Elkúrtuk-szindróma: jön a Yahoo 100 napos programja

Az idézet persze nem a Yahoo új vezérigazgatójától származik. Amúgy eredeti terveim közt nem is nagyon szerepelt, hogy a Yahoo tegnapi, negyedéves jelentését külön postban boncolgassam, mert a piaci elemzők egyrészt elég jól be tudják lőni mostanában a Yahoo pénzügyi helyzetét (ami nem túl rózsásan alakul egy ideje), másrészt semmi hűdenagy bejelentést nem várt senki. Valami "most aztán tényleg megpróbáljuk sikerre vinni a recsegő-ropogó szolgáltatásainkat és szervezetünket" kinyilatkoztatásra lehetett számítani, mégis, ennél több történt, úgyhogy nézzük is.

Kezdésnek annyit, hogy a Yahoo keserves, vergődő negyedéveit júniusban egy vezérigazgató-váltással ünnepelte meg. Terry Semel ment, és jött a helyére az egyik alapító, Jerry Yang, aki meglehetősen hálátlan szerepben találta magát: neki kellett elmagyaráznia, hogy mit kúrt el a Yahoo eddig, és hogyan lehet mégis felvenni a tempót ennek az egyébként továbbra is elég jól termelő vállaltnak ezen az igencsak dinamikusan növekvő piacon.

Na szóval elérkeztünk ehhez a negyedévi jelentéshez, és Yang kicsit sem próbálta meg szépíteni a helyzetet: nem muzsikál annyira jól a Yahoo mint kellene, de legalább hozza az elemzők által előrejelzett számokat.

A lényeg pedig ezután következett. Yang elmondta, hogy a következő 100 napban kívánja összekapni a céget. Nincsenek szent tehenek - és hát nyilván már erre a mondatára is megreccsent néhány szék a Yahoo-nál. Össze kell kapni a hirdetési megoldásukat (Panama Project), hogy megszorongathassák végre a Google-t. Amúgy meg tízszer aláhúzta, hogy a Yahoo-nak nem elég saját elvárásait teljesíteni, látni kell, hogy a Yahoo-val kapcsolatban nagyobbak az elvárások, mintsem a halvány növekedés, esetleg még halványabb, de rezsibiztos pozitív mérleg.

Jó, hogy ez végre ott is ki van mondva. Bár ugye az elmúlt 5-6 negyedévben szinte mindneki ezt mondja. Csak a régi vezetés valahogy nem hallotta ezt meg.

Amúgy már amiatt sem nagyon szoktam foglalkozni a Yahoo-val, mert eddig elsősorban az amerikai piacra koncentráltak. Nehéz lenne megmondani, hogy a magyar netezők milyen Yahoo-szolgáltatásokat használnak, és mennyi a Yahoo magyarra lokalizált felülete (0?). Az ígéretek szerint ebben is lesz változás. Mert bár odahaza komoly piaci pozíciókkal rendelkezik a Yahoo, az USA-n kívül gyakorlatilag esélytelennek látszik ma a helyzete a Microsoft és a Google árnyékában.
There’s a lot of heavy lifting ahead, but I’m feeling good about our awesome assets, our initial progress against our challenges, and our vast opportunities if we nail down and execute against the right plan. It’s imperative that we accelerate the transformation of Yahoo!. Our immediate priorities are to invest in the right businesses and shift our product focus accordingly, speed our decision-making and execution, channel our technology assets to build game-changing platforms, and do a better job of attracting, developing and motivating talent while rekindling the culture of winning that built this great company.
Száza nap alatt - mint jól tudjuk - csodát tenni nem lehet. De bíztató folyamatokat be lehet indítani. Ketyeg az óra. Már csak 99 nap. Sok szerencsét, Yang.
Címkék: yahoo üzlet
2007.07.18. 11:52. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Yahoo egy erdekes allatfaj. Eleve sok szolgaltatasa durvan beelozi a google-os szinvonalat (igen, vallalom, nekem a Yahoo Mail!, a Yahoo Local es a Yahoo Go! (azaz a mobilvaltozat) nagyobb szinvonalat jelol, mint a Google azonos szolgaltatasai - feature, usability, osszeszedettseg szempontjabol foleg.

De mas a piaci elvuk is: a Y! az amerikai fiatalsagot celozza (erosen lathato), a Google meg a geekeket, mondvan, hogy azok majd ugyis terjesztik az iget. Ebbol kovetkezoen a Google szolgaltatasok sokkal egyszerubbek, geek-orientaltabbak, mig a Yahoo szolgaltatasai latvanyosabbak, szinesebbek.

Szoval szerintem a Yahoonak van helye ezen a piacon, meghozza ahhoz, amihez a Google hulye: az atlagemberek kozvetlen megszolitasat nagyon jol vegzi.

(Honnan hallottal eloszor a gmailrol? Egy geek-portalrol? Egy geek haverodtol? GTalk? Nu? Google maps? Fogadjunk, az is geek volt... na, a Yahoo nem ilyen, a g-nek ez a disztribucios halozata - Geek Syndication.)
ami igaz az igaz, mégpedig Aadaamnak igaza van. A Yahoo ért az átlag netezőkhöz. A messengere, sokkal jobb, mint a gtalk, a levelezőrendszere pedig egyszerűbb mint a gmail. hirdetesei pedig nem uldoznek, mindig mindenhol.
A Yahoo a benyomásom szerint sokkal több saját tartalmat ad, mint a Google, aki ezt meg sem próbálja. Pl. érdemes megnézni a Finance oldalakat, ahol a Yahoo-nál sincs sok saját tartalom, de lehet látni, hogy emberek foglalkoznak vele. Csak úgy mint a news oldal esetén. A Google-nél a mesterséges megoldásoknak van oroszlánrészük.

Nem csoda, hogy a Yahoo-nak 10%-kal több munkatársa van, és ugyanannyit költ a működésre mint a kétszer akkora bevételt hozó Google. Aki viszont fejlesztésre költ kétszer annyit mint Yang-ék.
Azért ha egy pillanatra benézel a Google Labs-ba, ott azért találni ezt-azt ...

Mondjuk csak példának a Trends-et. Vagy a Maps. Vagy a Maps-en belül most pl. a Street View. Vagy az Earth. Vagy a Mars. Vagy a Suggest.

Szóval azért van ott is tartalom és főleg innováció rendesen.
Szerinetm a Yahoo féluton van a Google nagyon innovatív, és az MS konzervatívabb alkalmazásai között. Használja az új dolgokat, de közben ragaszkodik a régiekhez is.