Obama és a katartikus url

Finsiéhez ért az amerikai elnökválasztási kampány. Obama még egy utolsó nagy negkirugaszkodással félórás (!) kampányfilmjének vett műsoridőt hét nagy amerikai csatornán, főműsoridőben. Amerikai választópolgárok milliói hallhatták, amint az igen szentimentálisra sikerült filmetűdben pár pillanatra feltűnik a Google vezérigazgatója.

Sőt, másnap Obama YouTube-oldalára kikerült Eric Schmidt egyperces korteskedése is.

Ebből kiderül, hogy nem csak Obama gazdaságpolitikája szimpatikus a Google-vezérnek, de a várható - a Google szempontjából alapvető fontosságú -, a technológiai szektort érintő kérdésekben is azonos véleményen van a Google és Obama. Az egyik legfontosabb ügy itt a net semlegessége.

Schmidt az elmúlt években nagyon keményen lobbizott Washingtonban a netsemlegesség ügye mellett. Az amúgy politikai témákban általában semleges Google első embere azonban valószínűleg sokkal egyszerűbbnek látja cége jövőjét, ha Obama lesz az USA következő elnöke. 

Hogy megértsük, Schmidt miért is támogatja ennyire lelkesen Obamát, egy másik interjúba kell belenéznünk. Rachel Maddow Show, 2:18-ig kell tekerni: 

Google for Government törvénytervezet...

Amúgy, miként Schmidt is megjegyzi, az amerikai történelem során Obama volt az első, aki nagyon komoly és hatásos választási kampányt folytatott a neten. Obama teljes természetességgel utal a webkultúrára. A kampány talán egyik legjobbra sikerült felvonásában, az Al Smith jótékonysági esten elmondott beszédében is viccelődött azzal, hogy aki meg akarja tudni, ki is ő valójában, nézze meg a Facebook-oldalát:

;

Vannak, akik szerint Obama a végére egy kicsit túlzásba is vitte online kampányát. Jon Stewart a Daily Show-ban azon szörnyűlködött, hogy hogyan lehet egy lelkesítőnek szánt kampánybeszéd csúcspontján egy weboldalra hivatkozni. 3:43-nál kezdődik: 

(Apple-fanboyoknak 2:35-től is érdekes lehet :)

Amúgy minden bizonnyal a legprofibb választási kampányt láthattuk az elmúlt hónapokban. Igen, láthattuk is, hiszen a versengő politikusok minden egyes beszédét, fellépését követhette bárki, akár élőben (például a Ustream.tv csatornáin), vagy felvételekről (a politikusok YouTube-oldalain), nem beszélve az amerikai tévécsatornák multimédiában igencsak erős online választási mellékleteiről. 

Valószínűleg a többi nyugati ország választási kampányában is egyre fontosabb szerepet játszik majd az internet. Pontosabban a webes közösségekben való aktív részvétel.

Nem elképzelhetetlen, hogy a jövőben egy kampánystábban pont olyan fontos szereplő lesz az online megjelenésért, kommunikációért felelős stáb, mint mondjuk a beszédírók.

Kevés, ha egy politikusnak sikerül egy jó beszédet elszavalnia. Az üzenetnek a megfelelő online csatornákon, megfelelő találati oldalakon el is kell jutnia a választókig. Itt már nem csak arról beszélünk, hogy egy politikusnak online is jelen kell lennie. (Az online jelenlét magától értetődő 2008-ban.) Ami még nem biztos, hogy magától értetődő minden kampánystábnak, az az, hogy az online kommunikáció legalább annyira stratégiai kérdés, mint a politikai üzenetek megválasztása és tálalása.

Hogy egy egyszerű példát vegyünk: az önmagában édes kevés volt, hogy Obamának kiváló a honlapja. Egy Obama Girl, egy MySpace- vagy egy Facebook-oldal is nagyon kellett ahhoz, hogy az amerikai netezők millióiban tudatosodjon, hogy az elnökjelölt elérhető a neten, és minden eddiginél több pénzt adományozzanak online a politikus kampányára. (Például a Google Checkout online fizetési megoldásnak köszönhetően...)

Mr. Obama backed out after his campaign discovered that it could raise prodigious amounts in small private donations on the Internet. In September, Mr. Obama attracted 632,000 first-time donors who gave an average of $87. Altogether, the campaign has raised more than $300 million in small donations. (NYT - Editorial)

Címkék: google marketing politika videó
2008.11.02. 10:27. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tvbe mondták hogy nemtom hány milliárd dollárd ment el a kampányokra. akkor van itt lóvé, nincs itt válság... kicsit képmutásnak tartom az egészet...
igen, csakhogy amerikában nem állami pénzből kampányolnak, hanem abból, amit a szimpatizánsok befizetnek.
de nem szeretetszolgálatból fizetik azt be. azt egyszer busásan visszakapják. és akkor honnan veszik el?
cadmagician · www.keptelenseg.hu 2008.11.02. 14:15:22

obama kampánypénzének igen nagy részét magánszemélyek "dobták össze", és nagyon sokan 100-200 dollárt adtak. persze voltak nagy adományozók is, de van plafonösszeg. jó, biztos meg lehet oldani így is, hogy nagyobb összeget kapjon kedvenc jelöltem, de még így is átláthatóbb, mint ami itt van.
Ha jól tudom Obama 4x anyi pénzt költ a kampányára, mint McCain. Kiváncsi vagyok már a választásra, hogy mi lesz...
Egyelore jopofa, meg fura, hogy valaki a neten meg netes temakkal is kampanyol, de teljesen logikus lepes. A valasztopolgarok kozt fokozatosan egyre tobb lesz az internet felhasznalo (az idosebbek kozt az atlaghoz kepest alul vannak reprezentalva a fiatalok kozt meg tul). Nehany ciklus mulva ez teljesen termeszetes es megszokott lesz.

cadmagician: A kampany penzek nagy reszet feltehetoleg honapokkal ezelott szedtek be, arrol pedig, hogy realgazdasagi valsag lesz meg egyelore csak beszelnek, illetve mostanaban latszanak az elso jelei elbocsatasok formajaban. Turelem.... ;)