Sokan már temették a Google kapcsolatépítő szogáltatását, az Orkutot. Ugyanis történt, hogy az elmúlt években a szolgáltatást elözönlötték a brazil felhasználók, és így az Orkut egyre távolabb került attól, hogy fontos piaci pozíciót szerezzen az Egyesült Államokban. Furcsa lenne, ha éppen a Google menne csődbe először a social network piacon. Na de mit lehet kezdeni azzal, hogy az Orkut felhasználóinak 69 százaléka brazil, s 60 százaléka 18-25 év közötti fiatal?
A Google-nál fogták magukat a kreatív emberek, végignézték az idei naptárat, és ekkor valaki rácsapott az asztalra: focivébé! Gyorsan fel is hívták a Nike-t, a céget, mely erősen érdekelt a vébébizniszben, és leboltoltak egy megállapodást. Csináltak egy kapcsolatépítő szájtot, kifejezetten fociőrült fiataloknak. Úgy hívják, hogy Joga.
Persze, hogy az amerikai, de még a magyar fülnek is elsőre a jóga jut eszébe erről a kifejezésről. Csakhogy a Joga a portugálban játékot jelent (pontosabban azt, hogy "játssza"). Igen, ez pedig azt jelenti, hogy a Google szépen bevezette orkutos felhasználóit a Joga alá. Az orkutosoknak nem kell külön regisztrálniuk a Jogába, hanem egyből építhetik a focis kapcsolatépítő szolgáltatásban is kapcsolati hálójukat. A 16 millió Orkut-felhasználó 69 százaléka, vagyis 11 millió júzere brazil. És ha minden jól megy, nyilván elsősorban ők fognak rákattanni a Jogára. Na itt a pénz a brazil felhasználókban.
A Joga egyébként egészen a vébé kezdetéig meglehetősen harmatosan muzsikált, de ahogy megkezdődtek a meccsek, egyből az égbe szökött a látogatottsága. A Nike adatai szerint minden 8 másodpercben regisztrál új felhasználó a Jogába, és a várakozásaik szerint a világbajnokság végére már egymillió netező fog jogázni. Így lettek Nike-rajongók az orkutos brazilok.
Oké, de hogy néz ki ha egy magyar webkettes szájt próbál hasznot húzni a vébéből? A T-Online az iWiW-en megcsinálta a maga vébés játékát. Labdáért és pólóért lehet fogadni a győztesre. Szó mi szó, jobb lett volna ha egy bumfordi tippelgetős-kaszinózós játék helyett inkább a közösségi jellegre fokuszálva, kreatívabb ötletekkel fogták voltna meg a dolgot. Persze nem jógázhat mindenki, az is igaz.