A Kolibri megeszi a kulcsszavakat - alapvető változások a Google keresőstratégiájában

google_eye.pngA héten jelentette be a Google azokat az alapvetőbb változásokat, melyek a keresőalgoritmust érintik. A Hummingbird (Kolibri) kódnév alatt futó frissítéscsomag legfontosabb eleme, hogy a kereső egyre inkább a Knowledge Graph szerint fogja értékelni egy adott keresési találatokat. Még egyszerűbben fogalmazva: az egyedi keresőkifejezések helyett a teljes keresési információbázist figyelembe véve próbálja meg a Google keresője kitalálni, hogy mely találatok a leginformatívabbak a felhasználó számára. Különös tekintettel arra, hogy a keresés egyre inkább kérdezz-felelek alapú formában történik. Lásd még ó: hangalapú keresési megoldások terjedése (Siri, Google Voice Search, Google Glass, smartwatchok, stb). 

Ilyenformán persze az egyes kulcsszavakra optimalizálás is veszít jelentőségéből. Ide kapcsolódik a másik fontos hír, hogy a Google mostmár tényleg meg fogja tartani magának a kulcsszavakat. Vagyis hamarosan semmilyen értelmes keyword adatsor nem fog rendelkezésre állni Analytics oldalon. 

Kik nyernek a Hummingbirddel és kik nem? Nehéz kérdés. A Google azt állítja, hogy az alapfilozófia nem változott: továbbra is az eredeti, jó minőségű tartalom, valamint a minőségi külső linkek számítanak. Akiket a Panda vagy a Penguin frissítések anno nem érintettek negatívan, azoknak jó eséllyel a Kolibri sem fog keresztbe tenni. Pontosabban: a Google állítása szerint az előző hónapokban már futott a Hummingbird frissítés, úgyhogy ha nem tapasztaltunk negatív tendenciákat az elmúlt hónapban a szájtjaink organikus forgalmában, akkor fölösleges izgulni. Legalábbis most. 

Visszatérve a kulcsszavak elrejtésére, vagyis GA oldalon a "not provided" végső győzelmére...

A jövőben két hely marad számunkra, ahol kulcsszavakkal kapcsolatos infókhoz juthatunk. Az egyik a Webmaster Tools, a másik az AdWords. Akik a jövőben szeretnének értelmes adatokkal rendelkezni arról, hogy milyen kulcsszavakra működik jól a tartalmuk, kénytelenek lesznek rendszeres felhasználói lenni az AdWords-nek. Vagyis fizetni ezért az információért. 

A Webmaster Tools-ból elérhető kulcsszólista szenvedésesen gyúrható csak vissza az Analytics adataink közé. És hosszabb távon amúgy is érdemesebb alkalmazkodni a Google stratégiájához, és a SEO-stratégiánkban hátrébb sorolni a kulcsszavak elemzését. 

A legjobb, amit tehetünk, hogy a kulcsszavakról áttesszük a hangsúlyt a tartalomra. Nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy elemezzük, mely oldalaink teljesítenek (vagy: kellene, hogy teljesítsenek) jól organikusan. És ezek az oldalak, oldaltípusok amúgy hogyan teljesítik céljainkat: hogyan konvertálnak, milyen megtérülést hoznak. 

A jövő mindenképpen a jól felépített, jól megírt tartalom és a koncepciózusan, következetesen gyakorolt UX. Azt kell megértenünk, hogy mely oldalainknál fontos egyáltalán az organikus forgalom. És az a kontent, amit organikus forgalomra kínálunk fel, milyen értelmezési tartományban hasznos az információkereső netezőnek. 

Meghalt-e a SEO? Abban az értelemben, ahogy néhány éve használtuk ezt a kifejezést: igen. Egy összetettebb feladat részévé vált, amiben a siteanalitika, tartalomoptimalizálás, UX is feloldódott. Forgalomstratégia? Konverzióstratégia? Mindegy hogy hívjuk.

Amúgy épp erről fogok egy rövid előadást tartani az idei Internet Hungaryn, majd a HVG Mobile Day-en. Elsősorban tartalomoptimalizálás, siteoptimalizálás kérdéskörökre fókuszálva. 

Ti mit gondoltok a Hummingbird-irányról és a not provided világról?

Címkék: not provided kulcsszó optimalizálás seo keyword tartalomoptimalizálás Hummingbird update 2013
2013.09.28. 11:44. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meghalt a SEO, éljen a SEO! :) Ha jól értelmezem, akkor a trükköscsávók SEO-ja halt meg, aki valóban releváns tartalommal szolgál, annak a weboldala szépen jön fölfelé.
Pont tegnap este dobtam össze magyarul a SELND cikke alapján egy magyar verziót a lényegről:
motivator.ma/blog/keresooptimalizalas/google-kolibri-update-15-kerdes-15-valasz-amit-tudnod-kell-rola/

A not provided nagy szívás, főleg új projektek esetén, mert eddig jól lehetett látni, hogy milyen új kifejezéskre jönnek a látogatók. Na ez a lehetőség most eltűnik.
Egy régi projektünknél pont ezekkel sikerül előséget szerezni anno a:
"SZÉP Kártya"
"Széchenyi Pihenőkártya"
"Széchenyi Pihenő Kártya"
"Pihenőkártya"
szavaknál.

Mivel nem tudtuk előre, hogy a sok kifejezés közül melyik lesz végül a befutó, így a weboldalunk cikkeiben szerepelt elég az összes verzió, és pont az új bejövő kulcsszavak alapján találtuk meg, hogy melyik kifejezés az, amit a legtöbb variációban keresnek a netezők ( ez végül a "szép kártya" lett). Mivel láttuk, hogy erre jönnek leginkább, ebbe az irányban mennzünk el mi is.
Na most ettől a módszertől el is lehet búcsúzni a "not provided" miatt, hiszen a landoló oldalakat lehet látni not provided esetén is, ahogy azt is, hogy honnan jönnek a látogatók, de hogy "mire", azt nem. Erre keresünk most épp megoldást. :/
@Háta Más: Szerintem az odafigyelés, mérés, és a mérési eredmények alapján történő tudatos építkezés nem egyenlő a trükközéssel.

A cikkhez: Ha a Google Analytics többé nem elégíti ki az általa eddig ingyenesen kielégített igényeket, attól még nem feltétlenül kell a Google berkein belüli fizetős megoldás után nézni, lásd AdWords. Én egy ideje már a Piwiket nézegetem.
@SPYD3RM4N: A főnököm erre azt mondta, hogy ez annyit jelent, hogy ezentúl majd az Adwords-öt használjuk. Szép lassan véget ér a jó világ, és fizetni kell a szolgáltatásokért is.
@Olcsó Honlap: Nem tudom, hogy az AdWords pontosan hogyan helyettesíti a korábbi Analytics funkciókat. Mindenesetre ha amúgy nem használnák az adott oldalhoz AdWords-t, akkor én azt mondom, nem feltétlenül kell csak a Google-ban gondolkodni, ha analitikáról van szó, hanem érdemes kipislantgatni másfelé is. Szerintem inkább csak az a kérdés, hogy a Google Analytics vagy AdWords használata valamilyen szempontból jár-e előnnyel az oldalunk számára azzal szemben, ha ezeket nem használjuk analitikára. Tehát pl. a GA követőkód megléte önmagában előnyösebb helyzetbe hozza-e a honlapot a Google SERP-en, meg ilyenek.