsúsztatva élje át a későn regisztrált júzert az összes hibáját, problémáját a szájtnak. Hanem arra, hogy a jó funkciókat fokozatosan ismertessük meg a felhasználókkal. Legyenek életciklusai a szájt használatának. Fokozatosság, a tempó uralása, adaptálódás a felhasználóhoz. Slow UX.

Nem mindegy ugyanis, hogy egy felhasználó milyen rendszeresen és mennyi időt tölt a szolgáltatásban. Erre érdemes lenne tekintettel lenni. Hosszabb távon is. 

Az adaptív szolgáltatás a post-Facebook világban

Leigh Taylor nevét először akkor jegyeztük meg, amikor a Medium alapdizájnjával jelentkezett. A Mediumot eleinte senki nem értette, majd később valahogy mégiscsak sokan kezdték el őket másolni. Hogy csak a legutóbbi példát mondjam, az Evernote új bétája egy-az-egyben Medium-koppintás

Taylor azt képviseli, amit minden webdizájner hisz a lelke mélyén: kőkemény, rigorózus, kérlelhetetlen fundamentumokra kell építeni egy jó webdizájnt. Egy végiggondolt, arányokban és elrendezésekben szigorú grid, egy végiggondolt, szigorú, szabálykövető tipográfiai szemlélet, és egy még ezeknél is szigorúbb, kérlelhetetlenebb színkezelés a szájt teljes egészén.

A jó webdizájnhoz erre van szükség: egy alkotmányra, egy következetes, szép arányokban harmóniát teremtő gridre. Egy kompromisszumoktól mentes tipográfiai alapvetésre. Illetve patikamérlegen mért színharmónikára.

Az a webdizájner, amelyik nem uralja diktátorként ezt a három területet, nem lesz képes jó minőségű webdizájnt létrehozni a szájton. 

Taylor a Medium után egy másik nagyszabású projektbe kezdett pár ismerősével. Olyan szolgáltatásban gondolkodtak, ami megoldja a felhasználó helyett ezeket a dizájn és ux kérdéseket. A felhasználónak csak azt kell csinálnia, amihez a legjobban ért: tartalmakat előállítania. A többit oldja meg a szoftver, az algoritmus, a gépi intelligencia.

Ezen dolgoznak már jópár éve. És végre élesbe is ment a The Grid bemutató oldala. Ebből megtudhatjuk, hogy nem csak a dizájn működik adaptívan ebben a rendszerben, hanem a tartalommegosztás és tartalomfogyasztás is. 

Ha jól értem, a The Grid úgy fog működni, hogy regisztrálok, a dizájn a tartalmamhoz illeszkedően áll össze és változik, majd pedig a tartalmamhoz mérten kapok híreket a nagyvilágból, illetve tudom szórni a nagyvilágba a szájtom híreit. Kicsit olyan, mint egy intelligens StumbleUpon. Néhány ígéretük: 

TIME-SENSITIVE CONTENT SUGGESTIONS
Constantly monitoring the web for mentions of your company or product takes nearly as much time as building it. What if your website notified you of new articles and automatically prepared a Press section ready to go live? Our AI will help you get the story out there now, because tomorrow is too late.

GOOD CONTENT THAT FINDS YOU WHAT THE NEWSFEED SHOULD BE
Stop spending all of your time looking for content to fill your site. The Grid allows you to follow any website on the internet, adding updates to your newsfeed that you can instantly add to your site.

AS EASY AS A SOCIAL NETWORK AS BEAUTIFUL & UNIQUE AS YOU
Never again change your content to fit a cookie-cutter social network or today's hot website template. Just throw in videos, images, text, products and more and magically get a website that looks like it was poured over by a million-dollar design team. Once and for all, content is king.

A nagy vállalás, amit a The Grid csapata tesz, szerintem kettős: egyrészről szeretnék visszaadni a hatalmat a júzereknek, cégeknek, akik az utóbbi időben szinte kivétel nélkül a Facebookon kezdték el élni az életüket. Abban a minden szempontból börtönnek számító keretrendszerben, ahol sem a tartalmuk terjedésének nem urai, sem a tartalmuk megjelenésének, dizájnjának.

A másik fontos vállalásuk, hogy olyan szoftverben gondolkodnak, ami tényleg mindent megcsinál a júzer helyett, amit csak lehet. Neki tényleg csak a tartalmon kell molyolnia. Hogy az legyen jó. Nem kell sem dizájnerekkel, sem fejlesztőkkel, sem SEO-szakemberekkel, sem social media mókusokkal körülvennie magát, hogy valami értelmes dolgot hozzon ki a cégéből vagy blogjából a weben. 

Én nagyon szurkolok nekik, hogy az ambíciózus terveiket valóra tudják váltani. Taylor mondjuk dizájn oldalon mindent megtett, hogy ez sikerüljön. Szerintem az utóbbi évek legszebb webdizájn munkáját hozta össze. Behance-en lehet benne gyönyörködni.

hermovie.gif

Címkék: the grid thegrid.io Leigh Taylor slow ux progressive reduction
2014.10.14. 09:49. írta: hírbehozó

Az igazi országimázs: mostantól Borsi Flóra inspirálja a világ dizájnereit

Ello.co: fekete-fehér hipszter emberkísérlet, rengeteg pénzből

ello.png

Az elmúlt hetekben futótűzként terjedt el az Ello híre a nemzetközi dizájnerközösségben. A divatszájtok és divatblogok hangulatát idéző, szürkeárnyalatokból felépített szájt elsőre tényleg ilyen pici, aranyos ellenkultúrát képviselő anti-Facebooknak tűnik. 

Ello's minimal design puts emphasis on high-quality content, and makes it easy to connect with the people you really care about. Ello does not allow paid ads, and will never sell user data to third parties.

Jó azonban tudni, hogy az Ello mögött már most rengeteg pénz áll. A FreshTracks Capital befektetőcég már tavasszal 435 ezer dollárt nyomott a cégbe, és a tőkepumpálás valószínűleg azóta is tart. 

A FreshTracks vermonti cég, mint ahogy az alapítók is Vermontból és Coloradóból jönnek. Nagyrészük grafikus. Ha ezt nem tudnánk, a dizájn alapján akkor is jó eséllyel erre tippelnénk. A hazai szájtok közül talán a VS.hu-ról rí le a leginkább, hogy nem webdizájner, vagy UX ember, hanem egy grafikus készítette a terveket. Az Ellóra is jellemző, hogy a megjelenés tele van öncélúan értelmezett felületi elemekkel és felhasználói folyamatokkal. 

Jeffry van der Groot nagyon jól összefoglalta, hogy mitől katasztrofális jelen állapotában az Ello megjelenése. Nincs egyedül ezzel a véleményével.

Ettől persze az Ello még lehetne sikersztori, hiszen olyan UX-katasztrófának számító szájtok is elképesztően népszerűek és jók, mint amilyen a Reddit vagy a Wikipedia. (Igen, sok esetben a rossz UX is lehet feature.)

Nekem amúgy bejön ez a monospaced (pontosabban Atlas Typewriter) világ, fekete-fehérben. 

Az Ello üzleti modellje az alapítók szerint egy egészen furcsa elképzelésre épül: hirdetések ugyan nem lesznek, de a felhasználóknak fizetniük kell majd, ha egy-egy feature-t használni szeretnének a szájton. Valamint azért is, ha profiljuk, aktivitásuk egyes részeit privátban szeretnék tartani. 

Emellett pedig engedik a pornót, és elképsztően sok pénzt ölnek abba, hogy a hipszterek körében népszerűvé tegyék a szájtot. 

A fenti üzleti modell számomra kissé szedett-vedett és értelmezhetetlen. Még a közben elhalálozott Diasporához képest is. Főleg az alapító befektetés mértékéhez viszonyítva. 

Az Ello valahova a Pinterest és a Tumblr közé van pozícionálva. Alapvetően itt is a képmegosztásokon alapuló pinboardok a népszerűek. Mint közösségépítő szájt viszont nem annyira működik. A Facebook kiváltására minden ízében alkalmatlan és komolytalan kezdeményezésről van szó. De egy szebb és jobb Tumblr miniközösség még kijöhet belőle. Sok szakállas, szemüveges ember szép dolgokat oszt meg egy helyen. És közben néha befigyel egy kis pornó. 

Százmillió forintnyi befektetést a hülyének is megérne.

Én mindenesetre itt lakom, akit érdekel: ello.co/hirbehozo

Címkék: közösségi szájt ello ello.co
2014.09.29. 10:59. írta: hírbehozó

Jön a Netflix Magyarországra

Azt már eddig is tudtuk, hogy a Netflix Európában terjeszkedik, csak az nem látszott eddig biztosnak, hogy a közeljövőben tényleg elérnek-e Magyarországig. Annyit lehet hivatalosan tudni, hogy szeptember közepén Németországban, Franciaországban is elindultak. És soron következik Ausztria, Belgium, Luxemburg és Svájc. 

Nos, ebben az álláshirdetésükben nyelvspecialistákat keresnek. És a felsorolt nyelvek között ott szerepel az olasz, a lengyel és a magyar is. Azt gondolom, hogy ezalapján 99 százalékos biztonsággal állíthatjuk, hogy a közeljövőben tényleg elérhető lesz a Netflix a .hu domain alatt. MEGMENEKÜLTÜÜÜÜNNNNKKK!!!! 

Ha már Netflix. Tudtátok, hogy az egyik legszofisztikáltabb ajánlórendszert fejlesztik? Próbálnak a filmeket leíró metaadatoknál mélyebb mintákat kinyerni a képsorokból, annak érdekében, hogy ne kelljen a szerencsétlen felhasználónak a világ végéig Jim Carrey vígjátékokat ajánlgatni, amiért egyszer rá mert kattintani a Dumb és Dumberre. Szóval hogy ennél azért mélyebben akarják megérteni, hogy mitől tetszik vagy nem tetszik nekünk aktuálisan egy film vagy egy sorozatepizód.

Címkék: magyarország netflix
2014.09.26. 00:02. írta: hírbehozó

Apple Watch: a töltőmániás Luis Vuitton-generáció megméri a pulzusát

iphone6nexus4.png

Nos, az Apple szeptemberi bejelentéseiben semmi érdekeset vagy meglepőt nem láthattunk. Kínos, hogy 2014 őszéig örlődtek azon, hogy ellent merjeneke mondani Steve Jobsnak, és ki merjenek-e hozni egy nagyobb kijelzős telefont. Megtették végül. Itt a tepsi méretű iPhone végre.

Remélem, hogy azok az Apple fanboyok emlékeznek még pár évvel korábbi önmagukra, akik a tenyérben elférő telefonokra esküdtek fel (Jobs kinyilatkoztatásához igazodva), és kiröhögték a nagyméretű telefonokat. 

Ismerjük már az Apple-nek ezt a marketingtaktikáját. Kezdetben a natív appokra mondta Jobs, hogy az bizony hülyeség. Aztán a multitaskingra. Végtelen a sor. Az Apple minden évben megmondta a tutit, aztán évek kellettek ahhoz, hogy végül belássák, a fogyasztói igényeket egy ember ízlése nem tudja megváltoztatni. 

Szóval nagyobb telefonok. Nem lennék most iOS fejlesztő. Tényleg, vajon most minden pixelpontosan, aprólékosan kidolgozott app a nagy kijelzős iPhone-on extra nagyban fog megjelenni? Mint az iPad Minin futtatott iPhone alkalmazások? Megérkezett a bébitelefon az iPhone 6 képében. 

The iPhone 6 Plus renders at a 1242×2208 virtual canvas, using @3x assets, then takes the entire texture and bitmap scales it down to 1080×1920.

Apple Watch. Hát igen. Kezdjük a jó dolgokkal. Dizájn szempontból nagyon tisztességes munka, és jó ízlésre vall, hogy megtartották az analóg órák tekergetős navigációját, és gyakorlatilag újraépítették - több kevesebb sikerrel - az összes mikroalkalmazás interfészét, ami elfut ezen a telefonon. 

Szép dizájnmunka az egész. Kívül is és belül is. 

Hátrányok. Mindenekelőtt hátrány, hogy iPhone-kapcsolathoz van kötve a készülék. Biztos a marketingosztályon megint nagyon okosnak gondolja magát mindenki az Apple-nél, hogy újabb kényszerhelyzetet sikerült előidézni az androidos, blackberrys felhasználóknál. Ugyanakkor nálam ez a fejlemény egyértelműen blokkoló. 

A másik nagyon fontos hátrány, amiről a prezentációban jótékonyan nem beszéltek, hogy ha minden igaz, szűk egy napot fog bírni az óra egy feltöltéssel. Szerintem aki igazán szeret karórát viselni, az ezzel soha a büdös életben nem fog megbarátkozni. A karóra az nem egy újabb nyűg az életünkben, amit minden egyes nap fel kell tölteni. Amivel pöcsölni kell. Hanem egy jó barát, aki mindig velünk van, még akkor is, amikor a szerencsétlen iPhone-unkat elfelejtettük éjjel a töltőre tenni, és emiatt fogalom nélkül bandukolunk a világban az első töltésre alkalmas helyiségig. 

Szóval nekem nincs iPhone-om. Én az Androidban és a Nexus szériában hiszek. Én a material designban hiszek. Nem vallási okokból, hanem azért, mert átgondolt, előremutató, mérnöki munkának gondolom, amiről el tudom hinni, hogy valóban jobbá teszi az életemet.

Az iOS 6-7-8-at egy visszamaradott, elkesertően kiforratlan mobil oprendszernek gondolom (elsősorban funkcionális és UX szempontokból. Tényleg, hány lépésben is lehet manapság tetheringet ki-be kapcsolni egy iPhone-on, vagy Apple ID-t váltani?).

Másrészt ha viselnék is karórát, olyan karórát vennék, ami elegáns, időtálló (sic!), és a magát az analóg világban is feltaláni képes férfiideált testesíti meg. Nekem nincs szükségem ilyenfajta önmegerőstésre, de akinek van, az legyen férfi, és merjen időtálló órát viselni. Ez az én véleményem.

Harmadsorban: az Apple Watchot én őszintén szólva egyetlen dologra használnám: megnézni rajta a pontos időt. Sportolásnál is leginkább erre az információra van szükségem. Minden másra ott a telefon.

Arról nem beszélve, hogy mondjuk a homokos tengerparta vagy vízbe nyilván nem vinném be ezt az órát. Arra ott vannak az ötven dolláros sportórák. Amik tökéletesen hozzák azt, amire valóban szüksége van az embernek ebben az élethelyzetben. 

Szóval az én életemben semmit nem oldana meg egy karóra. Egy okosóra sem. Egy drága okosóra sem. Még akkor sem, ha az Apple Watch messze szebb termék, mint a konkurens próbálkozások. Én pont a másik irányba megyek: minél kevesebb digitális eszközzel hatékony és békés életet élni. Ezért én maradok a 11-es Macbook Air + Nexus 5 kombónál. Nekem ez a kombó értelmes szinten tartja az életemet. A 11-es Macbook Air mellé nem hiányzik iPad, a Nexus 5 mellé pedig egy okos karóra. 

Kíváncsian várom jövőre az okos fülbevalókat, esetleg az okos hasitasik megjelenését. Illetve a Louis Vuitton - Apple összeolvadást.

Címkék: smartwatch apple watch okos karóra
2014.09.11. 16:03. írta: hírbehozó

Hogyan kínozzuk hatékonyan a felhasználóinkat?

freemium.png

Nagyszerű írásban foglalja össze Eshan Shah Jahan, a The Orchard termékfelelőse, hogy hogyan kell úgy megkínozni a felhasználóinkat, hogy azok úgy válasszák a fizetős szolgáltatásunkat az ingyenes verzió helyett, hogy közben kínjaik még ne nőjenek olyan nagyra, hogy elhagyják a szájtunkat. 

Én bizonyos szempontból ebbe a modellbe sorolom az összes paid wall próbálkozást is a weben, de nagyon sok freemium szolgáltatás is éppen ezen rosszindulatú filozófia mentén mozog, amikor egy ingyenes szolgáltatás felhasználóinak az életét igyekszik a legkörmönfontabb eszközökkel megnehezíteni, és ennek az ügyeskedésnek a végén valahogy fizető felhasználókká alakítani őket. De legalább egy részület: a hálás túlélőket.

Biztos vagyok benne, hogy vannak ennek a modellnek sikeres, hatékony megvalósításai. Ezeket a modelleket, gyakorlatokat az egyre rezignáltabb üzleti döntéshozó követelőzése hívja életre, amikor egyre mérgesebben próbál nem fizető felhasználókból fizető felhasználókat varázsolni. Pontosabban: varázsoltatni.

Jahan megjegyzi az írás végén, hogy a felhasználók tűrőképessége meglehetősen magas tud lenni, de egy vérbeli UX kínzómesternek ez nem szegheti kedvét. A sok kísérletezés meghozza az eredményt, miként a középkori tömlöcökben, kínzókamrákban is sikerült kitapasztalni, hogy meddig érdemes elmenni az emberek nyomorgatásában. 

Amíg a középkorban a kínvallatások elsődleges célja az információszerzés volt, addig a modernkori UX kínzás célja a hitelkártyaadatok önkéntes megadása, fizetős júzerekké konvertálás. 

Tegyük hozzá: mérhető, kontroll alatt tartható rossz felhasználói élményt tervezni valóban nagyobb mestermunka, mint közepes minőségben lekoppintani valamelyik Dribble screenshotot vagy "flat design" majomkodást, illetőleg megnövelni az oldalon eltöltött időt 1,12 százalékkal, esetleg ákombákom drótvázakkal felidegesíteni a fejlesztőket.

A UX kínzómester egy fontos dolgot biztosan jobban ismer tehát, mint a UX "szakemberek" többsége: a felhasználók tűrőképességét.

Címkék: web design freemium ux design bad user experience rossz felhasználói élmény fizetős szolgáltatások
2014.07.16. 11:23. írta: hírbehozó

Animáció és dizájn: a html5 videó

Az animált gifek, svg animációk webdizájnban betöltött újabb szerepéről, jelentőségéről korábban már írtam. Most következzék a html5 videó. Az elképzelésünk a következő volt: szerettünk volna megmozgatni egy grafikai elemet, végtelenítve. Viszont maga a grafikai elem elég nagy méretű, és korábbi tesztjeinknél már láttuk, hogy az animgif sem minőségben, sem mérethatékonyságban nem ideális választás. 

Az animált svg megoldás pedig a grafikai elem összetettsége miatt nem jött végül szóba. Tettünk egy kísérletet a html5 videóval. 

Mindenekelőtt a videót kellett úgy megszerkeszteni, hogy végteleníthető legyen a mozgás, majd pedig a fájlméreten kellett annyit nyerni, amennyit csak tudtunk. Egy néma, 200x200 pixeles videó lett az eredmény, 631kb méretben. Ugyanilyen minőségben animgifben 4,7 megabyte-ra jön ki. 

A másik problémánk az volt, hogy egy kör alakú elemet szeretnénk mozgatni, viszont a videó természetszerűleg négyzetes. A transzparens videó nem tűnt jó választásnak, fájlméret és böngészőtámogatás miatt, így azt az egyszerű megoldást találtuk ki, hogy a négyzetes videót CSS-ből kerekítjük le border-radiusszal. 

Maga a videó megkapta a preload=auto, autoplay, loop tageket, a rá vonatkozó CSS-osztályban pedig az opacity lejjebb húzásával oldottuk meg, hogy az animált videó szépen harmonizáljon a háttérrel.

A videó méretét az eredeti 200x200 pixelről CSS-ből megnöveltük, és még így is egy kiválóan működő, méretében barátságos nagy animációt tudtunk illeszteni a dizájnba. Az mp4 mellé az ogg verziót is belinkeljük. Azokban a böngészőkben, amelyekben nem támogatott ez az eszköztár (szerencsére már nem gyakori), oda sima png-t alkalmazunk. A videót természetesen linkelni is tudjuk, ha akarjuk.

A vonatkozó kódrészlet: 

<video id="videoContainer" width="200px" height="200px" preload="auto" autoplay loop> <source src="ANIMACIO.mp4" type="video/mp4"> </video>

#videoContainer { border-radius: 50%; border-style: solid; border-width: 0px; width: 400px; height: 400px; opacity: 0.5; padding-left: 5px; }

Még egy érdekesség: egyre több szájt úgy próbálja optimalizálni az oldalán megjelenő animgifeket, hogy egy képet tesznek a videó fölé, és csak arra kattintva indul el a videó. Érdekes próbálkozás lenne, ha az animgifeket a háttérben html5 videókká konvertálnák, és ezeket a sokkal kisebb fájlméretű, végtelenített videókat szúrnák be az animgifek helyére.

Címkék: animáció webdesign html5 videó videó animáció
2014.07.07. 14:10. írta: hírbehozó

Jön a megváltás a reszponzív dizájnban: picture element és srcset/sizes

Untitled-2.png

Ha a nagy platformok fejlesztői képtelenek uralni egy fontos problémakört, képtelenek hatékony megoldásokkal előállni, majd jön a közösség, és megoldja. A Responsive Images Community Group arra jött létre, hogy a reszponzív dizájnok korában az egyik legégetőbb problémára, a képkezelésre adjon hathatós megoldást.

A <picture> és srcset/sizes bevezetése végre egy okos megoldás arra, hogy htmlből lehessen kezelni a különféle kijelzőméretek, különféle felbontások kérdéskörét. A problémát nem csak az adja, hogy különféle felbontásokon és különféle képernyőméreteken kell megjeleníteni ugyanazt a képet, hanem az is, hogy különféle eszközök és felhasználók különféle adatátviteli preferenciákkal rendelkeznek (adatátviteli sebesség, adatátvitel költségessége). Illetve a képernyőarányok és layoutok változása portrait és landscape módban is más ás másfajta képkezelést igényel. Ezen provblémák uralása nélkül a képet használó reszponzív dizájnok nem nyújtanak jó élményt a felhasználók kisebb-nagyobb csoportjainak.

A részletes dokumentációt itt lehet elolvasni.

Illetve kötelező tananyag mindenkinek, aki webdizájnnal, frontend fejlesztéssel foglalkozik: Matt Steele összefoglalója a picture element létjogosultságáról és felhasználási lehetőségeiről:

 

Címkék: viewport reszponzív design reszponzív képek képkezelés html picture element srcset mediaquery
2014.07.04. 11:08. írta: hírbehozó


Blog, azoknak, akik a weben élnek, és már elfelejtették, hogy merre van Offlájnia.

A blog szerzője Szabó Gergely.

Email: webisztan at gmail

wwbutton.png

 

Hirdetés

Ezt olvassátok ti

Munkához friss linkek

Témák

android (109) app (40) apple (82) beharangozó (53) bloggerek (126) blogok (129) blogszolg (33) böngészők (34) bulvár (159) copyright (30) dev (83) dizájn (51) facebook (204) feed (30) filozomatika (120) firefox (34) gmail (83) google (515) google maps (49) hirdetés (34) how to (44) ingyen (31) ipad (31) iphone (87) iwiw (102) kávéhoz (84) keresők (51) kommuniti (133) konferenciák (51) lol (91) magyar (383) marketing (71) mashup (45) média (113) meetup (39) microsoft (95) mobil (115) myspace (46) politika (34) social network (161) startup (124) stat (111) térképalkalmazások (50) twitter (164) üzlet (129) videó (150) videómegosztók (94) wikipedia (35) yahoo (57) youtube (94) zene (63) MÉG TÖBB TÉMA

Olvasó szez

A Webisztánon még

Feedek