A héten jelentette be a Google azokat az alapvetőbb változásokat, melyek a keresőalgoritmust érintik. A Hummingbird (Kolibri) kódnév alatt futó frissítéscsomag legfontosabb eleme, hogy a kereső egyre inkább a Knowledge Graph szerint fogja értékelni egy adott keresési találatokat. Még egyszerűbben fogalmazva: az egyedi keresőkifejezések helyett a teljes keresési információbázist figyelembe véve próbálja meg a Google keresője kitalálni, hogy mely találatok a leginformatívabbak a felhasználó számára. Különös tekintettel arra, hogy a keresés egyre inkább kérdezz-felelek alapú formában történik. Lásd még ó: hangalapú keresési megoldások terjedése (Siri, Google Voice Search, Google Glass, smartwatchok, stb).
Ilyenformán persze az egyes kulcsszavakra optimalizálás is veszít jelentőségéből. Ide kapcsolódik a másik fontos hír, hogy a Google mostmár tényleg meg fogja tartani magának a kulcsszavakat. Vagyis hamarosan semmilyen értelmes keyword adatsor nem fog rendelkezésre állni Analytics oldalon.
Kik nyernek a Hummingbirddel és kik nem? Nehéz kérdés. A Google azt állítja, hogy az alapfilozófia nem változott: továbbra is az eredeti, jó minőségű tartalom, valamint a minőségi külső linkek számítanak. Akiket a Panda vagy a Penguin frissítések anno nem érintettek negatívan, azoknak jó eséllyel a Kolibri sem fog keresztbe tenni. Pontosabban: a Google állítása szerint az előző hónapokban már futott a Hummingbird frissítés, úgyhogy ha nem tapasztaltunk negatív tendenciákat az elmúlt hónapban a szájtjaink organikus forgalmában, akkor fölösleges izgulni. Legalábbis most.
Visszatérve a kulcsszavak elrejtésére, vagyis GA oldalon a "not provided" végső győzelmére...
A jövőben két hely marad számunkra, ahol kulcsszavakkal kapcsolatos infókhoz juthatunk. Az egyik a Webmaster Tools, a másik az AdWords. Akik a jövőben szeretnének értelmes adatokkal rendelkezni arról, hogy milyen kulcsszavakra működik jól a tartalmuk, kénytelenek lesznek rendszeres felhasználói lenni az AdWords-nek. Vagyis fizetni ezért az információért.
A Webmaster Tools-ból elérhető kulcsszólista szenvedésesen gyúrható csak vissza az Analytics adataink közé. És hosszabb távon amúgy is érdemesebb alkalmazkodni a Google stratégiájához, és a SEO-stratégiánkban hátrébb sorolni a kulcsszavak elemzését.
A legjobb, amit tehetünk, hogy a kulcsszavakról áttesszük a hangsúlyt a tartalomra. Nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy elemezzük, mely oldalaink teljesítenek (vagy: kellene, hogy teljesítsenek) jól organikusan. És ezek az oldalak, oldaltípusok amúgy hogyan teljesítik céljainkat: hogyan konvertálnak, milyen megtérülést hoznak.
A jövő mindenképpen a jól felépített, jól megírt tartalom és a koncepciózusan, következetesen gyakorolt UX. Azt kell megértenünk, hogy mely oldalainknál fontos egyáltalán az organikus forgalom. És az a kontent, amit organikus forgalomra kínálunk fel, milyen értelmezési tartományban hasznos az információkereső netezőnek.
Meghalt-e a SEO? Abban az értelemben, ahogy néhány éve használtuk ezt a kifejezést: igen. Egy összetettebb feladat részévé vált, amiben a siteanalitika, tartalomoptimalizálás, UX is feloldódott. Forgalomstratégia? Konverzióstratégia? Mindegy hogy hívjuk.
Amúgy épp erről fogok egy rövid előadást tartani az idei Internet Hungaryn, majd a HVG Mobile Day-en. Elsősorban tartalomoptimalizálás, siteoptimalizálás kérdéskörökre fókuszálva.
Ti mit gondoltok a Hummingbird-irányról és a not provided világról?
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2013.09.28. 14:19:26
Pocakka · http://motivator.ma 2013.09.28. 14:19:48
motivator.ma/blog/keresooptimalizalas/google-kolibri-update-15-kerdes-15-valasz-amit-tudnod-kell-rola/
A not provided nagy szívás, főleg új projektek esetén, mert eddig jól lehetett látni, hogy milyen új kifejezéskre jönnek a látogatók. Na ez a lehetőség most eltűnik.
Egy régi projektünknél pont ezekkel sikerül előséget szerezni anno a:
"SZÉP Kártya"
"Széchenyi Pihenőkártya"
"Széchenyi Pihenő Kártya"
"Pihenőkártya"
szavaknál.
Mivel nem tudtuk előre, hogy a sok kifejezés közül melyik lesz végül a befutó, így a weboldalunk cikkeiben szerepelt elég az összes verzió, és pont az új bejövő kulcsszavak alapján találtuk meg, hogy melyik kifejezés az, amit a legtöbb variációban keresnek a netezők ( ez végül a "szép kártya" lett). Mivel láttuk, hogy erre jönnek leginkább, ebbe az irányban mennzünk el mi is.
Na most ettől a módszertől el is lehet búcsúzni a "not provided" miatt, hiszen a landoló oldalakat lehet látni not provided esetén is, ahogy azt is, hogy honnan jönnek a látogatók, de hogy "mire", azt nem. Erre keresünk most épp megoldást. :/
SPYD3RM4N 2013.09.28. 16:03:27
A cikkhez: Ha a Google Analytics többé nem elégíti ki az általa eddig ingyenesen kielégített igényeket, attól még nem feltétlenül kell a Google berkein belüli fizetős megoldás után nézni, lásd AdWords. Én egy ideje már a Piwiket nézegetem.
Olcsó Honlap · http://olcso-honlap.eu 2013.09.28. 18:48:30
SPYD3RM4N 2013.09.28. 19:00:11
SPYD3RM4N 2013.09.28. 21:55:40
10 Google Analytics Alternatives You Can Try
www.hongkiat.com/blog/google-analytics-alternatives/