Pénzre váltható közösségi élet?

Jason Calacanis sem lehet teljesen meggyőződve arról, hogy az új Netscape-pel sikerülhet megszorongatni a Digget. Legutóbb például azt ajánlotta fel, hogy a rivális szolgáltatásoknál tevékenykedő legjobb 20 felhasználónak hajlandó havonta 1000 dollárt fizetni.

Alig élesítette Calacanis a postot, az első reakciók máris megjelentek. A hozzászólásokban inkább pozitív hangokkal találkozni: jó, jó, végülis szívből és lélekből épülnek a webkettes közösségek, de mi rossz lehet abban, ha valaki megfinanszírozza a leglelkesebbeket?

A Diggen már nem volt ilyen önfeledt az ajánlattétel fogadtatása. Először is, nyilván minden Digg-felhasználó érzi, hogy itt többek közt az ő elcsábítgatásukról van szó. (Ne feledjük, a Digg magját egy igen elkötelezett közösség adja.) A másik oldalról pedig azért ez a közösség is elmerengett az ötlet felett: az állandó fizetség nem jó, viszont lehetne aktuális teljesítmény fejében fizetni a felhasználóknak.
I think Calcanis should post an ad on Craiglist. (GET $$$ NOW! WORK FROM HOME!)
Amúgy meg: ezzel csak azt érnénk el, hogy mindenki bulvárvéres, kattintékony linkekkel nyomná tele a közösségi szájtokat, annak érdekében, hogy kapjon érte valami pénzt Calacanistól. És ez erősen torzítana a szolgáltatásokon.

A tételmondatot végül Scott Karp mondta ki: elég jól kimutatható, hogy a Netscape-felhasználók nem szeretik ezt az új Digg-szerű Netscape-oldalt. Erre Calacanisnak az a megoldás jut eszébe, hogy vegyük meg a Digg-felhasználók krémjét kápéra, akik egyébként a Digg tartalmának jelentős részét dobják össze nap mint nap. Tegyük fel, hogy ezek az emberek valóban eladók: még ekkor sem valószínű, hogy a Netscape vissza tudja szerezni régi felhasználói bázisát.

Még ennél is találóbban fogalmaz a Calacanis-post egyik hozzászólója:
The only way people will come - for free - is if the "new" Netscape was cool - like digg, reddit, newsvine. But the only way to make Netscape cool is to not be Netscape.
Amúgy marketingokokból nem tűnik rossz húzásnak: ha már nem sikeres az új Netscape, konfrontálódjunk a sikeres konkurenssel, és ömlik majd az ingyenreklám, a sok kíváncsiskodó új felhasználó...
Címkék: digg jason calacanis social bookmarking
2006.07.19. 19:59. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Különösen érdekes szerintem, hogy hosszabb távon melyik megoldás lesz sikeresebb: működik-e az "ajándék gazdaság", azaz a lelkes közreműködők által szerkesztett oldalak, vagy növekedni fog a bevétel megosztása a közreműködőkkel. Calacanis inkább az utóbbira fogad.

Tanulságos a digg története is: amennyire tudom a Paris Hiltonos storyval futottak be vb (feltörték P.H. telefonját, és a digg kürtölte szét leghamarabb link: blogs.zdnet.com/web2explorer/?p=108). Mindenesetre ma a Netscapen is ott van P.H. :)
A Digg sikere sokkal inkább a Slashdot sikerének köszönhető.