Terjed-terjed a Facebook magyar közösségében is ez a rosszindulatú vírusapp, ami azzal kecsegteti a felhasználót, hogy rákattintva egy olyan videót tekinthet meg, amit "az emberek 98%-a nem tud 17 másodpercnél tovább nézni". A videó maga egy vírusos alkalmazás, amit sajnálatos módon a Facebooknál még nem szúrtak ki. Mindenesetre segítségével jól lemérhető, hogy mennyire aktívak a magyar ismeretségi hálók a szájton.
Az egyszerű átverés egy nap alatt több mint 50 ezer áldozatot szedett
Ezidáig 54 118 lájkot kapott a videó. Persze valójában senki sem lájkolta, viszont a vírus alaptulajdonsága, hogy lájkoltatja magát az áldozatul esett felhasználóval, sőt, ki is postolja magát a felhasználó falára, így jutva el még több potenciális áldozathoz. Alig több, mint 24 óra leforgása alatt tehát ennyien dőltek be egy átverésnek.
Ebből pedig elsősorban azt a következtetést vonhatjuk le, hogy egy tökéletes közösségimédia-kampány a Facebookon maximum ilyen terjedési sebességet tudna elérni egyetlen nap alatt.
Tegyük hozzá, nem rossz érték. Ugyanakkor ha azt vesszük, hogy immár 1,45 millió magyar regisztrált a Facebookra, az is kiderül, hogy a felhasználók többsége inaktív. Ritkán lép be a Facebookba. És ha be is lép, nem nagyon aktív a szájton.
Ha már itt tartottam, gondoltam, megnézem, hogy mik a legfrissebb publikus elérési adatok a Gemius honlapján. Legnagyobb megdöbbenésemre azonban a legfrissebb (májusi) adatsorban nem találtam meg sok, idehaza is az élmezőnyhöz tartozó szájt statisztikáját. Nincs benne a friss listában sem a Facebook, sem a Google.hu, sem a YouTube. Volt, nincs.
A Gemius/Ipsos-hoz fordultam magyarázatért, akik a következőképpen indokolták, hogy miért tűntek el ezen szájtok statisztikái a publikus adatsorból:
A tavalyi online közönségmérési tendert bonyolító szervezetek/cégek kérése alapján az online közönségmérés jogi kérdéseit szabályozó ÁSZF-be került, hogy ezen a felületen a májusi adatbázis közlését követően csak a mérőkóddal mért weboldalak reach% adatai legyenek elérhetőek, ennek a szerződéses kötelezettségünknek tettünk eleget a módosítással.
A fent említett szervezetek/cégek alatt az IAB Hungary médiaszekcióját és a 8 nagy magyar ügynökséget kell érteni.
Egyrészről értem, hogy mivel a Facebook vagy a YouTube nem rendelkezik gemiusos mérőkóddal, ezért nem lehet egészen pontosan összemérni ezen szájtok magyarországi teljesítményét a gemiusos kóddal rendelkező magyar online szereplőkével.
Ugyanakkor az is világos, hogy a Facebook immár felzárkózott az élbolyba. És erősen torzított a hazai magyar internetezési szokásokat úgy bemutatni, hogy közben a legnépszerűbb szájtok közül több egyszerűen kifelejtődik a felsorolásból. Az pedig már csak hab a tortán, hogy amúgy az illetékeseknek továbbra is elérhetők ezek a statisztikák. Csak épp a publikumnak nem mutatják meg többé.
Akkor majd mi. Annyit tudunk, hogy a top 5 szájt között immár több a külföldi, mint a magyar. Az iWiW és a Startlap maradt csak állva ebben a mezőnyben. A Google.hu, a YouTube és a Facebook az a másik három szájt, amit a magyarok a leginkább látogatnak. Ez nem csak a hazai online piac iránt szakmailag érdeklődők számára alapinformáció, hanem a hazai online hirdetők számára is.
Kis piros vírusvonal a Google Trends magyarországi statisztikájában
A fent jelzett tendenciát pedig nem elhallgatni kell, hanem éppenhogy beszélni róla. Megoldásokat találni arra, hogy hogyan tartsa meg a hazai online piac bevételi potenciálját egy olyan térben, ahol nagy amerikai szolgáltatók kezdenek el dominálni.
eszpee · http://bp.underground.hu 2010.08.02. 15:08:24
Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2010.08.02. 15:10:31
lipilee · http://lipilee.hu 2010.08.02. 15:13:24
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2010.08.02. 15:15:34
Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2010.08.02. 15:27:39
poTomek 2010.08.02. 15:28:15
Bár ez valamiért a a közös falon nem jelenik meg, de ha rámegyünk egy ismerősünk falára akit behúztak, akkor láthatjuk.
poTomek 2010.08.02. 15:31:40
Tschöppy · http://elsomaratonom.blog.hu 2010.08.02. 15:56:02
dat 2010.08.02. 16:09:26
Vagy azt, hogy a felhasználók nagy része nem hülye. Eszem ágában nem volt rákattintani erre a vacakra, pedig szinte minden ismerősöm "kiposztolta" (akarata ellenére). Ránézésre is gyanús volt.
Ketszeri 2010.08.02. 16:36:56
Reklám hatékonyság: a reklámokkal legkönnyebben aktivitásra serkenthető csoport és a mindenre ész nélkül kakattintgatók halmaza nagy átfedést mutat.
A jelenlevők nyilván nem kattintanak ész nélkül rá, de az a kérdés is érdekes, hogy mikor tették meg utoljára egy webes reklám hatására az "elvárt akciót" (konvertáltak)
lintabá 2010.08.02. 16:37:39
renz 2010.08.02. 19:18:11
darkatti 2010.08.02. 19:36:51
Mr.Insider · http://insider.ruul.hu 2010.08.03. 01:39:58
Hogy kimarad a mérésből a Facebook, sebaj! Welcome itthon!
Ez csak azért tragikus, mert az elköv. egy (max, két évet) egészen biztosan a Facebook hazai útja fogja meghatározni. És abból sem fogunk semmit látni, h a Twitterrel mi lesz. Max. marad a külföldi mérés, azaz a globális analitika... Mondjuk azok most is mutatják.
p3d3str1an 2010.08.03. 11:24:42
Marr 2010.08.03. 15:04:26
a gemius meg... várom, mikor fizet be gemius kutatásra a google. :D