Fejlesztői tudás nélkül androidos alkalmazást készíteni...

Valójában az ötlet nem új. A Facebook korábban már készített olyan alkalmazást, melynek segítségével pofonegyszerűvé vált kvíz-alkalmazások készítése, mindenféle fejlesztői tudás nélkül. A Google most valami hasonlóval próbálkozik: alkalmazáskészítő szoftvert tolt ki App Inventor néven.

Mint a demóból is látszik, az App Inventor elsődleges célja, hogy az alkalmazás-fejlesztést mindenki számára elérhetővé és érthetővé tegye. Nem kell tehát mély fejlesztői ismeret ahhoz, hogy egyszerűbb appokat mi magunk is elkészíthessünk a telefonunkra. Sőt, megosszuk azt ismerőseinkkel.

Az alkalmazáskészítővel hozzáférhetünk az androidos telefon főbb funkcióihoz, vagy például a GPS-hez is.

Az App Inventor mögötti gondolkodás is jól mintázza, hogy mi a különbség az Apple és a Google felfogása között. Egyszerűbb alkalmazásokat miért ne tudna csinálni az is, aki amúgy nem beszél Javául, nem ismeri mélységében az Android felépítését, nem programozó? 

Persze összetettebb, szofisztikáltabb alkalmazások fejlesztéséhez továbbra is profi programozói erőforrásra lesz szükség. De az App Inventorral nyílik egy szegmens legalul: az egyszerű, saját felhasználása készülő alkalmazások immár minden érdeklődő számára könnyedén elkészíthetőek lesznek.

A Google az App Inventort jelenleg elsősorban egyetemistáknak szánja. Nyilván ez az a célcsoport, amelyik fogékony a mobillal kapcsolatos történésekre, a játékra, és a közösségiségre. Ugyanakkor a fejlesztői tudás, rutin még nem feltétlenül van meg egy középiskolásban. Az App Inventor ezen hivatott segíteni.

Így néz ki egy amerikai főiskolán egy egyszerű házi feladat, 2010-ben

Nem tartom teljesen elképzelhetetlennek, hogy egyszer olyan szoftvereket kapjunk, melyek segítségével tetszőleges okostelefonra, tetszőleges platformra tudunk majd egyre összetettebb alkalmazásokat, mobil web appokat készíteni.

Címkék: google mobil android app inventor
2010.07.13. 11:15. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A teljesen transzparens cross-platform fejlesztés nagyon régi vágyálom a szoftveriparban, és bizonyos mértékben máig csak álom maradt. Én sem "tartom teljesen elképzelhetetlennek, hogy egyszer" maradéktalanul megvalósuljon különböző mobil platformokra, de azért erre szerintem még várni kell.
A nagy varázslat ebben az, hogy nagyon leviszi a belépési küszöböt, a fejlesztés elkezdéséhez sokkal kevesebbet kell invesztálni.

Nem az a nagy trükk, hogy magunknak megcsinálhatjuk az alkalmazást hanem az, hogy aki belekezdett egy egyszerű alkalmazás fejlesztésébe, sokkal könnyebben lépi meg a profi szint felé az aktuális lépcsőfokot mint aki vakon vág neki.
Nem világos, hogy minek szánják ezt, mert értékes program ebből nehezen lesz. Főiskolásoknak ismerkedni jó, vagy hivatalos csatornán nem terjesztett személyes alkalmazásokhoz (itt ugye többnyire lehet). Vagy mégis feltöltik és a Google beszedi a $25-okat, vagy anélkül is publikálhatóak és akkor jól mutat a nagy alkalmazásszám a prezentációkban. Vagy nem hivatalos 20%-os egyéni projekt ez.
Vazze...és a Eclipse-es gui buildert mikor akarják már legalább ilyenre megcsinálni?
@Nakhchivan: Szerintem is leginkább kísérlet ez az egész, hogy lássák mi a visszhangja. Nyilván komoly alkalmazás nem fog így születni, de talán az emberek ráéreznek arra, hogy az Android mobiljukat mennyire a saját képükre tudják alakítani, komolyabb szaktudás nélkül. Ha ezt sikerül beadni a népnek, azzal megint jól lehet majd szurkálódni az iOS-el szemben.
Szerintem ez klassz dolog. A legtöbb sikeres program egyszerű, mint amilyeneket ezzel az eszközzel is meg lehet csinálni. most ha valakinek van egy klassz ötlete, akkor nem kell ötletelés szinten maradnia, hanem maga is meg tudja valósítani azt. Itt az lesz a paradigmaváltás, hogy az ötlet lesz a fontos a programok mögött, nem pedig a kódolás.

Már látom magam előtt a programozókat, hogy szívják a fogukat, hogy Pisike miket programoz össze-vissza, és lenyúlja a pénzt előlük, de kb ez ugyanaz mint az amatőr fényképészek, akik most már szintén tudnak félprofi cucokkal fotózni ugyanolyan minőségében mint a profik, akik sírnak, hogy nem tudnak megélni. Ott is megy a hirig, hogy az amatőrök megölik a profi fényképészeket. De erre azt tudom mondani, hogy győzzön a jobbik, legyen az a nyertes, amelyik jobban érvényesülni tud.
@J. McClane: profi fejlesztőkre továbbra is szükség lesz. Egy bizonyos bonyolultsági szint felett már nem lehet megőrizni a szerkesztő egyszerűségét.

De az kétségtelen, hogy a tér beszűkül, mert az egyszerű alkalmazások jelentette könnyű terep ezzel el fog veszni a profik számára.
@KGyST: Teljesen egyetértek veled. Anno a HTML, JavaScript is ennyire könnyű volt. Bele néztél a kódba és már írhattad is át magadnak saját gépen.

Én támogatom az alacsony belépési küszöböt, aki meg profi, az valóban legyen az, ne csak a legokosabb munkanélkülinek tartsa magát. :-)
@J. McClane: Az Android API mennyiségét nézve világos, hogy van egy jó alacsony határ ami fölött már nem lesz ilyen verseny. Az iFart típusú gazdasági sikertörténetet nézve viszont tényleg van itt lehetőség, de ott hatványozott az aranyláz-modell, az amatőr fejlesztőknek a 99,95%-a $25-os regisztrációs díjat sem fogja visszakeresni. Az igazi pozitív hatás az lehet, hogy a nagyon amatőr kategóriában kevés lesz csúnya és hibával elszálló program.
Hirtelen kettő dolog is eszembe jutott, ami ezzel a műfajjal rokon: a Drupal - ezt talán nem kell magyarázni -, és a dataflow programming (aka. flow-based programming).

A DF egy szemlélet/architektúra, ahol az app nem egy monolit konstrukció, hanem kisebb, viszonylag önálló komponensek hálózata. A prgmozás nem más, mint ennek a hálónak a kialakítása, ami sokkal könnyebb, mint prgmírás.

Természetesen a komponenseket (meg hát a platformot, a framework-öt) is le kell prgmozni, viszont a komponens prgmozónak nem kell a végső felhasználói igényig elmennie, az a háló összeszeállítójának a dolga.

Én írtam egy DF rendszert (egy barátommal együtt; aszinkron, prototípus készültségű), és nagyon jó ez a hármas felosztás. Kb. 40 komponensünk van, amiből szinte bármit kilegózunk, ha pedig valami nem megy, akkor írunk egy komponenst, amit később is felhasználhatunk, a framework-höz már csak nagyon keveset nyúltunk az utóbbi időben.

Ismertebb DF szemléletű rendszerek: Mac-en a Quartz Composer, a make utility (többmagos vagy -processzoros gépen próbáld ki: make -j), az összes digitális szintetizátor/sampler, leginkább a Clavia Nord Modular, na persze a szoftok is, és amit már bizonyára használt mindenki, a spreadsheet-ek, pl. MS Excel.

Persze ezek eléggé különböznek, pl. a szintik szinkron rendszerek, a make-ben csak trigger típusú message van, míg a spreadsheet-eknél csak egyszer "fut le" a network, viszont a teljes prgmozást a felhasználó végzi.

(Érdeklődőknek: Wikipedia cikkeket érdemes elolvasni, további kérdés esetén pedig keressetek nyugodtan engem.)

Visszakanyarodva az eredeti témára, talán pont a spreadsheet (Excel) az, ahol világosan kitűnik, hogy nagyon is van létjogosultsága olyan "fejlesztői" platformnak, ahol nem szükséges hagyományos prgmozói tudás, elég valamivel kevesebb is.
Nekem a Click & Play nevű progi ugrott be, amivel saját játékot lehetett összekattingatni...
Igazából nem hiszem, hogy túl sok felhasználó elkezdene összekattingatni programot magának. Amire van igény úgy is megcsinálják a profik, max egy kicsit várni kell rá, amire meg nincs arra lehet nincs is szüksége, csak fellángolás...
Az viszont dicséretes, hogy mindenféle Vér Pistike nem tudja elárasztani a netet az összekattingatott bug halmazaival...

Viszont a program helyett inkább egy fórumot kellene alakítani. Jön a felhasználó, felírja az ötletét valaki megvalósítja, aztán feltöltik és kész... Valami pontrendszert, jutalmakat kialakítani a kitalálóknak és a megvalósítóknak...
Szia. Nézegettem én is. Éjjen a vizuális tervezés, ezzel gyalult anno a Flash.

De itt kell érteni a komplett OOP-t, az eseményvezérlést, stb-t. És közben a 2 + 2 -t úgy kell írni, hogy ki kell rakni két panelt, és az egyikre is meg a másikra is ráírni, hogy 2.

Azért még alszok rá párat, mielőtt megmondom, hogy jó-e.

Bővebben:
bandroid.blog.hu/2010/07/13/app_inventor