Na nézzük. A piros sarokban Barczi Sztahanov Imreeee (Blog.hu), a kékben Pécsi Pollner Ferencccc... (Médiablog) És még Weyer Balázs (origo) és Sós B. Péter (NOL).
Pollner hiányolja hogy Weyer nem beszélt az origóról. (Ugyebár öt perce még Weyer tartott előadást.) Weyer nem tartja szükségesnek hogy az origo blogoljon. (Az origo helyszínen tartózkodó újságírói fellélegeztek. Kivéve akik blogolnak.) De Pollner nagyon szeretné, ha blogolna az origo.
A népszabis Sós B. Péter: mindegy hogy profi vagy nem profi a tartalom, a lényeg hogy kezdeni kell vele valamit. A print lapot - a.k.a. papírnépszabit - nem érdekli a blogoszféra.
Sztahanov: aki Népszabadságot akar olvasni, az nem blogokat akar olvasni. Vagyis ez két különféle médiafogyasztás. A blogok fogyasztása tudatosabb médiafogyasztás. És kész.
Pollner: vannak bloggerek, akik nagyon komoly úságírói munkát végeznek. Amint bekerül egy ilyen blogger egy laphoz, akkor már ő is ugyanabba a hierarchiában kezd el dolgozni. (Döbbent csend.)
Lopnak-e a bloggerek? A profi újságírók is ugyanúgy lopnak híreket, témákat, mint a bloggerek - hallatszik a pódium irányából.
Sztahanov: a nagy média féltékenyebb a blogokra, főként hivatkozás kérdésében. (Nem baj, itt a 2.0blogban biztos kifejti ezt még részletesebben is.) Egy blogger nem érzi kevesebbnek magát, ha hivatkozik egy forrásra. A nagy média igen. (Ja, így már ércsük.)
Weyer: a nagy média hitelessége nem feltétlenül a forrásmegjelölésből jön, hanem önmagában megvan. Vagyis: nem azért olvasod az origót, mert hivatkozik, hanem mert eleve hiteles. Valamint: a blogger meg azért hivatkozik, mert hitelesnek szeretne látszani.
Sós: a printből jövő újságírók nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy az olvasó a neten visszaszól, beszól a cikk írójának. Csepeli György-effektus: miért szól hozzá az olvasó? - ez a hozzáállás sokszor, mondja lemondóan a NOL-vezető.
(Egyre fáradtabb a hallgatóság. Pollner elvitte a beszélgetést a "ki linkel, ki nem linkel" téma felé. Úgyhogy hamarosan önkényes kávészünetet tartunk.)
Weyer: a blogoszféra nem jelent kihívást az origónak.
Sztahanov: visszahat a médiára a blog. Akár factcheckkel, akár vitagenerálással.
Pollner: a helyi hírekben nagyobb szerepe lehetne a blogoknak. (Felködlik előttünk a Petőfi Népe 2.0...)
A végéről sajnos lemaradtunk. Arról szólt, hogy mi lesz a blogok jövője. Pollner a print halálát vizionalizálta, és az online médiát magasztalta. Azt a meglepő gondolatmenetet sikerült elkapnunk tőle, hogy Amerikában előbb fog meghalni a mainstream média mint Magyarországon. (A New York Times romjairól fog tudósítani a Népszabadság?)
Weyer Balázs szerint a kommentelés, a címkézés átmehet az online média fősodrába (figyelem, ez felér egy bejelentéssel), de a közvetlen stílust nem tudja a hagyományos média integrálni. Weyer: a blog pediglen médiapótlék.
Sós B.: a jelenlegi újságírógeneráció kihalásával oldódik meg ez a kérdés. A gyöngyhalászat, vagyis a blogokból való szemezgetés igenis lehet feladata a hivatalos médiának.
Sztahanov Dave Winert idéz (le is merült tőle a laptopunk): mi az ami a blogoknak van, de ahagyományos médiának nincs? Integritása.
A közönség soraiból Doransky szól hozzá. Weyert bírálja, és azt mondja: vannak blogbrandek (pl. BoingBoing, Engadget), vannak nagyon népszerű tartalmak, és hitelesek is.
Másik közönségkérdés: miért nem foglalkozik az origo ezzel a konferenciával cikkben? Weyer válaszol: nem érti miért kellene az origónak ennek az eseménynek a zászlóvivőjévé válnia. Sztahanov: egyetért Weyerrel. Az origo ilyen. Ide pozícionálták.
Címkék: web2symposium
Szólj hozzá!
2006.05.29. 14:45. írta:
hírbehozó