Naprakész böngészőadatokért cserébe személyre szabott tartalom

A böngészőnk eleve tárol egy csomó adatot aktivitásunkról. A szolgáltatók egy csomó dolgot tudnak a felhasználókról.

Már a bloggerek is a részletes statokat nézegetik: ki linkel éppen a blogjukra, milyen képernyőfelbontást, milyen böngészőt használnak, milyen országokban tartózkodnak, stb.

Mi lenne, ha saját brózeraktivitásunkat egy rendezett formában xml-ben tudnák lekérdezni, és azt megosztani olyan más szolgáltatásokkal, melyeket használunk.
Just imagine being able to export your Attention Profile from Amazon and plugging it into Digg to get an instantly customized view of the top Digg stories most relevant to your interests!
Kezdetben vala a feed (rss vagy atom), majd jött a feedlistát tároló OPML. Miután feedjeink csoportját hierarchizálva is képesek vagyunk tárolni, mi sem kézenfekvőbb, mint megoldani, hogy ennél is több adatot tudjunk hordozható formára alakítani. Nos, az APML nem egy rákfajta, hanem a post elején vázolt problémára ajánlott megoldás:
The idea is to boil down all forms of Attention Data – including Browser History, OPML, Attention.XML, Email etc – to a portable file format containing a description of ranked user interests.
Az APML segítségével nem csak saját adatainkat tudjuk rendszerezve összefogni, de - azokat a különböző alkalmazásokba átmentve - segít nekünk a minket érdeklő információk megtalálásában. (Több infó itt és itt.)

Jó esetben persze. Mert azért ne feledjük, hogy egy ilyen xml, mely pontos és naprakész adatokat ad ki a szolgáltatóknak, éppen olyan jól használható célzott hirdetések célbajuttatásához, minden eddiginél hatékonyabb direkt marketing-kampányhoz.

Másképp fordítva: az APML nagyon hasonlatos a spyware programok működéséhez. Annyi a különbség, hogy itt elvileg a mi tudtunkkal és közreműködésünkkel kerülnek megosztásra online aktivitási adataink, egy jó cél érdekében. Ez az elmélet. Meglátjuk a gyakorlatot.

(Az egész APML-ügy egyébként elvezet a már érzékelhetően jelen lévő, újfajta privacy felfogáshoz. De erről majd máskor.)
Címkék: feed opml apml
2006.10.09. 15:53. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a "feedlistát tároló" helyett azt olvastam, hogy feedistálló :) Nem is rossz...
hja, hát nagyjából erről van szó :)
...valszeg kiadom az adataimat, hogy reklamokat nezhessek. eletszeru.

i call bullshit. (dotkomlufi 2.0)
Én simán kiadom az ilyen termáészetű adataimat, ha cserébe tényleg olyan reklámokat látok amik érdekelnek. Pl. az index reklámjai egytől-egyig adblock áldozatai. A sourceforge reklámjain meg még kattintok is néha...
A lényeg, hogy én tudjam szabályozni a saját, megosztott információimat, ha kell letilthassam stb...
Csatlakozom zilához. Én szeretem a reklámokat, és ki is adom az ilyen adataimat, ha utána célzott reklámokat kapok. Majd én (meg a családi kassza őrzője) eldöntöm, hogy megveszem-e azt a terméket.
Ja, bár az adataid nagyrészét már így is tudják. ezért kapsz olyan szép relevánst spameket például a postaládádba. Kérdés, hogy nem akarnál-e saját aktivitásod alapján mondjuk az indexen neked tetsző cikkeket és híreket kapni.
Az a baj, h nem kapok releváns spameket. A másik meg amit mondasz (indexen engem érdeklő cikkek), szintén jó lenne, de jobban örülnék, ha nem csak azok a hírek lennének, amik rendszer szerint engem érdekelnek, hanem továbbra is minden, csaképpen más súlyozásban (a címlap felépítése az én profilomtól függene).
Hát, ha a spamek, amiket kapok, relevánsak, akkor olyasmiket tudnak ők (kik?) a hm, szerelmi életemről, amit én magam sem.
A jövőben pszichológus helyett spamrobotokhoz fogunk járni?