Prezi 5

2008-9 magasságában a Királyi Pál utcában volt a Prezi, a Moloko/Tripla nevű hely fölött. Akkoriban Razót, Farkas Szilvesztert és Pécsi Julit ismertem személyesen a néhány fős csapatból. Julinak például arról is sikerült meggyőznie, hogy a Prezi lakás alatti kocsmában tartsam a Webisztán Mikulás Partyt. 

Így néztek ki a Királyi Pál utcai idők

prezi.jpg

2009-ben éppen jött a jó hír, és a világmegváltás ígérete, tök jó további alapembereket vett fel a céghez a három alapító. Elkezdtek egy tényleg érdekesebb szoftvert készíteni, mint akár a PowerPoint, akár a Google online prezentációkészítője vagy a Keynote.

Ez a nem-lineáris történetmesélés egyszerűen kreatív dolognak tűnt, messziről nézve is. És nem volt még körülöttük az a sok nyakkendős amerikai. Szóval szabadabb volt a levegője a... hát cégnek nem is mondanám. Mondjuk inkább munkaközösségnek.

Aztán teltek múltak az évek, néha volt, hogy majdnem dolgoztam is náluk, aztán végül mindig másfelé mentek az útjaink. Számomra akkor döccent egy picit a történetük, amikor visszafordultak HTML5 témában, és maradtak a flashnél...

Szerintem ez volt az a fordulópont a Prezi történetében, amikor először komolyan újra kellett volna gondolni a termék alapkoncepcióját. Az a prezentációkészítő/néző, mely a touch screeneken nem képes szépen működni a táblagépek és okostelefonok évtizedében, az nem jár jó úton. Én legalábbis ezt gondoltam. 

Illetve még egy dolog feltűnt nekem, aki főleg online médiát csináltam az elmúlt évtizedben: a Prezi webes jelenléte hervatag. Egyszerűen nem működik a termék online médiaként. Elkészítik a júzerek a prezijeiket, zárt ajtók mögött levetítik a célközönségnek, majd hazamennek és el is felejtik az egészet. 

A Prezi az első öt évében nem törekedett arra, hogy valódi közösségi médiát építsen a felhasználók által létrehozott tartalmakból. Zárvány maradt. Egy offline szoftver. Egy céleszköz a tálcán. A drága csavarhúzó a kredencben.

Kevés embert ismerek, aki prezis prezentációkat fogyasztana... Olyanokat ismerek csak, akik néha elküldik az ilyenolyan konferenciára készített prezentációikat. De ők is többnyire Slideshare-en keresztül, mert azt legalább meg lehet nyitni bármilyen eszközön. Mobilböngészőben is.

A Prezi nagyvállalat lett. Elképesztő mennyiségű ember dolgozik azon, hogy üzletileg még 3,76 százalékkal jobban teljesítsen a core termék, mint az előző negyedévben. A kolumbiai júzereknek túl fehér a háttér, a koreaiaknak túl monokróm. Megy a globális pótmétertekergetés.

Remélhetőleg a három alapító ennek ellenére képes lesz még egyszer egy nagyobbat lépni, mint ami racionálisan indokolható lenne, és ahelyett, hogy egy eggyel színesebb és mosolygósabb PowerPoint lenne a Prezi végső állapota, valóban újragondolnák az egész prezentálás, kommunikálás, ötletmegosztás, tudásmegosztás mikéntjét. 

Lehet, hogy hülyeségnek hangzik, de szerintem a Prezinek már a Slideshare-t és az Instagramot is maga alá kellett volna gyűrnie. (Ambíciózus? Miért, a PowerPoint lenyomása nem az? Dehogynem. És nagyon helyesen az.)

Öt év elképesztően rövid idő. Ahhoz képest, hogy 2009-ben még a Királyi Pál utca kövén törökülésben ittuk a rozé fröccsöt, kifejezetten impozáns a cég transzformációs képessége. Főleg idehaza. 

Boldog szülinapot és még ambíciózusabb következő öt éves tervet kívánok a tisztelt prezistáknak!

 

Címkék: prezi prezi.com prezentációkészítő prezi 5 éves
2014.04.17. 11:04. írta: hírbehozó

Index.hu redesign 2014

2007 júliusában tettük ki a mostani Index dizájn első verzióját, ami gyökeresen szakított a korábbi külalakkal és funkcionalitással. Már az indulás napján megindult a kampány az Index fórumon és ennek a blognak a kommentjeiben is azért, hogy tegyük vissza AZONNAL a régit. Mert a régi jobb volt. Ez az új kusza, átláthatatlan, navigálhatatlan katyvasz meg azonnal takarodjon el. Legalább ennyi pozitív és támogató kommentet is kaptunk, értelmes módosítási ötletekkel együtt. 

Érdemes visszaolvasni a kommenteket ennél és ennél a posztnál. Ezt kellett utálni 2007 nyarán:

index_cimlap_preview.png

Volt olyan olvasó is, akit annyira felháborított az egész dizájnváltás, hogy egy Firefox plugin segítségével visszacsempészte a régi css-t a böngészőjébe. Aztán teltek múltak a napok, az olvasók hozzászoktak az új tálaláshoz, és talán minden idők legsikeresebb magyar webes médiadizájna lett "az Index dizájn". 

Legnagyobb részben Uj Péternek és Illés Etelének volt köszönhető az új irány. Egyszerűen hittünk ebben a vonalban. És ezzel el is érkeztünk minden redizájn projekt legfontosabb hozzátevőjéhez: a hithez. 

Az akkori, 2007-es Index elképesztően jó korszak volt. Nagyon nehéz már így utólag is megérteni, hogy pontosan miért, azt sokkal könnyebben, hogy miért lett vége annak a korszaknak. Talán úgy tudnám a legjobban szemléltetni az Indexet 2007 nyarán, hogy nekem egyáltalán nem volt az az érzésem, hogy én egy úgynevezett munkahelyen dolgozom. Szerettem bejárni, szerettem az összes projektet, amin dolgoztunk, és elképesztően erős volt a kohézió a szerkesztőségben, és a szerkesztőség körüli ügyosztályok között is. 

Egy kegyelmi állapot volt, ami elmúlt. Amikor ez a kegyelmi állapot kezdett kimúlni sokan, köztük én is, távoztunk. Lett helyettünk (sic!) egy másik Index, javarészt új emberekkel. És ma délután ők fogják megmutatni, hogy hogyan is képzelik el azt a terméket, amit ők készítenek, és ugyanúgy Indexnek hívnak. 

Nekem már volt szerencsém mélységében megvizsgálni a most kiélesedő új dizájnt. Az első benyomásom az volt, hogy érezhető a "több, mint ráncfelvarrás, kevesebb, mint redizájn" balanszírozás a végeredményen. Ha máshogy akarnám megfogalmazni, a mostani dizájnváltás sokkal inkább keresi az olvasói ízlést, mint a 2007-es. 

Amíg 2007-ben mi akartuk megmondanni a világnak, hogy mit gondolunk magunkról, addig a mostani Index szerintem inkább valami olyasmit akar mondani az olvasóknak, hogy "ez itt még mindig az Index, lécci, fogadjatok el minket, lehet szeretni ezt a szájtot most is, hogy egy kicsit más, megváltozott, újrafeltalálta önmagát. Ne kapcsoljatok el. Érdemes megvárni, hogy mi jön a rekám után."

Szóval ezúttal nem kell attól tartani, hogy az Index új dizájnja valami elképesztő asztalborogatós, odabaszós optikai armageddon lesz. Ugyanakkor azt sem mondanám, hogy észrevehetetlen ez a változás. 

Reszponzív, a böngészőfelület összes pixelét belakó, a három hasábot ezúttal tényleg teljesen kitöltő dizájnra kell számítani. Persze nagy képek, persze nagy videóajánlók, hangsúlyosabb cikkkiemelések.

És egy "Mindeközben" névre hallgató szerkesztőségi hírfolyam, amit mostanában leginkább a 444 műsorvezetésével szokás jellemezni. Ha messzebb megyek, akkor pedig inkább a BBC kiemelt témáinak percről percre folyamához tudnám hasonlítani. A Mindeközben a mostani blogketrec helyét fogja elfoglalni. A blogok pedig picit hátrébb tolódnak. Ez mindenképpen figyelemreméltó irányváltás a korábbiakhoz képest.

Dudás Gergő vezetése alatt szerintem egy viszonylag szabad, és mindenképpen új korszakot hozó arculatváltás előtt áll az Index. Újra meg kell szeretnetek. Újra meg kell szeretnünk. Kicsit elfelejtve azt, amit régebben gondoltunk az Indexről. Ezt a váltást kéne igazából Index 2-nek hívni. Kár, hogy arra a béna második címlapra ellőtték ezt a nevet.

A most megújuló Index eddigi leggyengébb mozzanata talán ez a blog. Szerencsére az új dizájn azért hangulatában is ezerszer jobb lesz, mint ennek a blognak a kicsit kelletlenkedő, áporodott, modoros hangulata.

Mindeközben a saját munkahelyemen is kiment egy új szájt (a NOL.hu), az alapoktól újragondolva. Ebben a projektben én a magam részéről leginkább a tartalom előtérbe helyezését tartottam a legfontosabbnak. Amellett, hogy a NOL több mint félmilliós cikkadatbázisa felfedezhetőségén próbálunk dolgozni. Szóval egy észrevehető és egyben sikeresebb szájtot építeni, sok matekkal, méréssel és gondolkodással. 

Továbbra is csak azt tudom mondani, hogy a magyar web írott része kivételesen értékes és érdekes. Lehet egy sor szájt arculatát szeretni vagy nem szeretni, de ha szétnézünk a világban, azt láthatjuk, hogy a magyar médiaszájtok messze progresszívebbek, kísérletezőbbek, mint külföldi megfelelőik zöme. És ez szerintem nagyrészt az ős-Internettó, majd a korai kétezres évekbeli Index és Origo hatása. És nagyon jó, hogy így alakult. 

Címkék: redizájn arculatváltás nol.hu index redesign 2014 index.hu redesign
2014.03.14. 10:04. írta: hírbehozó

Nyerj belépőt a HWSW iOS-fejlesztői képzésére! (x)

ios7_dev copy.png

Az iOS életében fontos változásokat hozott a tavalyi 7-es kiadás, az alapoktól újrarajzolt felhasználói felület mellett számtalan olyan fejlesztői képesség jelent meg, amelynek ismerete ma már alapvető elvárás egy alkalmazás készítőjétől.

Éppen ezért a HWSW és az ITFactory ismét közös fejlesztői képzéssel jelentkezik: idén tavasszal az iOS 7 újdonságaival és mélyebb képességeivel ismerkedhetnek meg a hallgatók.

A március 20-án induló App!képzés felállása a szokásos:

36 órás tananyagra számíthatsz,

a képzés maximálisan gyakorlatorientált,

az előadások online, élőben követhetőek, és ugyanitt lehet kérdezni is az előadótól.

A kurzust Kelényi Imre tartja, aki rendkívül tapasztalt mobilos fejlesztő, és ezúttal is lesznek vendégelőadók, akik éles iOS-fejlesztési projektek során megszerzett tapasztalataikkal színesítik a tananyagot – például Geszten-Kovács Péter, az iMind társalapítója, CTO-ja és a bpMenetrend fejlesztője is előad majd.

Ahhoz, hogy a platformmal még csak ismerkedő fejlesztők is be tudjanak kapcsolódni a képzésbe, a tavalyi App!képzés alapozó előadásait ingyenesen elérhetővé tették a szervezők; és ehhez kapcsolódik a HWSW és a Webisztán közös nyereményjátéka is, aminek a nyertese ingyenesen vehet részt a kurzuson.

A részvételhez az alábbi kérdés válaszát kell elküldeni az app_jatek@hwsw.hu e-mail címre, „Webisztán” tárggyal. A határidő március 14. dél, utána sorsolunk. Sok sikert!

A kérdés: „A képzéshez kapcsolódóan ingyenesen elérhetővé tett alapozó videoanyagok vendégelőadója milyen hangszeren játszik?”

Az App!képzés tematikájáról itt olvashattok bővebben, ugyanitt tudtok regisztrálni is.

Címkék: hirdetés hwsw hwsw app képzés ios fejlesztő képzés
2014.03.13. 11:26. írta: hírbehozó

LapTape: magyar laptoptartó a Kickstarteren

LapTape_use4.png

Müller Tamásék fogták magukat, és indítottak egy miniprojektet Kickstarteren. A LapTape egy olyan laptoptartó, melyet abban a helyzetben tudunk használni, amikor a kanapén feküdve felhúzott lábbal támasztjuk meg a laptopot vagy táblagépet. 

Minden jó startup olyan szerintem, ami valami egyszerűen megfogalmazható problémára ad megoldást. A LapTape nem biztos, hogy a tökéletes megoldás, viszont mivel könnyen elfér a zsebben vagy a táskában, és ráadásul klassz színekben szállítják, szerintem mindenképpen megér egy próbát. Én nyomom is a gombot a Kickstarteren. 

Az early bird LapTape 13 angol font, vagyis kiszállítással kb 5000 forint. Tipikusan az a termék szerintem, ami kiváló céges ajándék, és az Apple Store-ba is befér. Meglátjuk, meddig tudják elvinni ezt a hirtelen ötletből jött egyszerű terméket.

Korábbi magyar sikersztorik Kickstarteren: Balrum, ReOnion, GeoGebra.

Címkék: magyar startup Kickstarter LapTape
2014.03.10. 08:44. írta: hírbehozó

Az év eddigi legjobb mobil alkalmazása: Aviate

Az Aviate egy olyan nyitóoldal alkalmazás Androidra, mely a napszaknak és helyzetnek megfelelő alkalmazáscsoportokat és információkat mutatja a felhasználónak. 

Ébredés után a Morning nyitóoldal fogadja a felhasználót, és a reggel használatos alkalmazások - például a levelezés, ébresztőóra, időjárás - jelenik meg a képernyőn. Beállíthatjuk a munkahelyünk helyzetét is, és ebben az esetben a munkavégzéssel kapcsolatos alkalmazásokkal és információkkal fog kezdődni a nyitóoldalunk: Calendar, emlékeztetők, jegyzet, emailírás, stb. Természetesen ezeket a space-eket személyre is szabhatjuk...

Az Aviate nem csak funkcionalitásában, hanem megjelenésében is egyértelműen igényesebb, mint az iOS, de még az Android 4-hez képest is meggyőzőbbek a felületei, kinézete.

Mindez nem annyira meglepő, hogyha megnézzük, kik is készítik ezt az alkalmazást: William Choi, aki korábban a Google-nél a keresőalgoritmuson dolgozott, Paul Montoy-Wilson, aki a Google Play projektmenedszere volt, Jeff Chern, aki a Tableau-tól igazolt adatmágus. Illetőleg Bernat Fortet Unanue, akinek vizuális látásmódja, esztétikai érzékenysége már inkább művészet, mint alkalmazott dizájn. Szóval egy elképesztően erős csapat áll az Aviate mögött. Nem barkácsszakkör.

aviate.png

Az Aviate pár perc használat után világossá tette számomra, hogy mi a baj a mobil oprendszerek felületeivel és funkcionalitásával: nem segítik a felhasználót a hatékony és gördülékeny használatban, nincsenek tekintettel arra, hogy más és más élethelyzetben használjuk a telefonunkat.

Egyszerűen egy más minőséget hoz a telefonra. Egyszerűbbé, ösztönösebbé teszi a mobilhasználatot. Nagyon könnyű hozzászokni.

Tényleg már csak annyi kell, hogy a Triggerhez hasonlóan NFC-matricákat is elkezdjenek gyártani, hogy fizikai helyekhez mobilos műveleteket is lehessen párosítani, és akkor uninstallálom is a Triggert. 

Van pár invite-om. Akit érdekel, és van jobb androidos telefonja, írjon egy mailt, és küldöm a meghívót. A meghívóim közben elfogytak. 

Címkék: aviate app aviate android
2014.03.06. 09:05. írta: hírbehozó

Nexus 5: megéri-e az árát

nexus5_1.png

Rászántam magam végre én is, pár napja bevásároltam egy fekete 16GB Nexus 5-öt. Néhány észrevétel pár nap használat után. 

Amikor telefont vásárolunk, az egyik első, amire odafigyelünk - még bekapcsolás előtt - a telefon borítása. Milyen érzés kézben tartani. A Nexus 5 ebben a témában szerintem ma a legjobb telefon a piacon. Ez a nagyon szilárd, ugyanakkor picit gumihatású műanyag egyrészt fogásra nem hideg, nem csúszik, másrészt nagyon kellemes, magabiztos anyag. Olyan telefon, amit nehéz elejteni.

A Gorilla Glass 3-mal kiegészülve tényleg az a benyomásom, hogy ez a telefon nagyon nehezen fog eltörni a kezemben. Remélem, hogy a GG3 beváltja a karcmentességével kapcsolatos várakozásokat is. 

A telefon fizikai tulajdonságai közül két pici negatívum jut csak eszembe. Az egyik a telefon hátából kitüremkedő ormótlan optika, a másik pedig, hogy fejnehéz.  Vagyis a telefon felső harmada érezhetően nehezebb, mint az alsó egyharmada. Így amikor a zsebembe nyúlok, hogy kivegyem, rendszerint fordítva fogom meg, mint kéne. Amúgy a Galaxy Nexusnál ez a súlypont dolog még épp fordítva volt. Talán ezért is szokom meg nehezen. 

Mindezekkel együtt is azt mondom, hogy a Nexus 5 a piacon fellelhető telefonok közül az egyik legigényesebben megmunkált borítással rendelkezik. (A fehér Nexus 5-ről nem tudok nyilatkozni. Azt hallottam, hogy annak nem ilyen a kerete. Valamivel "kerámiásabb" hatású. Passz.)

Bekapcsolás után... Az Android 4.4 számomra nem túlságosan érdekes újításokat tartalmaz. Egyáltalán nem vagyok elájulva a felületi átalakításoktól sem. Viszont az Android 4+ szerintem továbbra is a legjobb mobil oprendszer, amit tényleg csak elrontani lehet ezen a ponton. Úgyhogy jól is tették, hogy nem próbáltak okosabbak lenni tavalyi önmaguknál a 4.4 tervezői.

Sebesség. Developer módban át tudunk váltani Dalvikról ART-re, ami elvileg gyorsítja a telefont. Én váltottam, de nem nagyon észrevehető a gyorsulás. Elsősorban azért, mert az alap Dalvikkal együtt is a Snapdragon 800, 2.26GHz processzor kiválóan hasít. Olyan érzés, mintha az Android és a hardveres háttér tökéletes harmóniában dolgozna. Piszok gyors telefon. Az indítás miliszekundumában berobbannak a képernyőre az appok. 

Ha ehhez hozzáveszem a 21 Mbps-es 4G hálózatot, akkor tényleg igazi korszakváltás hangulata van a Nexus 5-nek a Galaxy Nexushoz képest. Egy nagyon gyors telefon egy nagyon gyors mobilhálózattal egyszerűen életminőségbeli javulás a használója számára. 

Fotó. A teszteken elég sokan megemlítik, hogy gyenge a Nexus 5 kamerája. Nem tudom, hogy ők milyen telefont használtak korábban, mindenesetre nekem pozitív csalódás volt. Az optikai stabilizátor és a képfeldolgozás is nagyon szépen korrigálja a 8 MP-es mobilkamera sutaságait. Be kell kapcsolni a HDR+-t. Félhomályban, esőben is lehet értékelhető képeket készíteni vele. Nem olyan jó kamerailag, mint az iPhone 5S, de mindenképpen a jobbak közül való. 

5''-os kijelző. Akik azon rinyálnak, hogy ez már tényleg tepsi méretű készülék, nos, nekik üzenném, hogy én bizony még egy 5,5, netán 6-os telefont is simán vásárolnék. 1080x1920 (445 ppi). Ennyi pixelt simán rá lehetne tenni egy 6-os kijelzőre is. Csodálatos képe van amúgy a kijelzőnek. Egyetlen negatívum, hogy a 9:16-os arányt erőlteti a Google is. Szerintem portrait módban egyszerűen sok ez a 9:16 arány. A 3:4-es nettó viewport lenne az ideális. 

Érdemes próbálgatni hozzá a Light Flow appot. Árnyalatok szintjén tudjuk vezérelni a LED égők színösszhatását. Klassz irány értesítéskezeléshez (lemerül a telefon, nem fogadott hívás, prior naptárbejegyzés értesítés)

Mindezekkel együtt azt gondolom, hogy éves rendszerességgel egyre kevésbé érdemes telefont cserélni. A Nexus 5 azoknak nagy előrelépés, akik több, mint 2 éve vettek utoljára telefont. Nexus 4-ről én tuti nem váltanék. Régebbi telefonról viszont feltétlenül. És ideális telefon iPhone-ról váltóknak is.

Szürkeimportból már 100k huf körül meg lehet venni. Sőt, mostmár árulja a Telenor és asszem a MediaMarkt is.  Vessük ezt össze egy független iPhone 5S árával (~220k). Ennyi.

Címkék: nexus 5 nexus 5 teszt google nexus telefon androidos telefonok
2014.02.11. 17:19. írta: hírbehozó

Mielőtt beleölöd a pénzed a Facebookba, nézd meg ezt a videót

Hogy Avinash Kaushikot idézzem: a lájk a legszarabb mérőszám ever

Ha Facebook, akkor már inkább azon kell dolgozni, hogy az emberek beszéljenek a termékünkről, tartalmunkról ebben a térben. Ja, tudom, annak meg a kontenttrükközés lesz a vége. Jönnek az Upworthy jellegű szájtok, és elkezdenek facebookul tartalmat gyártani. Vagy várjunk csak... 

Én továbbra is csak azt tudom mondani, hogy jó tartalmat kell csinálni, és akkor a Google/Facebook jön hozzánk. A Google/Facebook nem gyárt tartalmat. Tartalmat mi gyártunk. És ha jól csináljuk, akkor a netezők ugyis elviszik a kontentet magukkal a saját virtuális tereikbe. 

Nem mondom, hogy értelmetlen dolog bármilyen ppc, de azt igen, hogy csupán fizetett social hirdetésekre alapozni a bizniszünket tuti öngyilkosság.

A videóban hivatkozott BBC-cikk itt olvasható

Címkék: facebook hirdetés geotargeting boostlikes
2014.02.10. 23:17. írta: hírbehozó

Beharangozó: New Tech Meetup szülinap + Pecha Kucha Night!

Most csütörtökön, a Toldi Moziban gyűlünk, hogy egyrészt megünnepeljük a Tech Meetup szülinapját, másrészt pedig azért, hogy ismét vegyülhessünk a Pecha Kucha közönségével. 

A menet a szokásos: 20 órától kezdődnek az előadások, utána pedig hajnalig tart az interdiszciplináris party.

A rendezvényre itt lehet visszajelezni. A program pedig a következő: 

Meetup színekben:

- Horváth Csongor: A 3D szkennelés házhoz megy

- Nagy Attila Áron: Hazai 3d nyomtató

- Hajdu Gáspár + Papp Gábor: Leap motion alkalmazás

- Lipecz Ádám: RoboPhone - we teach kids coding

A Pecha Kucha Night Budapesttől:

- Szövetség'39: Kísérleti bioépítészet a tengerszint-emelkedés ellen

- Béres Architects: Hideg ház

- minusplus: Prezi székház

- +1 PK előadás szervezés alatt

PKN_BP_vol36_plakat.png

Címkék: new tech meetup pecha kucha budapest
2014.02.10. 17:17. írta: hírbehozó

Hogyan készítsünk jó loader gifet vagy progress bart

loadergif.png

Deeje Cooley posztolta Twitterre a fenti képet, azzal a kísérőszöveggel, hogy a Facebook futtatott egy A/B tesztet, és a bal oldalon látható esetben a Facebookot okolták az app lassúságáért, a jobb oldali esetben pedig az iOS-t, vagyis az Apple-t. 

Nem tudom, hogy igaz-e ez a történet. Mindenesetre egy fontos problémára rávilágít. Nevezetesen arra, hogy a felhasználó nagyon nehezen tudja eldönteni, hogy ha problémát érzékel egy alkalmazás futtaásakor, akkor az az oprendszer, az alkalmazás vagy netán a telefon hardverének a hibája-e. 

A fenti példa azt sugallja, hogy ha az oprendszer loadergifjét használjuk az appunkban, akkor megúszhatjuk a dolgot. Mégha így is van, azt gondolom, hogy az a legszerencsésebb, ha a várakozást magát tesszük elfogadhatóbbá a felhasználó számára

Androidon jelenleg a Facebook app egy elég jó belépő progress barral rendelkezik. Végtelenített köranimáció helyett egy kör alakú progress bart használnak. A progress bar kétségtelen előnye a loadergifekkel szemben, hogy jelzik a felhasználó számára, hogy várhatóan mennyi idő is lesz, míg betöltődik az adott tartalom. Ez önmagában is segít elfogadhatóbbá tenni a várakozást. Még akkor is - miként az androidos Facebook app esetében is látjuk -, ha a progress bar valójában nem is a valódi betöltődési folyamatot mutatja. Ugyanis soha nem ér körbe az animáció. 

Az az állításom tehát, hogy ne kapkodjuk el a dolgot, amikor alkalmazásfejlesztésnél a loader gif / progress bar témakörhöz érünk. Ez az én szempontrendszerem: 

1. Egyedi loader gif készítése, mely az alkalmazás brandjegyeit magában hordozza. Törekedjünk az óra, homokóra, fogaskerék, gömbvillám, építési terület ("work in progress") metafórák elkerülésére. Csakúgy mint a recycle/refresh nyilacskák szerepeltetésétől is próbáljuk meg megóvni a dizájnt. 

2. Lehetőleg ne loader gifet, hanem progress bart használjunk minden olyan esetben, amikor 2-3 másodperc feletti várakozási idő valószínű.

3. Progress bar esetében az animáció utolsó egyharmada történjen gyorsabb tempóban, mint az első kétharmad. A felhasználó fokozódó türelmetlenségét ellensúlyozhatjuk egy, a szokásosnál tempósabb véghajrával.

4. Maga a progress bar csíkját ellentétes irányba animáljuk, mint a kitöltődés iránya. Lásd a Gmail betöldődési progress barjánál megvalósított Barber's pole effekt:

sYWhj.gif

5. Ha mindenképpen loader gifet kell használnunk, próbáljuk meg minél realivisztikusabban, elvontabban megjeleníteni az idő múlását, a körfolyamatot. Mint ahogyan a Google teszi ebben az esetben:

687474703a2f2f6e696b68696c676f68696c31312e636f6d2f6769746875622f476d61696c4c696b654c6f6164696e672e676966.gif

Ez pedig egy másik jó példa a ciklikusság relativizálására. És itt egy másik. És egy másik. És egy újabb. Illetve egy progress bar megoldás, mely hatszögre van értelmezve.

Rossz példákért nem kell messzire mennünk. Csak nyissuk meg bármelyik loadergif generáló oldalt.

6. Tervezésnél érdemes tekintettel lenni arra, hogy a felhasználó sokszor (esetleg: egy felületen egyszerre többször) fog összefutni ezekkel a felületi elemekkel, tehát semmiképpen se legyen túlságosan hivalkodó, hangsúlyos a megjelenése. 

7. Loader gifek esetében törekedjünk minél kisebb fájlméretekre, illetve előre gondoljuk végig, hogy a gif nem tud transzparens lenni, tehát végleges színkódokkal kell dolgoznunk, ráadásul max 256 színre optimalizálva. Ilyen módon mindenképpen a tervezési folyamat utolsó fázisában foglalkozzunk ezzel a kérdéskörrel. Miként a touch és fav ikonok megtervezésével is. 

A jó loader gif, miként a jó progress bar is segít a felhasználónak elfogadtatni a várakozást. Ezt a pszichológiai hatást pedig fontos megértenünk, mert az alkalmazáshasználat egyik fontos alapélménye a folyamatosság, a flow. Ebben a folyamatosságban a hiányzó pillérek áthidalására szolgál egy jól megtervezett loader gif, progress bar, 404 oldal vagy más empty states felületek. 

Ma már az alkalmazástervezésből nem maradhatnak ki ezek a lépések. Sőt, ezen lépések nélkül nem is beszélhetünk valódi folyamatkezelésről, harmonikus működésről.

Pár link a téma iránt érdeklődőknek:

Címkék: web design progress bar loader gif
2014.02.02. 10:23. írta: hírbehozó

Flipboardosodik a Facebook: jön a Paper app

Mike Matas, a Facebook terméktervezője beszélt a Verge-nek a február 3-án érkező appról. A feed ugyanaz, mint a normál Facebook nyitóoldalon, csak a reprezentáció más. 

Full screen képek, sok swipe és flip. Újságos élmény a mobilon. Igen, épp mint a Flipboard. Ezért kicsit vicces, hogy ez a Facebook Creative Lab első publikussá váló műhelymunkája.

Az biztos, hogy inkább üzleti oldalon merész lépés. Márcsak azért is, mert a Paper egyértelműen abba az irányba viszi a Facebook felhasználóit, hogy lehetőleg még többet tartózkodjanak a Facebookon belül. És minél kevesebbszer látogassanak el a linkeken keresztül más oldalakra. Más kérdés, hogy ha médiacég lennék, biztosan nem engedném be ide a tartalmamat egy az egyben. 

A jó hír viszont, hogy a Facebooknál is érzik, hogy a Twitter és a Facebook News Feed bizonyos szempontból nagyon hatékonytalan tartalomkínálás: túlságosan gyorsan pörögnek le a tartalmak. Igazából a Facebookon megforduló tartalomnak csak egy apró szeletével találkozunk. És ez alapvetően felhasználói felület probléma. 

Matasék a lassú dizájn filozófiát magukévá téve most azt a világot akarják egy kicsit becsempészni a mobilra, amit a Flipboard már behozott: a komótosabb tartalomfogyasztást. Vagy ahogy ő fogalmaz: azt az életérzést, ami a kiállításra látogató emberek sajátja, akik a kiállított képek előtt el-elidőznek néhány másodpercet. 

A Paper app-pal a Facebook szerintem valahogy azt is akarja állítani magáról, hogy náluk igenis létrejön elég minőségi kontent. Nem csak a cicás képek, a kisgyerekes poénvideók és a csetelő nyugdíjasok játszótere a fész

Na jó. Jövő héten meglátjuk, hogy mit tud ez az app. És ha érdemes, írok róla megint.

Címkék: flipboard facebook paper paper app
2014.01.30. 14:13. írta: hírbehozó


Blog, azoknak, akik a weben élnek, és már elfelejtették, hogy merre van Offlájnia.

A szerző (Szabó Gergely) design/ux és product vonalon tevékeny. Most épp a Ringier-nél is.

Email: webisztan at gmail

wwbutton.png

Hirdetés

Ezt olvassátok ti

Munkához friss linkek

Témák

android (109) app (40) apple (82) beharangozó (53) bloggerek (126) blogok (129) blogszolg (33) böngészők (34) bulvár (159) copyright (30) dev (83) dizájn (51) facebook (204) feed (30) filozomatika (120) firefox (34) gmail (83) google (515) google maps (49) hirdetés (34) how to (44) ingyen (31) ipad (31) iphone (87) iwiw (102) kávéhoz (84) keresők (51) kommuniti (133) konferenciák (51) lol (91) magyar (383) marketing (71) mashup (45) média (113) meetup (39) microsoft (95) mobil (115) myspace (46) politika (34) social network (161) startup (124) stat (111) térképalkalmazások (50) twitter (164) üzlet (129) videó (150) videómegosztók (94) wikipedia (35) yahoo (57) youtube (94) zene (63) MÉG TÖBB TÉMA

Olvasó szez

  • butter-k: Szép lett az index, jó ránézni(az első redizájn amikor nem fogott el a régi jobb volt érzés. Ugyanakkor 2 olyan idegesítő dolgot hozott amit nem tu... (2014.03.20. 11:00) Index.hu redesign 2014
  • spontan: Egy bennfentes a blogokról: cink.hu/politikai-okbol-tolta-alulra-az-index-a-blogokat-a-cim-1547161551 (2014.03.20. 11:00) Index.hu redesign 2014
  • iconoclast: Az természetes, hogy a felhasználók beletörődtek a 2007-es design-ba is (más választásuk nem volt), de ez nem jelenti azt, hogy használhatóságban ne... (2014.03.17. 15:31) Index.hu redesign 2014
  • Utolsó 20

A Webisztánon még

Feedek