Megölte-e a Google a mashupokat és a webkettőt?

Abban a pillanatban, ahogy kijött a Google a MyMaps (így működik) alkalmazásával, melynek segítségével "bárki" készíthet magának "mashupot", elkezdtek megjelenni a tech blogoszférában a mashupokat, sőt a webkettőt temető írások. Az ártatlanság vége, A nap, amikor meghalt a webkettő, A webkettő gonosz machiavellista tréfája...

Hova ez a nagy világvége hangulat?

Ugye azzal, hogy a Google elindította "csináld magad" térképszolgáltatását sok, a GoogleMaps API-ját használó startup lehetetlen helyzetbe került, hiszen ők épp abból szerettek volna meggazdagodni, hogy a Google nem csinál semmit e téren, de majd ők jól betömik a piaci rést azzal, hogy egyhetes fejlesztésükkel lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy kis színes zászlókat és buborékokat tehessenek egy webes térképre.

A Google várt és várt, hátha felnő valami komoly és értékes szolgáltatás, mely az ő API-jukra épít. Átütő siker azonban nem született az elmúlt években. Hiába van többezer térképes mashup a piacon, mélyreható sikere egyiknek sem volt. Elsősorban azért, mert kevés a hozzáadott érték az olyan szolgáltatásokban, mint például a Frappr.

S mert így van, bizonyos szempontból a Google mostani lépése csak felgyorsította a folyamatot. Na de vége-e ezzel a mashup kultúrának? Nyilván nincs. Miért nincs? Mert a GoogleMaps API-ját kreatívan használó startupok - gondoljunk például a TwitterVisionre - olyan hozzáadott értéket képviselnek, amire a Google nem lesz képes. (Hacsak nem vásárolja fel caklipakli a Twittert.)

Going forward one of the things that will separate the API-driven maps from the millions of My Maps mashups will be the sophistication of integration, degree of dynamic data, and use in higher-value applications. Even true for just some of the fun mashups like the recent flurry of quasi-realtime twitter maps that would still rely on the API.

The maps mashup battle has certainly been taken to the next level and this demonstrates what a difference tools can make when a platform technology is moved from solely a developer-centric API realm into a true mass-market. (ProgrammableWeb)

A mashupok fő előnye, hogy a szokásos piaci szekértáborokon átívelő szolgáltatásokat képesek létrehozni. Ez pedig - nem annyira fura módon - a Yahoo-nak és a Google-nak is érdeke. Visszatérve még egy pillanatig a TwitterVision példájára: nem pontosan érthető számomra, hogy a MyMaps megjelenése mennyiben veszélyeztetné az ilyen mashupokat.

A MyMaps nem mashup, és nem is mashupkészítő alkalmazás. Hanem a Google saját térképalkalmazásának egy személyre szabható verziója. S bár a különböző MyMaps-ötleteket a Google indexeli, s elérhetővé teszi, vagyis próbál közösséget építeni az új szolgáltatás köré, vajmi kevés esélye van annak, hogy a TwitterVisiontől levegőt szívna el egy ilyen közösség.

Végül pedig ne feledjük, hogy a "mashup" nem egyenlő a GoogleMaps API-t buheráló szolgáltatásokkal. Bár kétségtelen, hogy a legtöbb mashup ezt az API-t használja, de szép számmal találunk olyanokat is, melyek nem a kézenfekvő "térképen megjeleníteni valamit" utat járják.

Egy eszköz nem képes megölni az ötleteket és az innovációt. Ha ebben hinnénk, sosem jöttek volna létre az elmúlt években felnőtt és elképesztően népszerű közösségi szolgáltatások. Hoppá: közülük egyik sem GoogleMaps-mashup...

Az innováció, valamit a web közösségi jellegének kiaknázása tovább fog folytatódni ebben az évben is. Az ömagában eddig is igaz volt, hogy a nagyok uralják a piac jelentős hányadát. Nem valószínű, hogy egy startup bebuktatja jövőre a MySpace-t, vagy a Dailymotion lenyomja a YouTube-ot. De épp a Twitter, a Joost és társaik példája mutatja, hogy értelmes emberek nem csak 2005-2006-ban léteztek.

A Google My Maps megjelenése azt üzeni számunkra: a térképalkalmazások 2007-re elérik a tömegszolgáltatások szintjét. Nagyon népszerűek lesznek, nagyon sok lesz belőlük, nagyon sok mindenre fogják használni őket. Erről azonban a legkevésbé sem a halál jut eszembe.

És végül az egyik érintett mashup, a Platial véleménye a történésekről:

We’ve gone beyond mash-up into a space where real differentiation now takes place among mapping offerings. Google has disrupted our businesses this morning BUT haven’t touched what we consider to be our main use case, target or any of that…yet. Disruption is a reality and while of course I don’t revel in the idea of competing with Google, there are many ways this can be good most importantly that they have elevated the game.

It’s been tough for people to see the real technology behind mash-ups because it has been something in Google’s wake. This will be a great strengthener for a couple of mash-up companies.

Címkék: google mashup térképalkalmazások filozomatika
2007.04.06. 09:45. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg szerencse, hogy a jo-hely helyeket, nem pedig terkepeket tarol, mint a legtobb mashup.
Hát igen... Most derül ki, hogy az ilyen megoldásokat csupán egy API-ra építeni nem egy nagy jövő. Milyen irónikus, hogy akik eddig a googleplex fele imádkoztak reggel, pont onnan kapják a "csapást".
De hát nem ez a web2 eggyik lényege, hogy bárki egy jó ötlettel képes valami nagyot alkotni minimális erőforrásokkal? Most, hogy már api programozástudás nélkül is lehet ilyen megoldásokat csinálni fog kiderülni, hogy melyik jó ötlet marad életben.
a twitter vision félórás, ebéd közbeni bámulása (jobb szó nincs rá) csöppet átformálta a véleményem a szolgáltatásról.
tetszik.
én pár hete próbáltam a google map tab popup-jába flash videot tenni, de két-három térkép mozgatás, meg zúmolás után feladta a brózer. 5-600 MB memória meg már mégse legyen egy böngészőé. Pedig a tabok tartalmát akkor kapta, mikor a tag rávitte az egeret a markerra, szal full live, de mégse. belassult. szal villantani mindennel lehet....
HH miért zavar, ha (kommentben) linkelek? Trackback-et sajnos nem tudok küldeni...azt is törölnéd?
(Nem. Épp a trackbacket vártam tőled. Úgy látom, hiába.)
Sajnos az atw miatt nem tudok trackbacket küldeni meg pingelni, ezért is szoktam linkelni.
Érdekes dolgot fedeztem fel. A get direction nem működik sajnos rendesen magyarországon. Csak városnévre lehet keresni utcanévre nem. Viszont ha berakunk egy placemarkot ahonnét induln szeretnénk onnét már a cél állomásra rendesen elnavigál. Pontos utcákkal mindennel
állítólag csinálják a magyar routeolást. tán még az év vége előtt meglesz....
semmi gáz ezzel a szolgáltatással, csak divat fikázni mindent, ami vmiylen szinten sikeres.most divat fikázni a google-t és mindenért felelősnek tenni, ahogy a microsoftot, az internet explorert stb.
a nagy firefox kampány is ezt a divatfika-hullámot lovagolta meg. tudjatok hany ember van, aki pl feltette a firefox-reklamo az oldalara és kozben ie-t használ? :D
nah, ez már picit off :D
annyira nem ölte meg, hogy még új eszközt is adott a kezükbe.

a saját térképekhez a google ad KML (GeoXML) linkeket, az API-ba meg bekerült a GGeoXml függvény, ami ráhúzza egy overlayben a beágyazott térképre a sajátot, így a mymaps bárhol megjeleníthető, nemcsak a google nem túl izgalmas felületén.

nem tudom másként értékelni, mint rendkívül barátságos lépésként. ugyan nem tervezek semmiféle szolgáltatást, csak a saját blogom okosítanám fel kicsit a térképekkel (ha majd lesz időm), de tiszta haszon: nem kell a marker, infowindow, polyline, polygon rajzolgatós szarakodással is foglalkozni, megcsinálták helyettem az admin felület egy részét.