Google Instant: ezúttal a felhasználón gyorsított a kereső

A Google ma jelenetette be új keresőverzióját, az Instantot. Mi újat lehet még mondani 2010-ben webkereső témában? Azt gondolnánk, hogy nem sokat. A Google-nak azonban sikerült.

Ezúttal nem a találati lista rendezgetésével próbáltak előrébb lépni, mint anno a Universal Search vagy a valós idejű trendfigyelő bejelentésekor. Hanem valami sokkal kevésbé nyilvánvaló, ám annál nagyszerűbb dologgal.

Marissa Mayer, a Google keresőért felelős alelnöke az alapprobléma ismertetésével kezdte előadását: egy átlag felhasználónak 9 másodpercébe telik, mire beüt egy keresőkifejezést. Ugyanakkor a Google-nek mindössze 0,8 másodperc a hálózati idő, további 0,3 másodperc a találatok begyűjtése. Viszont a felhasználónak további 15 másodperc kell átlagosan ahhoz, hogy megtalálja a találati listában a keresett információt. Vagyis egy átlag felhasználó akár fél percet is elbíbelődik egyetlen kereséssel. Ebből a statisztikából pedig már látható, hogy a Google-kereséseket nem más, mint maga a felhasználó lassítja.

Mi tehát a megoldás? Nem a keresőmotor performanciáján kell javítani. Pontosabban nem úgy, ahogy korábban gondoltuk. Hanem a keresést végző felhasználónak kell ebben az első 9 másodpercben minél gyorsabb egérutat kínálni a vágyott találati oldal felé.

Erre pedig a már ismert megoldást alkalmazza a Google Instant: prediktív keresést vezet be. Vagyis a felhasználók már a gépelés közben kapnak találatilista-ajánlatokat, így akár egy vagy két karakter leütését követően is megláthatják a keresett weboldalt. Nincs szükség feltétlenül arra, hogy a teljes kifejezés(ek)re keressenek rá.

Bár az ajaxos, prediktív keresők viszonylag elterjedtek voltak eddig is a weben, azt soha nem gondoltuk volna korábban, hogy ezt a módszert olyan robusztus rendszeres esetében is sikerrel lehet alkalmazni, mint amilyen például a Google keresője, melyet minden héten egymilliárd netező használ.


"lon"-ból eljutni London térképéig

Az ilyen típusú univerzális perdiktív keresésekhez ugyanis nagyon jó nyelvi elemzőrendszer, nagyon-nagyon gyors információfeldolgozó-képesség, és persze atombiztos hardverháttér szükségeltetik. A szénné optimalitált cache-elésről nem beszélve. (Itt ugye az alapproblémát azt jelenti, hogy a Google-nak nem csak gyorsan kell visszaadnia találatokat, hanem azoknak a találatoknak viszonylag frisseknek is kell lenniük.)

Úgy tűnik, hogy a Google-nál mernek nagyot álmodni. Ráadásul elég jó szakembereik is vannak az álmaik megvalósításához. Úgyhogy az Instant-tal végül összejött egy olyan univerzális kereső, mely képes akár néhány karakter leütéséből kikövetkeztetni, hogy a felhasználó pontosan melyik weboldalra is kíváncsi a több milliárdból.

Ráadásult mindezt extrém rövid idő alatt oldja meg a Google. Joggal nevezhetjük rocket science-nek az Instant-ot.

A másik oldalról pedig rossz hír a konkurens webkeresőknek, hogy a Google megint egy olyan fronton lépett el tőlük, amiben nagyon nehéz lesz követni őket a következő egy évben.

Tegyük azért gyorsan hozzá, hogy a prezentációban is elsősorban amerikai lokációkról működött jól a Google Instant. Magyar keresőkifejezésekkel, Magyarországról indított keresésekkel egyelőre sokkal esetlenebbül bánik a prediktív módszer. Ha minden igaz, hamarosan egész Európára, így Magyarországra is lokalizálják majd az Instantot. Addig érdemes angol nyelven próbálkozni az Instanttal.

note: amúgy a mai prezentáció alapján megállapíthatjuk, hogy Marissa Mayer pont olyan béna előadó maradt, mint amilyennek három éve volt szerencsém személyesen is megismerni. eh.

A sajtótájékoztató végén szokás szerint Sergey Brin várta az újságírók kérdéseit. Kiderült, hogy SEO-szempontból nem jelent változást az Instant. (Azért ebben nem vagyok teljesen biztos. Pontosabban abban nem, hogy nem lehet a rövid- vagy töredékszavas keresőkifejezésekre külön is optmializálni ezentúl. Azt is érdemes lesz figyelni, hogy a hirdetések megjelenését, hatékonyságát hogyan befolyásolja majd az Instant. A demóban az látszott, hogy az ad hoc (töredékszavas) találati listákhoz is passzintódtak hirdetések. Vagyis elképzelhetően a hirdetésmegjelenés kilóra nőni fog, viszont az átkattintási arány talán csökkenhet. Meglátjuk.) Aztán azt is elmondta, hogy a prediktív keresés persze dobja a loadot a szervereiken, de agyonoptmilaizálják a rendszert, úgyhogy nem lesz para. Valamint hamarosan a Chrome keresőjében is megjelenik az Instant.

És mobilon?

Címkék: google keresők google instant
2010.09.08. 22:19. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

van valami link amin ki lehet próbálni?

a goo.gl/w0Uo -n nekem a "sima" google.com jön be
most látom hogy ha beírom hogy google.com majd átváltok a google in englishre ott működik,

csak pont a te linkeden nem :D
Alapvetően tetszik, mondjuk ez inkább az "egyszerűbb" felhasználók számára lesz hasznosabb. Sajnos a userek döntő hányada még a legprimitívebb dolgokhoz is keresőt használ pl. hogy felmenjen fb-re, ahhoz is először Google, Facebook szó beüt, serp első helyezett katt, majd ott beloginol. Ha abból a szempontból nézzük, hogy mivel lehetne több időt megtakarítani, akkor felhasználói oldalról egy weboldal közvetlen felkeresése lenne az optimális megoldás és az adott site is jobban járna. Itthon sajnos elég sokat elvesz a közvetlen forgalomból, hogy az amúgy is célirányosan hozzátok tartó látogató böngészőnek használja a guglit.