A Facebook visszavesz egy kicsit az arcából

A Facebook alapítója kerek egy hónapja jelentette be, hogy hamarosan forradalmi átalakuláson megy keresztül a szájt hirdetési stratégiája. A Beacon névre keresztelt marketingötlet abból indul ki, hogy a Facebookban a felhasználók amúgy is publikussá teszik saját online aktivitásaikat, és ezek közt az aktivitások közt külön kategóriát jelentenek a termékekhez, online vásárlásokhoz kapcsolódó aktivitások.

A Facebook ezeket az adatokat értékelné ki, és a hirdetők felé továbbítva az infókat, kiváló targetált hirdetési megoldásokkal tudna szolgálni. A hirdető örül, mert eljut azokhoz a Facebook-felhasználókhoz, akik potenciális vásárlói, a Facebook drágábban tudja adni a hirdetéseit, a felhasználók meg személyre szabott ajánlatokat kapnak a "mindenkire lövünk" bannerek helyett.

Mark Zuckerberg azonban - miként az már megtörtént egyszer - ismét egy kicsit túlságosan merész volt. Ugyanis most sem voltak eléggé tekintettel azokra a felhasználókra, akik egyszerűen nem szeretnék kiadni a vásárlási szokásaikra utaló aktivitásaikat, sem a Facebook adatbankjának, sem pedig harmadik félnek (hirdetőknek).

A lázadás ismét sikerrel járt. Zuckerberg a Facebook blogjában kért bocsánatot.
We've made a lot of mistakes building this feature, but we've made even more with how we've handled them. We simply did a bad job with this release, and I apologize for it. While I am disappointed with our mistakes, we appreciate all the feedback we have received from our users.
Őszintének tűnő szavak, bár épp a múltkori privacyt érintő botrány, vagy épp a Digg-fiaskó óta már azt kell gondolnunk, hogy a Facebooknál az lehet a stratégia, hogy "legyünk merészek, oszt ha nagy a lázadás, max egy picit visszakozunk".

A bocsánatkérős post vége felé Zuckerberg kitér arra, hogy a Facebook alapfilozófiája, hogy a felhasználók kontrollálják mit és mikor szeretnének megosztani magukról. Tudjuk pontosan, hogy ez nem igaz. Mert bár az értesítők valóban állítgathatók, a frissen regisztrált felhasználókkal nem közlik elég egyértelműen, hogy milyen aktivitásaikról is kapnak értesítést ismerőseik, és adott esetben az egész világ.

Az elmúlt hónapban a Beacon opt-out verzióban működött. Ha várásoltunk valamelyik Facebook-appon keresztül bármit, akkor külön nekünk kellett kiikszelni, ha nem akartuk, hogy erről értesüljenek az ismerőseink és persze a Facebook segítségével maga a hirdető. Ha minden igaz, mostantól opt-in a Beacon, vagyis csak az osztja meg az ilyen adatokat magáról, aki kifejezetten akarja.

Amúgy a Facebook 150 millió dollár körüli bevétellel büszkélkedhet éves szinten. És bár érthető, hogy az api-nyitás óta érzik, hogy most kell még egy nagyobbat lépni előre, nem árt ha a többi közösségi szájt fenntartójához hasonlóan ők is komolyabban veszik, hogy a hatalom a felhasználóé (is). Legalább privacy szinten.

Ami a hirdetőket illeti, a kezdeti lelkesedés nyilván most egy kicsit alábbhagyott. S bár az opt-in Beacon sem éppen rossz nekik, azért úgy tűnik, a netezők még mindig jobban szeretik a jóhiszemű marketingpolitikát, mint a júzer véletlen klikkelésére alapuló üzleti modellt.
Címkék: bulvár facebook
2007.12.06. 12:37. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EZ új? Kb 10 éve már az online mlm portálokon is ez a rendszer működik.
A gond ott lehetett, hogy a kedves júzereket a kutya sem kérdezte meg.
lehet törölni magukat. valamit valamiért. reggeljenek fizetős social network site-ra, és nem lesz reklám.
Vannak felhasználók, akiknek semmi sem jó, akármit csinálnak. Ez tény. Inkább örülnének, hogy kicsit személyre szabják a reklámokat, és nem tolnak az ember képébe olyasmi ajánlatokat, amiknek kb. az 1%-a olyan, ami talán esetleg érdekelheti az illetőt. Amúgy meg ha jól értem, ki lehetett ikszelni az eféle aktivitás "naplózását", tehát még nem is az a szitu, hogy választást sem adtak a felhasználóknak.
Azt meg hagy ne ecseteljem, hogy egy ingyenes szolgáltatásról van szó, ami történetesen épp ezekből a reklámokból tartja fenn magát...