Tiltólistán a virtuális válogatás kazik

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KÖcsög ez a RIAA, hogy rohadna meg.
Nevetséges, hogy ezek a szervezetek azt hiszik, hogy ez a harc megnyerhető, hogy ezzel elejét veszik bárminek is..
Lehet benne valami...

Amikor letoltunk egy fizetos programot a netrol csak úgy.
Szerzunk hozzá serialt vagy cracket vagy bármit, és ingyen használjuk, az nekunk nem tunik fel, de ezzel szép kis károkat okozunk a szoftver fejlesztoinek, akik ebbol élnek.

Mivel ebbol élnek, és nem fog visszajutni hozzályuk a pénz, amit ebbe belefordítottak, plusz a haszon stb.
Akkor vagy azt mondják, hogy ennyi volt, koszonlyuk szépen. Vagy ha folytatják csodbe mennek.
És akkor nincs kedvenc program, nincs kedvenc játék stb...

Tudom, hogy ez most nem program, hanem zene, de akkor is...
Ide tartozik, mert a zenészeknél sincs másként...
Aki azt állítja, hogy nem a pénzért csinálja kamuzik...
A magyar hírességek foleg a rapperek, mindíg nyíltan felválalják, hogy nekik a pénz (is) kell.
Látszik most keltem. :D

*hozájuk
*koszonjuk

És a tobbi. :D
Imrityinko: > Ide tartozik, mert a zenészeknél sincs másként...

Tok maskepp van. A szoftvernek semmi koze a muveszethez meg a zenehez, nem veletlenul rendelkezik maskepp a torveny is roluk. A zenesz ad absudrum elmehet dolgozni (koncertezni, zenelni), amihez remek marketing eszkoz a studio felvetel.

> A magyar hírességek foleg a rapperek

A magyar zeneszek talan a legnagyobbak kivetelevel mind a koncertezesbol elnek, mert a lezeledasbol alig kapnak valamit.
atléta,
-- az, hogy a zenerzők koncertezzenek, körülbelül olyan, mintha azt mondanád, hogy programozók vállaljon külön munkát, mondjuk oktatást, vagy supportot. és akkor a szoftver legyen szabadon másolható. a programozók éppúgy, mint a zenészek éljenek meg a kapcsolódó szolgáltatásokból.

a linuxosok egyébként pontosan ezt mondják. azt szeretnék elérni, hogy a fejlesztés helyett a karbantartás (telepítés, konfiguráció) kerüljön a középpontba.

bölcsészkarról és üzleti főiskoláról idetévedt kommunikációs tanácsadók, hírbehozó, doransky, és kitalálták, hogy a programozó éljen meg a reklámból. valójában az van, hogy ők a akarnak a reklámból megélni. ennek érdekében a szoftvert próbálják nullázni.

ezek a csoportok úgy képzelik el, hogy ha a szoftver értéke nulla, akkor a reklám és a support torta nagyobb lesz. és ez valójában igaz is. ezt használja ki a google. azt mondja, hogy a hordozót lehetőség szerint árazzuk be nullára, és úgy versenyezzünk. döntsön a reklám, és a support. az alkotók meg húzzanak el a picsába.

ha jól értem azt mondod, a zenész vegye meg az eszközöket, tanulja meg használni, béreljen esetleg építsen saját stúdiót, alkosson, végül tegye szabaddá műveket, és éljen meg a koncertezésből. béreljen buszt, fogadjon menedzsert. a belső budai kerületből ezt meg lehet csinálni, de máshonnan nem nagyon. ugye imrityinkó ezt ismerte fel, hogy valahol még is csak kitolás a zenészekkel ez a letöltök, feltöltök. még akkor is, ha momentán ez jó neki. mert amúgy nem lehet legálisan, és olcsón (önköltségi áron, néhány centért) megvenni a zeneszámokat, vagy csak nagyon körülményesen lehet. mert ez a terület össze-vissza van szabályozva.

-- a helyzet az, hogy európában alig kerül a felszínre tehetséges fiatal szerző. a klubokban szinte kizárólag a meglévő zenei alapokat játszák, vagy játszák újra. a rapperek ezekre beszélnek rá. rengeteg az alkalmazott zenész, az alkotókat az ingyen piac nem hozza a felszínre. nem tudsz mondani errefelé egy olyan tehetséges zenészt, vagy zenekart, akit az ingyen piac emelt volna ki, és tett volna mondjuk országos hírűvé. pontosabban van egy pár, uhrin benedek például. őt ez a modell tette országos hírűvé. uhrin benedek az interneten lett sztár. a lemezeit gondolom alig vették, alig vettek uhrin benedekes pólót, csengőhangot, stb, stb. ő kizárólag a fellépésekből élt. meg fásy ádám. meg kiszel tünde. meg szintiboj, és a többiek. a láthatatlan kéz a szuper tehetségteleneket hozza a felszínre. ez a modell állítólag úgy optimalizál, mint még soha semmi. mese habbal. mutass európában egy területet, ahol az ingyenesség mellett bármilyen piaci optimalizálás végbement.
zooDoo,
a kiadók és a kalóz kiadáók egyformán köcsögök.

G Zoli,
igazad van. ez a harc nem nyerhető meg. a kalózok sem fognak nyerni. az albumok másolása soha sem lesz teljesen szabad. nem lesz kommunizmus, amit akartok.

az alkotók maguk döntsél el, hogy ingyen osztják meg a műveit, vagy nem. (az alkotónak van meg a teljes szabadsága, és nem a kiadóknak, természetesen ide tartoznak a kalóz kiadók is.
kutacs:
> az, hogy a zenerzők koncertezzenek, körülbelül olyan,
> mintha azt mondanád, hogy programozók vállaljon külön
> munkát, mondjuk oktatást, vagy

Bocs, de nem olyan. Azzal kezdtem a hozzaszolasomat, hogy a szoftver es a muveszi alkotas ket tok kulonbozo dolog, es ez jol kiolvashato a torvenyekbol is. Ha ezt vitatod, akkor errol beszelgessunk inkabb egy kicsit, de ezt az ervet nem korrekt dolog ignoralni. Az mas kerdes, hogy a szoftver gyartok szeretnek a szoftvereket termek helyett 'alkotasnak' meg egyebb bullshitnek beallitani, hogy a sokkal kedvezobb (C) torvenyek ervenyesuljenek rajuk. A sw nem muveszi alkotas (ha meg az, akkor azonnal toroljenek minden szoftveres szabadalmat az USAban is ;) )

> a linuxosok egyébként pontosan ezt mondják. azt
> szeretnék elérni, hogy a fejlesztés helyett a
> karbantartás (telepítés, konfiguráció) kerüljön a középpontba.

Mas dolog, ha az eloallito gondolkodik igy, es mas dolog ha a torvenyhozo, felugyelo szervek.

> hírbehozó, doransky, és kitalálták, hogy a programozó
> éljen meg a reklámból.

Ezt nem ok talaltak ki, ahogy sok mast sem, amit itt olvasol, csak forditjak az angol blogoszferat. Nem is pont ezt mondjak BTW.

> valójában az van, hogy ők a akarnak a reklámból megélni.
> ennek érdekében a szoftvert próbálják nullázni.


Ennek sok ertelme nincs, hiszen ezzel konkurenciat vonnanak be a reklam piacra.

> google. azt mondja, hogy a hordozót lehetőség szerint
> árazzuk be nullára, és úgy versenyezzünk.
> döntsön a reklám, és a support. az

Ez meg normalis verseny. Ha sokat tudsz valamibol eladni, akkor a nem valtozo (alladno) koltsegeid jol csokkenthetok. Marpedig a sw eloallitasanak ara kevesse fugg csak az eladott peldanyszamtol, szemben pl. a nyomtatoval. De meg a nyomtatoknal is eljatszak azt a trukkot, hogy 15eFt-ert kapsz egy nyomtatot, aminek az arat aztan az irrealisan draga tintaval fizeted ki. Vagy lasd meg XBox. Vagy a King Gilette fele borotva. Mert neki tulajdonitjak az otletet. A biztonsagi borotvajat igy marketingelte be, mivel ha teljes (rentabilis) aron adta volna, akkor a fogyasztok nem vettek volna meg, kevesen kockaztattak volna annyi penzt egy addig ismeretlen termekre. Helyette o nagyon olcson vagy ingyen osztogatta a borotvat, es tisztesseges haszonnal (de nem dragan) a nagyon olcson legyartott pengeket. Same same.

> alkotók meg húzzanak el a picsába.

Az alkotokkal mindig ez van. Tok mindegy, hogy az MS dobozban arulja-e a kododat, vagy a gugli ingyen adja, te mint alkoto csak egy fizetesi csekket kapsz, ami csak addig jar, amig bejarsz billetyiekt verni.

> ha jól értem azt mondod, a zenész vegye meg az eszközöket,
> tanulja meg használni, béreljen esetleg építsen saját stúdiót,

Bocs, de szerinted ez most hogy mukodik? Megveszi az eszkozoket, kozben megtanul jatszani, ha lemezt akar, akkor sajat studiot berel sajat penzen, abban csinal egy demot, kozben orul, ha koncertezhet, es ha szerencseje van, akkor megveszi egy kiado kilora.

> alkosson, végül tegye szabaddá műveket, és éljen meg
> a koncertezésből.

Ki fog bemenni egy ismeretlen egyuttes koncertjere? Ki veszi meg a lemezet?

> béreljen buszt,

Nem kell busz, egy mikrobusszal kijon a dolog, es az elso hetvegi koncertet lehet ugy bearazni. Meg lehet elsore helyben jatszani.

> fogadjon menedzsert.

Eloszor nyilvan occo manager jut mindenkinek, ad absurdum magat manage-eli. Lattam ilyet kozelrol, tudom mirol beszelek. Eleg ismertek (voltak) a sracok, haknizasbol eltek.

> a belső budai kerületből ezt meg lehet csinálni,
> de máshonnan nem nagyon. ugye

Na ne mondd. Szerinted a tobbi egyuttes honnan jott, es hogy kezdte? Pl. a Tankcsapda nevu, ami ma az egyik legnepszerubb zenekar? Ok nem sajat penzbol vettek gitart meg utaztak fel pestre a fekete lyukba koncertezni?

> imrityinkó ezt ismerte fel, hogy valahol még is
> csak kitolás a zenészekkel ez a letöltök, feltöltök.

Legalis. Pont. Amugy az egesz (C) dolog viszonylag uj keletu, es eredetileg azert talaltak ki, hogy a _kiadoktol_ megvedjek a zeneszeket, azok ugyanis szepen felvettek viaszhengerre a koncerteket, aztan azt kezdtek arulni. Es ez mult szazad elejen, XIX szazad vegen tok legalis volt (nem volt illegalis). A technologia ugy hozta, hogy kialakult egy piac, a hanghordozok piaca, ahol a valodi ertek nem a hanghordozo, hanem az arra rogzitett informacio volt. Csakhogy addig azt az informaciot onmagaban (hanghordozo nelkul) senki nem akarta arulni. Most meg eltunt ez a piac, mert nincs tobbet szukseg a hanghordozora. Menet kozben a kiadok, akik ellen ez a torveny szuletett, megtanultak elni a torvennyel, es most sipakolnak, mert ugyanaz a fejlodes, ami megteremtette a piacukat, most eltunteti azt.

> a helyzet az, hogy európában alig kerül a felszínre tehetséges
> fiatal szerző. a klubokban szinte

Fesztivalokra kell jarni ;)

> kizárólag a meglévő zenei alapokat játszák, vagy játszák újra.
> a rapperek ezekre beszélnek rá.

Az egy ilyen mufaj, a szoveg es a ritmus a lenyeg. Akik eleinte azzal befutottak amerikaban, azok nagyreszt az utcan kezdtek egy db. magnoval. Szoval nem kell ehhez hatszel, 25-30 eve sem kellett.

> alkotókat az ingyen piac nem hozza a felszínre.

A muveszet az muveszet, es attol az, hogy a muvesz belso kesztetesre alkot. Fizetni azert fizetunk erte, hogy ne kelljen zeneles helyett kapalnia, de ehhez nem kell lemezeket venni, ehhez eleg koncertezni.

> nem tudsz mondani errefelé egy olyan tehetséges zenészt,
> vagy zenekart, akit az ingyen piac emelt volna ki,

Olyat sem tudok, akiket a kiadok tettek volna hiresse. Raadasul a zeneszeknek meg ido kell, amig ezt teljesen megertik, meg elhiszik, ennek a folyamatnak egyelore az elejen jarunk. Bizonyitekokat majd akkor kereshetunk, ha belednul a dolog. (Vagy mondjuk 25 ev mulva, ha nem lendul be.)

> és tett volna mondjuk országos hírűvé.

Erdemes megnezni az mr2 (Petofi radio) erolkodeset. Ott hallhatsz egy csomo olyan zeneszt, akik a jelenlegi rendszerben nem igazan tudnak ervenyesulni, pedig akar talan lemezuk is jelent meg.

> szintiboj, és a többiek. a láthatatlan kéz a szuper
> tehetségteleneket hozza a felszínre. ez

Bocs, de ez demagogia. Abbol, hogy ok lathatoak lettek, nem kovetkezik, hogy a tehetseges zeneszek szamara ez rossz lenne. Sot. Pontosan az latszik, hogy keveske hatszellel is lehet ismertseget szerezni szemben a kiadok altal uralt, leszukitett kinalaton alapulo vilaggal. Ludditak, Hosok, Kedet Phiai. Nem ismerem oket nagyon (a Ludditakat viszont nem birom), de ok pl. sosem kapnak majd eselyt a nagyobb kiadoktol, megis ott vannak fesztivalokon, koncerteznek, vannak rajongoik. Ez rossz vagy jo?

Amugy meg Mozart, Bach, Beethoven, Schubert, Schumann, Strauss(ok), stb.
atleta,
-- szoftvergyártás nem művészet persze. meg nem is filozófia. de a zeneszerzőnek a koncertezés éppen olyan többelet munka, mint a programozónak a support. ráadásul sok esetben elválik a zeneszerző, és az előadóművész. éppen úgy, mint a programozó és a supportos, akkor például mit csináljunk.

jó kiegészítés, de nem lehet azt mondani, hogy éljen meg csak ebből. a festőművész meg nyisson galériát gondolom, az író meg könyvesboltot.

a helyzet az, hogy a legtöbb író egyáltalán nem akar boltot nyitni, elsősorban a könyv eladásból akar megélni, a többség ezt nem akarja ezt kinullázni. persze az igaz, hogy kizárólag ebből kevesen tudnak megélni, hanem mellette kellenek író-olvasó találkozók, irodalomtanítás, médiaszereplés.

de mondjuk esterházy azt mondja, hogy ő ilyet ritkán vállal, ezekért alig kér pénzt (csak az önköltséget), bár sokat hívják, kellemesen beszél, de ő az eladásból és nem az előadásokból él, előbbit kiadója intéz, akivel szabadon szerződött, utóbbit saját maga. de fel sem merül az ingyenesség, mert mind eszterházy, mind a kiadója kapitalista, és nem kommunista.

a könyveladást a komcsikon kívül senki nem akarja kinullázni. mert ez az ágazat alapja. és az alapot nem akarja senki kinullázni. akkor sem, ha e-book sokszorosítási költsége majdnem nulla.

természetesen van úgy, hogy egy író, hogy megosztja a saját műveit pdf-ben. az ilyen írók civilizált kommunisták. hívhatnánk szocialista embertípusnak, közösségi embernek, webkettesnek, bohócoknak, akárminek.

az alkotó emberek többsége nem ilyen. és nem is kell hogy ilyenné váljon. a kommunisták egy kisebbség, olyanok, mint a nacionalisták, a homoszexuálisok, vagy a balkezesesek. azt képviselem, hogy információs önrendelkezés legyen, az alkotók maguk dönthessék el, hogy mit akarnak, és legyen szabad pénzt kérni a zenéért, a könyvekért, a programokért. a kultúrát soroljuk a javak közé. és aki kommunista (mondjuk kodály, a zene mindenkié) az sorolja az ingyenes javak közé. de a sajátját. a háry jános, meg a psalmus hungaricus legyen mindenkié, de lukács laci meg azt mondja, hogy a tankcsapda ne legyen. pontosabban azt mondja, hogy neki most mindegy, hogy mi van.

-- tankcsapda az úgy lett, hogy debreceni a 89-es vekeri tavi efotton, meg utána a kelet 90 nevű rendszerváltó dzsemborin játszottak ezerrel az auróra előzenekaraként, és keményen kellett persze belépőt fizetni. próbáltunk annak idején belógni, majdnem megvertek az őrök. a kölcsey művelődési központban is szedtek belépőt. és ami a lényeg, árulták a kazettát.

pénzért természetesen. és elárulom neked, az az zenekar emelkedett ki, amelyik ezt csinálta. az ő koncertjeire jártak. mert hallották, hogy ezek de jók. és elmentek a koncertekre. és ugye aki pénzért vette meg a kazettát az nem adta csak úgy, vagy csak ritkán adta tovább. a peer to peer megosztás volt ingyenes, és nem volt ingyenes kliens szerver alapú megosztás. azért drága volt a kazetta. meg ha bementél az unió áruházba és vettél 10 kazettát, akkor azt mondta az eladó, hogy nincs, mert összesen 100 volt készleten. kicsit kikarikírozva.

és az tűnt el a süllyesztőben amelyik azt mondta, a lányok és a fiúk ziherájsz tűvel a fülükben (nem volt piercing) járnak a koncertekre, meg a fesztiválokra, másolják le maguknak a kazikat, annyira csórók.

emlékszem volt akkoriban lakodalmas rock, három plusz kettő, pénzért nyomatták a kazettákat ugyanígy.

a tankacsapda egy nagyon kezdetleges kiadó, ami nem az állami hanglemezgyár volt.

a tankcsapda az első időktől kedzve demofelvételeket készített, és kazettákat adott ki. könyvet is például. és azért kerültek a viva tévébe, mert eladták a cédéket. mondjuk előtte leszerződtek a sonyval. azaz nem az ingyen piacon nevelkedtek, hanem egy kőkemény kapitalista piacon. az ingyen piacról uhrin benedek nőtt ki. vedd már észre.

olyat sem tudsz, amit a kiadók tették valakit sikeressé? ne viccelj. szinte csak ilyen van. az összes sikeres zenakar mögött kiadók állnak.

persze az igaz, hogy vannak zenekarok, akiket a kiadók úgy dobnak, hogy csak úgy koppan.

és ugye nekik nincs olyan szerencséjük, mint a tankcsapdának, mert ők úgy csináltak saját kiadót, hogy nem állami hanglemezgyár már nem volt, a multik meg még nem jöttek be. és ment a kazetta biznisz. amikor bejöttek a multik, akkor a cédé. és most meg azt mondják, hogy másolják le az mp3-at, nem lépnek fel különösebben ellene, de a kezdetektől ezt nem tudták volna megcsinálni, mert a lakótelepről indultak, nem valamelyik belső budai kerületből.

de a tehetségeseknek nincs más út, mint eladni a zenét, a pólót, a könyvet, annyi hordozót, amennyit csak lehet saját hordozóval.

tehát lehet az, hogy feljátszanak egy számot híres zenekartól, és felrakják a youtube-ra, de a saját számaikat már pénzért kell árulniuk.

egy ugye nem az a totális ingyen piac, amit uhrin benedek, őt mindenhová azért hívták, hogy generáljon látogatót és wolf gábor, az index címlap, meg a kocsmasátor átkonvertálta vevővé. de ehhez valami faszságot kell kiírni a címlapra. itt a forradalmian új akármi. baltával támadtak az ismert celebritásra. aztán kiderül, hogy mégsem, de ez nem érdekes, mert ugye senki nem fog ezért perelni. és hátha megveszi az utazást, a könyvet, a laptopot. ehhez nem kellenek tehetséges újságírók, ehhez havas henrik médiaiskolája is sok.

---

a középkori mecenatúra az udvari megrendelésekről szólt. és fizettek természetesen megrendeleskért. a középkori klaszikusok sem az ingyen piac, hanem egy részben kapitalista, részben egy terület alapú feudális piac termékei.

nem azt csinálták, hogy lemásolták a kottákat, és szabaddá tették őket, hogy játszhassák azokat minden udvarban, eszük ágában sem volt a hordozót ingyen kiadni, mert nem ütött volna akkorát a túrné. mozart ugye végig turnézott, de nem úgy, hogy ingyen volt a kotta.

mert akkor a főúr vélhetően azt mondta volna, hogy az udvari (alkalmazott) zenésze ügyesebb, mint ez a mozart. mert ő nyilván átírta volna a kottát kicsit keményebbre, vagy populárisabbra a főúr kedve szerint. és akkor meg minek meghívni mozartot. szóval ez minden volt, csak nem ingyen piac.

---

a megasztár nevű sztori is az emelt díjas esemesekről szólt, és ugye az egész megfeneklett akkor, amikor kiadták a lemezeket, és pont azért, mert nem voltak zeneszerzők, és csak a feldolgozás lemezek fogytak. megasztár karácsony például, kontor tamás elénekelte a hull a pelyhes fehér hó-t. és a gyerekek szerették. de kontor tamás hangszerelni tud, zenét szerezni nem.

és bartók eszter, és molnár caramel se nagyon tud zenét szerezni. mert lemezeiken a meglévő zenei alapok szólnak, és azokra énekelnek. nem hoztak létre új hangzást. szóval itt a profi zeneszerzők hiányoznak, akik ezt megcsinálják. akiket nem kap fel a búlvár, és nem dob el, hogy akkor, most együtt járnak, vagy szakítottak, stb.

és az ingyen weben ez nem jön létre. mert az ingyen weben az alkotó ember éhen hal. de általában igaz ez minden ingyen piacra.
kutacs: > szoftvergyártás nem művészet persze. meg nem is
> filozófia. de a zeneszerzőnek a koncertezés éppen olyan
> többelet munka, mint a programozónak a support.

Ez tok lenyegtelen. Ahogy mondtam ezek a jogok ujkeletuek (kb. 100 evesek), nincsenek kobe vesve. Bizonyitott, hogy maskepp is mukodik a dolog. Na ja, mas korulmenyek kozott (150 eve nem lehetett a zenet masolni), de most is mas korulmenyek vannak, mint 30 eve (korlatlanul es minosegromlas nelkul, gyakorlatilag ingyen, vagy nagyon olcson masolhato a zenet leiro adat).

> ráadásul sok esetben elválik a zeneszerző, és az
> előadóművész. éppen úgy, mint a programozó és a
> supportos, akkor például mit csináljunk.

Akkor fizet az eloado jogdijat a szerzonek. Dobbenet :). Ha megnezed a jelenlegi magyar torvenyt, akkor nagyjabol abban is ez all. Akkor vagy koteles jogdijat fizetni, ha a mu felhasznalasaval anyagi elonyre teszel szert. Pont ezert nem iteltek meg el egy darab file megosztot sem itthon. (Amugy meg persze fizetjuk az altalanyt.)

> festőművész meg nyisson galériát gondolom, az író meg könyvesboltot.

A zeneszekrol beszeltunk, ugye? Akkor jo. Minek menekulsz folyton hasonlatokba? Raadasul santakba, hiszen a festeszetnel pl. elsodleges szempont, hogy ki csinalta a kepet. Az irok meg tovabbra is biztonsagban vannak, mert nem igazan van felhasznalobarat utodja a konynek. De ez mind lenyegtelen, hiszen a zenerol beszelgetunk, ha jol ertem.

> tankcsapda az úgy lett, hogy debreceni a 89-es vekeri tavi
> efotton, meg utána a kelet 90 nevű rendszerváltó dzsemborin
> játszottak ezerrel az auróra előzenekaraként, és
> keményen kellett persze belépőt fizetni.

Es? Mondtam en valahol, hogy az ingyen koncertekbol kene elniuk? :)

> és ami a lényeg, árulták a kazettát.

En is lattam ilyet. Az en haverjaim minimalis haszonnal arulgattak a sajat kazettaikat, amig ki nem adtak oket. A lenyeg vegulis az volt, hogy visszajojjon az ara, meg legyen valami zsebpenz. A kazetta (vagy sajat gyartasu CD) arulasaban nem az a lenyeg, hogy jo orabert hozz ki magadnak, hanem az, hogy jo minosegu es olcso marketing anyagod legyen. A rajongok ugyis megveszik a koncerten, attol rajongok. En is veszek koncerteken CD-t, ha tetszik, mert meg egyszerubb, mint letolteni, meg tamogatom ennyivl az eloadokat. Ez altalaban 1-2000Ft ugye. De a tanksapkanak 89-ben nem is nagyon volt mas lehetosege sajat magat megismertetni, mint a sajat kazetta kiadas, raadasul akkor a studio ido lenyegesen dragabb volt, mint ma, szoval ez az erved nem igazan cafolja amit mondtam. Talan Lukacsekat meg lehet kerdezni, hogy ugyan mennyit kerestek a kazettazasbol :).

> olyat sem tudsz, amit a kiadók tették valakit sikeressé?

Tehetseges zeneszrol beszeltunk nem a noszenkszrol. Mire kiadnak valakit, addigra mar eleg rendesen lehet ismerni klubokbol, koncertekrol. Legalabbis en igy latom.


> de a tehetségeseknek nincs más út, mint eladni a zenét

Nem ertem, hogy miert mondod, hogy nincs mas utjuk, ha egyszer van: a koncertezes. Klubok, fesztivalok, main stream egyutteseknek a diszkofellepesek (6-8 buli/ejszaka hetvegen).

> mozart ugye végig turnézott, de nem úgy, hogy ingyen volt a kotta.

Hat azt nem tudom, hogy ez hogy volt, utana kene nezni.

> mert akkor a főúr vélhetően azt mondta volna, hogy az
> udvari (alkalmazott) zenésze ügyesebb, mint ez a mozart

Spekulacio :). Nyilvan Mozart eloben Mozart volt, Bach meg Bach (aki igen elismert orgona jatekos is volt). De ez mindegy is, a lenyeg, hogy mindnyajan a munkajukert kaptak penzt, nem pedig a korabban megirt muveikert. Avagy ha abbahagytak volna az alkotast, akkor feltehetoleg felkopott volna az alluk (bar Mozartnak igy is sikerult), szemben mondjuk Madonnaval. Azert itt van egy eleg eros kulonbseg.

> és bartók eszter, és molnár caramel se nagyon tud zenét szerezni. mert

Igy van, nem is veletlenul nem lett beloluk senki megasztar nelkul. Egyedul kevesek, hiaba tolod alajuk a kiadot. Ha szepen bealltak volna egy zenekarba (vagy majd ha megteszik, mint pl. Der Heni), akkor lesz veluk valami, aztan mehetnek koncertre penzt keresni :). Egyebkent en nem is latom, hogy a kizarolag eloadoi kepessegekkel rendelkezo zeneszek elerhetnenek barmit is, innentol kezdve viszont viszonylag keves szerzorol beszelhetunk, aki meg nem ad elo (bar az o kompenzaciojukra van megoldas, ahogy az elejen irtam).

> és az ingyen weben ez nem jön létre.
> mert az ingyen weben az alkotó ember éhen hal

Ossze-vissza ugralunk a teruletek kozott. Most akkor mar nem zene, hanem web? Es a weben a programozok? Amugy semmi nincs ingyen, csak az a kerdes, hogy milyen formaban fizeted meg. Maskepp nezve a dolgot: nem lehet am mindenert penzt kerni, mert nem termelunk annyi (mas) erteket, hogy ezeket mind meg tudnank fizetni. Gondoljunk itt most a sok 'ellopott' zenere, filmre es akar szoftverre, meg akar a tobbi hipotetikus arucikkre, amit ezzel a logikaval fel lehetne talalni.

Azzal, ha a zene szabadon masolhato, egyszeruen csak az ertekek elosztasat valtoztatjuk meg. A zeneszek kicsit kevesebbet kapnak, a tobbieknek tobb marad. A cel nem az, hogy a zeneszek mocsok gazdagok legyenek, hanem, hogy a tarsadalom egeszenek minel jobb legyen. Ha a zeneszek nagy resze meg tud elni egy ertelmes szinvonalon, akkor az ugy jo. Ha nincs ez a kiadosdi, es egy zeneszhez (egy Madonnahoz, Stoneshoz) nem csoportosul at tobb tizmillio dollar, akkor esetleg az a tobb tiz- vagy szazmillio megoszolhat a kevesbe nepszeru, sikeres, tehetseges vagy szerencses zenesz kozott.

Persze gyakorlatilag is ez tortenik, mert az emberek nem hajlandoak megfizetni azt az egysegarat a zeneert, amit a 30-40 eves piaci viszonyok alakitottak ki, es inkabb letoltik oket. Szinte senki nem fizetne 500 meg 1000 albumok utan 15-20 eurokat mondjuk Magyarorszagon. Megveszel nehany tiz albumot, aztan jol van. A tobbibol kimesz a Szigetre vagy elmesz a Godorbe.