A Facebook helyzete Magyarországon (2010, nyár)

Terjed-terjed a Facebook magyar közösségében is ez a rosszindulatú vírusapp, ami azzal kecsegteti a felhasználót, hogy rákattintva egy olyan videót tekinthet meg, amit "az emberek 98%-a nem tud 17 másodpercnél tovább nézni". A videó maga egy vírusos alkalmazás, amit sajnálatos módon a Facebooknál még nem szúrtak ki. Mindenesetre segítségével jól lemérhető, hogy mennyire aktívak a magyar ismeretségi hálók a szájton.


Az egyszerű átverés egy nap alatt több mint 50 ezer áldozatot szedett

Ezidáig 54 118 lájkot kapott a videó. Persze valójában senki sem lájkolta, viszont a vírus alaptulajdonsága, hogy lájkoltatja magát az áldozatul esett felhasználóval, sőt, ki is postolja magát a felhasználó falára, így jutva el még több potenciális áldozathoz. Alig több, mint 24 óra leforgása alatt tehát ennyien dőltek be egy átverésnek.

Ebből pedig elsősorban azt a következtetést vonhatjuk le, hogy egy tökéletes közösségimédia-kampány a Facebookon maximum ilyen terjedési sebességet tudna elérni egyetlen nap alatt.

Tegyük hozzá, nem rossz érték. Ugyanakkor ha azt vesszük, hogy immár 1,45 millió magyar regisztrált a Facebookra, az is kiderül, hogy a felhasználók többsége inaktív. Ritkán lép be a Facebookba. És ha be is lép, nem nagyon aktív a szájton.

Ha már itt tartottam, gondoltam, megnézem, hogy mik a legfrissebb publikus elérési adatok a Gemius honlapján. Legnagyobb megdöbbenésemre azonban a legfrissebb (májusi) adatsorban nem találtam meg sok, idehaza is az élmezőnyhöz tartozó szájt statisztikáját. Nincs benne a friss listában sem a Facebook, sem a Google.hu, sem a YouTube. Volt, nincs.

A Gemius/Ipsos-hoz fordultam magyarázatért, akik a következőképpen indokolták, hogy miért tűntek el ezen szájtok statisztikái a publikus adatsorból:

A tavalyi online közönségmérési tendert bonyolító szervezetek/cégek kérése alapján az online közönségmérés jogi kérdéseit szabályozó ÁSZF-be került, hogy ezen a felületen a májusi adatbázis közlését követően csak a mérőkóddal mért weboldalak reach% adatai legyenek elérhetőek, ennek a szerződéses kötelezettségünknek tettünk eleget a módosítással.

A fent említett szervezetek/cégek alatt az IAB Hungary médiaszekcióját és a 8 nagy magyar ügynökséget kell érteni.

Egyrészről értem, hogy mivel a Facebook vagy a YouTube nem rendelkezik gemiusos mérőkóddal, ezért nem lehet egészen pontosan összemérni ezen szájtok magyarországi teljesítményét a gemiusos kóddal rendelkező magyar online szereplőkével.

Ugyanakkor az is világos, hogy a Facebook immár felzárkózott az élbolyba. És erősen torzított a hazai magyar internetezési szokásokat úgy bemutatni, hogy közben a legnépszerűbb szájtok közül több egyszerűen kifelejtődik a felsorolásból. Az pedig már csak hab a tortán, hogy amúgy az illetékeseknek továbbra is elérhetők ezek a statisztikák. Csak épp a publikumnak nem mutatják meg többé.

Akkor majd mi. Annyit tudunk, hogy a top 5 szájt között immár több a külföldi, mint a magyar. Az iWiW és a Startlap maradt csak állva ebben a mezőnyben. A Google.hu, a YouTube és a Facebook az a másik három szájt, amit a magyarok a leginkább látogatnak. Ez nem csak a hazai online piac iránt szakmailag érdeklődők számára alapinformáció, hanem a hazai online hirdetők számára is.


Kis piros vírusvonal a Google Trends magyarországi statisztikájában

A fent jelzett tendenciát pedig nem elhallgatni kell, hanem éppenhogy beszélni róla. Megoldásokat találni arra, hogy hogyan tartsa meg a hazai online piac bevételi potenciálját egy olyan térben, ahol nagy amerikai szolgáltatók kezdenek el dominálni.

Címkék: marketing stat üzlet magyar facebook
2010.08.02. 14:33. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincs ezzel gond szerintem. A Facebook meg a Youtube a Twitterhez hasonlóan nem egy szolgáltatás, hanem egy platform. A "nagy amerikai szolgáltatók" szállítják ezeket a platformokat, a mi feladatunk nem az, hogy versenyezzünk velük, hanem hogy olyan szolgáltatásokat csináljunk, amik ezekre a platformokra épülnek.
Jó reggel kívánok. Erről beszéltem a tavalyi Keresőmarketing napon a jelenlévő médiavállalatokból nem sok érdeklődést kiváltva. Viszik a piacot...
@eszpee: erről vajon mit gondol a Zynga? :)
@eszpee: azert azt te sem gondolod komolyan h nem kell versenyezni veluk. ne felejtsuk el, hogy a facebook hirdetesi felulet is. raadasul nem is rossz hatekonysagu.
@eszpee: Tény persze, hogy frontálisan nem lehet velük versenyezni. De azért a top médiacégek számára lenne néhány alternatív út.
Az megvan, hogy egyúttal az AutoBuzi profilt is "lájkoltatja" a spam?
Bár ez valamiért a a közös falon nem jelenik meg, de ha rámegyünk egy ismerősünk falára akit behúztak, akkor láthatjuk.
Helyesbítek: nem mindenkinél csak bizonyos embereknél.
Ez szerintem inkább annak a példája, hogy mindenki mindenre ész nélkül kattint, tök mindegy, hogy mi az.
"Ugyanakkor ha azt vesszük, hogy immár 1,45 millió magyar regisztrált a Facebookra, az is kiderül, hogy a felhasználók többsége inaktív. Ritkán lép be a Facebookba. És ha be is lép, nem nagyon aktív a szájton."

Vagy azt, hogy a felhasználók nagy része nem hülye. Eszem ágában nem volt rákattintani erre a vacakra, pedig szinte minden ismerősöm "kiposztolta" (akarata ellenére). Ránézésre is gyanús volt.
Facebook/youtube: a gemius/ipsos úgy tűnik átsorolja netes statisztikáit a bóvli kategóriába. Nagy kár, értékesek, hasznosak is lehetnének.

Reklám hatékonyság: a reklámokkal legkönnyebben aktivitásra serkenthető csoport és a mindenre ész nélkül kakattintgatók halmaza nagy átfedést mutat.
A jelenlevők nyilván nem kattintanak ész nélkül rá, de az a kérdés is érdekes, hogy mikor tették meg utoljára egy webes reklám hatására az "elvárt akciót" (konvertáltak)
ez egy nagyon egyszerű clickjack, két rejtett iframe-vel, ami a "captcha" akar lenni. Nagy részben a facebookot is minősíti hogy nincs ellene védelem, mert egy ilyen siten belüli clickjack-et még a noscript sem fog meg.
A Facebook - akárcsak maga az egész internet - egyre több szemetet tartalmaz. Internetes környezetszennyezésbe csapott át a lájkolás, amit - sajnos - már a cégek is bőszen alkalmaznak. Már-már válogatás nélkül nyomják meg a tetszik gombot minden szarnál. Egyre visszataszítóbbá válik számomra a facebook.
én is megnéztem, sőt kipostoltam, de utána töröltem a postott a saját lapomrol! (megnéztem a oldal forrását, és jót nevettem, ügyes:) )
Hja kérem a Gemius elindult azon az úton, amin anno a Medián is ment: aki fizet, az benne van. Mindegy a teljesitmény a lényeg a fizetés...

Hogy kimarad a mérésből a Facebook, sebaj! Welcome itthon!

Ez csak azért tragikus, mert az elköv. egy (max, két évet) egészen biztosan a Facebook hazai útja fogja meghatározni. És abból sem fogunk semmit látni, h a Twitterrel mi lesz. Max. marad a külföldi mérés, azaz a globális analitika... Mondjuk azok most is mutatják.
én a csajoknak nem tudtam ellenállni, énkérekelnézést
az én ismerőseim 5%-a dőlt be ennek. természetesen azok az idióták, akik egyébként is csak webszemetet recitálnak.

a gemius meg... várom, mikor fizet be gemius kutatásra a google. :D