Milyen volt a SUPERWEEK 2012 konferencia?

Amikor Bánóczy Zolival arról beszélgettünk a tavalyi (első) SUPERSEO konferencia után, hogy a következő milyen lesz, már akkor eléggé eltökéltnek tűnt abban, hogy 2012-re a konferencia színvonalát külföldi előadókkal fogja még feljebb emelni. És a seo mellé fel kell zárkóznia a webanalitikának és a ppc-nek is.  

Aztán hívott valamikor nyár végén, hogy megvannak az idei fellépők. És nem fogom elhinni, de igazi szupersztár line-up van készülőben. Mindjárt három olyan nemzetközi szaktekintélyt sikerült elcsábítania a konferenciára, akiket nemhogy Magyarországon, de európai konferenciákon is ritkán látni. Hát még hármukat együtt. Így készültünk a SUPERWEEK 2012-re.

Az első meghívott Nick Mihailovski, aki régebben az Urchin-t fejlesztette, mostanában pedig a Google vezető fejlesztője, és a Google Analytics-szel kapcsolatos fontosabb fejlesztésekért felelős. A második Justin Cutroni, aki pedig a Cardinal Path igazgatója volt, és webanalitikában számtalan alapkönyv szerzője, két hete pedig ő is Googler: az Analytics evangelizálásáért felelős.

Ők tehát ma az Analytics fő arcai a Google-nél. És igen, jönnek Magyarországra előadni. Wow. 

Justin Cutroni, Google advocateJustin Cutroni a tesztelés és mérhetőség fontosságáról beszél gyakorlati példák segítségével

A harmadik amerikai, aki elvállalta a felkérést Caleb Whitmore, aki az Analytics Pros vezetője. Ő is az Urchinnel kezdte, majd analitikai tanácsadóként folytatta saját bizniszét. Az egyik legelső ember, aki Analytics Certified Partner minősítést kapott a Google-tól. Amúgy a San Franciscó-i GAUGE webanalitikai konferencia szervezője. És ő is azok között van a világon, aki a legjobban ért a webanalitika nyelvén. Hozzátenném, így utólag a magam részréről őt tartom a SUPERWEEK 2012 legjobb előadójának.

Caleb WhitmoreCaleb Whitmore interjút ad.

A három webanalitika sztár mellé pedig jött még pár igazán izgalmas európai előadó is. Az egyik Julien Coquet (Hub'Sales), akiről ugyan én korábban még nem hallottam, de a SUPERWEEK konferencián letolt előadását követően számomra egyértelművé vált, hogy egy francia analitika zsenivel állunk szemben, aki minden ízében és mélységében érti, hogy mit és hogyan érdemes mérni és értékelni webes szolgáltatásoknál. 

Coquet a Yahoo Analyticsről is tartott egy meglehetősen alapos és áttekintő prezentációt. A Yahoo Analytics képviseletében tartott előadást Emer Kirrane is, aki még az IndexTools-nál kezdte, és mikor a Yahoo felvásárolta a magyar startupot, yahoo-sként folytatta. Emer elmesélte azt a sztorit, amit eddig még mi magyarok sem hallhattunk sok helyen: hogyan lett ebből a magyar startupból nemzetközi sikersztori.

Jött két Googler is. Egyikük Jerome Jossin, aki a Google remarketing és interest categories lehetőségeit mutatta be. Valamint Hüseyin Savas, aki a Google mobilfejlesztéseit összegezte.

Nick Mihailovski, Nebehaj Viktor, Bánóczy ZoltánNick Mihailovski, Nebehaj Viktor és Bánóczy Zoltán

Ezen felül tartott előadást a Google keresőjének működéséről Gary Illyés, aki a Google zürichi irodájában Webmaster Trends Analyst. A Google dublini irodájából pedig itt volt Nebehaj Viktor és Madarász Márta. A magyar googlerek nem csak előadásokat tartottak, de egyben a közönség összes kisebb-nagyobb problémájára, fontosabb és kevésbé fontosabb kérdésére is igyekeztek válaszolni. 

A magyar előadók leginkább a SEO napokon voltak erősek. Varga "Longhand" Péter, Türk "Mosquito" István, Boross István, Fülöp Imre, Énekes Barbara és sokan mások a szakmából tartottak előadást, beszélgettek kerekasztalokban - elsősorban valós problémákra adva releváns válaszokat. Ahogy már csak egy jó seo-snak kell. 

Na de: milyen volt ez a konferencia? 

Én elég sok konferenciára járok, és alapvetően két kategóriába szoktam sorolni őket. Az egyik a hardcore szakmai (elsősorban fejlesztői konferenciák), a másik a hardcore bullshit (előadások és kerekasztalok általánosságokról, benyomásokról, trivialitásokról). 

A SUPERWEEK ehhez képest egy nagyjából bárki számára közérthető, de mégis túlnyomórészt szakmai és releváns témákról szóló konferencia lett. Ehhez persze kellett az is, hogy a külföldi előadók ne valami közepesen érdektelen bullshit előadásokkal tudják le kelet-európai szereplésüket. És a magyarok pedig hozzák a tőlük elvárható szakmai és előadói szintet. 

Én annyi jegyzetelő embert egy konferencián még nem láttam, mint most. Az első három napon mindenki megtalálhatta azokat az előadásokat, melyek érdemi információval, segítséggel szolgáltak számára. Vagy analitika vagy seo témákban. És első kézből kaphattak infókat a Google fejlődéséről, fejlesztéseiről is.

De ami ennél is fontosabb: ez a konferencia valami olyat adott, amit én idehaza még nem tapasztaltam:

szemléletet.

Ennek megvilágításához egy, a Tonkin-Cutroni-Whitmore trió által írt Performance Marketing with Google Analytics könyv mottóját idézném. A Gertrude Steintől kölcsönzött idézet szerint

ma már mindenki annyi adathoz jut hozzá nap mint nap, hogy elveszítjük az ítélőképességünket.

Induljunk ki onnan, hogy maga az internet és a webes tartalomipar is azzal az ideával kecsegtet, hogy ebben a környezetben tényleg minden de minden megmérhető. Csakhogy a mérhetőség önmagában mit sem ér, ha nem tudjuk, hogy pontosan mit érdemes és hogyan érdemes megmérnünk. És akkor itt jön a webanalitika szerepének fontossága. 

Mindenkinek ezerféle tapasztalata és elképzelése lehet arról, hogy adott online szolgáltatásokat hogyan kéne még jobbra megcsinálni, még hatékonyabbá, üzletileg még sikeresebbé tenni. Csakhogy ez az egész merő alkímia marad addig, amíg a számok világával nem tudjuk megtámogatni. 

A három amerikai előadó prezentációi után számomra világossá vált, hogy a webanalitika többé nem a fejlesztők támogatására szolgáló kiegészítő tudás ("tudom kezelni az Analyticset"), hanem az üzleti döntéshozatalt előkészítő és abban segítő szaktudás. 

A konferencián rengetegszer elhangzott az az állítás, miszerint a látogatószám vagy a látogatások száma önmagában nem KPI, vagyis nem kulcsfontosságú teljesítményindikátor. Miért? Mert önmagában ezekből a mérőszámokból nem következik semmi üzletileg. 

Üzletileg az olyan indikátorok érdekesek, mint például egy e-commerce szájt esetében: vajon a félbemaradt vásárlási kezdeményezések hány százaléka és hol morzsolódik le, és hogyan tudnánk ezen javítani? 

Sajnos ma az üzleti döntéshozók többsége képtelen ilyen kérdéseket feltenni. Egyszerűen azért, mert nem értenek eléggé a webanalitikához, és arról sincs fogalmuk, hogy egyáltalán mennyi minden mérhető ma már. Az üzleti döntéshozóknak nem is feltétlenül szükséges ezekben a kérdésekben mély ismereteket szerezniük.

Viszont ebben az esetben jobban teszik, ha maguk mellé fogadnak egy webanalitikust, aki nem csak abban fog segíteni nekik, hogy a kulcs teljesítményindokátorokat meghatározza számukra, és ezzel megmondja a szolgáltatás optimális USP-jét, hanem abban is, hogy ezek a célok valóban teljesüljenek is. A fejlesztések, a marketing, a sales tevékenysége valóban, mérhetően ennek a célnak az irányába hasson. 

Julien Coquet, Hub'SalesJulien Coquet beszél arról, hogy mik az igazi KPI-ok, mit érdemes mérni és mit nem

Ilyen szempontból nézve a SEO vagy a PPC persze már csak egy alfeladat, amit szintén a webanalitikusnak kell kézben tartania. Legalábbis a SEO vagy PPC célok megfogalmazásában és azok számonkérésében neki kell ott lennie. Hiszen ő látja át az egész online szolgáltatást vagy projektet a teljesítményt mérő számok szintjén. 

Nem ragoznám tovább ezt a dolgot. Annyit tudok mondani, hogy számomra megvilágosodás erejű volt az a pár előadás, mely a webanalitika jelenéről és jövőbeni szerepéről szólt. Hogy mást ne mondjak, a SUPERWEEK analitikai előadásai hatására a saját munkahelyemen betervezett és előkészített néhány nagyobb projektet is újra fogom gondolni.  

Persze a SUPERWEEK nem csak webanalitikáról szólt, és nem csak ebben a témában hallhattunk informatív, mély és érdekes előadásokat. Végre megtudtam, hogy hogyan is működik a Google szempontjából a keresés, milyen folyamatok vannak a keresőnél, és milyen tévhitek keringenek a webcrawlerekről, indexelésről, tartalomduplikációról, sitemapről, rangsorolásról, stb. 

Tényleg annyi információt kapott az ember, hogy kénytelen volt - twittelés helyett - folyamatosan jegyzetelni. A Google működésével és fejlesztéseivel kapcsolatos előadások mellett SEO témában is volt pár igazán hasznos előadás. Az egyik például Türk Istváné, mely a kontár SEO-ról szólt. És egy másik, szintén neki köszönhetően, mely a kunkurenciafigyelésről és -kiértékelésről adott képet - seo és social oldalon.

A másik a Longhand által előadott tartalomstratégiai szempontok a keresőoptimalizálásban. Mely egy kicsit seo-oldali vetületét adta vissza az analitikának. 

Caleb Whitmore jó másfél órán át beszélt arról, hogy hogyan lehet szuperhatékonyan használni a Google Analytics-et SEO-céljaink eléréséhez. Ezt az előadást is nehéz lenne egy mondatban összefoglalni. Részletező, gyakorlatias és erős szemléletet tükröző előadás volt. 

Caleb Whitmore, Analytics ProsWhitmore a SEO analitikai támogatásáról beszél.

PPC témában nekem nagyon tetszett Jerome Jossin előadása a remarketingről és a Google interest kategóriáiról. Nem sokat foglalkozom PPC-vel, mindenesetre azt furcsállom, hogy online marketinges ismerőseimtől egy büdös szót nem hallottam eddig ezekről az eszközökről és ezek hasznosíthatóságáról. 

PPC témakörben a kerekasztalok alatt derült ki számomra a legtöbb bennfentes dolog. Például a Google ügyfélkezeléséről vagy a hazai keresőmarketingesek ügyes-bajos dolgairól, és az ügyfelek szokásairól. Novák Péter (IAB, T-csoport), Heal Edina (Google Hungary) és Szabó Ákos (Adaptive) szintén rengeteg iparági sztorit és szakmai gondolatot osztott meg a közönséggel online marketing, hirdetésstratégia és árazáspolitika területén.

Összességében azt mondhatom, hogy egy egyetemi szemesztert sikerült lezavarni 5 nap alatt. Én magam is rengeteget tanultam. És mondom, a futó projektjeim, feladataim elvégzését is másként látom most, mint egy héttel ezelőtt. 

Bár a SUPERWEEK jegyárai meglehetősen borsosak voltak, azért számomra igencsak meglepő volt, hogy amúgy a bullshit konferenciákon hatalmas marketinges és menedzsercsapatokkal jelenlévő vállalatok valahogy elfelejtettek néhány tízezer forintot áldozni arra, hogy a SUPERWEEK-re jegyet váltva a szakterületek élvonalbeli képviselőitől első kézből hallhassanak hasznos, fontos és érdekes információkat. 

Szerintetek hány magyar cégnek van Google-tanúsítványa webanalitika témában? Megmondom: nulla. Ehhez képest pláne érthetetlen az online szakma meghatározó vállalatainak távolmaradása.

Szerintem a SUPERWEEK-re jegyet váltott marketingesek, seo-sok, ppc-sek, analitikával foglalkozó emberek, online bizniszt működtető döntéshozók helyzeti előnybe kerültek azzal, hogy végighallgatták a jelen és a jövő trendjeit. Ráadásul olyan emberektől, akik nem csak beszélni szeretnek ilyenekről, de konkrétan a legmagasabb szinten űzik is a szakterületüket.

Na mindegy. Rengeteg dologról nem írtam a konferencia kapcsán. De nehéz is összefoglalni egy hét eseményeit. A lényeg, hogy én a magam részéről nagyon sokat tanultam analitikáról, seóról, ppc-ról, Google-ról, üzleti tervezésről, egyáltalán, üzleti stratégiáról és változott a szemléletem, hozzáállásom is ezekhez a területekhez.

Nem túlzás azt állítani, hogy világszínvonalú előadásokkal tűzdelt konferencia volt. Rettegve várom, hogy Bánó mit talál ki jövőre :)

Címkék: seo konferenciák analitika google analytics ppc webanalitika superweek 2012 superweek konferencia google webmasters yahoo analytics
2012.01.22. 10:22. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.