A Facebook alapítója kerek egy hónapja jelentette be, hogy hamarosan forradalmi átalakuláson megy keresztül a szájt hirdetési stratégiája. A Beacon névre keresztelt marketingötlet abból indul ki, hogy a Facebookban a felhasználók amúgy is publikussá teszik saját online aktivitásaikat, és ezek közt az aktivitások közt külön kategóriát jelentenek a termékekhez, online vásárlásokhoz kapcsolódó aktivitások.
A Facebook ezeket az adatokat értékelné ki, és a hirdetők felé továbbítva az infókat, kiváló targetált hirdetési megoldásokkal tudna szolgálni. A hirdető örül, mert eljut azokhoz a Facebook-felhasználókhoz, akik potenciális vásárlói, a Facebook drágábban tudja adni a hirdetéseit, a felhasználók meg személyre szabott ajánlatokat kapnak a "mindenkire lövünk" bannerek helyett.
Mark Zuckerberg azonban - miként az már megtörtént egyszer - ismét egy kicsit túlságosan merész volt. Ugyanis most sem voltak eléggé tekintettel azokra a felhasználókra, akik egyszerűen nem szeretnék kiadni a vásárlási szokásaikra utaló aktivitásaikat, sem a Facebook adatbankjának, sem pedig harmadik félnek (hirdetőknek).
A lázadás ismét sikerrel járt. Zuckerberg a Facebook blogjában kért bocsánatot.
A bocsánatkérős post vége felé Zuckerberg kitér arra, hogy a Facebook alapfilozófiája, hogy a felhasználók kontrollálják mit és mikor szeretnének megosztani magukról. Tudjuk pontosan, hogy ez nem igaz. Mert bár az értesítők valóban állítgathatók, a frissen regisztrált felhasználókkal nem közlik elég egyértelműen, hogy milyen aktivitásaikról is kapnak értesítést ismerőseik, és adott esetben az egész világ.
Az elmúlt hónapban a Beacon opt-out verzióban működött. Ha várásoltunk valamelyik Facebook-appon keresztül bármit, akkor külön nekünk kellett kiikszelni, ha nem akartuk, hogy erről értesüljenek az ismerőseink és persze a Facebook segítségével maga a hirdető. Ha minden igaz, mostantól opt-in a Beacon, vagyis csak az osztja meg az ilyen adatokat magáról, aki kifejezetten akarja.
Amúgy a Facebook 150 millió dollár körüli bevétellel büszkélkedhet éves szinten. És bár érthető, hogy az api-nyitás óta érzik, hogy most kell még egy nagyobbat lépni előre, nem árt ha a többi közösségi szájt fenntartójához hasonlóan ők is komolyabban veszik, hogy a hatalom a felhasználóé (is). Legalább privacy szinten.
Ami a hirdetőket illeti, a kezdeti lelkesedés nyilván most egy kicsit alábbhagyott. S bár az opt-in Beacon sem éppen rossz nekik, azért úgy tűnik, a netezők még mindig jobban szeretik a jóhiszemű marketingpolitikát, mint a júzer véletlen klikkelésére alapuló üzleti modellt.
A Facebook ezeket az adatokat értékelné ki, és a hirdetők felé továbbítva az infókat, kiváló targetált hirdetési megoldásokkal tudna szolgálni. A hirdető örül, mert eljut azokhoz a Facebook-felhasználókhoz, akik potenciális vásárlói, a Facebook drágábban tudja adni a hirdetéseit, a felhasználók meg személyre szabott ajánlatokat kapnak a "mindenkire lövünk" bannerek helyett.
Mark Zuckerberg azonban - miként az már megtörtént egyszer - ismét egy kicsit túlságosan merész volt. Ugyanis most sem voltak eléggé tekintettel azokra a felhasználókra, akik egyszerűen nem szeretnék kiadni a vásárlási szokásaikra utaló aktivitásaikat, sem a Facebook adatbankjának, sem pedig harmadik félnek (hirdetőknek).
A lázadás ismét sikerrel járt. Zuckerberg a Facebook blogjában kért bocsánatot.
We've made a lot of mistakes building this feature, but we've made even more with how we've handled them. We simply did a bad job with this release, and I apologize for it. While I am disappointed with our mistakes, we appreciate all the feedback we have received from our users.Őszintének tűnő szavak, bár épp a múltkori privacyt érintő botrány, vagy épp a Digg-fiaskó óta már azt kell gondolnunk, hogy a Facebooknál az lehet a stratégia, hogy "legyünk merészek, oszt ha nagy a lázadás, max egy picit visszakozunk".
A bocsánatkérős post vége felé Zuckerberg kitér arra, hogy a Facebook alapfilozófiája, hogy a felhasználók kontrollálják mit és mikor szeretnének megosztani magukról. Tudjuk pontosan, hogy ez nem igaz. Mert bár az értesítők valóban állítgathatók, a frissen regisztrált felhasználókkal nem közlik elég egyértelműen, hogy milyen aktivitásaikról is kapnak értesítést ismerőseik, és adott esetben az egész világ.
Az elmúlt hónapban a Beacon opt-out verzióban működött. Ha várásoltunk valamelyik Facebook-appon keresztül bármit, akkor külön nekünk kellett kiikszelni, ha nem akartuk, hogy erről értesüljenek az ismerőseink és persze a Facebook segítségével maga a hirdető. Ha minden igaz, mostantól opt-in a Beacon, vagyis csak az osztja meg az ilyen adatokat magáról, aki kifejezetten akarja.
Amúgy a Facebook 150 millió dollár körüli bevétellel büszkélkedhet éves szinten. És bár érthető, hogy az api-nyitás óta érzik, hogy most kell még egy nagyobbat lépni előre, nem árt ha a többi közösségi szájt fenntartójához hasonlóan ők is komolyabban veszik, hogy a hatalom a felhasználóé (is). Legalább privacy szinten.
Ami a hirdetőket illeti, a kezdeti lelkesedés nyilván most egy kicsit alábbhagyott. S bár az opt-in Beacon sem éppen rossz nekik, azért úgy tűnik, a netezők még mindig jobban szeretik a jóhiszemű marketingpolitikát, mint a júzer véletlen klikkelésére alapuló üzleti modellt.
Wegaz Doegdah · http://mdah.blog.hu 2007.12.06. 14:26:28
qwerty666 2007.12.06. 16:22:00
államcsőd · http://www.allamcsod.hu 2007.12.06. 16:34:45
TBC 2007.12.06. 18:20:40
Azt meg hagy ne ecseteljem, hogy egy ingyenes szolgáltatásról van szó, ami történetesen épp ezekből a reklámokból tartja fenn magát...