A Google ma jelenetette be új keresőverzióját, az Instantot. Mi újat lehet még mondani 2010-ben webkereső témában? Azt gondolnánk, hogy nem sokat. A Google-nak azonban sikerült.
Ezúttal nem a találati lista rendezgetésével próbáltak előrébb lépni, mint anno a Universal Search vagy a valós idejű trendfigyelő bejelentésekor. Hanem valami sokkal kevésbé nyilvánvaló, ám annál nagyszerűbb dologgal.
Marissa Mayer, a Google keresőért felelős alelnöke az alapprobléma ismertetésével kezdte előadását: egy átlag felhasználónak 9 másodpercébe telik, mire beüt egy keresőkifejezést. Ugyanakkor a Google-nek mindössze 0,8 másodperc a hálózati idő, további 0,3 másodperc a találatok begyűjtése. Viszont a felhasználónak további 15 másodperc kell átlagosan ahhoz, hogy megtalálja a találati listában a keresett információt. Vagyis egy átlag felhasználó akár fél percet is elbíbelődik egyetlen kereséssel. Ebből a statisztikából pedig már látható, hogy a Google-kereséseket nem más, mint maga a felhasználó lassítja.
Mi tehát a megoldás? Nem a keresőmotor performanciáján kell javítani. Pontosabban nem úgy, ahogy korábban gondoltuk. Hanem a keresést végző felhasználónak kell ebben az első 9 másodpercben minél gyorsabb egérutat kínálni a vágyott találati oldal felé.
Erre pedig a már ismert megoldást alkalmazza a Google Instant: prediktív keresést vezet be. Vagyis a felhasználók már a gépelés közben kapnak találatilista-ajánlatokat, így akár egy vagy két karakter leütését követően is megláthatják a keresett weboldalt. Nincs szükség feltétlenül arra, hogy a teljes kifejezés(ek)re keressenek rá.
Bár az ajaxos, prediktív keresők viszonylag elterjedtek voltak eddig is a weben, azt soha nem gondoltuk volna korábban, hogy ezt a módszert olyan robusztus rendszeres esetében is sikerrel lehet alkalmazni, mint amilyen például a Google keresője, melyet minden héten egymilliárd netező használ.
"lon"-ból eljutni London térképéig
Az ilyen típusú univerzális perdiktív keresésekhez ugyanis nagyon jó nyelvi elemzőrendszer, nagyon-nagyon gyors információfeldolgozó-képesség, és persze atombiztos hardverháttér szükségeltetik. A szénné optimalitált cache-elésről nem beszélve. (Itt ugye az alapproblémát azt jelenti, hogy a Google-nak nem csak gyorsan kell visszaadnia találatokat, hanem azoknak a találatoknak viszonylag frisseknek is kell lenniük.)
Úgy tűnik, hogy a Google-nál mernek nagyot álmodni. Ráadásul elég jó szakembereik is vannak az álmaik megvalósításához. Úgyhogy az Instant-tal végül összejött egy olyan univerzális kereső, mely képes akár néhány karakter leütéséből kikövetkeztetni, hogy a felhasználó pontosan melyik weboldalra is kíváncsi a több milliárdból.
Ráadásult mindezt extrém rövid idő alatt oldja meg a Google. Joggal nevezhetjük rocket science-nek az Instant-ot.
A másik oldalról pedig rossz hír a konkurens webkeresőknek, hogy a Google megint egy olyan fronton lépett el tőlük, amiben nagyon nehéz lesz követni őket a következő egy évben.
Tegyük azért gyorsan hozzá, hogy a prezentációban is elsősorban amerikai lokációkról működött jól a Google Instant. Magyar keresőkifejezésekkel, Magyarországról indított keresésekkel egyelőre sokkal esetlenebbül bánik a prediktív módszer. Ha minden igaz, hamarosan egész Európára, így Magyarországra is lokalizálják majd az Instantot. Addig érdemes angol nyelven próbálkozni az Instanttal.
note: amúgy a mai prezentáció alapján megállapíthatjuk, hogy Marissa Mayer pont olyan béna előadó maradt, mint amilyennek három éve volt szerencsém személyesen is megismerni. eh.
A sajtótájékoztató végén szokás szerint Sergey Brin várta az újságírók kérdéseit. Kiderült, hogy SEO-szempontból nem jelent változást az Instant. (Azért ebben nem vagyok teljesen biztos. Pontosabban abban nem, hogy nem lehet a rövid- vagy töredékszavas keresőkifejezésekre külön is optmializálni ezentúl. Azt is érdemes lesz figyelni, hogy a hirdetések megjelenését, hatékonyságát hogyan befolyásolja majd az Instant. A demóban az látszott, hogy az ad hoc (töredékszavas) találati listákhoz is passzintódtak hirdetések. Vagyis elképzelhetően a hirdetésmegjelenés kilóra nőni fog, viszont az átkattintási arány talán csökkenhet. Meglátjuk.) Aztán azt is elmondta, hogy a prediktív keresés persze dobja a loadot a szervereiken, de agyonoptmilaizálják a rendszert, úgyhogy nem lesz para. Valamint hamarosan a Chrome keresőjében is megjelenik az Instant.
És mobilon?
kulcsarb 2010.09.09. 10:04:21
a goo.gl/w0Uo -n nekem a "sima" google.com jön be
kulcsarb 2010.09.09. 10:47:57
csak pont a te linkeden nem :D
José Doroteo Arango · http://webfuck.blog.hu 2010.09.09. 14:37:18