Létezhetnek nyereséges startupok a hazai interneten?

A Webisztán posztjainak kommenjeiben többször felmerült, vajon mennyire életképesek a hazai webkettes startup szolgáltatások. Függetlenül attól, hogy saját ötlet vagy egy amerikai másolata, mennyire képesek nyereséges stratégiára? Első pillantásra látszik, hogy a legtöbb ilyen oldal tulajdonképp egy ötlet, amely a klasszikus Google hirdetésekkel próbál talpon maradni. Talpon lehet maradni ennyivel?

Kíváncsi lennék, akár magatok is startup-ot üzemeltettek, akár felhasználók vagytok, miben látjátok a hazai webkettesek sikerének kulcsát? Hirdetések, fizetős prémium szolgáltatások, merchandising, értékesítés valamely nagy portál számára? Mennyire képesek induló oldalak akár hirdetőt szerezni, akár keresletet egy fizetős szolgáltatásra, vagy milyen eséllyel tudják eladni cégüket szakmai befektetőknek?

Nem gondolom, hogy megváltjuk a világot, de remélem érdekes véleményeket olvashatunk majd. A véleményeket a kommentekbe tudjátok írni.

Címkék: magyar startup
2008.03.11. 09:00. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

* persze azt hozzáteszem én is, hogy önmagában nem elég egy adnetwork tagság. Nyomni kell egyéb hirdetéseket is, jól jön, ha a honlapunk kifejezetten egy témával foglalkozik, hirdetők szeretik. Mi meg őket :)
Vagy különlegeset kell csinálni ami másnál nincs, vagy tőke kell a saját oldal marketingeléséhez (különben egyszerűen nem fog róla elég ember tudni az elején ahhoz hogy legyen bevétel), vagy egyszerűen mázli kell. :)
roger_roger: Mit jelent az hogy "adnetwork tagsággal is egész korrekt bevétel érhető el"?? Ami fedezi a szerver költségeit? Vagy eltart egy programozót? Vagy eltart egy céget, annak minden kiadásával (könyvelés, iroda, fizetések, stb.)?
Lévén, hogy az Adnetworknél is szinte az összes hirdetés CT, azaz átkattintás után fizet, így elég csekély a rajtuk keresztül összehozható bevétel. Napi 20e katt --> havi 50e Huf. :(

És ezek még bannerek is... :) Értem ezalatt, hogy a releváns szöveges hirdetésekre jóval nagyobb arányban kattintanak át (etarget, google adsense), ám azok meg nem hoznak annyit egy kattintással. Szóval csak hirdetésekből igen nehezen lehet megélni, ha az ember nem jut hozzá az igen nagy ámbátor igen kevesek által hozzáférhető ADV hírdetés tortájához. Milliós napi kattintás alatt szinte reménytelen.
roger_roger, nagyságrendileg mekkora lehet az a látogatószám "ami már megmozgatná a befektetők fantáziáját"?
Lévén, hogy az Adnetworknél is szinte az összes hirdetés CT, azaz átkattintás után fizet, így elég csekély a rajtuk keresztül összehozható bevétel. Napi 20e katt --> havi 50e Huf. :(

Ezt nem tudom hogy számoltad ki, de nem így van. Egy kattintás sokszor annyit fizet mint egy adview.
akkor lehet, hogy nem voltam egyértelmű:
napi 20e katt=napi 20e oldalletöltés, melyen adnetwork reklámok jelennek meg. És összesen annyian kattintanak a hirdetésekre, hogy az említett összeg adódik egy hónapra.
egy oldal rendes fenntartása (kódolás, design, content, rendszergazda, továbbtervezés, mgmt.) minimum 1FTE. az meg, ha cégben csinálod, legalább fél milla/hó. mondjuk, hogy átkattintásonként kapsz 20 forintot (rengeteg), akkor 25 000 átkattintás kell. 1/200-ál az 5 millió oldalletöltés havonta, ami napi százezer felett van. ahhoz minimum 20 000 reg kell, és olyan oldal.

vegyük mág hozzá, hogy a Facebook sem biztos, hogy nyereséges, 60 millió reggel (mert ott nem 1, hanem 400 ember fizetését kell kitermelni).

szerintem startup az elején csak kockázati tőkével él meg (és itt tízmilliókról beszélünk), az meg erősen szelektál, de nem ez a legnagyobb lépés. hanem az, hogy akik csinálják, azok legtöbbször nem látják világosan, hogy kockázati tőke nélkül nem fog menni, és nem ebben a szemléletben fognak hozzá.

a kockázati tőke azért fog beszállni, mert a végén szeretné eladni a céget. ehhez olyan oldal kell, ami meghozza azt az 50-100 000 (nemzetközi szinten 1-2 millió) reget, amiért egy T-Com, Yahoo, Google már lehajol, de legalábbis nem AdSense hirdetést targetál. ehhez pedig nem elég az ötlet, meg az, hogy két hetet szabadidőben dolgozzak rajta. ehhez 6-12-24-36 hónap megfeszített munka tartozik, aminek a nagy részét ingyen kell betolni (befektetés). csak a digget említem. hihetetlen népszerűség, és max. nullszaldó, és (a kockázati tőkén túl) az AdSense-ből élnek (éldegélnek). minden, nálunk ismert amerikai Web2.0-s cég kockázati tőkével tartja fenn magát, pl. legutóbb: Pownce.

én nem látok egészen a mélyére a magyar startup-communitynek, de vannak ilyen elszánt emberek? és épülnek belőle csapatok?

(gyorsan leírom még, hogy lehet arról is beszélni, hogy vannak-e jó ötletek, de egyrészt mintha a poszt sem erre kérdezne, másrészt meg az nem elemezhető, hiszen egy ötlet vagy bejön, vagy nem).
Sitya: Nekem nem ez a tapasztalatom az AdNetworknél, de gondolom oldala válogatja.
Amit én nagyon hiányolok (de az is lehet, hogy csak tudatlan vagyok és nem találom őket) azok a nagyobb cégek marketingbüdzséjével dolgozó hirdetésszervező cégek, akikkel azután lehet tárgyalni, hogy az embernek már van látogatottsága, mondjuk egy tematikus piacon.
roger_roger szerint a tematikus oldalakat szeretik a hirdetők - na igen, de hogy fogjuk meg őket? És ez már a startup fázis után van, hiszen van látogató...
DobayAdam: nálad mennyi jön be napi 20e oldalletöltésből havonta?
StartUP konferencián elhangzott, hogy tranzakció alapú pénzekre kell alapozni, és a reklámpénz pedig maradjon meg jutalomnak év végére.
Talán keményen hangzik, de 1. nulláról induló, 2. minimális pénztőkével, 3. nulla kapcsolati tőkével rendelkező oldalnak olyat kell nyújtania amiért hajlandóak fizetni az emberek.
valaki sorolja fel pls azokat a magyar startupokat, akik uzletileg (!) sikeresek lettek.
Nem hiszem , hogy el lehetne érni egyetlen oldallal azt a látogatottsági szintet . Ezért oldalak összesége az ami meghozhatja ezt (talán).
A mikro fizetéses megoldásokkal lehetne (fizetőssé tennni néhány szolgáltatást ) De azzal annyi kiadás jön , hogy szinte fruttira sem marad , még egya ember megélhetése (adója) sem jöhet ki .
Ti ennyire be tudjátok tenni egy kalapba, hogy ez webkettes, ez meg nem az?
Szerintem a rohadt nagy ötletek többsége már a koncepció szakaszában bukás, mert az ötlet, fejlesztés, elindulás és népszerűvé válás (ez utóbbi egyáltalá nem garantált) folyamata sok hónapba telik. Azt, ha mindenkit megfizetsz, finanszírozni kell. Ehhez képest akadnak, akik valami oldalkezdeménnyel bukkannak elő, "fejlesztés alatt" tartalmak tömkelegével, és amikor a közönség erre nem vevő (miért is lenne?) a pár hónapos folyamatos buktát megunja a finanszírozó. Vannak ma ennél biztosabb pénzt hozó befektetések, amivel versengeni kellene a kockázati tőkéért.
A másik lehetőség a garázsmodell. Ehhez szabadidő, tudás és elszántság kellene. Kinek van, kinek nincs...
Egyáltalán azoknak az oldalaknak a száma nem túl nagy, akik bármilyen témában tartós látogatottsági adatokat képesek produkálni. A tematikus oldalak szűkítik a látogatói közönséget, talán az egyetlen irány a tematikus témák oldalainak egy csomóba gyűjtése lehet. A baj az, hogy rövid távon nehéz megítélni a sikert, hosszú távon meg nem kevés pénz a porject fenntartása.
Egy biztos, az egyediség az út lehet a sikerhez, vagy a dolgok egyedi oldalról történő bemutatása. De ki az, aki egy csapat egyedileg gondolkozó embert megfizet pl. két évig, hátha lesz belőle valami?
Art Mooney:
Startup-on ők voltak bemutatva: habostorta.hu, arukereso.hu, etarget.

webisztan.blog.hu/2008/03/05/startup_percrol_percre_10_54
A kérdés, hogy ezek az oladalak mennyi ideig éltek abból, hogy emberek befeketették az energiájukat pénz nélkül? Mindemellet a Habostortába is szépen beintegrálódott több kisebb oldal, aki egyedül nem volt elég erős. Igen, talán ez az út.
Megjegyzem, azt sem árt eldönteni, mindenképpen fontos-e az, hogy az oldal olyan világszintű branddé nője ki magát, ami dollármilliókat hoz, szóval csak azt a célt lehet kitűzni, hogy versenytársa legyen valaki a Google-nak? Vagy pedig az is elfogadható cél, ha egyszerűen tisztességes megélhetést ad a mögötte álló pár fős csapatnak, akiknek cserébe nem valami multinál kell sokadik beosztottnak lenni, és még kedvüket is lelik a melóban?
én azt látom üzemeltetőként, hogy az AdSense a magyar oldalon elég kicsi bevételt hoz, mert minden hirdető alacsony fizetési limitet ad meg, ezért általában elég alacsonyak a kattintás díjai

a külföldi oldalunkon kb. 5-15-ször magasabbak a kattintás díjai, kb 25-30 cent az átlag és elég gyakran van 1,5-2 dolláros kattintás is

mikor Indiából meg Egyiptomból jönnek be, azok jó napok, mert nincs ilyen reklám fóbiájuk mint az Eurőpaiaknak és kattingatnak össze-vissza (:

viszont pár hete a gugli megváltoztatta a hirdetéseket és most már csak a linkre kattintás jó (korábban az egész felület kattintott), ez kiszűrte teljesen a véletlen kattintásokat, így jelentősen lecsökkent a kattintások száma

állítólag ez majd drágább kattintásokat eredményez, mert csak az érdeklődők kattintanak

a mi oldalunk 2-300.000 magyar regelt felhasználónál kezd majd felesleges pénzt termelni, az angol nyelvű sokkal előbb
egyébként még megjegyzem, hogy nem csak kattintás alapú hirdetésből lehet pénzt keresni

pl. potenciális bevételi forrás lehet:

1) bérelt banner helyek eladása a honlap témájában dolgozó cégek számára

2) hírlevél szolgáltatásban reklámlevelek küldése (lásd maxima.hu vagy optimusz)

3) lehet egy oldalon emelt díjas szolgáltatásokat bevezetni (lásd xing vagy linkedin)

Szerintem a legjobb kombináció a részleges ingyenesség, ahol az ingyenes hozza a tömeget, a fizetős meg a pénzt. A xing-ről olvastam, hogy a tagok 14%-a fizeti a havi 5,90 Eurót, ami 1,5 millió tag esetén (ez fél éve volt, most már különböző akvizíciók miatt sokkal többen vannak) kb. 200.000 fizető tagot jelent, ez havi 1,2 M Euro

ebből azért már ki lehet hozni ezt-azt
olcsó, megfizethető szolgáltatások kellenének.

viszont az tényleg gond, h a micropayment megoldások drágák. de gondolom, ha több fizetős szolgáltatás lenne és nem csak pornó meg warez, akkor csökkenne a micropayment költsége.

most a warezoldalt üzemeltet az gondolom nem magánszemélyként teszi, és nem fizet adót, tb-t, könyvelőt, stb. a szolgáltatók ezért húznak le róluk maga sápot. nem elég, h a szoftverrel illegálisan kereskednek, miattuk nem lehet olcsón szolgáltatni. ezt full fel kellene számolni. legyen legális a p2p fájlcsere, de legyen illegális az ftp warez.
bocs. gondolom magánszemélyként teszi.
asszem használhatjuk a régi mondást, csak most regekre: csak az első milliót nehéz megekersni...
is: Egyetértek, hogy a felfutáshoz szükséges a kockázati tőke. Azonban egy olyan országban mint a miénk, ez nem igazán számít járható útnak. Akkor itthon nincs esélyük a startupoknak?
vélhetően nem egyénileg, hanem közösen kell kockázati tőkést keresni.

ehhez pedig nem elég céGeket, hanem céHeket is kell alapítani. a kockázati tőkésnek is kell valami garancia, h nem verik át. egy céh például garantálja, h nincsenek kóklerek.

és akkor innentől kezdve lehet közös trademark, közös marketing, közös design, közös fejlesztések. ez mind opcionális persze. nyilván nem kell mindenben és mindenkinek közösködni.
psuba : Nekem az a tapasztalatom, hogy ezek a nagy budget-tel dolgozó médiavásárló cégek nem igazán érdeklődnek a kist, tematikus oldalak mint reklámfelület iránt.
így csinálták ezt a munkásemberek angliában az ipari forradalom idején. és ebből lett az angol polgárság. mi most a fejlődésben nagyjából itt tartunk. csak egy másik ipari forradalom van.
bpelhos: Na, ez lesz a következő ilyen poszt témája, hogy vajon szerintetek miért hajlandók fizetni az emberek.
Szerintem manapság az emberek nagyon-nagyon kevés webes tartalomért hajlandóak pénzt áldozni. Sajnos a hirdetők is úgy vannak vele (nyilván mert fogyasztóként is mindent ingyenesnek látnak), hogy netes hirdetésre gyakran sajnálják a pénzt, inkább hódolnak a papírbálványnak.
Vén Márton: meg lehet élni Adsense-ből magyar oldalakkal is, csak téma függvénye, hogy milyen jól fizetnek a hirdetések, mennyire kompetitív téma a Google keresőjében.
Utazási, pénzügyi oldalaknál pl. már napi 2-3ezer egyedi látogatóval jó pénzt lehet keresni.
--

Fizetős szolgáltatásokat illetően, tényleg kevés dolog az amiért fizetnének az emberek, ha egyáltalán van ilyen :)
Az sxc.hu-t tobb millio dollarert adtak el, nem?
Vén Márton: mi számít itthonnak? ha csak magyarul megy az oldal? vagy ha a fejlesztője magyar? itt van Gyuszi Bácsi, egy ötlettel és sok nyelven oldallal. ettől ez szerintem egy magyar startup.

csak magyar nyelvű oldallal én nem kísérleteznék, pusztán azért, mert ha megvan, akkor miből áll angolra is megcsinálni? persze a kód készítésénél, meg az adatbázismodellnél figyelni kell a többnyelvűégre, de ez legyen már alap. a google sose fog megvenni egy csak magyar oldalt.

a kockázati tőkéről én ezt gondolom: ott ültek a startUP-on azok, akiknél a pénz van. elmondták pontosan, hogy mik a feltételek. lehet mondani, hogy csak tuti biztosba fektetnek, és ha van elég ilyen, akkor persze nem fog jutni a nagyobb kockázatra. ez egy kereslet-kínálati piac, befektetők keresik, hogy hová tegyék a pénzt, cégek keresi, hogy ki finanszírozza őket. Nem hiszem, hogy az USA-ban jelentősen másképp lenne, és a tőkebőségben is csak korlátozottan hiszek. Amennyivel több a tőke, annyival több a startup is a silicon valleyban.

én a legfontosabb problémának továbbra is azt látom, hogy a web2.0-ban összesen van 100 olyan pioneer a mai napig, aki leginkább niche-ben nyomult, és nem jobb volt valamiben, amivel kiszorította a konkurrenciát; emiatt pedig ma a web2.0 azt jelenti, hogy el kell kezdeni kódolni 1000 projektet, abból száznak elkészül valami bétává érő változata, abból 10 jut el addig, hogy publikusan futóvá minősítsük (mondjuk 3 hónap után nem hal be a látogatottság), és 1 fog eltartani egy 3 fős céget (1kódoló + 1designer + 1rendszergazda + 1adminisztrátor + 1 ügyvezető = 3 FTE). ez eddig statisztika, és az 1000 elindított projektig el kell jutni. és ide egyébként még nem is nagyon kell kockázati tőke, ha volt valami üzleti modell, akkor szegényen még ezt is fenn lehet tartani, akár 1-2 évig is (azaz a FTE az 8 óra, meg mellette még melózol, valami pénzkersetnek. és a pénzkereset a mellékállás! - rockzenészek is így csinálták a hatvanas években, most miért ne lehetne?)

és aztán jön a lottóhúzás, hogy a világon talpon álló párszáz ilyen 3 fős cégből a Te portálod fusson be, és legyen hirtelen 1 000 000 regje. akkor viszont kapkodhatsz, mert egy hét alatt kell beállítanod x szervert, meg sávszélességet, meg call centert, meg még ki tudja mit. na innentől kell a kockázati tőke, mert ez kb. egy hónap alatt tud bukóba menni, ha nem tudod az érdeklődést kielégíteni. és innentől az igények: 30 ember fizetése, szerverpark, küzdés a hackerek ellen. 100% uptime, ami havi sokmillió. mondjuk évente párszázezer dolcsi. lehet, hogy ezt egy magyar kockázati tőkés nem tudja biztosítani, de tudod mit csinál? szól az amerikai kapcsolatainak. és heteken belül itt a lové. csak már ott lennénk, hogy szólnia kell nekik.

megnéztem a videot a magyar startupokról. csupa-csupa rokonszenves ember, és elfogadható ötlet. amit sokszor nem láttam (de megvannak a kivételek is!), az a menedzsment alapú gondolkodás, hogy nem azért vágok bele egy fejlesztésbe, mert ilyen funkcióval nem találkoztam, és én is tudok programozni, hanem azért, mert arra a funkcióra bevételt tudok generálni, fizetős felhasználóval, vagy reklámmal, vagy akárhogy. a bemutatók közül több is arra koncentrált, hogy mit tud a rendszer, nem pedig arra, hogy miért fogja és hogyan tudja használni a felhasználó. azt mondhatnám: UML Use Case (amiben látszik a bevétel is!) készüljön, ha már az üzleti oldalra át akarsz lépni. én holt biztos vagyok benne, hogy a Pownce egy ilyen bevétli tervvel indult, nem pedig az első kódsorral. persze lehet először kódolni egy kicsit, aztán elgondolkodni a Use Case-n, akkor onnantól lesz üzleti a dolog.

a lelkesedést meg kell tartani, az ötleteket ki kell vitelezni, ÉS még némi üzleti gondolkodásmóddal meg kellene fejelni. nem kell hogy minden fejlesztő értse az üzleti oldalt, és nem is ajánlok minden projektbe öltönyös managert, aki jól néz ki egy üzleti ebéden. de ha üzletként akarsz tekinteni az ötletedre, akkor a kód csak megosztott első helyen lehet, az üzlet mellett. az üzlet pedig ezt kérdezi:
- miért fog odamenni a felhasználó? és miért nem máshová? erre sokfajta jó válasz van, csak legyen meg az oldalnak a maga specifikus válasza
- mit fog ott csinálni, amihez visszatér? általában ez az, amit mindenki elgondol, ezzel nincs is gond, azon kívül, hogy itt a legnagyobb a tévedés lehetősége. hiába érdekes, ha vissza már nem térnek. ez a három hónapos site.
- és eközben hogy lesz ebből pénz? na ez az, amiben meg pontosan jó választ kell adni a befektetőnek. talán ezen lehet még dolgozni.

a pénz a legérdekesebb, mert már egy regisztráció is pénzt ér, nemcsak a fizetés. ha van egy 100 000 fős reged, +0 reklámbevétellel, már az is ér valamit, mert rá lehet targetálni. és ennél jóval kacifántosabb dolgok is pénznek számítanak.

na már hosszú vagyok, zárónak hadd kérdezzek egy költőit: mi a startup? a kód a site-tal, vagy a futó/élő szolgáltatás a felhasználóival?
szerintem az adsensből max egy blogger tud megélni, ő is alig, cég biztos nem.
ha az ember talál egy komoly vevőjelöltet, 15-50 M USD nem akkora ügy egy nemzetközileg is jól futó oldalért

itt is korábban többször beszámolt hírbehozó egy-két eladásról, de a techcrunch-nak van egy ilyen figyelő oldala, az nagyon tanulságos

www.crunchbase.com/acquisitions
szerintem különböztessük meg a szakmai befektetőt a kockázati tőkéstől. az egyik akkor vesz meg az oldalt, ha már befutott. a másik meg betol valamekkora pénzt, és azt várja, h az eladásokon nyerni fog. ez utóbbi működhetne a startupoknál.
is: nekünk egy nagy mázlink van, mégpedig hogy az egy felhasználó által létrehozott adatmennyiség az +/- 10 kB

nem tárolunk képeket, videókat és nem is kell ezek között keresni, ez rendkívül gazdaságos történet (:

1 millió user volna egy kb 10 GB-os adatmennyiség, ezt még el lehet kezelgetni valahogy (:

nálunk a számolási igény inkább ami vasigényes, de úgy tűnik, hogy jó az algoritmus és ha felszámoljuk a jelenlegiből a várható userszámra, akkor sem lesz túl nagy gond
movhu: Valóban beintegrálódott több kis oldal a Habostorta alá, de szerintem ez nem az amerikai modell, vagyis ezek a beintegrálódott kis oldalak nem hinném hogy mára nyereséges vállalkozássá nőtték ki magukat.
ElChe: Szerintem mindnyájan sikertörténetnek tartanánk már azt is, ha egy hazai webkettes startup tisztességes megélhetést biztosítana a mögötte álló fejlesztőknek.
GYUSZI BACSI: A xing jó példa, csak nem hazai. Arra lennék kíváncsi, hogy a hazai piacon hogy látjátok mondjuk a fizetős szolgáltatások esélyeit. A ti oldalatokon pl. van ilyen? Sokan igénybe veszik? Illetve ti éltek az általad írt egyéb bevételi forrásokkal?
kutacs_: A micropayment pl. sms-en keresztül valóban pofátlanul drága itthon. De szerinted mi tudja ezt megváltoztatni? Azért mert 3-4-5 startup a maga kis alacsony forgalmával bevezeti a micropaymentet, szerinted elég motiváció lesz mondjuk a Matáv számára hogy csökkentse az árait?
kutacs_: Mondanál konkrét példát hogy mire gondolsz ezzel a céhes hasonlattal?
Cegalapitassal itthon az a legnagyobb baj, hogy viszonylag alacsony az eletminoseg. Azaz ha igazan kockazatos ceget alapitasz sajat penzedbol, es a huszas eveidet ezzel toltod el, es nem jon be (99%), akkor utana mibol veszel lakast/hazat/autot? (Felteve, h atlagos vagy, es a szuleid nem adnak.) Vagy berled, vagy nagyon eladosodsz, es szar kornyeken fogsz lakni. Californiaban nem ez van, baromi jo az eletminoseg (ott laktam 4 evig), meg ha elbukod a sajat ceget, akkor sem buksz akkorat lefele. Az utak akkor is szelesek, a fu zold mindenhol, beach stb. Raadasul sztem egy csomo cegalapito nem-is-olyan-szegeny-csaladbol szarmazik, a Stanford/stb. nem kifejezetten errol hires egyetemek. Persze lehet azzal probalkozni, h munka mellett csinalod a ceget / projektet, de ez tapasztalom szerint nem nagyon megy. Ill. Paul Graham is ezt irja az egyik essay-ben: "the most important thing is to quit your day job" (www.paulgraham.com/startupmistakes.html) A jo programozok racionalisak, es nem fogjak azt a hatalmas kockazatot bevallalni, h 30 eves korukban ne tudjanak egy elfogadhato lakas/haz legalabb kezdo reszletet kifizetni. Igy a legtobb jatekosnak marad a munka melletti probalkozas, ami meg egy 10-es faktorral csokkenti az eselyeket.

Ergo, a leghatekonyabban ugy lehetne serkenteni a vallalkozasi kedvet, ha olcsobbak lennenek az ingatlanarak, jobbak a hitellehetosegek. Hosszu tavon pedig sokkal jobb lenne Bp-en az eletminoseg, azaz kevesebb auto, kevesebb hajlektalan, jobb levego, tobb zoldseg. Akkor nem mindenki azon parazna, h tud elkoltozni.
is: Magyar startupnak én a magyar tulajdonosok által üzemeltetett startupot nevezném. Tehát mindegy a site célterülete. Gyuszi bácsi is magyar startup. :)
is: "lehet mondani, hogy csak tuti biztosba fektetnek"

Mondjuk aki csak tutiba fektet az miért kockázatitőkés? :) Másrészt viszont van ilyen startupoknál hogy tutibiztos??? Mi lehet az?
IS: "amit sokszor nem láttam (de megvannak a kivételek is!), az a menedzsment alapú gondolkodás, hogy nem azért vágok bele egy fejlesztésbe, mert ilyen funkcióval nem találkoztam, és én is tudok programozni, hanem azért, mert arra a funkcióra bevételt tudok generálni, fizetős felhasználóval, vagy reklámmal, vagy akárhogy"

Őszintén szólva én ezt a legtöbb amerikai feltörekvő webkettes oldalnál sem látom.
kutacshoz csatlakozva annál is inkább különböztessük meg a pénzügyi befektetőt a szakmaitól, mert a pénzügyi legtöbbször nem kínál kilépési pontot a startup tulajdonos-vezetése felé. Azaz a startupba fekteti a pénz szinte teljes egészét, de abból nem vehetsz nyaralót, csak a fejlesztésre/marketingre költhető.
VM: a céh első körben egyszerű érdekvédelem. milyen szabályozás szükséges ahhoz, h működni tudjunk.

itt van mindjárt a micropayment ügye. miért ne lehetne feltenni azt a kérdést, h miért ilyen alacsony a kifizetés. miért ne lehetne levelet írni mondjuk a nagy szolgáltatóknak, h csökkentsék ezek a díjakat cserébe csinál mindenki valami widgetet, amivel a szolgáltatása elérhetővé válik mobilon. és ezt garantálja a céh. ez jó a kicsinek, és jó a nagynak is, mert nem csak a kicsi kérhet pénzt a szolgáltásért, hanem a nagy is, és mindkettő mondhatja, internetezz, pontosabban intranetezz a mobilodon. és ha egy ilyen levélnek elég sok aláírója van, akkor esetleg ezt a szolgáltatók megfontolják. ez csak egy példa.
myVIP például, ahiva csak tud bosos árú reklámokat rak.
(Pár eszes ember ezt ingyen természetesen nem látja, Opera alatt az UserScriptekkl ez el szoktam távolítani).

myVIP-nek viszont azért megy ilyen jól, mert sok "őrultje" van, akik éjjel nappal azon lógnak.

Akárhová bemegyek (itt Szlovákiában is), ahol net van mit látok a gépe?

myVIP...

És ez a netkvázókban, iskolákban otthon mindenkinék ez megy.

Tehát a myVIP sikere a "rajongók"nak koszonheto...
ja, valami: konkrétan amikor a Habostorta elindult, geszti elpöttyintette, hogy azt ő pénzeli néhány tettestárssal. a myVIP is egy-ellen iwiw, amit egy pénzes pali indított. ezeket NE tekintsük startupnak.
Vén Márton: mi úgy terveztük az oldalt, hogy minden általam felsorolt módon tud majd bevételre szert tenni

a felhasználói feltételekben az van, hogy az ingyenes regisztrációért cserébe max. heti egy marketing levelet fogadnod kell, ez szerintem korrekt ellentételezés

de jelenleg nem használjuk ki, ha küldünk ki levelet, az általában valamilyen bartel keretein belül megy, de nem is foglalkoztam még vele, 20.000 tag még kevés ahhoz hogy igazán érdekes legyen médiának

később lesz majd olyan, hogy pl. be tudsz lépni reg nélkül is turkálni az adatokban, de akkor a jelszót pl. egy emelt díjas sms-ért fogod kapni

azt is egy jó ötletnek tartom, amit a myvip csinál, hogy egy sms-sel meg tudod váltani hogy ne kapjál reklámot (vagy például reklám levelet) egy ideig

az álláshirdetések is pénzbe fognak kerülni majd, most még ingyenes

nincs még ez végleg eldöntve, sok változás lesz még, az oldalt is át fogjuk még alakítani, mert annyi ötlet összegyűlt már új funkckiókra, hogy nem lehet elhelyezni a jelenlegi keretek között

sok jó ötlet van, ezeket kell adaptálni a keretek között

de egyelőre még nem a pénzkeresés hanem az investment időszakot éljük, így minden ingyenes (:
kutacs_: nem szakszervezetre gondolsz?
Vén Márton: az igaz, hogy az USAban is a legtöbben menedzsment szemlélet nélkül vágnak bele, de akkor el is bukják. annyi a különbség, hogy itthon mindent látunk, és ezért azt érzékeljük, hogy senki sem sikeres, kintről meg csak a sikersztorik jönnek át, innen úgy látszik, hogy ott minden arany.

Maro-nak persze igaza van, de ez objektív dolog, ezen sehogyse tudunk segíteni. viszont fontos látni, hogy a cégalapítás kockázat, és a web2.0 mai állapotában már nincs 1000 soros kód, design nélkül, ami érdemit tud szólni. több tízezer sor, sok-sok tucat óra design, több hónap private béta, több tucat tábla az adatbázisban, tesztelés, debug, folymatos funkcióbővítés; szerintem ez a minimális méret. ez alatt egy érdekes, egyszer megnézem siteot lehet összehozni. érdekes olvasni a híreket, hogy 3 nap alatt dobtam össze a mashupomat, de mondjon egy ilyet valaki, amit rendszeresen használ, és olyan hasznosnak érzi, hogy ha becsuknák, akkor azon legalább pár percre szomorkodna.

természetesen fenntartom a lehetőségét, hogy valaki csinál valamit 1000 kódsorból, minimal designnal, és megváltja vele a világot. csodák mindig vannak. imádkozzunk, hogy nálunk is legyen egy ilyen csoda. de lássuk, hogy ez az út "tömegtermelésre" nem váltható át.
A fejlesztés tényleg soha véget nem érő dolog. Egyszer, két percre bárki beeshet bármilyen oldalra. De ott is kellene maradnia, és vissza is kellene jönnie. Gyakran, hosszú távon. (Mellesleg a keresőmarketing is csak addig működik, hogy valakit elvisz az oldalra, ez oké, de ha nincs értelme visszamenni, nem ér túl sokat.)
Szóval annak az ezersoros valaminek nagyon-nagyon jónak kellene lennie ahhoz, hogy ezt a hatást elérd. És akkor hiába van még sok látogatód, folyamatosan figyelned kellene rá, ki az, aki az ötletedet kicsit átgyúrva maga is szeretne hasítani a te tortádból. Valljuk be, a más ötleteinek kreatív felhasználása nagyon jellemző ebben a szektorban, és emiatt is van kockázata minden vállalkozásnak. Lehet, tegnap még te voltál a legjobb, de holnap már lesznek ügyesebbek.
Ven Marton: Nem voltal StartUP konfin? Jo, kicsit keves volt az ujdonsagtartalma annak, ami ott elhangzott, mert a nagy reszet az itt-ott eljetett infokbol, kulfoldi cikkekbol meg a magyar helyzet ismeretebol ossze lehetett rakni, de legalabb megerosito volt, hogy tenyleg ugy van. Meg voltak konkret szamok. Ott az is altal is emlegetett 50-60 egyedi latogato/napot jeloltek meg ugy, hogy akkor mar szoba fognak allni veled a hirdetok. Az alatt adhouse (vagy mi) meg persze adwords es etarget.

A kockazati toke emlegeteset en nem igazan ertem. Azok sem hulyek, nyerni akarnak, tehat csak olyanba fektetnek, amibol latszik, hogy hogyan lesz penz. Hogy csak a tutiba, azt nem mondanam, mert akkor nem mukodne a modelljuk (dobj szet 10 egyseg penzt 10 fele, abbol egy vagy 2 hozzon 50-100x-os hasznot). esetkeg nekunk ugy tunik, hogy az tuti. A modellbol viszont jol latszik, hogy bizonyos uzletekbe nem szabad oket bevonni, mert szetverik (lasd errol az ars digita tortenetet), sokkal kockazatosabban uzemeltetik, mint azt a tulajdonos tenne (aki viszont nem tud kockazatot minimalizalni diverzifikalassal!).

De a lenyeg az, hogy a (kockazati) toke bevonas nem beveteli forma, nem alternativaja annak, hogy honnan lesz bevetel. Az atsegithet azon az idoszakon, amig felfuttatod a beveteleidet illetve nyeresegesse valsz.

En viszont feltennem azt a kerdest, hogy muszaj-e nyeresegesse valnia egy webkettes szolgaltatasnak? Muszaj-e startupkent kezelni, vagyis azt mondani, hogy arra alapozzuk a cegunket? En azt modnom, hogy nem. Egy indulo fejlesztocegecske osszedobhat egy jopofa es nepszeru szolgaltatast akar teljesen ingyen is, es ennek ha az tenyleg nepszeru, oriasi reklamerteke lehet. (Es ez nem csak az en naiv elkepzelesem, van egy ismerosom, akinel ez eleg jol bejott.)

Azokkal is egyetertek, akik azt modnjak, hogy az egy nagyforgalmu site-nak lehet alternativaja a tobb - esetleg valami modon egy tema kore csoportosulo - kisebb. Igaz, hogy talan kevesbe koltseghatekony, de mindenkepp szorakoztatobb :) (te inkabb wiw-et skalaznal, vagy inkabb csinalnal meg 5 masik erdekes projektet?), es talan ertekesebb kozonseget is fog meg. (Az egyes szukebb celcsopotrokat megcelzo szolgaltatasok felhasznaloi ertekesebbek lehetnek hirdetoi szempontbol, sot akar jobb esellyel is fizetnek a szolgaltatasert.)

Ha eleg altalanos az otlet, akkor tenyleg nem erdemes az orszag hatarain belul tartani. Kerdes, hogy a bevezeteshez mennyire kell ismerni a helyi viszonyokat (tudod-e, pl. hogy hivjak valojaban a webisztan.sk-t? :) )

Amugy erdekes lenne olyan emberek tapasztalatat hallani, akiknek ugy el-el docog a szolgaltatasa, mert a StartUP-on nyilvan csak a total sikersztorik (blogter, stb.) beszeltek arrol, hogy milyen nehez nyeresegesse valni. De nyilvan errol senki se nyilatkozik szivesen, mert uzleti titoknak erzi (bar azt nem tudom, hogy hogy lehetne ezzel visszaelni :) ).

Pl. mennyit hoz hany egyedi latogatoval, mennyi munka (embernap) volt a fejlesztes, mennyi a fentartas (szintentartashoz, forgalom fentartasahoz szukseges fejlesztes, adminisztracio) havonta, stb.
pixelvektor: szakmai szervezetekre inkább. ahol a tagok cégtulajdonosok, vagy leendő cégtulajdonosok. nem munkaadói, vagy a munkavállalói érdekképviselet (ez a szakszervezet), hanem szakmai érdekképviselet.

nem azt kellene követelni, h több legyen a bér, vagy kevesebb az adó, erre is szükség van, hanem mondjuk az a kérdés, h micropayment esetén a szolgáltatókkal hogyan lehetne kiegyezni. egy valaki nyilván nem tud.
GYUSZI BACSI: Itt látom egyébként a startupok egyik problémáját, persze lehet h a ti esetetekben ez nem lesz az. Folyamatosan fejlesztik az új, ingyenes funkciókat, de mire elérne az egész abba a fázisba, hogy most már bevétel is kellene, addigra sokszor megkeseredtek az üzemeltetők a sok ingyen melótól, és inkább hagyják a fenébe az egészet.
jól értem utacs_: mint az internet-szolgáltatók tanácsa? a web2.0 szolgáltatók céhe?
atleta.hu: "Az egyes szukebb celcsopotrokat megcelzo szolgaltatasok felhasznaloi ertekesebbek lehetnek hirdetoi szempontbol"

Ez elvileg így is lenne, de ezzel áll szemben amit te is mondtál, és én is így látom, hogy hiába fogod meg az oldaladdal a pl. 25-45 közötti jól kereső férfi menedzsereket, ha a látogatottság mondjuk 10 000 unique/nap, akkor nem vesznek komolyan.
én azért nem adom fel olyan könnyen (:
is: egy laza érdekképviselet.

szerintem az jó filozófia, h álljon az oldal több lábon. kis marketing adatbázis, kis reklámhely, kis fizetős szolgáltatás, kis tőkebevonás. erre épülhet a cég. és erre a filozófiára épül egy nemzetközi hálózat. ami így már nem is olyan kicsi.

GYB, jól foglalom össze?
hajrá Gyuszi Bácsi! bár amit rólad lehet tudni (hogy Te egy céget vezetsz, aminek a "felesleges" pénzéből tudod finanszírozni az oldalad fejlődését), az alapján Te sem vagy az a tipikus startup.
VM,
erre az alacsony látogatottságra is jó a céh. ott az összes látogatottság elérheti az küszöböt. és enélkül meg mindenki a küszöb alatt marad.

most kb. 4M ember ül a tévé előtt, és kb. 400k ember internetezik. és 40 ember olvas webisztánt. na jó az among us szerint 56. persze lehet, h 16-nak bekapcsolva maradt a pc-je. szóval ezek a nagyságrendek. szerintem egyszerűen össze kell fogni. nem kell mindenben közösködni, nyilván senki nem akar, de bizonyos kérdéseket meg kellene vitatni, közös álláspontot kialakítani aztán mindenki aláírja. oda biggyeszt egy linket. ahol a vállalkozása működik, vagy ahol azt tervezi működtetni, ha mondjuk magánszemély.
kutacs: jól foglalod össze, szerintem ez azért lehet (reméljük hogy lesz is) sikeres, mert a több lábból valamelyikre csak rá lehet állni egy idő után (: meg remélem hogy nem rugják ki egyszerre az összes lábunkat hehe

is: manapság azért sok felesleges pénze nincs a hozzánk hasonló kis cégeknek (a nagy multi ügyfelek szétszivatnak a fizetési moráljukkal), de mindig valahonnan elveszünk egy picit és azt ide tesszük

meg persze amit termel, azt is visszanyomjuk

szerintem ha eléri a kritikus tömeget, be fog gyorsulni, de nem tudom melyik az a pont - egy biztos, az iwiw 3,5 év után (mikor új kódot írtak) 80.000 tagot számlált, nekünk viszont biztos nem kell majd 3,5 év a 80.000 taghoz, mert annál gyorsabban növünk szerencsére

ha még a 2. szülinapra elkészülne a frissített kódunk, ami lényegesen jobb lesz majd mint a mostani, szerintem még jobban be fog gyorsulni a fejlődésünk

azt azért látni kell: az igazán látványos fejlődések, mint pl amivel a xing dicsekszik, hogy 1,5 m-ról 4,5 m-ra nőtt a létszámuk, ez egyesülésekkel és akvizíciókkal lett, amit meg tőkebevonásból finanszíroztak

én most nem akarok külső tőkét bevonni, mert az gyakorlatilag lenullázná a mi munkánkat, olyan kis részt kapnánk a felhúzott cégből

tehát valamennyire meg kell nőni ahhoz, hogy értelmesen lehessen tőkét bevonni és ne átadd a céged egy befektetőnek pár nyalókáért

ha ez az oldal termelné már a pénzt, és a farvizén fel lehet majd hozni másik oldalakat, van még két olyan ötletem, ami egyáltalán nincs a nemzetközi interneten (igaz, hogy az egyikhez a technológia is csak részben van meg, de legalább ráérek) és qrva nagyot szól majd ha elindul az a két oldal
kutacs_: azt hiszem feltaláltad a CBA-t a web2.0-ra :-)
bocsi, csendben jegyzem meg, hogy a blogter nyereséges... web2es, startup, uzleti, webes, 3 éves
prospero: hány embert tart el? nem volt induló tőkéje?
volt tőkéje, 8 fő
ja bocs és külsősök, kb. ugyanennyi

kiscég
Ven Marton: > Ez elvileg így is lenne, de ezzel
> áll szemben amit te is mondtál, és én is így
> látom, hogy hiába fogod meg az oldaladdal a pl.
> 25-45 közötti jól kereső férfi menedzsereket, ha
> a látogatottság mondjuk 10 000 unique/nap, akkor

Mondjuk a 25-45 kozotti manager az eleg altalanos (vagy azt tekintsuk egy szakmanak? ;) ). Olyasmire gondoltam, hogy a regelt tagjaid nagy resze repulogep modellezo, vagy zabhegyezo, autobuzi, konyvelo, stb. Tehat jol behatarolt erdeklodesi kor.

> nem vesznek komolyan.

Hat nagyon valoszinu, hogy ezzel meg nem rughatod be az adverticum ajtajat, de ha ugyes vagy, sot eleve ugy talaltad ki a szolgaltatasod, hogy azt tartottad szem elott, hogy kik lesznek a felhasznaloid, akkor azert tudsz reklamot szerezni. Vegulis ezzel foglalkozik a sok naplopo marketinges egyik fele, nem? :) (A masik fele meg az egyik felevel targyal.)

Es ha ebbol meg kis piac is lenne, akkor talan olyan cegecske is alakulna, ami eleve az ilyen szuk felhasznaloi spektrumu portalokra szervez ki hirdeteseket. De ez mar messzire visz.

Aztan ha ilyen jol behatarolhato a felhasznaloi csoportod, akkor konnyen lehet, hogy el tudsz adni valami kapcsolt vagy erteknovelt szolgaltatast, jutalekos rendszerben arulni valamit (pl. torzsvasarloi kartya nemelyik repmodell boltba, te meg reszesedest kapsz, beinditasz egy adok veszek rovatot jutalekert, stb.)

Nem ertek a reklamhoz, de hu, de nem, de abbol, amit latni lehet, olvasni a weben, meg a startUp-on is elmondtak, az jon le, hogy a celtalan bannerezes baromira nem hatekony. Akkor viszont a jo konkurens megoldasoknak van tere. Elvileg. Aztan lehet, hogy a szuk csoportot a nekik szolo hirdetesek meg partner programok pont ugyanugy hidegen hagyjak, mint minket az index meg a wiw hirdetesei.
Nemrég adtam el egy oldalamat amit 3 hónapig üzemeltettem, és ezalatt több mint 70.000 ft.- hozott az adsense. Nem nagy összeg, de egy része a befektetésnek legalább megtérült.
Hat ez eleg vekonyka :), de szamolni talan lehet belole. Mekkora latogatottsaggal jott ki ez a 70e? (Napi egyedi latogato, oldalletoltesek, regisztralt felhasznalok szama.)
Úgy gondolom, hogy a banner önmagában nem lehet elég.
Kitörési pont lehet a mikorpayment. Itthon is egyre jobban terjed és a magyar felhasználók egyre kevésbé bánják, hogy egy olcsó SMS-el szolgáltatásokat aktíváljanak.
frype: Milyen micropayment megoldasokrol tudsz? (Az SMS-en kivul, ami kenyelmetlen, lehuzas es nem is tul bizalomgerjeszto.)
atleta.hu: Valóban lehúzás jelenleg az sms-es micropayment, de kényelmetlennek nem tartom, sőt, azok, akik idegenkednek a hitelkártyájuk online használatától, talán szívesebben küldenek emelt díjas sms-t.
a warez és a pornó miatt lehúzós. ezek nagyjából zéró beruházással működő ftp site-ok, és alacsony összegű kifizetés mellett is megéri őket üzemeltetni.

a mobilon elérhető webszolgáltatások esetén imho el lehetne érni magasabb összegű kifizetést. (tehát nem általában, hanem ebben az esetben). az intranet a szolgáltatók számára egyrészt egy új bevételi forrást jelentene, másrészt bővülne a palmtopokon elérhető tartalom.
VM: > sőt, azok, akik idegenkednek a
> hitelkártyájuk online használatától, talán
> szívesebben küldenek emelt díjas sms-t.

Hat tudatlansagbol eredoen talan igen, de egy netes bankkartya lenyegesen biztonsagosabb es bizalomgerjesztobb, mint az emeltdijas SMS (ahol ugye folyamatosan trukkoznek azzal, hogy rendelhetsz egy hatterkepet, aztan kozben 'feliratkozol' egy 'szolgaltatasra', ahol heti 6x huznak le). Persze aki alkalmi modon fizetne, annak teloja van, netes bankkartyaja meg talan nincs. Ott bukik minde micropayment kezdemenyezes, hogy valahol regelni kene, es ez kilovi az alkalmi felhasznalokat.

kutacs_: > a warez és a pornó miatt lehúzós.
> ezek nagyjából zéró beruházással működő ftp

Inkabb forditva. Kezdettol fugva kurvara lehuzos volt, ezert kb. csak a warez site-oknak eri meg. (Van meg egy-ket randisite, ahol lehet igy fizetni.) Persze erre lehet mondani, hogy ok tartjak fent a magas arszinvonalat, de ebben nem hiszek. Tul kemenyfejuek ehhez az operatorok (plusz ott van a TVs szavazas, stb.). Azert draga, mert nincs konkurenciaja.
Az emelt díjas SMS-ben éppen azt fizeted meg a szolgáltató felé, hogy tízmillió magyar egy perc alatt tud neked fizetni akáhonnan. Ha ügyes vagy és kevés pénzért valós értéket adsz, akkor igenis hajlandóak fizetni a szolgáltatásaidért.
Ha nem lehúzásra építed az üzleted és megfelelően kommunikálod, akkor rengeteg visszatérő vásárlód lesz, mert kényelmes az SMS fizetés.

Más micropaymenttel kapcsolatban én úgy látom, hogy van egy réteg, aki elkezdte használni a Paypal-t. Ez úgy néz ki, hogy az egyetlen normális mód, az összes többi magyar próbálkozás túlbonyolított, nehézkes és zárt.
atleta,
mindegy. nem értjük egymást. olyan ez, mintha a kínai rádióba beszélnék.
frype: hat ez ideologia. Szerintem egyszeruen csak nem jatszanak tisztan, plusz rovidlatok is, Mas fizetesi megoldasoknal 1-5% a jutalek, ehhez kepest eleg nevetseges az SMSnel megszokott 50%. A 10 milla magyar az egy elmeleti szam, nagy reszuk soha nem fog semmit vasarolni (de legalabbis internetes tartalmat a kozeljovoben nem), es innen kezdve ez elmeleti lehetoseg. OK, mind a 100 000 potencialis ugyfelednek van, mig bankkartyaja csak mondjuk a 2/3-anak. Viszont ez majdnem 100%-kal megemeli az araidat, ami nyilvan visszaveti a forgalmat, nem is kicsit. (Pont a mikro szinu arakat nem lehet vele tartani, amit aranytalanul tobb felhasznalo fizetne meg, mint a magasabbakat.) Raadasul ugye rendszeres - pl. havidij - fizetesre alkalmatlan (kenyelmetlen). Hat nem tudom, azt gondolom, ha ez olyan jo volna, ahogy mondjatok, akkor tobb webes szolgaltatasnal lattuk volna eddig is. Nem mondom, ha 10% alatt lenne, akkor ertelmes opcio lenne az alkalmi vevok esetere pont az altalad leirt elonyok miatt.

> aki elkezdte használni a Paypal-t.

Igen, az meg jo. Ok (mi :) ) gondolom az a reteg, amelyik amugy is aktivabb a neten es kulfoldre is fizetget. Errol el el tudom kepzelni, hogy szep lassan beindul (lassan megerheti hogy a site-ok elkezdjek tamogatni, es ez behuz ujabb felhasznalokat). Az oroszoknak ugy hallottam van valami sajat micropayment rendszeruk, ami baromi nepszeru, es ezert ott nem igazan van ilyen problema.

> összes többi magyar próbálkozás túlbonyolított, nehézkes és zárt.

Miket ismersz? Van a voxpay, az tenyleg nehezkes, bena es fantaziatlan (gyak. osszeszedtek a ma letezo osszes megoldast, es azt kinaljak tovabb az ugyfeleiknek) meg van a Hedz fele mobilos izipay (vagy mi, idetlen nev), amit talan megegy masik ceg is nyomat. Ott mobilrol fizetsz bankkartyaval, ami szerintem mukodokepes raadasul egyszeru koncepcio lenne, de megsem latni sehol.
Emberek.... Hát akkor itt a megoldás micropayment rendszert kell csinálni, de iziben!!!!
!
Meetup-on is előadtak: abaqoos.com
Azt mondták, hogy egyik nagy hazai bankkal indulnak karöltve, alacsony jutalékkal.
(A sebességből ítélve biztos az OTP lesz a partner :)
sokan panaszkodnak itt a micropayment hiányára... az sms tényleg szívás de aki paypalt használ az sikeres ember már nem lehet? csak mert ez fel sem merült, amint látom. jó, ott is van jutalék, de az sms-nél azért fényévekkel jobb. vagy a magyar célközönség még túl balkáni színvonalú ahhoz, hogy ilyesmit használjon?
Kavics: ugye? :)

bpelhos: ez egy vicc? A fooldalon 9 ikon, a leiras meg 25 oldal? Ha nem birjak 3 mondatban osszefoglalni, akkor hogy a fenebe fogjak ezt letolni a felhasznalok torkan? Es tenyleg az OTP a partner a leiras alapjan.
atleta: bocs, de nem értek veled egyet.

Ha jól eltalálsz egy szolgáltatást, akkor igenis fizetni fog érte a felhasználó.
A magyarok nem SMS fizetés ellenesek, és igenis hajlandóak egy ötletes, jó szolgáltatásért fizetni. Az abagos is elsőre jól hangzik, de egy fecske nem csinál nyarat.

Igen, elméleti szám a 10 millió magyar. Ennyi ember tudja megvásárolni a szolgáltatásod 1 percen belül tartózkodási helytől függetlenül. Mondj még egy ilyen szolgáltatást, ami így működik. Kalkuláld bele az üzleti modelledbe az általad emltett 50%-ot és nyeld le a békát, ahelyett, hogy megpróbálod megspórolni. Ennyibe kerül a lehetőség, hogy lehetővé teszed 10 millió embernek, hogy fizessen Neked. Ha nem akarod, akkor két másik járható út is van:
1. inkább nem keresel semmit, azért mert szerinted a mobilszolgáltatók 'gusztustalanul sokat keresnek'.
2. alternatív szolgáltatókhoz fordulsz és 10 millió ember helyett kb 10 ezer embernek szolgáltatsz. (Ne köss bele ebbe a számba, mert a lényeg, tudjuk, hogy minden más szolgáltatás a pot. userek töredékénél jöhet szóba.)

Megértem, ha valaki húzodozik az SMS fizetés gondolatától, mert kevés olyan referencia van, ahol az ember elmondhatja, hogy 'basszus, ha azon a láma weboldalon havonta X ember megveszi Y Ft-os SMS-ben akkor az én oldalamon is meg fogják venni a saját szolgáltatásomat'.

Ehhez vállalkozni kell, és meg kell, hogy törjön az az ördögi kör, ami talán nem is abból fakad, hogy a 'balkáni magyar' nem szivesen fizet SMS-ben, vagy paypal segítségével, hanem a 'balkáni magyar' vállalkozó képtelen a sűrű fillér elméletét alkalmazni, és inkább neki sem megy egy ilyen alapon működő szolgáltatás beindításának.
frype: > Ha jól eltalálsz egy szolgáltatást, akkor igenis fizetni fog
> érte a felhasználó. A magyarok nem SMS fizetés ellenesek, és igenis
> hajlandóak egy ötletes, jó szolgáltatásért fizetni.

Teljesen rendben van, ha nem ertunk egyet. Egyebkent en sem allitottam, hogy nem hajlandoak fizetni, mar csak azert sem, mert fogalmam sincs rola. Errol leginkabb az SMS fizetest alkalmazo oldalak (nem warez) tulajait lenne erdekes megkerdezni, mert tenyleg hasznos info lenne. Mondjuk a StartUP-on mindta emlegettek volna, hogy hat fizetni nem nagyon szokas itthon, de ez csak ugy remlik. (Tul sok olyan szolgaltatast meg nem lattam, amire azt mondom, hogy megerne fizetni, ha rendszeresen hasznalnam.)

> Igen, elméleti szám a 10 millió magyar. Ennyi ember tudja
> megvásárolni a szolgáltatásod 1 percen belül

Mivel elsosorban webes szolgaltatasrol beszelunk, ezert nem 10 milla, de mondjuk abban igazad van, hogy 100%.

> Kalkuláld bele az üzleti modelledbe az általad emltett 50%-ot és
> nyeld le a békát, ahelyett, hogy megpróbálod megspórolni.

Na ez az, ami nem ennyire egyszeru, ezt probaltam meg az elozo hsz-ben is leirni. Lehet ugy csinalni, mintha ez 'fillerezes' lenne, de az a helyzet, hogy az az 50% kozel 100%-kal dobja meg a szolgaltatasod arat, es hat megnezem en azt az arucikket aminek olyan kicsi az ar-rugalmassaga, hogy ez nem veti vissza igen komolyan a keresletet (persze a cigaretta, alkohol, drog harmast leszamitva).

> hanem a 'balkáni magyar' vállalkozó képtelen a sűrű fillér
> elméletét alkalmazni, és inkább neki sem megy egy ilyen alapon
> működő szolgáltatás beindításának.

Az elvvel teljesen egyetertenek, sot, meg azzal is, hogy az SMS fizetes esetleges rossz hiren pont a jo szolgaltatasokkal lehetne javitani. (Hogy van-e rossz hire, azt nem tudom, jolkepzett netizenek azert tisztaban vannak a jamba klub szeru atveresekkel, amit sajnos mar mobiltelos szoftverekkel is elsutnek.) Viszont a 'surufilleres' modellt a magas jutalek szerintem minimum nehezze teszi. Ott ugyanis az lenne a lenyeg, hogy az allando koltsegeidet (fejlesztes, meg mondjuk szerver berlet) sok fele osztod szet. Abba nem nagyon fernek bele ilyen allat nagy valtozo koltsegek, hiszen pont a filleresseget teszik taccsra.
ezt ismeritek: www.mobiltarca.hu/ konrad irta twitterre de azota se tortent vele semmi... ill ezt egyik ismeros ajanlotta: 2co.com/
Igen, mindkét jó alternatíva lenne, de ezek csak akkor fognak működni, ha
1. tömeg áll mögé
2. valami nagyon sikeres site áll mögé

Addig pedig maradnak a bevált dolgok.
Úgy emlékszem h a mobilba beépíthető bankkártya ott bukott meg, hogy az első fizetés előtt a technológiát kitaláló céggel be kellett szereltetni egy chipet a mobilodba.

Nem hiszem, hogy az átütő erejű megoldást a nulláról kellene kitalálni. Szerintem a mobiltelefon elsőrangú fizetőeszköz lenne. Telefonszámlát úgyis fizetünk mindig, ha ahhoz hozzácsapják, úgy a legkényelmesebb.

A probléma a szolgáltató által kért magas jutalomban van.
A jutalék addig magas lesz, míg nincs verseny :) Márpedig eddig nincs.

Az SMS fizetés így is jobb, mint a semmi, ha szolgáltatás értékesítéséről beszélünk.

A kézzel fogható, de szállítandó termék értékesítésére teljesen alkalmatlan. Akármilyen olcsó is legyen.
A mobilos magas jutalekrol csak annyit h. kokemeny magyar forinttal es relative sok helyen kartyaval is fizethetek, de a boltban nem kerul duplajaba a kenyer ha FT-al fizetek es ha kartyaval akkor sem, ha SMS-el fizetnek akkor miert? :)
Ven Marton: a fent emlegetett izipay (vagy izypay, idetlen nev) egy Hedz nevu ceg termeke. Egyszeruen osszeraktak a mobilt a bankkartyas fizetessel: a mobil keznel van, bankkartyaval meg lehet fizetni a weben. Keszen is volnank. Egyszeru otlet (tegye fel a kezet, aki meg nem gondolt ra :) ), de valamiert nem sokat hallani rola. Pedig boltban is lehet vele fizetni. Sot, az a fo use case, ezzel kilovik ugye a POS terminallal valo nem biztonsagos, viszont lassu bohockodast. Az etteremnek meg nem kell mobil post terminalt vennie, stb.
De ez a mobiltarca eleg gagyi. Az SMS felejto ebben a temaban. Szerintem. (Rettenet szar UI, hogy mast ne is mondjak.)
atleta.hu: Nem tudom melyik ez az izipay, de gondolom ott is kell valami manuális buherálás a mobilon hogy működjön, nem?
Ven Marton: gugli? ;) www.izipay.hu/

Kell buheralas, de ha jol emlekszem, akkor csak kivalasztod a boltot, es beirod az osszeget (nem pedig beirsz egy kodszot, kodszamot meg egy telszamot). Es ezt lehet am meg kenyelmesebbe is tenni, ha kicsit gondolkodik rajta az ember. Webes vasarlasnal meg foleg.
atleta,
nem értem mitől lenne bonyolultabb egy mobil regisztráció, mint a pc esetén.

a mobil ellenőrizhető és személyhez kötött, ott a sim kártya, ellentétben a pc-vel, az ip címekkel és a mailboxokkal.
kutacs_: nem mondtam, hogy bonyolultabb. Hiszek a mobilban :) Azt mondtam, hogy az SMS mint megoldas egy fos.
a mobiltarca nem is fog beindulni szerintem. valamiert a tomeg nem regisztracioerzekeny, szerintem a kotelezo regisztracional el fog bukni a potencialis vasarlok fele.
ismet oda lyukadtunk ki hogy sms, kartya, vagy vmelyik jol behatarolhato, szemelyhez kotott rendszer api nyitasahoz csatlakozva. kar hogy nem jut eszembe most ilyen a mobiltelon es a kartyan kivul- max az emagyarorszagos ugyfelkapu.de hat az se ez a kategoria.