Hogyan mozgatja az online vásárlást a Facebook, a Twitter és a smartphone őrület?

Az amerikai Black Friday a legjobb nap arra, hogy a nagy webes szolgáltatók lemérjék, hol is tart az adott évben az online vásárlás. A Business Insider közöl is néhány érdekes statisztikát az IBM éves felmérése kapcsán: 

A mobil és táblagépes vásárlás még mindig a béka segge alatt van. (Az online vásárlások 16%-a). Bár novemberben minden második vásárló azt nyilatkozta, hogy mobil eszközén is fog vásárolni idén. 

Ugyanakkor sokkal jobb konverziós rátával működnek. (A forgalom 24 százaléka, a vásárlások 16 százaléka jön mobilról.)

A mobileszközök közül egyértelműen a nagykijelzősök erősítik a vásárlási hajlandóságot. (A.k.a. iPad)

A Facebook és a Twitter gyakorlatilag 0 konverziós együtthatóval rendelkezik. Ehhez képest érdekes, hogy egy másik felmérésből az derül ki, hogy az e-commerce cégek döntő többsége idén a Facebookon és a Twitteren keresztül szeretett volna több terméket értékesíteni. 

Szerintem a fentiekből az is következik, hogy 

Jelenleg kevesen optimalizálják weboldalaikat mobilra (a fizetési folyamatot is ideszámítva). Nincs igazi mobilélmény a mobilon.

Termékekkel kapcsolatos információkeresésre nyilván jobb a mobil. Az olyan komoly dolgokat, mint a pénzköltés, pedig jobb laptopról végezni. Megfontoltság mindenkelőtt!

A Facebook és a Twitter jelenlegi formájában képtelen vásárlásra ösztönözni. Ébresztő, médiacégek!

A fenti adatok persze a fejlett amerikai piacra vonatkoznak. Idehaza valszeg ennél is siralmasabb a helyzet.

Ti hányszor vásároltatok eddig mobilon és mit? És hányszor vásároltatok neten úgy, hogy egy facebookos vagy twitteres hirdetésről, közvetlen ajánlatról jutottatok el a termék oldalára? Na ugye.

Ok, de akkor mi lehet a jó stratégia most?

Én a következőket csinálnám. Mindenekelőtt a komplett szájtunkat - beleértve a teljes vásárlási folyamatot - optimalizáljuk mobilra. Nem csak iPhone-ra, hanem a GA adatainkban látható fontosabb mobileszközök mindegyikére. Ne felejtsük el a sitemapünkbe belepakolni a mobilt. 

Ésszel, megfontoltan, de használjuk a jQuery Mobile-t. (Példa.)

Adjunk mobilon egérutat a felhasználónak. A terméklista és vásárlás felületeken emailben is tudjon emlékeztetők kérni adott termékekről. Engedjük meg, hogy laptopon tudja befejezni a vásárlást. Ráadásul ha paraméterezett url-eket adunk az emlékeztetőben, Analyticsben azt is látni fogjuk, hogy a mobilon megkezdett és laptopon folytatott vásárlások hány százaléka sikeres.  

Vásároljunk olyan mobilra optimalizált médiaszájtokon pr-cikkeket, ahol egyrészt lehetséges, hogy a pr-cikk hosszú távon (akár örökre) elérhető legyen a site-on, másrészt az adott mobil médiaszájt rendelkezik legalább 20-30 ezres heti eléréssel. Plusz sok AdWords. 

Miért fontos ez? Mert a vásárlók egyre nagyobb hányada keres infót boltokban nézelődve, vagy amikor éppen eszébe jut. Azaz: mobilról. Ha vásárolni nem is biztos, hogy mobilon fognak, de legalább az esélyét adjuk már meg. 

Ja, mobilalkalmazást nem kell készíteni. Pénzkidobás.

A Vaterának van jó mobilfelülete. Viszont egy Bookline hogyan engedheti meg magának, hogy nincs mobilverziója? A Vaterát kövessük!

Címkék: e-commerce online vásárlás black friday mobil vásárlás
2012.11.26. 15:01. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én már legalább 1 éve mondom facebook kampányt fizető ismerősöknek, hogy a likeolgató tömeg nem egyenlő azzal, aki mondjuk 500.000-t hagy a pénztárnál egy műszaki cikkre. Ő nem fog vicces videót kommentelni, meg a játékra jelentkezni ajándék kulcstartóért.

Érdemeben szerintem a szolgáltatók, éttermek, művészek, kocsmák, galériák, utazásszervezők tudják használni a fb-ot, mint marketingeszközt. A klasszikus kereskedőknek szinte semmit sem ér.
Jó ez, csak minél több forrásból hallanám már azt, amit eddig is tudtunk.
Aztán amikor addig fajulok, hogy bekommentelek valami SMO expert ügynökség megosztott bullshitjére, hogy szép-szép, csak pénz nincs belőle, akkor mindig az a válasz, amit alig várok:
- Valamit rosszul csinálsz.
Ekkor vérszemet kapok, és megkérdezem, mikor nézte át a target groupjaimat, a kreatívot majd a konverziós adataimat, hogy ezt mondja.
Ja igen, mert úgy a FB page, úgy a FB ppc-je hitvány megtérülésű egyelőre - más megoldásokhoz mérten. És amíg lehet választani, tegyük meg - jó volna nem átkúrni a kkv-kat, kedves SMO expertek.
Én arra jutottam, hogy a nagy és aktív social media rajongótábor, aktivitás rettenetesen divatos. Egy csomó cég irigyli a látványos kampányokat futtató, és sikeresen közösségi médiázókat, és "ő is olyat akar". Csak azt felejti el, hogy ő mondjuk zártszelvény elemeket gyárt, vagy hőlégkamrákat és a fb-os "tömeg" erre nem kíváncsi. Kb. mintha a 100 forintos boltban egy apple store-t akarnék berendezni, ízlésesen kihelyezett seprűnyéllel. Nem kell. El kell fogadni.
Ebayről már vettem mobil appból nem egyszer, de pl az Amazonos nem nagyon működött. A vatera app is jó volt mást nem nagyon. A paypalomat szoktam még ellenőrizni appból. Nagyon ritkán találok olyan mobilos felületet amit webshop esetében vásárlásra alkalmasnak tartanék, akkor inkább a hagyományos oldalak.
tapasztalatomat írom le:

tudatos vásárlonak érzem magam, napokat képes vagyok egy tartós termék vásárlása előtt böngészni, tájékozodni.
arra már rájöttem, hogy pl az ágyba fekve ha eszembe jut valami, akkor nem kezdem el a mobilon turkálni, mert kevés az esély arra, hogy azon gyorsan és kellő minőségben szerezzek be bármilyen infót. hiába érek rá, nem átlátható, lassabb, mint a pc.
boltban meg nemjellemző az infó keresés, mert szinte lehetetlen a sok élősködő (ilyen árösszehasonlito oldalak, amik hanyagul tájékoztatnak, sokszor félreinformálnak) miatt érdemi infot találni a termékről. tehát ez nálam kilőve.

vaterával jártam egyszer ugy, hogy gépen licitáltam valamire, és vártam. majd épp az adott helyen jártam, ahol átvehető volt a termék, mobilon beléptem, és leütöttem, mert megérte ugy.

mobilos vásárlás jelenleg nehézkes lehet szerintem, lassu gépelés, vágolap hiánya(oké van, de fájdlamasan lassu a géphez képest), stb.

szerintem.
Nagyon nehezen tudom elképzelni a mobilról indított és nagygépen befejezett vásárlást. Ha lecsúszik a júzer a mobilról, ugrott az üzlet. Esetleg a fizetés.
én a vaterát használtam már, főleg eladás nyomonkövetésére, mobilos ebayen viszont vásároltam többször is
Mastercard Mobile-t használtam vásárlása a kampányuk idejében (de csak a nagyon jó akció miatt). Az alkalmazás egy nagy rakás... nem egyértelmű továbblépések, fekvő módban beírhatatlan ellenőrző kód/jelszó, stb. Emellett két ismerősömnek sem jött össze a számláról való 100 Ft-os tranzakciópróba (látom másik is panaszkodtak). Amíg az egyik főemlős brand iylen szutyok appot hoz össze, addig mit várjunk?
Termékekkel kapcsolatos információkeresésre nyilván jobb a mobil??

Hm, nem tudom mire gondolsz, de Google keresésre (gépelés), majd a találatok tallózására a mobil szerintem szenvedés. Lassú, a kis képernyőn áttekinthetetlen a hasonló termékek óriási választéka, lassú, lassú és lassú az egész folyamat.

Én sokat használom a mobilom főleg megszokott blogok, hírek olvasására (általában gReaderből kiindulva), de amikor ki kell lépnem a nagy internetre keresgélni, akkor egy rossz élménnyé válik az egész. Nekem felső kategóriás Androidos készülékem van, a páromnak pedig iPhone és azt vettem észre, hogy ha valami neki kell az internetről, inkább felhív engem, hogy PC/laptop előtt vagyok-e és velem keresteti meg. Ez gond.

Jelenleg szerintem messze vagyunk attól, hogy a mobil internetes "szörfölésre" élmény legyen. Élmény a már megszokott appokat használni, élmény a már bejáratott hírforrásokat csekkolni, de kimenni vele a nagy széles internetre: borzalom. Márpedig a vásárlást megelőző információkeresés épp azzal jár.