Az első magyar netbook osztály

Az persze csak az évek múlva derül ki, hogy hoz-e változást az oktatásban a Classmate, és főleg milyen irányban. Wagner Éva szerint a diákok mindenképp motiváltabbak lettek a laptopok bevezetése óta, szívesebben vesznek részt a közös munkában, és a problémamegoldó képességük is sokat javult.

Gyakran olyan feladatot kapnak, amihez a netről kell beszerezni az információt, ilyen volt például, amikor a háztartások fogyasztását kellett kiszámolniuk. A tanárnő megadta egy kilowattóra felhasznált energia árát, a diákoknak viszont maguknak kellett összegyűjteniük a netről, hogy egy-egy háztartási eszköz mennyit fogyaszt. A keresés során nemcsak a feladatra kaptak választ, de megtanulták jobban kiismerni magukat a neten és a magyar oktatásból gyakran hiányzó önálló gondolkozásra is rá lettek kényszerítve. (Vonalzóval könnyebb verekedni)

Az Intel kísérleti projektje erősen rímel múltkori vitaindító postunk témájára, miszerint jó ötlet lenne-e, ha a diákok kedvezményesen juthatnának olcsó netbookokhoz. Az akkori threadből is kiderült, hogy sokan kételkednek abban, hogy egy ilyen szintű projektet képes-e hatékonyan véghez vinni az állam.

Ugyanakkor az Index fent idézett riportja engem meggyőz arról, hogy itt nem egy pusztán elméletben működő ötletről van szó. A diákok életének mindenképpen része az a digitális kultúra, mely későbbi versenyképességük alapvető indukátora lesz. Nem mindegy tehát, hogy az oktatás mennyiben támogatja ennek a digitális kultúrának az elmélyülését.

Én hiszek abban, hogy a mai diákok semmivel nem rosszabbak, mint az egykoriak. És a magyar diákok sem rosszabbak a külföldieknél. Ha jelentős hányaduk digitálisan éretten, az önálló gondolkodáshoz és problémamegoldáshoz hozzászokottan érettségizik le, akkor máris optimistábban látnánk a magyar társadalom következő évtizedeit.

Címkék: oktatás politika netbook
2009.02.11. 13:11. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Már a multkori poszthoz is kommenteltem, de újra elmondom:

MINDEN DIÁKNAK LESZ LAPTOPJA AZ EU CSATLAKOZÁS 5. ÉVFORDULÓJÁRA,
azaz legkésőbb idén május 1-re. Ezt maga GYURCSÁNY mondta. MEGÍGÉRTE, tehát ez már biztos, hiszen csak nem hazudik... :P

www.mno.hu/portal/584822?searchtext=laptop
A buktató abban lehet, hogy elég sok tanár digitális analfabéta...
Másrészt pedig szerintem ez inkább gimnáziumokba való
szerintem simán azért kellene lobbizni a multiknak, hogy az szjához hasonlóan a tnya egy bizonyos részéről (mondjuk 10+10%-ról) a cégek maguk rendelkezzenek. az állam csak a lehetőségeket sorolja fel, az a pénz mire adható.

így el lehetne kerülni a kakaóbiztos közbeszerzéseket, mert a privát cég maga veszi meg a gépet, és nem fogja magát lejáratni, hogy azt a piaci ár többszöröséért számolja el, meg ugye nem is nagyon érdekelt ebben. másrészt ugye reklámnak sem rossz.
Egy beszállító egy oprendszerrel, gratulálok. A Windowsra szoktatás újabb eleme megspékelve az egyindulós pályázatok diszkrét bájával, hát ez az információs társadalom idehaza.

Az eredeti cikk pár kérdést kifelejtett, persze fél év után nem lehet mindent megválaszolni, de megint csak a lényeg maradt el. De itt majd pótoljuk.

-Mennyi idő alatt amortizálódik egy gép a gyerekek kezében? Egy vagy 10 év? Mert ha minden évben új gépet kell venni (kispórolható mozgó alkatrészek: vincsi, Cerka hűtőventije), akkor kurva nagy pénzkidobás az egész.
Ha négy-öt évig kihúzza egy gép, akkor "nemzetgazdasági szinten", másolható tartalommal már lehet értelme a dolognak, a minden-évben-új-tankönyvcsomag jó magyar szokása már kiváltható.

-Próbáltak-e valamilyen formában távoktatást is becsempészni? Mert hogy a mosógép mennyit fogyaszt, nyolcadikban, remélem nem ez az internet használatának a csúcsa. Ha lenne pl. olyan tárgy, amit a projektben résztvevő, mondjuk, öt osztály tanulóinak egyvalaki oktatna, összevontan, akkor azt mondanám, hogy egy kérdésre választ kapunk.

-Mi van az otthoni internettel, ezzel foglalkozik-e valaki? Mert, ha pl. a leckét offline kell megoldani, az kicsit gázosnak tűnik. A keresgélés olyan dolog, amit kevésbé tudok egy óra 45 percében elképzelni, inkább otthoni.

-Mi a helyzet az irodalomórával? Mert ahány képet látok, ez itt mind a természettudományos oktatás része, a mat-fiz tanár jó, hogy tudja használni a számgépet. József Attilát is a Classmate-ról olvassák (MEK-ről letölthető), vagy ott -"az olvasás semmivel nem összehasonlítható élménye" miatt könyvet olvasnak? (azaz a hátizsákba az pc mellé még be kell tárazni az összes olyn könyvet, ami pl. nincs meg magyarul)?
Én, jelentem, kipróbáltam, a múltkori polémia után elolvastam az Arany embert Eee-n, és meglepően kényelmes volt, ennek is megvolt a maga élménye.

Valahogy az az érzésem, hogy olyan ez, hogy most nem azért állnak át a gépekre, mert az hatékonyabb, stb, hanem mert ez a trend, csinálunk egy tessék-lássék projektet, aláírunk egy szándéknyilatkozatot, oszt viszont látására. Félek, mert a cikk sokatmondóan semmitmondó, remélem, nem a háztartási gépek fogyasztása a csúcs.
amint azt írták, tényleg sok tanár digitális analfabéta, a másik, ami miatt megbukik a dolog, az az, hogy ha netezhet a kölyök órán, akkor inkább játszik a neten magyarórán, minthogy odafigyeljen.
Meg kellene csinálni azt, hogy a tanárnál is van egy gép, és ott figyeli, hogy a kölykök mit nézegetnek a neten, vagy hogy egyáltalán be van-e kapcsolva a laptopja...
Csak példakérdés:

Kell-e egy gyerekszámítógépbe "3,5-4 órán keresztül működőképes akkumulátor"? Otthon, vagy az iskolában nincsen áram?
Ha van, akkor meg minek cipelje a gyerek a gép súlyának usque felét, árának ötödét kitevő, amortizálódó akkut? Ezt minden évben kifizeti a magyar állam ~150 000 iskolakezdő nebulónak?
Először a Windowst kéne lecserélni a kormányzatban, nem vagyunk mi olyan gazdagok, hogy milliárdokkal tömjük az MS-t. Egyrészt ingyenes, másrészt pontosan ismert a belső működése (nyílt forráskód), továbbá nem alakul ki függés egy amerikai multicégtől. És nem kell drága vírusírtókat sem telepítgetni.

Nemtom hogy csinált-e már valaki tanulmányt, hogy Linuxra átállni mennyi idő és pénz lenne, mikorra hozná vissza az árát? Vagy a marha okos miniszterek gondolkodás nélkül nyomatják a milliárdokat az MS-nek?

Nem tudom hogy gépen milyen könnyen tudnak írni, pl. ha hosszú esszét kell írni a dogában, akkor az nehehzen megy annak, aki nem tud vakon gépelni 10 ujjal.

Majd ha sokkal olcsóbb lesz az A4-es méretű ebook olvasó (pl. Amazon Kindle, de az nem A4-es), akkor azokat lenne érdemes bevezetni könyv helyett. Csak egyszer kell megvenni, de utána rá lehet tölteni az összes tankönyvet. Ott is a bevitellel van viszont probléma, papír könyvbe persze sokkal könnyebb írni, mint képernyőre, ha lehet egyáltalán.
Azert remelhetoleg nem netbook osztaly, csak nehany oran hasznaljak. Nem jo az, ha eleve azt szokja meg a diak, hogy semmit nem kell megjegyezni, mert azert ami nem a fejben van, azzal dolgozni, alkotni nem lehet.

WindowsXP? Na gratula, megsem vagyunk mi szegeny orszag. Szoktassuk csak az N+1. generaciot is ra es akkor huszonpar evesen az elso munkahelyen majd nagy szajjal mondhatja, hogy o mar uj dolgot megtanulni nem fog, a vindozt ismeri, hu de draga lenne atkepezni, es akkor vesznek majd neki ott is, es ki lehet irni az ujabb kormanyzati szoftver tendereket windowsra. Hiszen - meglepo modon - mindenki azt ismeri. Valami egeszen felhaborito, hogy ezen a teren mennyire nem valtozik semmi. Konkretan mi a loszart nem lehet linux alatt megcsinalni egy ilyen netes oran, ahol gyakorlatilag csak bongeszni kell?
A tanarakon bukik el a dolog. Még a tanár.1 sem létezik, a tanár.2 meg csak vágyálom. Egy emailt sem tud megírni a többségük.
"Wagner Évának első dolga volt lecserélni azt egy kiforrottabb, használhatóbb programra,"

Szerintem kevés olyan tanár van az országban, aki nem az alap szoftverekkel dolgozik. Ezen is látszik, hogy valószínűleg az itt szereplő tanár sokkal jobban ért hozzá, mint úgy általában a tanárok.

"Mindez azonban csak akkor működik, ha a tanár kellően felkészült és ráépíti a tananyagot az informatikai háttérre, amit óráról órára biztosítani majdnem lehetetlen, áll a Jövő Háza vaskos tanulmányában."

A tanárok többsége most is az évekkel ezelőtt kidolgozott anyaga szerint tanít. Papíron is ugyanolyan nehéz felkészülni, ha nem nehezebb. Az, hogy bele kell csempészni interaktivitást az anyagba nem új dolognak kellene lennie, legfeljebb idáig nem volt ennyi lehetőség rá. De sokan most sem teszik ezt meg.

Kíváncsi lennék egy kevésbé elit iskola falai között milyen eredményeket érnének el.

Hogyan csinálnak házit a gyerekek, ha otthon nincs net?

Mennyiben módosítja a classmate pc jelenléte az informatika oktatást?
Az teljesen igaz, hogy így rá vannak kényszerítve a használatára. Remélhetőleg ezáltal rájönnek a technika előnyeire, és nem csak a házifeladatot látják benne. (bár az utóbbi sem kizárt)
Azonban a másik nagy probléma az általános felhasználói ismeretek megszerzése. Ugye itt lenne jó, ha egy funcióra több program lenne, vagy mondjuk számtech órán más progi futtna, mint a gépeken. Erre a problémára a classmate egyelőre nem ad megoldást.

Amúgy szerintem nem a következő generáció a technika elterjedésének visszavetői. Pontosabban velük is törődni kell, de jelenleg fontosabb lenne a felnőttek idegenkedő rétegének felvilágosítása. Például az internetszolgáltatók is részben azért nem húzzák ki a kábeleket a falukig, mert az 500 fős faluból csak 3 ember akar netet. Úgy meg nyilván nem éri meg.
Hát igen a windows-ra szoktatás igen kártékony is lehet. Hogy lehet az, hogy más nyugati országokban kormányzati szervek linuxot használnak...

A mai kor gyermekei egy kicsit el lesznek lustítva, még hajdanán a dos 6.22 -vel meg lehetett tanulni jó néhány olyan dolgot ami igen csak hasznos a mostani időkben is.