Ezekben a napokban az olvasók írják a postokat a Webisztánra. Ha ti is szeretnétek írni,
küldjétek a postokat. Íme a Reader Takeover Week ötödik írása...
A változásnak semmi komolyabb előzménye nem volt fejlesztések tekintetében, az iWiW kb. ugyanazt a szolgáltatást kínálta előtte három éven éven keresztül a felhasználóinak, mint a rázúduló többszázezres tömegnek, a befutása után. Aztán megérkeztek hamar a konkurensek is. Tanulhattak volna az iWiW hibáiból, de biztosra mentek, csináltak egy hasonlót amivel lehet egy szeletet hasítani a piacból még gyorsan.
Volt egy korszak ami befújta a népet a közösségi portálokra mint a szél. Lesz-e korszak ami hasonló tempóban hozza majd el a könnyű sikertörténetek végét? Eljön-e majd az a lélektani pillanat amikor a felhasználók tömegesen hátat fordítanak, nem kívánják többé ismerősként visszaigazolni sem a barátnőjük húgának a kutyáját, sem a karrierjét építő ismeretlen hitelügyintéző lányt és még kevésbé a juhászpusztai Piroska presszót: vesszen a közösség, nem akarok többé debreceni diák lenni, visszamegyek MSN-re Erzsikéhez és Sanyihoz akikel személyesebb kapcsolatot ápoltam mindig.
Közösségi portálaink elvannak jól - egyelőre -, köszönik szépen a népszerűséget és nem látszik túl nagy törekvés a fejlesztőik részéről az újításra. Véleményem szerint a szerencsés átmeneti népszerűség kihasználásán túl rengeteg lehetőség rejlene még közösségi portálokban amivel garantált létjogosultságot nyernének.
Nézzünk körül a világban, milyen jellegű webes irányzatok kapnak egyre nagyobb teret. Perszonalizálás, dinamikusan szerkeszthető oldalak (startlapok, Netvibes, iGoogle), két nagyon kiemelt szempont. Van egy harmadik dolog is, a lokalizálás, amit a Google és versenytársai próbálnak a számukra elérhető minden eszközzel kiszolgálni, releváns információk szolgáltatása regionálisan. (eszközök terén említhető Google Maps -> Street view ..., kereső algoritmus terén pedig folyamatosan fejlesztenek ebbe az irányba).
Ez a harmadik dolog amiben egy jól elkészített közösségi portál verhetetlen lenne magyarországi szinten. Minden ember személyes környezetében megtalálhatóak ugyanazok a könnyen csoportosítható elemek,kedvenc helyek (tér, utca, üzlet, szórakozóhely), ismerős arcok, iskola, munkahely. Képzelj el egy olyan felületet ahol a felhasználó a személyes profilja mellett szabadon építhetne komponensekből egy tartalmat a környezetéről is, azt a saját szemszögéből bemutatva.
Mindenféle jellegű tartalomhoz könnyen testreszabható komponenseket kapna a megjelenítésre. A felhasználó gombnyomásra adhatna hozzá komponenseket, jól navigált a tartalombevitellel és a komponens jellegére szabott kérdésekkel. Lehetőséget kapnának felhasználók a barátaik, ismerőseik bemutatására is = hogyan lát a környezete valakit. A komponensek a felhasználói profil (nem, életkor, lakhely, tesztkérdések esetleg) alapján dinamikusan változhatnának.
A közösségi portál végül egy tartalomgazdag kereshető adatbázissá válna, olyan regionális információkkal amit a helyi lakosok szállítanának a kereső számára. Ha az ember például egy a ismeretlen helység jazz kocsmája felől érdeklődne, eszébe nem jutna más helyen keresni, hiszen itt találná a számára leghitelesebbnek tűnő és legtöbb információt a helyről a helyi lakosok bemutatásában. (egyúttal az új struktúra megoldaná a személy <-> egyéb entitások különválasztását is) Az ötlet továbbgondolható sokféle irányba, esetleg minden helység rendelkezhetne egy saját oldallal ami a felhasználók tartalmai alapján dinamikusan változna.
Az adott helységhez tartozó felhasználók egymást kontrollálhatnák szavazati jogokkal a fals információk kiszűrésére, lényegi információk kiemelésére. Ennyi az elképzelés röviden, biztos sokféle újragondolása lehet még a közösségi oldalak szerepének, de jó lenne még idejében kezdeni valamit az összegyűlt marha nagy tömeggel mielőtt szétszéled.
A RTW korábbi írásai:
küldjétek a postokat. Íme a Reader Takeover Week ötödik írása...
Szerző: LonghandHa eseményhez kellene társítanom a magyar weben a - sokféleképpen értelmezett - web2-es korszak kezdetét, én az iWiW 2006-os váratlan sikertörténetét nevezném meg. 2005 végén - 2006 elején az addig éveken át párezer felhasználóval elvegetáló iWiW néhány hónap alatt többszázezres felhasználói táborra tett szert.
Blog: SEO blog
A változásnak semmi komolyabb előzménye nem volt fejlesztések tekintetében, az iWiW kb. ugyanazt a szolgáltatást kínálta előtte három éven éven keresztül a felhasználóinak, mint a rázúduló többszázezres tömegnek, a befutása után. Aztán megérkeztek hamar a konkurensek is. Tanulhattak volna az iWiW hibáiból, de biztosra mentek, csináltak egy hasonlót amivel lehet egy szeletet hasítani a piacból még gyorsan.
Volt egy korszak ami befújta a népet a közösségi portálokra mint a szél. Lesz-e korszak ami hasonló tempóban hozza majd el a könnyű sikertörténetek végét? Eljön-e majd az a lélektani pillanat amikor a felhasználók tömegesen hátat fordítanak, nem kívánják többé ismerősként visszaigazolni sem a barátnőjük húgának a kutyáját, sem a karrierjét építő ismeretlen hitelügyintéző lányt és még kevésbé a juhászpusztai Piroska presszót: vesszen a közösség, nem akarok többé debreceni diák lenni, visszamegyek MSN-re Erzsikéhez és Sanyihoz akikel személyesebb kapcsolatot ápoltam mindig.
Közösségi portálaink elvannak jól - egyelőre -, köszönik szépen a népszerűséget és nem látszik túl nagy törekvés a fejlesztőik részéről az újításra. Véleményem szerint a szerencsés átmeneti népszerűség kihasználásán túl rengeteg lehetőség rejlene még közösségi portálokban amivel garantált létjogosultságot nyernének.
Nézzünk körül a világban, milyen jellegű webes irányzatok kapnak egyre nagyobb teret. Perszonalizálás, dinamikusan szerkeszthető oldalak (startlapok, Netvibes, iGoogle), két nagyon kiemelt szempont. Van egy harmadik dolog is, a lokalizálás, amit a Google és versenytársai próbálnak a számukra elérhető minden eszközzel kiszolgálni, releváns információk szolgáltatása regionálisan. (eszközök terén említhető Google Maps -> Street view ..., kereső algoritmus terén pedig folyamatosan fejlesztenek ebbe az irányba).
Ez a harmadik dolog amiben egy jól elkészített közösségi portál verhetetlen lenne magyarországi szinten. Minden ember személyes környezetében megtalálhatóak ugyanazok a könnyen csoportosítható elemek,kedvenc helyek (tér, utca, üzlet, szórakozóhely), ismerős arcok, iskola, munkahely. Képzelj el egy olyan felületet ahol a felhasználó a személyes profilja mellett szabadon építhetne komponensekből egy tartalmat a környezetéről is, azt a saját szemszögéből bemutatva.
Mindenféle jellegű tartalomhoz könnyen testreszabható komponenseket kapna a megjelenítésre. A felhasználó gombnyomásra adhatna hozzá komponenseket, jól navigált a tartalombevitellel és a komponens jellegére szabott kérdésekkel. Lehetőséget kapnának felhasználók a barátaik, ismerőseik bemutatására is = hogyan lát a környezete valakit. A komponensek a felhasználói profil (nem, életkor, lakhely, tesztkérdések esetleg) alapján dinamikusan változhatnának.
A közösségi portál végül egy tartalomgazdag kereshető adatbázissá válna, olyan regionális információkkal amit a helyi lakosok szállítanának a kereső számára. Ha az ember például egy a ismeretlen helység jazz kocsmája felől érdeklődne, eszébe nem jutna más helyen keresni, hiszen itt találná a számára leghitelesebbnek tűnő és legtöbb információt a helyről a helyi lakosok bemutatásában. (egyúttal az új struktúra megoldaná a személy <-> egyéb entitások különválasztását is) Az ötlet továbbgondolható sokféle irányba, esetleg minden helység rendelkezhetne egy saját oldallal ami a felhasználók tartalmai alapján dinamikusan változna.
Az adott helységhez tartozó felhasználók egymást kontrollálhatnák szavazati jogokkal a fals információk kiszűrésére, lényegi információk kiemelésére. Ennyi az elképzelés röviden, biztos sokféle újragondolása lehet még a közösségi oldalak szerepének, de jó lenne még idejében kezdeni valamit az összegyűlt marha nagy tömeggel mielőtt szétszéled.
A RTW korábbi írásai:
- Dobó Mátyás: A Facebook lenne a következő Microsoft?
- Bártházi András: Böngésző a böngészőben
- Gyarmati László: Videospotok, mobilról
- Németh Ádám: Miért pont Jabber?
Címkék: social network kommuniti reader takeower week
38 komment
2007.08.17. 08:55. írta:
vendégblogger
2007.08.17. 09:55:00
t3Ch · http://hunt3ch.wordpress.com/ 2007.08.17. 10:00:01
kutacs_ (törölt) 2007.08.17. 10:03:31
Kobaljov 2007.08.17. 10:07:44
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2007.08.17. 10:07:44
spacepunk 2007.08.17. 10:33:26
Apropó iWIW, illetve még a WIW.
Azért -ha jól emlékszem- akkor volt egy meghatározó új fícsör, mégpedig az, hogy emilben küldtek értesítést, ha valaki levelet küldött vagy bejelölt ismerősnek.
Emlékszem, baromi unalmas volt addig bejelentkezni a wiw-re csak azért, hogy megnézzem, bejelölt-e valaki ismerősnek, vagy érkezett-e új levelem.
Aztán ezen változtattak, ami szvsz. nagyban növelte a wiw használhatóságát, és nem véletlen az egybeesése a felhasználók számának növekedésével.
zsolti 2007.08.17. 10:34:11
itt bukott el. a magyar felhasználó nem szeret építeni, csak fogyasztani (tömegekről beszélünk). ha elétolod azt a szép nagy adatbázist amiről írtál, akkor esetleg használja, de arra alapozni, hogy ő fogja felépíteni, az itt még kevés.
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 10:44:54
Szeret, ha érez hozzá elég motivációt.
És az emberek legalább annyira szeretik megmutatni a saját környezetüket a világnak mint saját magukat.
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 10:50:50
kci · http://geospace.hu 2007.08.17. 11:02:12
kci · http://geospace.hu 2007.08.17. 11:03:47
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 15:09:40
Megértem, hogy csináltok egy dolgot annak a hírét szeretnétek minél jobban terjeszteni a világban, de kezd elegem a "hangerőből" amin játsza a szalagot a magnótok :)
Más téma a Geospace meg más jellegű az én ötletem ezt már a blogomon is leírtam egyszer Neked/Nektek.
Amúgy nem baj, ha fejlesztitek és egyre sokrétűbb felhasználásra ad lehetőséget, mert jövő héttől már mezei user is Google Maps-elhet, kódolás nélkül ez kicsit dobni fogja a jelen Google Maps-et használó oldalak értékét.
Elkészíti a térképet és beszúrja a kódot a weboldalába, hasonlóan mint mondjuk egy YouTube videoét.
Kérlek csak akkor írjatok, ha aközösségi portál ötletével kapcsolatban van valami gondolat amit megosztanátok.
zso 2007.08.17. 15:19:32
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 15:22:27
joskafiser 2007.08.17. 16:29:34
Egy szűk rétegen kívül magyar felhasználó ilyet nem csinál. Közép és általános iskolások építenek, többiek nem nagyon.
Az összes magyar kezdeményezés ott hal meg, hogy a felhasználóra épít.
Mi kérem fogyasztók vagyunk, nem előállítók.
Itthon egy szolgáltatás sikerének kulcsát ebben a mondatban kell keresni:
"...az iWiW 2006-os váratlan sikertörténetét nevezném meg. 2005 végén - 2006 elején az addig éveken át párezer felhasználóval elvegetáló iWiW néhány hónap alatt többszázezres felhasználói táborra tett szert."
Ha az iwiw egy valóban nagyszerű szolgáltatás volna (lett volna), akkor nem vegetál évekig. De vegetált, senkit nem érdekelt. Mígnem egy nagyszerű médiahypot nem kapott, aminek hátterében egy multi állt. Így lett siker.
És el is érkeztünk a lényeghez. Ha az új szolgáltatásodat médiahype övezi, akkor sikeres lesz. Ha nem, akkor mindegy, hogy mit hoztál létre.
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 16:56:19
A cikkem arról szól hogyan maradhatna majd fenn a divathullám elmúlta után is, úgy hogy még külön értelmet is nyerne egy ilyen portál.
(eredetileg új portál ötleteként merült fel bennem, de tagadhatatlan, hogy sikeresebb lehetne az alkalmazása kész - már meglévő - közösségi portálokon)
Teljesen bizonyos vagyok benne, hogy cáfolna minden szkeptikus hozzáállást egy jó kivitelezés esetén.
Nagyon fontos, hogy a lokális/regionális jellege miatt, nemcsak online hatások inspirálnák azt a csekély munkát a közösség tagjai részéről amit igényelne, hanem a személyes környezet is.
Ha azt látja a felhasználó, hogy a közvetlen környezete megjelenik a neten és ő is hozzáadhatja a véleményét és saját tartalmát, akkor meg fogja tenni.
Egymást inspirálnák a tartalom szerkesztésében a közvetlen környezetben élő ismerősök.
(Nem igényel egyébként sokkal több munkát mint létrehozni néhány fotóval a saját személyes profilt..., ezt pár százezren már megtették idáig)
A felületet fontos nagyon jól eltalálni hozzá az biztos, de nem egy kivitelezhetetlen feladat, a bevitel legyen egyszerű, a megjelenítéssel már lehet szabadon variálni, ez már nem a felhasználó dolga.
spacepunk 2007.08.17. 21:29:53
Amúgy azt az oldalt ma ismertem meg, utána olvastam a cikked -hát rögtön ez ugrott be.
Amúgy szerintem is jó az az irány, amiről a cikk szól, beleértve az utolsó hozzászólásod is. Hajráf!
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 23:04:33
Benjamin · http://benjamin.hu/ 2007.08.17. 23:50:10
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.17. 23:55:46
Ez az url:
webisztan.blog.hu/2007/08/17/kozossegi_portalok_fejlodesi_lehetosegei
Benjamin · http://benjamin.hu/ 2007.08.18. 09:43:25
dH2K · http://dh.squidcode.com 2007.08.18. 15:34:10
1. A WiW hirtelen robbanása pofonegyszerű okokra vezethető vissza: Fotók. Ahogy lehetőség nyilt fotókat feltölteni, szűk, főképpen geekorientált techhálóból hirtelen iszonyatos lebujjá hígult. Az értéknövekedése is megkérdőjelezhető egy idő után, a jelenlegi működési mechanizmusát tekintve, a pro-kontra arány igen ingatag;
2. Amiről beszélsz, a modulos királyság már létezik; próbáltad már a FaceBook-ot?
3. Ha jól tudom, a Google valamiféle metasocial-networkon dolgozik, amivel az összes hálózatunkat ügyesen összekapcsolhatjuk majd. Hajrá-hajrá. Konvertáljuk nyitott térré a walled gardeneket.
zso 2007.08.18. 23:39:53
Egyébként egyetemisták fejlesztik, a Google csak szponzorálja őket. A projekt weboldala itt van: www.hcii.cs.cmu.edu/M-HCI/2006/SocialstreamProject/index.php
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.19. 00:43:47
Ismerem a Facebookot.
Más történet..
Jó, hogy lehet rá fejleszteni könnyen, de itt másról van szó.
A Facebook a sokféle felhasználhatóság miatt jó, az én elgondolásom meg egy olyan portálé ami kicsit kézen fogva vezeti a felhasználót egy információgazdag portál felépítésére ami utána könnyen áttekinthető és kereshető. És világszinten nem nagyon működne, ilyen kisebb országok szintjén meg nagyon működőképes lehetne
mint a miénk.
(elolvasom a socialstream projektről az infokat, nem ismertem idáig, köszi zso)
joskafiser 2007.08.19. 01:10:45
Hát nem. A wiw hirtelen robbanása arra vezethető vissza, hogy 2005 karácsonyától 2006 márciusáig "véletlenül" majd mindennap megjelent róla egy hír a médiában. Aztán megvette a Tcom. Ilyen egyszerű a történet.
Thoer 2007.08.19. 10:23:37
kutacs_ (törölt) 2007.08.19. 10:54:23
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.19. 11:13:33
zso 2007.08.19. 11:28:44
joskafiser 2007.08.19. 14:00:26
Longhandcoder: de pontosan erre alkalmas.
Ha MINDEN nap majdnem MINDEN hírforrás egy dologról szól, akkor az lesz a nyerő.
Egyébként írásaidból úgy olvasom ki, hogy igazi piaci versenyhelyzetben még nem nagyon méretted meg magad. Úgy látom még dúl benned az a fajta optimizmus, hogy jót csinálok, jó lesz, szeretni fogják. Hát ez sajnos nem így van. Ha van médiaszeled, barátaid vagy pénzed, hogy legyenek barátaid és médiaszeled, akkor sikeres lesz.
Persze adjunk pár % esélyt arra is , hogy vmi magától lesz ismert és nagyszerű. Mondjuk kb. 5-t. Az iwiw pl nem ebbe az 5%ba esik.
zso 2007.08.19. 14:19:58
kutacs_ (törölt) 2007.08.19. 14:48:08
ettől még lehet igaz h a felvásárlást jóska, pista, laci, hans és sanyi gondosan előkészítették, és pontosan ráéreztek, h a dolog működni fog. érdemes volt konspirálni. az vesse rájuk az első követ, aki nem tett már hasonlót.
senkit nem ért sem erkölcsi, sem anyagi kár, mert az anyavállalat valami olyat kapott, ami középtávon behozza az árát, bár az is valószínű, h hosszú távon a dolog nem hoz neki hasznot.
hiszen a t-com statégái távközlési hálózatokban gondolkodnak és nem ismertségen alapuló social networkökben, egyáltalán nem akarják ezt fejleszteni, ez jóska, pista, laci, hans és sanyi businesse és nem a t-comé.
zso 2007.08.19. 15:10:24
kutacs_ (törölt) 2007.08.19. 20:58:35
a felhasználó sem. megtalálhatta a rég nem látott ismerőseit, esetleg váltott velük pár szót. jó dolog ez. szerintem jó dolog.
engem csak az zavar h megy a parasztvakítás. persze lehet h csak én nem tudok nagyságrendileg megbecsülni vmit, és akkor én kérek elnézést.
itt van például azon állítás h az iwiw rövid távon behozta az árát, és most már csak hasznot termel.
belépve az iwiwre engem arra biztatnak, h vegyem meg pirx kapitány kalandjait dvd-n, tanuljak műkörömépítést, kilépéskor meg azt mondják h vegyek tekercselt tapétát. mert az milyen jó.
lehet h tévedek ez első blikkre inkább százmilliós üzlet mint milliárdos függetlenül attól h az oldalnak hány látogatója van. ugyanis nincsenek sokan, akik a prix kalandjait dvd-n akarnák megvenni és ők nagyjából tudják h megjelent ez videon.
ha úgy lenne, ahogyan azt mondják, h az iwiw rövid távon behozta az árát, és utána már csak nyereséget termel, akkor ott ácsingóznának körülette a kockázati tőkések, a szakmai befektetők mindenféle vételi ajánlatokkal, a t-com meg valószínűleg eladná az árut, mert nem social networkben utaznak. nekik nem az a bolt csináljanak egy még jobb új üzenőfalat, hanem az, h sms-eket küldözgessünk egymásnak. és lehetőség szerint ne használjuk üzenőfalat. és persze h hívjuk fel az ismerőst telefonon, vagy videotelefonon. meg persze h mms-eket küldözgessünk egymásnak a nyaralásról, meg a családi eseményekről és ne egy ne egy online fotó megosztó szolgáltatást használjunk, ahol már dolgoznak azon, h a nagy képek is megjelenjenek.
szerintem az iwiw a t-com kezében hülyeség. éppen olyan hülyeség mint egy videogizmo az upc kezében. de lehet h én nem értek valamit. nekem ez olyan mint amikor a fagylaltos elkezd jégkrémet árulni. nem fog bukni a bolton, ha el tudja adni a fagylaltot, akkor eladja a jégkrémet is, de nyerni sem fog vele. szerintem pont így van a t-com az iwiw-vel.
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.20. 02:18:58
joskafiser 2007.08.21. 00:37:03
>> ahol már dolgoznak azon, h a nagy képek is megjelenjenek
:-DD
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.21. 01:49:13
Longhand · http://longhand.hu 2007.08.27. 16:09:44
optimalizalas.info/webdev/kozossegi-portal-terv.php