Azért mert fejlesztő vagy, még nem kötelező ronda dizájnokat készítened

Az előző postban már előjött, de részemről ez a téma megér egy önálló bejegyzést is.

Nézzünk csak meg egy átlag androidos alkalmazást. Első ránézésre el lehet dönteni, hogy az adott appot teljes egészében egy fejlesztő, vagy esetleg egy team dobta-e össze. Miből látszik? Hát persze, hogy a dizájnból és a felhasználói interfészből. Pontosabban: annak igénytelenségéből. (Nagy-nagy tisztelet a kivételnek.)

Ha a fejlesztőnek semennyi szépérzéke nincsen, bízza a dizájnolást dizájnerre. Ha nincs erre pénz, kapcsolat, lehetőség, akkor meg vegye a fejlesztő a fáradtságot, és nézzen már utána, guglizza ki, hogy hogyan kell olyan felhasználói felületeket és dizájnokat készíteni, amitől nem hányja el magát az ember.

Nem menő kifogás az, hogy "én fejlesztő vagyok, nem érdekel a dizájn". Felhasználóknak, embereknek készítjük a szolgáltatásokat. Az igénytelenség - még ha a dizájnt, a usabilityt vagy az ui-t érinti is - elfogadhatatlan. Ráadásul erősen lerontja az összképet.

Hiába szép a kódod, hiába működik jól a szoftver, ha a felhasználó bottal sem piszkálná meg, mert olyan igénytelenül sikerült becsomagolnod.

Még azt is elfogadhatóbbnak tartom, ha egy fejlesztő egy-az-egyben lenyúlja egy szép alkalmazás, szolgáltatás dizájnját. Még a lopás is jobb, mint egy vállalhatatlanul ronda megjelenés.

Persze ilyenkor jön általában az érv, hogy "nincs idő" a dizájnnal pepecselni. Nézzük csak meg például a Google dizájnját. Láthatjuk, hogy szép, használható, finom dizájnmegoldásokhoz nem kell feltétlenül karácsonyfát rajzolni és a felületekbe hegeszteni.

Legalább a Smashing Magazine Design rovatát illik olvasni minden fejlesztőnek. És ha nem is kötelező fejlesztőként túlszárnyalni egy menő webdizájner képzeletvilágát, kreativitását és tudását, de egy vállalható dizájn és UI fontos törekvés kell, hogy legyen.

Ha sokat dolgozunk egy fejlesztésen, ne ezen múljon a munka sikere.

Címkék: ui geek dizájn webdizájn gui
2010.05.04. 19:59. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Programmer art"...

Xbox Live Indie Games-en (ez nem ugyanaz mint a Live Arcade) szoktam látni olyan játékokat, amik még akár jók is lennének, csak már ránézni is fáj.
De akkor legyünk konstruktívak és próbáljunk okosságokat mondani.
Ha profi dolgot nem tudunk akkor csináljunk nagyon egyszerűt és szabványosat, abból baj nem lehet.
A webes jótanácsok itt is működnek, a nagy margó elegáns (a helykihasználás a csúnya munkák legfőbb jellemzője), harmonizáló színek, kevés szín, sorközök, stb.
az "egyszerű, de szép" kategóriába a youtube is beletertozik.
@Dávid..: Bonyolítja a dolgot, hogy a felhasználók mondják meg, hogy mi a szép és jó, még akkor is, ha a sikerlista elejét látva sokszor a képzett dizájner a haját tépi. Bár az iPhone esetén mégis igaz, hogy a nagyon szép dolgok nagyon sikeresek is lesznek. emberapp.com/explore/categories/user-interface-design/iphone
A fenti bejegyzés nagyon is a szívemből szól :) Valahol ott kellene kezdeni, hogy az iskolában a programozási alapismeretek közé tenném. Milliószor találkozok hasonló szöveggel, hogy "fejlesztő vagyok nem kell értenem hozzá" stb. A durvább esetekben már alap html-t sem akarnak összerakni a fejlesztők. Nem kell hogy értsen a felület tervezéshez, de manapság már olyan sok alap sablon elérhető, hogy szinte mindent meg lehet csinálni. Igaz olvasni kellene hozzá és időt fordítani rá...
Egyszer még megéljük, hogy meg lehet élni idehaza mobil GUI fejlesztésből. Sok éve foglalkozom vele, mint formatervező és grafikus, de nem volt még hazai ügyfelem... Illetve pár napja kaptam az első felkérést.
@viktorlantos: Lehet, hogy ez a korrektebb válasz és nem az amikor az iparművészeti diploma nélküli önjelölt dizájner az ellenkezőjét állítja.
De milyen forrásokat lehet ajánlani tipográfia, színelmélet, UX, stb. témakörökben?
Minden szóval egyetértek :) Épp egy androidos alkalmazáson dolgozom, és egyszemélyben fejlesztő és dizájner is vagyok, közel sem olyan egyszerű feladat, mint egyes hiszik. És szinte minden programozó ismerősöm magasról sz*rik a dizájnra, sőt, kifejezetten ciki dolognak tartja, ha valaki ilyen "értelmetlen" és "felesleges" dolgokkal pepecsel. Szépérzékük pedig nullához közelít, egyszerűen nem értem miért ilyen általános ez.

Amúgy kicsit off, de nagy dilemmám most, hogy mi a jobb: android default fekete hátteres alkalmazásaihoz igazodni, vagy csinálni valami egyedi fehér/világos dizájnt? A szép androidos alkalmazások valahogy mindig világos hátterűek (lásd az új twitter app).. Ha valakinek van véleménye szivesen meghallgatom :D
Ez azért kicsit durva általánosítás.

Vannak szépérzékkel megáldott programozók, mint ahogy az is igaz, hogy nem minden szőke nő hülye...

Egyébként "néha" pont a megrendelők azok akiknek nincs szépérzékük, és egy 95%-ban kultúráltan összerakott szoftvert elkezdenek szétcseszegetni, mert ők mindenképpen zöld villogó szöveget szeretnének.

Ha nem tetszik egy alkalmazás, akkor ne használd. Ennyi a történet.
Nagyon fontos, hogy a tartalom és a design összhangban legyen. Ha egyik, vagy másik kilóg, az a felhasználási élményt csorbítja.
@terry_sanfransisco: Szerintem is nálad van az igazság. Ne várjuk el a programozótól feltétlenül, hogy usability szakember és designer legyen. Természetesen az nagyon jó, ha mindegyikhez egyenlő szinten ért, akkor ő egy kivételes tehetség. HH abban szintén igazad van, hogy ezekhez alap szinten mindenképp értenie kell, de sajnos attól, hogy a smashinget böngészi már nyitottabb lesz a dolgokra, de jó designt, praktikus interface-t nem tud tervezni. Szerintem a team a megoldás mindenre. A kőműves sem tervez házat, az építész sem vakol.
Néha már a hajam égnek áll. Én fordítva is kötelezővé tenném. A designer is tanuljon egy kis technológiát, amire dolgozik, mert (és tényleg tisztelet a kivételnek) iszonyatos dolgokat képesek összehozni azzal a felkiáltással, hogy "nekem nem kell értenem a HTML-hez meg a PHP-hoz, oldjátok meg, annak az 1pixelnek ott a helye *sniff*".

Egyébként ezért kell minimális szépérzékkel rendelkeznie a fejlesztőnek és a sitebuildernek is, hogy kellően alátámasztva meg tudja magyarázni a designernek a tutit.

BTW, amúgy egy alapvetően linuxos közösségtől senki se várjon tuti designt, ahol a praktikusság előrébb szerepel a listán. Az ilyen vegyen iPhone-t, ott az első a design, minden más valahol hátul kullog a sorban.
Nagyon jó poszt.

Az a nagyobbik baj egyébként, hogy az említett fejlesztők nem csak dizájn téren igénytelenek, hanem a saját munkájukban is. Elképesztő, hogy milyen silány, szedett-vedett kódokat adnak ki a kezük közül. Aztán ha az ember szóvá teszi, akkor mosolyog az illető, megvonja a vállát, és csak annyit mond, hogy "leszarom, működik, nem?".
Biztosan van egy objektív és megtanulható szabályhalmaz amitől valami szép és használható lesz. A szubjektív szépérzék szót hagyjuk az unokájukat dicsérő nagymamáknak.
@Rung András: Igazad van, de számtalanszor bebizonyosodott már, hogy egy fecske is csinálhat nyarat.

Egyébként mi lett a blogoddal, 3 hónapja nem volt új bejegyzés? Nem érsz rá?
Egy fejlesztő ne akarjon grafikus programokkal bíbelődni. Ezt senki nem várja el. A grafikus szaki sem fog adatbázist túrni, szervert hekkelni, és visual studiózni.

De ahogy írtam az internet tele van INGYENES, vagy egy tábla csokiért kapható durva templatekkel. Sok fejlesztő a kódokat is így "kölcsönzi". Csak le kell töltenie ezeket a sablonokat és a sablonra rákötni a lekérdezéseket stb. Ez szemlélet és igényesség kérdése. Ne értsen typohoz, designhoz mert arra más szaki kell. De legyen betárazva pár forrás. És hogy ne csak dumáljak íme egy példa: themeforest.net/browse/tags/usage/admin

Megkockáztatom ezek között rengeteg olyan template van amit magyarországon design cégek sem készítenek.
@viktorlantos: Nem webről va szó, hanem a példában iPhone-ról, azaz mobil alkalmazásról. Van erre is template?
Ha valakit Android és/vagy iPhone fejlesztőként, érdekelne közös munka mobil GUI tervezővel, keressen meg. :)

Referencia: www.bybstudio.eu/03b.html
@Takács Árpád: Igen, sajnos, de nem kell sokat várni, feltámad és hasznosabb lesz, mint újkorában!
@Nakhchivan: google a barátod. Iphone GUI template. Szerintem percek kérdése hogy kismillió okos dolgot találsz. De mielőtt bármilyen iphone alkalmazásra ráugrik valaki, az első, hogy elolvas ilyeneket: www.smashingmagazine.com/2009/08/11/how-to-create-your-first-iphone-application/ itt photoshop templatek vannak linkelve. Ez is kb az első 1-2 link között volt: speckyboy.com/2010/04/30/iphone-and-ipad-development-gui-kits-stencils-and-icons/
Mind1 hogy web, iphone, desktop cucc. Mindenhez van anyag. Max egy kicsit többet kell vele dolgozni a platform sajátosságai miatt. De akkor is ezerszer jobb mintha valami béna formázatlan cucc készülne.
@viktorlantos: Szabványkomponensképgyűjtemény. Ebből még nem derül ki, hogy milyen objektív szempontok alapján szép és használható egy alkalmazás.
@Nakhchivan: Ha ilyen sarkosan nézed, akkor azt mondanám ne a fejlesztő döntse el mi a szép. Elég ha a szabványokhoz alkalmazkodik. Ebben segít a szabvány gyűjtemény.
@Nakhchivan: biztosan van, de HOL? Engem, mint fejlesztőt baromira zavar az hogy nemszülettem ezzel a fajta "szépérzékkel". És bár baromira sokat próbálok tanulni a témában, gyűjtöm a szép/egyszerű/elegáns grafikai megoldásokat, próbálok tipográfiában elmélyülni,ps tutorialokat bújok, templateket gyűjtök, valahogy mégse jön ez -számomra- olyan egyértelműen, mint akiben megvan ez veleszületett képességként.
Szóval ha van ilyen "szabályrendszer", vagy ötletgyűjtemény, én nagyon szívesen venném hogyha megosztaná valaki, természetesen időt és pénzt is áldoznék rá.
@gabesas: Egy malomban őrlünk. :-) Általános kesergés helyett nagy igény lenne olyan cikkre ahol hozzáértő ír tipográfiáról, színelméletről, hogy miben különbözik a mobil és desktop app, stb.
@Nakhchivan: A mobil és a desktop alkalmazások legnagyobb különbsége a felbontásban és a bevitel milyenségében van, nem másban. Beszélek majd HH-val, lehet tényleg érdemes lenne összehozni egy ilyen cikket, vagy cikksorozatot.
programozó és grafikus együttdolgozása kb kötelező elem lenne,

a klasszikus reklámkészítésben a copywriter-art director team már vagy 50 éve remekül működik:)
@lacam: most nemazért, de mit szedtél össze? Számomra triviális semmiségeket írtál le, pár sorban.
Ezt kellene, meg azt kellene, az ilyeneken szoktak elbukni meetingek alatt kitalált nagy ötletek meg tervek is, hogyha nincsenek konkrétumok adva sehol.
Mindenki tudja hogy hogyan kellene, a grafikusok láthatóan nemhajlandóak közeledni a fejlesztéshez (vagy ha igen, akkor az esetek jelentős részében irreális igényekkel), ezért nekem fejleszőnek kell a grafika és az UI felé mennem. DE HOGYAN?