A legújabb Gmail felületről pár szó...

Életminőségünket jobban befolyásolja az általunk használt webmail felülete, mint az aktuális időjárás.

Már az előző hivatalos Gmail téma kapcsán is érezhető volt, hogy a Google nagyon ráérzett arra a vonalra, mely az egyik emblematikus webes dizájn lesz a következő években. A Google-nek amúgy is különösen jól álló minimalista, funkcionális dizájnt vitték tovább a mostani, legújabb dizájnnal is. 

Kezdjük a bal oldali menüvel. A "Mail" felirat alá került a "Contacts" és a "Tasks" menüpont. Vagyis ennyivel is egyszerűsödött a bal oldali menü hierarchiája. Ennél is jobb megoldás az onmouseoverre kinyíló bővített menü. Amivel sikerült elérni, hogy ha a felhasználó fókusza a menü, akkor tudja használni a teljes menülistát, amúgy pedig a first view-t ne foglalják el a bal hasábban a kevésbé használt menüpontok. 

A szöveges gombok ikonosítása is indokolt volt így 2011 végére. Hiszen a Gmail-felhasználók készség szinten használják ezeket a gombokat, így teljesen feleslegessé vált szöveges gombokkal terhelni a webmail legfontosabb felületét, a maillista és mail nézeteket. 

Az új dizájnban a Chat/Calendar, és eleve a bal hasáb alsó része hangsúlyosabb lett. Ezen nyilván még lenne mit reszelni, mert a Calendar eléggé erőszakoltan jelenik meg abban a bal hasábban. Talán a hasábszélesség növelésével lehetne egy használhatóbb, kényelmesebb bal hasábos widgetes felületet létrehozni - például a naptáralkalmazásnak is. 

Nagyon jó, hogy a bal hasáb fix magasságú. Márcsak azért is, mert a cseteléshez is inkább a keresőt jó használni. Fölösleges teljes csetes kontaktlistákat mutogatni egy webmail felületen. Hasonló módosításokon ment át a Facebook jobb hasábos csetfelülete is. 

Nagyon jó meglátás, hogy a jobb hasábos nézet listájának sűrűségét a felületről lehet változtatni, és nem dugták el a Settings alá. Egyetlen klikkeléssel tehetjük szellősebbé vagy sűrűbbé az emailek listanézetét. 

Az emailírás nézet szerkesztő funkciója is finom, monokróm ikonokkal egyszerűsödtek. Itt is egy sokkal funkcionálisabb és finomabb megoldást adva a korábbinál. Az egyik legnagyobb változás a "conversation"-ök nézetében történt. A profilképek előtérbe hozásával a Google tovább erőlteti a gmailes kontaktlistát. Ami nyilván nekik az Android miatt is fontos cél. Viszont amíg a Gmailben nem lehet jól szelektálni a valós kontaktjainkat a mindenféle egyéb (céges, hírleveles, stb) emailcímektől, addig a Gmail kontaktlistájának kezelése és karbantartása nehézkes marad. 

Végezetül megemlíteném a személyes kedvencemet, a masszív, szögletes scroll bar-t. Szerintem ez az egyik legjobban sikerült eleme a megújult Gmail nézetnek. A másik figyelemre méltó megoldás: ha egy emailnézetből az emailista-nézetre váltunk vissza, az utoljára nézett email mellett megjelenik egy kis kék sáv. Vagyis a Gmail jelzi, hogy melyik emaillel foglalkoztunk utoljára. Nagyon barátságos és hasznos. Ezek azok a megoldások, melyek kiváló mintapéldái annak, hogy a dizájn hogyan tudja támogatni a usabilityt. 

Ha az összképet nézem, én azt gondolom, hogy a Google nagyon jó szemléletet talált meg magának - ami a dizájnt illeti. Az Apple a fizikai ("hardveres") termékeinél diktál hasonlóan erős minimalista, funkcionális dizájnt. Illetve az OSX-ben és az iOS-ben is. Úgyhogy a Google-nek csak azt tudjuk kívánni, hogy a webes szolgáltatásai után az Android felhasználói felületeit is hasonlóan szigorúan és következetesen finomítsa ebbe az irányba. 

Még azt sem tartom teljesen elképzelhetetlennek, hogy okostelefonon sem lenne ördögtől való egy dominánsan fehér, világos dizájnra váltani. 

Úgyhogy én meg is írtam nekik angolul is a pozitív feedbackemet. Ne csak mindig a szart lássuk meg a világban... 

Címkék: google gmail usability ux redizájn gmail dizájn google dizájn
2011.11.05. 12:19. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A levél nézet alján a "Click here to Reply or Forward" is nagyon jól kézre áll. Támogatja (imitálja) a chat-szerű üzenetváltást.
"ha egy emailnézetből az emailista-nézetre váltunk vissza, az utoljára nézett email mellett megjelenik egy kis kék sáv"

Ez eddig is volt egy fekete nyilacska formájában, hogyhogy nem tűnt fel neked?

Itt egy szkrínsat róla, mert nekem még a régi dizájn van, gondolom mert apps user vagyok, és mint sok minden más, nekünk ez se jár: imgur.com/1mwjH
@Steerio: igen, viszont a regi layoutban tulsagosan el volt bujtatva. most pedig kifejezetten onallo funkciokent uzemel. nice.
Nekem erről az jut az eszembe, h a Google beáldozza a teljes céget a Google+ tolására, mert nem érti meg, hogy a social networkingről lemaradt. A Wave-vel még finoman próbálkoztak, a Buzz-t már ráerőltették a sikeres GMailre, most már az egész hülye birodalmukat ráteszik erre.

Egyébként elég tragikus a színválasztás, esetleg mobil eszközöknél lehet indokolt ilyen "élet és irodalmas", primitív színhasználat, a notebook-preferencia mondjuk máshol is kikandikál (a 16:9-es monitorok esetén elég nehezen értelmezhető a vékony bal hasáb).

Jut eszembe, fontos információ a bal hasábból, még maradt 95 GMail-meghívóm 2005-ből, valakinek nem kell? :)
"okostelefonon sem lenne ördögtől való egy dominánsan fehér, világos dizájnra váltani."

De az lenne, ugyanis nemrég mérték, hogy a világos színű hátterek jelentősen növelik a mobilok fogyasztását, és durván csökkentik az üzemidőt, lévén a képernyő a legnagyobb fogyasztó a hardver elemek közül.

Egyébként a minimalista designra jó példa a WP7 Metro felülete, ami szintén nem véletlenül sötét tónusú.
@jtrencsenyi: For those who've graduated to thinner LCD models, black screens are actually sucking up more energy then their white counterparts.
www.scientificamerican.com/article.cfm?id=fact-or-fiction-black-is&page=2
@Ketszeri: ez eddig is így volt, elég volt nagyjából a levél aljára bekattintani.

Ami viszont változott, az az, hogy a levél alján is ott legyen az Archive/Report Spam/Delete gombhármas, úgyhogy most jojózhat a szem/egér.
@KGyST: a Facebook meg a MySpace-ről maradt le, illetve itthon az iWiW-el szemben reménytelen bárkinek is próbálkoznia ugyebár...

Jó lesz az a Plus, csak nem 3 hónap alatt kell pálcát törni felette.

A színválasztásnál érdemes különböző témákat is kipróbálni, sokat segítenek és kontrasztosabbá teszik az egészet.
@Steerio: én már apps-ban is az új dizájnt használom.
Ami eddig is így volt, de most lett feltűnő (könnyen felfedezhető) az az új design mellett szól.
A fix magassábú bal hasáb 11-13"-on engem nagyon zavar, azt, hogy miért a keresőből kéne csetelnem nem értem, az, hogy automatikusan az ablak méretéhez állítja a szövegsűrűséget, szintén elég kellemetlen, főleg, hogy a dense-től kiesik a szemem és nem hagyja 1440x800-on átállítani :) dehát kinek a pap, kinek a papné.
@hírbehozó: hát, ahányan annyit állítanak. Konkrétan amit én olvastam, ott megmérték ugyanazt az Androidos készülék üzemidejét a két típusú háttérrel. Majd megpróbálom előkeríteni a cikket.
@hírbehozó: A sötét dizájn jobb AMOLED-en, és ergonómikusabb is (IMHO).
Engem az zavar nagyon, hogy nem láthatom egyszerre a chates listát meg a naptárat, eddig jól megvoltak egymás fölött, de most csak váltogatni tudom őket (fixme).
Nekem tetszik. 1280x800-on Comfortable nézetet használok.

Engem inkább az zavar, hogy nyomtatásnál kirakja a Gmailes logót, ami helypazarló.
Persze ez már régóta így van, nem újdonság.
Szinten ugyes megoldas, hogy az Adsense reklam is dominansabb lett, foleg a lista nezetben.
Nagyon kivancsi lennek ra, mit csinalt az Adsense bevetelekkel. Ennyi lapmegtekintesnel kis javulas is sokat hoz - az uj design akar kozeptavon kifizetheti a raforditott koltseget.
@szampo: Az Adsense egy nap alatt behozza az egész Gmail New Look projekt költségeit, ezt ugyanebbe az összegbe le is fogadom.
Szép a dizájn, de praktikus hiány még mindig a gmailben a yahoo-hoz képest: yahoo mailen belül párhuzamosan több ablakban is dolgozhatok - egyikben új levelet nyitok, a másikban kereshetek, a harmadikban egy külön könyvtárban lévő levelet olvashatok, nem kell külön ablakokat nyitogatni - nagyon megkönnyíti és meggyorsítja a többezres levélposta kezelését.