A legújabb Facebook: a Twitter nyomdokain

Az elmúlt napokban a Facebook elkezdett frissíteni az új verzióra. A változások ismét markáns hangsúlyeltolódásokat mutatnak. Nézzük is röviden, mik ezek, és hogy örülünk-e nekik.

Mindenekelőtt talán a legfeltűnőbb, hogy a Facebook egy nagy lépéssel közeledett a Twitter felé. (Pedig a korai Facebook layoutok még egészen más irányt mutattak.)

A megjelenés mostmár egyértelműen a gyors, twitter-like tartalommegosztást támogatja. Az oldal túlhangsúlyozott felülete középen van. Itt folynak lefelé a twitek események. Mostantól nem aggregálva (arra mostantól ott a jobb hasáb), hanem nyersen, azonnal, minden.

Nem csak státuszüzenetek, hanem mostantól akár rögtönzött, a gépünk webkamerájával rögzített videófelvételeinket és fotóinkat is megoszthatjuk ismerőseinkkel.

Látványban a középső hasábot a nagyobb, lekerekített szélű avatarképek emelik az oldalhasábok elé. Akárcsak a Twitteren.


Facebook és Twitter: konvergáló filozófiák

A középső, twitteres hasáb mellett a legfontosabb változás a jobb hasábban van, mely az új felfogás szerint épp középső hasáb ellenpontja:  amíg középen a frisset olvashatjuk, addig a jobb hasábban a nagy népszerűségnek örvendő közösségi aktivitásokból kapunk ízelítőt. Ismerőseink körében aktuálisan népszerű események, szájtok, rajongói oldalak, threadek, csoportok, képalbumok, stb. Az igazi újságos, szemlézgetős rész tehát a jobb oldali hasáb.

A harmadik, bal oldali hasáb megmaradt a navigációnak. Hangsúlyosabb lett a szűrés funkció. Márcsak azért is, mert a középső hasábos hírfolyamban gyorsan elvesznek a szemünk elől az aktivitások. Úgyhogy egyre kézenfekvőbb, ha szűrőket állítunk be, hogy ismerőseink egyes csoportjainak (pl. család, barátok, munkatársak) aktivitásait külön is követhessük.


Azonnali kép- és videómegosztás a laptop webkamerájával. Intant get²

Az új Facebook tehát legelsősorban még több aktivitást, több tartalommegosztást vár el a felhasználóktól. Erre ösztönzi őket. Észrevehető az is, hogy a minialkalmazások egyre jobban háttérbe szorulnak. Pontosabban a legfontosabb megjelenési helyük a középső hasáb marad. Vagyis többnyire csak akkor találkozunk össze minialkalmazásokkal, ha valamelyik ismerősünk aktivitásába belekerül. Vagy ha felvesszük alulra, a toolbarba kedvenc miniappunkat.

A 170+ milliós felhasználótáborral rendelkező Facebook tehát úgy érzi, felhasználószámban lassan eléri a plafont. Nincs más hátra, mint eggyel feljebb váltani, és a felhasználók becserkészése után a felhasználók közötti aktivitást serkenteni minden lehetséges eszközzel.

Az új felületek még egy fontos előnyt hordoznak magukban: könnyebb lesz kontextuális hirdetéseket hatékonyan megjeleníteni. Elsősorban a jobb hasáb kiemelt ajánlói közé rejtve. Merthogy jelenleg főként ugye csak a profiloldalakon és a képoldalakon látni hirdetéseket. Szintén a jobb hasábban.


A twit, mint komment.

Összegezve: a Facebook az azonnali és egyszerű tartalommegosztást támogatja az új nyitóoldalával. Ez pedig pedig várhatóan még több aktivitásra ösztönzi majd a felhasználókat. A Facebook ezzel némileg kifoghatja a szelet a Twitter vitorlájából.

A facebookerek szerintem inkább szeretni fogják ezt a váltást, mint a múltkorit. A funkcionálisan egyszerűbb felületek, az érthetőbb aktivitásfolyamatok, és a tartalomtípusok egyre határozottabb elkülönítése felhasználói oldalról szerethető és megszokható. Figyeljük magunkat. Ha ezentúl többet használjuk, és több tartalmat osztunk meg a Facebookon, mint tettük eddig, akkor az új nyitóoldal elérte célját.

(Érdekes lépés lenne, ha válaszul a Twitter alapfunkcióvá emelné be a videó/kép/link-megosztást a publisher felületbe. Vagyis az sms-hosszúságú szövegek megosztása mellett az egyéb tartalmak is egyetlen gombnyomással szóródnának szét a háló csomópontjaiból. Még ha nem is adunk nagy esélyt egy ilyen jövőképnek, az mára nyilvánvalóvá vált, hogy 2009-ben a Twitter bizonyult a legnagyobb közösségépítő szájt számára a jó mintapéldának. Még egyszerűbben szólva: 2009 az igazi instant get eljövetele.)

Címkék: dizájn social network facebook twitter
2009.03.13. 23:42. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pedig már azt hittem, hogy mekkora ötlet, ha a Moly főnézete a Twitter-re hasonlít, aztán most mindenki ezt csinálja... :)
egy ilyen (igaz csak elméletiként emlegetett) twitteres (bal)lépés azért lenne kétes kimenetelű, mert a twitter azért az, ami, mert olyan, amilyen (ejj, be szép mondat:D). kb mint az sms meg az mms, h nagyon jó az utóbbi is, h van, de nem válthatta le a rövid szövegest. a twitter pedig ebben erős igazán.
Barátaimat éppenhogy csak most tudtam rávenni arra, hogy kezdjék el használni a Google Readert és ezt leginkább a feed-ek kommentelésének köszönhetem.

Viszont az első kérdésük az volt, hogy hogyan tudnak GReaderbe berakni olyan oldalt, ahol nincs RSS.
És hogyan tudnak oldalakat kommentálni a Reader nélkül.

Azt hiszem az új Facebook felületen baromi egyszerű share a link lesz a válasz.

Ha lenne egy baromi jó feedolvaso Facebookban, akkor lassan minden egy helyen lenne.
@Asszem: "És hogyan tudnak oldalakat kommentálni a Reader nélkül."

Google Reader-ben a "Your notes" lapon van kirakva egy link (Note in Reader), amit felránthatsz a könyvjelző csíkra. Ezután bármily' oldalon járva, legyen az akár RSS nélküli is, erre a könyvjelzőre kattintva megjegyzést tudsz hozzá fűzni, megosztva azt a többiekkel.
@Gaboro: yep.
ezt a bookmarkletet kell eltarolni a bongeszoben egy bookmarkban:
javascript:var%20b=document.body;var%20GR________bookmarklet_domain='www.google.com';if(b&&!document.xmlVersion){void(z=document.createElement('script'));void(z.src='www.google.com/reader/ui/link-bookmarklet.js');void(b.appendChild(z));}else{}
a végén mindkettő olyan lesz, mint a windows messenger.
nekem amúgy erős a gyanúm, hogy a közösségi webszolgáltatásokat hamarosan lenyomják a natív kódú alkalmazások.

és úgy fogunk tekinteni a facebookra, mint mondjuk a nyolcvanas évek pop zenekaraira. és a tinik meg ez mondják: ú, ezeket a nyomi dolgokat valaki támogatta, hű de ciki.

a facebook szerintem egy ilyen modern talking.
cukorhegy kapja is rendesen a hidegzuhanyt miatta. de eddig minden fb desváltásnál ez volt. majd megszokják. bár az igaz, hogy a home oldal eddig eléggé kihasználatlan volt, de sztem nem ez lett volna a megoldás.
szerintem az előző elrendezés jóval elegánsabb, hovatovább felhasználóbarátabb volt, főleg a finom kis apróbetűknek köszönhetően, erre jön ez a szakmunkás megoldás, úgy, hogy a saját eseményeim megjelenítését nem is editálhatom - nálam a mérleg negatív irányba billen.
Sajnos az a helyzet, hogy kiherélték szépen az arckönyvet ezzel...
Az addig OK, hogy fontosak a közösségnek megosztott tartalmak, de így szépen eltűnt minden, amit a megosztáson kívül az ismerőseim művelnek. Nem látom, ha új ismerősük lesz (akit esetleg én is ismerhetek), nem látom, ha változtatnak bármit az adatlapjukon, miközben ezek is legalább olyan fontosak, mint hogy ki mit oszt meg. Főleg, hogy a többség nem fedezte még fel magának, hogy megosztani milyen jó.
Ha sarkosan akarok fogalmazni, akkor ezzel a lépéssel a facebook elveszítette a wiw-hez képesti előnyének nagy részét. Kár érte...
hát agyfasz, eddig meg lehetett mondani főoldalról egy kattintással hogy köszi ezt az alkalmazást nem szeretném látni a feedben: akármelyik ismerősöm is aktivizálja magát... nem érdekel.

Most max a felhasználót tudom iktatni, vagy tévedek?
Most értettem meg, mi a Twitter! :D Kicsit lassú vagyok, igaz? :O
apps.facebook.com/layoutvote/?ref=nf

teccik az új: 48k
vissza a régit: 777k

asszem ez bebukott, szerencsére még hallgatnak a plebs hőbörgésére. a felhasználói feltételek változásait is padra ültették miután sokakat kivert a víz.
Nekem az uj surface nagyon nem jott be. En is arra szavazok hogy vissza a regit. :)

Aki meg Twitterezni akar, annak meg ott van az a ... hogyishivjak ....ja, a TWITTER
a poszt írója vajon ugyanaról a facebbokról beszél? óriási csalódás számomra az új layout. hirtelen tele lett a fő-üzenőfal a mások idióta kvízeredményeivel, egyenrangúvá téve a státuszüzenetekkel, és egyébb fontosabb "hírekkel". a régi elrendezés sokkal elegánsabb és áttekinthetőbb volt, és könnyebben kezelhető.
Itt egy szavazás a layoutról: apps.facebook.com/layoutvote/?ref=ffs
az 1,3 millió szavazó közül 1,2 az uj dizájn lelen szavazott, szóval a posz írója az abszolút kisebbséget tükrözi, és még valótlanokat is állít...
Igen a poén ott van, hogy eddig alkalmazásokat lehetett tiltani, most teljes ismerőst ki kell ikatani, ha szűrni akarod a zajt. Illetve hiányoznak a nem státusz üzenetes linkek ahogy előttem már mondták. Ha ezeket megoldják megszokható lesz a dolog.
Nem tetszik. Szűrni akarok ,csap status update-et, csak fotókat, ilyenek. Most a legfrissebb 14 update-em (a sajátjaimon kívül) a nyitóoldalon mind ilyen "Jocika took Aprajafalva melyik lakója vagy? quiz and the result is Törpapa." Hát öregem, boldogabb lettem ezzel az infóval, tényleg.