Re: Hogyan nyírjuk ki a Google-t?

A múltkori postban tárgyalt nyers felvetés reakcióra ingerelt néhány bloggert. Sőt, a téma kapcsán megszólalt a magyar print média színeiben Indy is.

A fenti reakciók nagyjából egybehangzóan állítják, hogy a Google megdöntése lehetetlen azzal, ha a nagy tartalomszolgáltatók letiltanák magukat a keresőből. Szerintem a helyzet nem ennyire egyértelmű.

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy bár mondjuk a Ringier Magyarország elképzelhető, hogy sokkal nagyobb bevételt realizál, mint mondjuk az Origo, ugyanakkor az is biztos, hogy a kiadásai is sokkal nagyobbak. Nemrégiben volt erről egy adok-kapok reklámkampány. Mármint, hogy akkor most melyik is a népszerűbb, a Blikk vagy az Origo.

Ebbe most nem is szeretnék belemenni. Legyen elég annyi, hogy a tartalomelőállítás (médiatermék) sikeressége nem formátumfüggő. Ugyanúgy lehet bukó print újságot csinálni, mint bukó hírszájtot. Indy például jótékonyan megfeletkezik a Népszabadságról. De persze hozhatnánk még kevésbé nyereséges print kiadványokat is példaként. Mint ahogy nyilván igen könnyű nettó bukó hírszájt projekteket is felemlegetni.

Amikor online tartalomszolgáltatóról beszélünk, akkor ma már ugyanúgy értjük ezalatt az online jelen lévő tévéműsorokat, print kiadványokat és online termékeket. A lényeg nem ez. Annyit állítunk csupán, hogy kinyomtatni valamit, ráadásul nagy példányszámban, rizikósabb biznisz, mint hírszájtot üzemeltetni.

Az eredeti felvetés ugyanakkor nem erre vonatkozott. Hanem arra, hogy a webes információforrások piaca lassan konszolidálódik. Magyarul fogalmazva: nem tekinthető komoly keresőnek, mely nem indexálja a legfontosabb információforrásokat.

A másik jelenség, amivel számolni kell, az a valós idejű információáramlás fontossága a weben. A Twitter közel valós idejű, releváns tartalmai bekerülnek a Google és a Bing találati listáiba. Ez elvileg jó mindenkinek. Ugyanakkor valószínűleg mindkét oldalon elég költséges móka valós időben tolni/indexálni tartalmakat. Ezeket a költségeket pedig előbb-utóbb valakinek állnia kell.

Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a Twitter vagy a Facebook valamilyen szinten részesedjen a Google érintett találati listáin futó hirdetésekből származó bevételekből. Mint ahogy azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy a Twitter és a Facebook ezt a számlát a konverziók értékével tudja ellensúlyozni.

Tovább bonyolítaná a helyzetet, ha például a Facebook hivatalos keresője a Bing lenne, és a Twitter hivalaos keresője meg a Google. Mindkettőre van némi esély.

Annyi bizonyos, hogy a jövő évben egyre költségesebb és egyszersmind jobb megoldásokat fogunk látni webes információkeresés témakörben. És éppen ezért egyre többet fogunk beszélni arról, hogy a költségeket legalább részben ki kire próbálja majd meg hárítani. Ebben a nagy huzavonában nyilván azok lesznek sikeresek, akik dinamikusan és rugalmasan reagálnak a felmerülő problémákra.

Ne feledjük, az online piacon minden sikerért minden nap meg kell dolgozni. Az elért eredmények ugyanis sokkal könnyebben olvadnak, mint más szektorokban. Minden nap be kell bizonyítania a Google-nek, hogy alkalmas tízmilliók információéhségének másodpercenkénti kielégítésére. És mint a Bing felfutásából, vagy épp a Seznam cseh piaci sikereiből látható, nincsenek szent tehenek, megkísérthetetlen piaci elsőbbségek.

És ebben a buliban az online jelen lévő tartalomszolgáltatóknak (tévéknek, print lapoknak, hírszájtoknak) és komoly beleszólása lehet. Csak figyeljünk...

Címkék: google keresők seo
2009.11.16. 12:08. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem igazán vágom, hogy ez miként kapcsolódik a konkrét felvetéshez. A real time indexálás költségei az egy dolog. Meg az is, hogy a tartalomszolgáltatók mindig is fognak nyafogni (bár én nem tartom túl pontosnak ezt a "ki állja a számlát"-parafrázissal leírni).

De hogy mindemellett az eredeti "kinyírjuk a google-t"-felvetés mit sem lesz értelmesebb, az is biztos...
@fraki: logika az, h ma mar legalabb annyira fontos informacioforras a twitter es a facebook, mint a hirsiteok.

de a twitter es a facebook eseteben a gyorsasag a lenyeg. ezert fontos a google es a bing szamara a realtime indexeles. de ezt csak ugy tudja megtenni, ha a twiter es a facebook "segit" neki. a realtime platformok pedig mar diktalhatnak a googlenak.

szvsz :)
Sziasztok!
Off topicként lenne egy kérdésem.
Sok fórumban olvastam a webaudit létjogosultságának hanyatlásáról...
Szerintetek melyik lehet majd az új auditáló cég?
hol érdemes auditálni a weboldalad, ha naponta olyan 15.000 UU van?

Köszi

pfefi
A magyar (de nem csak a hazai) hirdetői piac nem fogja eltartani a tartalom szolgáltatókat. A tartalmak, szolgáltatások egy részéből közvetlenül pénzt kell csinálni.

Lehetséges megoldások (amik most gyorsan eszembe jutottak):

1, Fizessen a user: a tartalmakat, szolgáltatásokat elzárod a nem fizetős userek elől, így a keresők elől is. A jogsértő felhasználókat - akik ellopják a tartalmad és ingyen publikálják - feljelented szerzői és felhasználási jogok megsértése miatt. 100. ilyen után csökkennek a lopkodások, vagy nem.

2, Fizessen valaki más: Ahogy a TV-knél a kábelszolgáltatók jattolnak a tartalmakért, jattol a tartalomért valaki ezért is (google, Té, bárki). Tartalom nélkül a médium nem képvisel értéket, csak egy hordozó felület. 2006-2008 megmutatta, hogy a web2.0 mennyire értéktelen a minőségi tartalom fogyasztók számára.

3, Senki ne fizessen: Dögöljenek meg a kis cégek, centralizálódjon tovább, ill monopolizálódjon a tartalomszolgáltató piac. Sok lelkes amatőr/félamatőr kedve és ideje szerint majd ad nís tartalmakat. Mo-n 2-3 nagy szereplő eléldegél a hirdetői piacból.

4, Dögöljön meg az internet biznisz: Az IPTV átveszi a funkcionális szerepét, és ott van/lesz működő képes üzlet, lesz lóvé.

Az internet nyílt médium, szemben a TV-vel, nyomtatott magazinnal a tartalom bár ugyanolyan nehezen előállítható, viszon sokkal nehezebben védhető.
Amíg ez nem megoldott, addig vért fogunk köpni. Lehet a fenti 4 pontból mazsolázni.
azért sem szólok hozzá. a jóérzésű eltiltott kommentelők nevében sztrájkba fogok.
a gugle vásárolja fel a fészbukot meg a tvitert :)
Ma lattam Murdochot a Bloomberg TVben ahol az hangzott el hogy a News Corp ujradefinialja (ertsd addig pereskednek amig nekik jo nem lesz) a szerzoi jogsertest hogy az amit a google csinal (indexalas) az jogsertesnek szamitson.

Lehet az oreg nem erti mirol van szo, de megha a News Corprol van is szo akkor se lennek biztos benne hogy ebbol tul sok jo fog kisulni a szamukra.
OFF
"Opera mini on an old blackberry" mindent megtesz hogy nehez lengyen barmihez is hozzaszolni :(" ...es bocs hogy nincsenek ekezetes betuk.
ON

Szegeny HH mindent megprobal hogy egyreszt legalabb gondolati szinten megprobaljon uj gondolatokat elultetni "az magyar" emberek fejeben, es tessek majdnem mindig rosszul jon ki amit postol... Mindent megtesz hogy erot adjon uj lokalis kezdemenyezeseknek, lelkesit a SEO/SMO/miafa.. piacon es csak kritikakat kap... Persze ez nem igazan csoda, kicsi/nagy Orszagunk valahogy mindig maskent mukodott(-ik (?)) mint a vilag, es ezert vagyunk mi azok akik vagyunk.
Ez egy nagyszerű gondolatébresztő. Most az egészet próbálom az rss-bizniszhez kötni, kevés sikerrel. :D
Fiúk, itt vmi horribile topik mellé-lövésról van szó a felvetett témát illetően. Ez amolyan elméleti kerekasztal vita, de távol áll a biz-valóságtól.

A Twitter alapitók ugyanis többször kinyilvánitották, h nem érdekeltek az üzleti modell megtalálásában. A növekedésben érdekeltek!

A Gugli is ebben volt érdekelt egészen az IPO-ig! Könyörgöm gondolkodjatok már nem magyar viszonylatokban! Ha majd lesz Twitter IPO, akkor utána lesz spéci stratégiájuk a modellre is, és akkor kérdés lesz az is, h a Google szembe menjenek-e? Addig viszont az a kérdés, h ki adja nekik a legnagyobb növekedést...

A Facebook számára most a legnagyobb kihivás az API-ján jobb üzleti modellt kialakitó cégek megjelenése. Mostanában tudtommal ezzel foglalkoznak főként...

Tehát a nagyok közül (kivétel Bing) senki sem a Gugli kinyirásával van elfoglalva, hanem a saját fejlodésével. Mert itten most igazi Vadnyugat van. Most épülnek a jövő évszázad legnagyobb cégei. Bizony! Épits megfelelő vasútállomást és benne leszel a Vadnyugat térképében (lásd Volt egyszer egy Vadnyugat... metaforája)
ja még egy adalék: emlékeim szerint 99-ben a gugli anno 25 millió dolcsiból indult (az első 100 ezer usd-s csekk után), a twitter most 150 millió dolcsinál tart és aszem 1 milliárd dolcsis cégértéke van a nagycsiripnek, röpke 2 év után

ezt kéne figyelni... mi zajlik itten. Itt lesz nagy piac megdőlés