Hát igen. Nem vagyok teljesen biztos benne, hogy nem fake ez a videó, de abban viszont igen, hogy erősen csökkentheti a munkakedvet, hogy hirtelen megjelent 226 milliárd forintnyi summa Kevin Systromék bankszámláján.
Bármi is van az Instagram-akvizíció titkos záradékaiban, kötve hiszem, hogy a Facebook berkein belül tartósanm eg fog maradni az Instagram eredeti, 13 fős csapata. És ezzel együtt a termékfejlesztés is olyan emberekhez kerülhet át, akik nem az Instagramnál nőttek fel, ergo érezni nem, maximum érteni fogják, hogy miért jó, hol tart és merre kéne mennie ennek a szolgáltatásnak.
Amikor az alapító Ev Williamsszel együtt felvásárolta a Google a Blogger.com-ot 2003-ban - 20 millió dollárért - Williams egy, azaz egy évig bírta a vállalati környezetet a Googlepleyben. Majd kilépett a keresőcégtől és újabb startapukat alapított. A Blogger.com 2003-ban 200 ezer aktív felhasználóval rendelkezett. Ezt a szintet az Odeo nevű podcasting startupjukkal nem sikerült elérni, az ezt követő új ötletükkel, a Twitterrel viszont ismét szárnyaltak.
Azt gondolom, hogy az Instagram esetében sem lesz nagyon más a történet. A Facebook egyszerűen túl unalmas, túl lomha nagyvállalat ahhoz, hogy egy 13 fős autonóm működő, saját ritmusához szokott csapat megtalálhassa ott a számításait.
Ha már Instagram, mindenki arról írt az elmúlt héten, hogy ez az 1 milliárd dollár hát húha de nagy összeg, miközben az Instagram nem is akkora szám. Kicsit helyezzük ezt is kontextusba. Amikor a Google 2006 novemberében felvásárolta a YouTube-ot, valamivel több, mint másfél milliárd dollárt fizetett érte. Avagy: másfél instagramnyit.
Akkoriban a YouTube-nak nagyjából ugyanannyi felhasználója volt, mint ma az Instagramnak. Csakhogy sokkal több alkalmazottal (67 fő) és sokkal nagyobb költségekkel üzemelt a YouTube, mint a 13 fős Instagram.
Akvizíciós összeg az alkalmazottak számára vetítve: az Instagram csinálta a legjobb bizniszt
Ebből fakadóan pedig ha a felhasználói bázisra vetítjük a két felvásárlás összegét, azt látjuk, hogy a Google 48 dollárt fizetett a felvásárlással minden YouTube-felhasználóért. A Facebook viszont mindössze 28 dollárt fizetett minden Instagram-felhasználóért. És persze sokkal kevesebb ember is osztozik most az Instagramnál a pénzen, mint a YouTube-nál anno.
Sőt, ha történetileg nézzük, az egyik legjobb üzlet volt ez a felvásárlás, nem csak a Facebook, hanem az Instagram alkalmazottjai szempontjából is. Nagyszerű áttekintés olvasható erről a Waxy.org-on.
Mindent egybevetve azt mondhatjuk, hogy egy igazi win-win megállapodás született, miközben az Instagram alkalmazottjai előtt még rengeteg lehetőség lesz a következő években arra, hogy az Instagramnál is sikeresebb, akár már a születéskor üzletileg is működő startupot, saját céget vagy vállalatot hozzanak létre. Egymilliárd dollárból rengeteg okos és innovatív befektetésben lehet gondolkodni.
Úgy kell erre tekinteni, hogy a Facebookaz Instagram-felvásárlással áldozott 226 milliárd forintnyit innovációra és startup befektetésre.
A Szilícium-völgy köszöni szépen, jól van.
Domain Admin · http://domain.blog.hu 2012.04.20. 16:51:29
jtrencsenyi 2012.04.23. 14:29:08